{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.099 visninger | Oprettet:

kastration af hankat {{forumTopicSubject}}

Voksne katte fastes fra midnat – de må gerne have vand. Killinger går hurtigt sukkerkolde – så de skal have energi. Faste på 4-5 timer på killinger er nok. Stil lidt tynd suppe eller vand med druesukker i for at holde blodsukkeret oppe.

Kastrering kan foretages fra omkring 12 ugers alderen. I den alder kommer de sig langt hurtigere over indgrebet.
Ikke alle dyrlæger vil kastrere så unge hanner – men kræver enten en bestemt vægt eller alder. Der er absolut intet belæg for det – andet end dyrlægen ikke har fulgt med tiden og ikke har sin efteruddannelse i orden. Tidlig neutralisering er ikke ny viden – langt fra.

Selve indgrebet foregår i narkose. Hårene barberes af hvor snittet lægges. Hver testikel ligger i sin egen pung og yderligere i hver sin egen hinde. Herefter hives der i testiklerne således der frigøres sædstreng. Testiklerne klemmes ud og skæres af, sædstrengene bindes samme. Vupti – smutter strengene tilbage i ”posen”. Da der kun skæres i hud og hinder er der ingen syning. Katten behøver ikke at have skærm på.

Katten kan være lettere omtåget når den kommer hjem – killinger bør være vågne. Katten vil sove mere, men den skal have fuld førlighed senest næste morgen.

Såret skal tilses dagligt de efterfølgende par dage. Der udleveres normalt ikke smertestillende – heller ikke antibiotika.

En voksen fertil avlshan der har strintet aflægger ikke altid uvanen ved at blive kastreret såfremt han bliver i sit hjem. Stort set alle holder op med strinteriet når de får et nyt hjem der ikke har været strintet i.

En fertil han vil i op til seks uger efter kastration stadig kunne parre med resultat. Der sidder i den periode sædceller der stadig er levedygtige i sædstrengene.

Det kan med killinger ske at der kun er en testikel korrekt placeret i pungen. Sådan en killing bør man vente med at kastrere, da den manglende testikel kan komme. Er den ikke kommet når katten er 8 måneder kommer den ikke.

Indgrebet med at finde den manglende testikel er langt større, da den kan gemme sig hvor som helst i bughulen. Indgrebet koster normalt tilsvarende eller mere end en hunkats sterilisering. Den skal findes, da den manglende testikel gør hannen producere hormoner – giver hankatteadfærd og der kan parres med gevinst. Den manglende testikel er også grobund for kræft. Nogen gange findes den manglende testikel ikke, den er der ikke. .

I sjældne tilfælde er ingen af testiklerne i pungen. Katte der helt mangler den ene eller begge testikler kan risikere kun at have en nyre.

En kat der mangler den ene testikel er kryptorchid – en kat der mangler begge testikler er monorchid.

Det kan forekomme en killing har begge testikler på plads når den f.eks. bliver vaccineret ved 12 uger – ved 16 uges vaccinationen er der så kun en der er på plads i pungen. Normalt er det ikke det store problem ved kastration – da den manglende ikke er langt væk.

Der kan ikke stambogsføres afkom efter racekatte der ikke har en dyrlægeattest på begge testikler er på plads i pungen. Hvad der i den sammenhæng er interessant at det menes (Cornell) det er hunnerne der giver problemet – og slet ikke hannerne.

Det bedste man kan gøre for en han og hans velbefindende er at få ham kastreret – der findes intet bedre på denne jord en kastreret hanmis.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kastration af hankat
  • #1   3. sep 2009 Godt indlæg og lige hvad jeg gerne ville læse om :o)

    Jeg kom til at tænke på om racekatte ( Birma, Perser, Ragdoll ect) strinter mindre end andre katte? Ikke fordi jeg tror det, men jeg har ikke selv oplevet at min hankat strintede inden han blev kastereret og flere af dem jeg har snakket med der har ovenstående racer, har heller ikke haft problemer på det område - måske det bare er en tilfældighed :o)

    Og efter denne sætning "En fertil han vil i op til seks uger efter kastration stadig kunne parre med resultat." tænkte jeg godt at jeg ikke havde en fertil hunkat før Fluffy blev kastereret - ville gøre mig dårlig til mode, hvis hans hudsygdom gik i arv til hans killinger.

