3.423 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Nadja H
Nadja H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Hvilken racekat det er utrolig kælen.? Hvilken racekat det er utrolig kælen.?

Hej alle sammen. smiley

Pga. Af personlige årsager flytter min kæreste og jeg fra hinanden.

Han bliver i huset og beholder min hund pga. Af hans børn er blevet så glade for ham og fordi jeg ender i lejlighed.

Har aldrig haft en kat før så har brug for lidt hjælp ang. Hvordan og hvor ledes en kat har det bedst ?

Evt. Hvilken rene racet det er utroligt kælen og kontakt søgende anlagt fra racen af.

Evt. Andet.

Vil gerne ha en stor lang håret kat da jeg kommer fra en stor hund.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken racekat det er utrolig kælen.?
  • #1   8. aug 2013 hmm.... vil du have katten til at være ene kat ? det spiller nemlig også en rolle smiley
    når du siger "stor og langhåret" tænker jeg norsk skovkat eller maine coon smiley
    Hvis du vil have en almindeligt størelse kat med semilangt hår (så det ikke behøver bøstning hver dag) så ville jeg foreslå Hellig Birma eller Ragdoll smiley

Alle deres sind skulle være dejligt men har kun selv haft Birma smiley
    Skal det være en meget aktiv kat eller en sofa mis smiley

• #2   8. aug 2013 stor og langhåret så er det nok som Pifuni en norsk skovkat eller maine coon:)
    men de kræver børstning hver dag

• Nadja H
    Nadja H Tilmeldt:
    aug 2013

#3   8. aug 2013 Skal være inde skat, da lejligheden ligger på 5. Sal.

Har godt kigget på Maine coon, og synes det er en super smuk skat, :)!

Men stadig væk vil jeg ha en kat som kan blive en sofa kat med utroligt meget personlighed.

Men er totalt på bar bund smiley

• Nadja H
    Nadja H Tilmeldt:
    aug 2013

#4   8. aug 2013 Kommer fra en hund som jeg klippet så jo mere nusse arbejde jo bedre smiley

• #5   8. aug 2013 Vil forslå de samme racer som Pifuni. Prøv at besøge opdrættere af de forskellige racer så du kan få et indtryk af dem. Vores maine coon behøver sjældent børstning men nogen maine coon kræver mere pelspleje. Vores obelix børstes måske en gang hver 2. måned og han har ingen filter.

• trine j
    trine j Tilmeldt:
    nov 2009

Katte: 2 Svar: 11
    #6   8. aug 2013 Du skal da ha dig en som Luna her smiley Ingen renlighedsproblemer som hvis du vælger en killing og hun ser da ud til at ville elske at blive nusset smiley
    Ja og så ville jeg holde op med hver dag at blive fristet til at kapre hende smiley
    http://www.kattegalleri.dk/marked/Kat/30811-ragdoll-luna

• #7   8. aug 2013 Du skriver du vil have en sofa kat..

Hmm nu er der ingen garanti for at en kat udvikler sig til sofa kat hvis man får den som killing, så skal du vælge en voksen kat..

Og hvis du vil have en kat der ikke er så aktiv, så ville mit forslag nok nærme sig en perser, da de har et mere roligt sind end både MCO og NFO..

En NFO er en meget aktiv kat (altså generelt, der er altid nogen der ikke bekræfter reglen smiley )
    En MCO er en meget social kat, lidt klodset, snakker meget, pelspleje er svingende fra kat til kat, den trives ikke som enekat..

Hellig Birma og Ragdoll, er rolige katte meget sociale, men trives ikke som ene katte, tror ikke der er nogen opdrætter der vil sælge de racer uden selskab af en anden kat eller hund..

Jeg syntes du skal gå på biblioteket og låne et par kattebøger om racer og så ellers læse om de forskellige racer og finde dem der passer bedst med din livsstil, derefter besøger du en håndfuld opdrættere af de racer du har udset dig og får deres version af racen og så kan du beslutte dig for hvilken det skal være..

Man må aldrig købe racekat eller dyr overhovedet som impulskøb..

Og så vær sikker på at du er kattemenneske, for katte og hunde er langt fra ens på nogen som helst måde..

• #8   8. aug 2013 Hvis du kun skal have en kat (eller rettere kun have det ene dyr) kan du nok godt regne med at den laver nogle unoder og kræver lidt mere tid en hvis du har 2 smiley
    Som de andre siger synes jeg du skal besøge nogle opdrættere og se lidt til racen/racerne smiley hvis du ikke har noget problem med børstning så er en maine coon jo fin.

Lige lidt råd smiley

1 Til inde kat vil jeg bare lige minde dig om eller fortælle dig at det er en god ide at have græs til katten, da udekatte spiser græs for nemmere at komme af med hårbolder (det hjælper dem med at kaste op) du kan købe kattegræs i en blomsterhandel eller bare grave et stykke græs op og sætte i en potte et sted i lejligheden smiley

2 Det er en god ide at have vandskål stående flere steder da katte drikker når de kommer forbi vand (som i naturen der drikker de lidt når de kommer forbi en vandpyt og så lidt igen når dee kommer forbi den næste smiley

3 tørfoder fra et supermarket kan være godt men med noget af det skal man huske på at pris og kvalitet tit høre sammen smiley Når du skål købe skåle så er plasik en dårlig ide efter min mening smiley Mange katte kan ikke lide at spise af skåle med høj kant da deres knorhår rammer kanten så en af mine vandskåle er en stor hunde skål af metal og alle mine andre skåle har lav kant (du kan fx bruge isasietter) smiley

4 lad vær at sætte kattebakken og maden ved siden af hinanden da du heller ikke selv har lyst til at spise på toilettet eller lige ved siden af smiley hvis du køber en bakke med luge skal du være opmærksom på at ikke alle katte bryder sig om lugen, jeg har måtte tage min af smiley Kattegrus der klumper når det bliver vådt er en stor succes i vores hus til de store katte med det er udelukket når vi har killinger da de spiser det og det så klumper i deres mave (killinger på 3-6 uger ofte)

5 hylder eller et højt kradsetræ vil være en god ide da katten god kan lide at komme op og verskue det hele smiley Hvis du har mulighed elsker lejlighedskatte også for det meste at sidde i vinduerne smiley

Husk at hænder og føder er ikke legetøj! det er sjovt hvis du køber en killing når den er lille men knap så sjovt når den blir en stor mis på 3-6 kilo smiley

Held og Lykke

• #9   8. aug 2013 Som Heidi N *slave for Tøsen & Smilla* skriver er der stor forskæl på hund og kat det skal du være opmærksom på smiley

Som Hedi N også skriver er racerne ikke egnet til enekat men der er nogle der stikker ud og er smiley hvis du fx finder en voksen kat der sælges fra en opdrætter fordi den ikke kan med andre katte smiley

Og hvis jeg var dig ville jeg vente med at anskaffe mig katten til after du er flyttet og har pakket ud (i hverfald møbler) så katten ikke bliver ekstra stresset, men det udelukker jo ikke at du ikke alerede kan begynde at kigge nu og undersøge hvilken race du ønsker smiley

• Nadja H
    Nadja H Tilmeldt:
    aug 2013

#10   8. aug 2013 Når jeg skriver sofa kat søger jeg en der kælen, men ved godt at det ikke er det samme som hund, men jeg går hjemme og kommer ikke til at arbejde igen, har to heste men ellers når jeg er der hjemme vil jeg gerne ha selskab og et dyr og give min kærlighed til.
    Efter flere år med en kæreste, to små drenge og min hund igennem 7 år
    Kan jeg ikke rigtigt være alene,.

Jeg kigger kun og søger hjælp pt. da jeg ikke køber en kat før lejligheden er bygget færdig. Og alt er det plads.
    Og køber bestemt ikke en bare for at købe en, begynder min søgende allerede nu da der går mellem 3-4 måneder før lejlighed er klar til at bo i.

Så for haster mig ikke, vil bare gerne lige læse og få nogen råd nu hvor jeg står på helt bar bund.

Jeg takker for jeres svar.
    Enlig skriv andet hvis det er noget. smiley

• #11   8. aug 2013 Det lyder som om du har nogen lunde styr på det smiley og er fornuftig
    Husk at få missen vaccineret, Chipet/øremærket (i tilfælde af at den skulle smutte ud har den ingen change for selv at finde hjem igen når den er indekat) og neutraliseret så du slipper for at den går i løb eller strinter (og adfærds problemer + du får en mere rolig kat). Jeg er mest selv til chip da jeg syntes at det er synd når mine hvide katte har blå/grøn skrift i øret smiley

Du er velkommen til at sende en besked hvis du på noget tidspunkt er i tvivl om noget, men ellers kan opdrætter eller sælge af missen nok hjælpe dig smiley

• #12   8. aug 2013 Hvorfor kat og ikke hund igen?....

• #13   8. aug 2013 Hej Nadja.
    Jeg vil varmt anbefale den norske skovkat, men når det er sagt er alle katte forskellige og ikke sikkert alle udvikler "sofakat-tendenser" smiley
    Har både en super kælen, jeg-får-aldrig-fred-for-nusseri kat og en jeg-vil-når-jeg-selv-vil kat. Så det er altså meget forskelligt.
    En helt almindelig huskat kan også sagtens være sagen. Har altid selv haft huskat, inden jeg fik disse skønne skovkatte. Fald pladask for deres charme smiley
    Sig endelig til hvis du vil høre mere eller kunne være interesseret i en killing. Har faktisk nogle i øjeblikket, der søger nyt trygt hjem.
    God jagt! smiley

• Nadja H
    Nadja H Tilmeldt:
    aug 2013

#14   8. aug 2013 Fordi det vil være så synd at lukke en hund i en lejlighed på 5. Sal.
    Så heller en kat der ikke har samme behov for at komme ud.
    Skal jeg ha en ny hund skal den være stor da jeg ikke er så glad for de små smiley

• #15   8. aug 2013 Kan godt se at det ikke er fedt med en stor hund på 5. sal.
    En ene-indekat er nu heller ikke altid sagen i en lejlighed. Og møgbesværligt med vinduer der skal sikres højt og lavt, osv. er det.
    I den situation ville jeg nok personligt foretrække en hund af lille mediumstørrelse frem for en enekat - simpelthen fordi jeg ville synes, at det var mere synd for en kat end for en hund at bo i lejlighed. En hund bliver jo luftet i snor, så den kommer ud flere gange dagligt. (det kan man strengt også med en kat, men det er ikke altid hensigsmæssigt, og heller ikke noget enhver kat synes om).

• Nadja H
    Nadja H Tilmeldt:
    aug 2013

#16   8. aug 2013 Kan udemærket følge dig :).

Men jeg vil ikke ha en ny hund.
    Når det er så langt oppe kan man ikke forlænge den skal gå op og ned min. 4 gange om dagen da det skader deres hofter.
    Så skal jeg ned i en så kaldt "taske hund" hvilket jeg ikke vil da jeg ikke kan li deres størrelse :).

ved flere jeg kender har inde katte, så det må da være muligt at finde en ren katte race der kan leve under disse forhold, da jeg nægter at købe blandes dyr i det hele taget, både med hunde, heste og min kommende kat.
    Da man aldrig ved hvad man får.

Bare fordi jeg synes godt