    Tak for indlægget!



  • #2   3. sep 2009 "En fertil han vil i op til seks uger efter kastration stadig kunne parre med resultat. Der sidder i den periode sædceller der stadig er levedygtige i sædstrengene."

    Den har vi vist fået afklaret én gang før Lis - Det passer altså ikke smiley


  • #4   3. sep 2009 Okay - så hankatte kan ikke lave killinger i op til 6 uger efter kasteration?

  • #5   3. sep 2009 Jooe det passer de kan producere op til seks uger efter - jeg gik nemli' til hovedet og spurgte Dyrlæge Stig Feldballe da jeg fik en han jeg har gående kastreret - hans ord: vil du være sikker er det midst 6 uger.

    Så jeg beklager at jeg hoppede den anden "and" - det skal ikke gentage sig:-)


  • #6   4. sep 2009 Godt du gik til hovedet Lis, man skal nemlig kende sig kilde :o) hihi

  • #7   4. sep 2009 Jeg tror nu stadig ikke på at det kan lade sig gøre - for hvordan skulle det det, rent fysiologisk? Men ligemeget, tag da bare de 6 uger som forholdsregel, hvis I vil.

  • #8   4. sep 2009 Mille, du husker nok hvor skråsikker jeg var på 5 uger.

    Så spurgte jeg godt nok en "grøn" dyrlæge - og ok - der var svaret et andet. Det puslede stadig i mit hoved - derfor spurgte jeg Feldballe.

    Om du vil tro det eller ej er helt op til dig. Fandt det her:

    "Castration causes an almost immediate drop in the blood levels of testosterone, but viable sperm may still be present for up to six weeks."

    http://www.catcollection.org/cat/domestic_cat/

    Jeg ved godt når det der ligger er skudt af - så er der ikke mere - for der produceres ikke nye sædceller.


  • #9   4. sep 2009 Okay, så er det jo nok sådan der er. Det er bare fordi jeg så gerne vil vide HVORDAN smiley Det er altid spændende at få ny vide og blive klogere.

  • #10   6. sep 2009 Mette - tak for svar på mit spørgsmål :o)

    Jeg havde heller ikke overbevist mig selv 100 % at de racer skulle strinte mindre, men synes bare ikke jeg har oplevet eller hørt det. Men som du skriver har det nok også meget at gøre med hvilket miljø de er i og om de er ude eller indekatte - hvor mange katte der er sammen osv.

    Skal forresten ud at kigge på en fertil Ragdoll han - det bliver spændende. Han er godt nok 3 år, så håber hvis det er at jeg vil have ham, at han kan sammen med min hankastrat. Han strinter heller ikke.


  • #11   6. sep 2009 Provokere ligefrem? Og hvor ved du fra om han har tavle eller ej?

  • #12   6. sep 2009 Ham her er importeret - og det kræver ikke særlig meget at blive reg.opdrætter det kan de fleste blive. Så det er ikke der det ville stoppe mig. Jeg ved ikke lige hvad det er du finder så sjovt - men okay :o)

    Og du kender så åbenbart ikke det her sted.


  • #13   7. sep 2009 Jeg har slet ikke startet diskussionen - du troede det var provokation. Det var det ikke. Jeg nævnte det sådan set kun fordi han heller ikke strinter og så selvfølgelig fordi du har Ragdolls. At du ser det som provokation er ikke min fejl.

    Jeg gider egentlig ikke sidde og bruge min tid på at forklare noget overfor en som er fjendtlig til at begynde med. Så lad os bare droppe det - nu kan jeg slet ikke ride så ved heller ikke hvordan man sadler. Men jeg kan godt kende forskel på en syg kat og en rask kat - det er sådan noget der er nogen katte der har papirer på :o)


Kommentér på:
kastration af hankat

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce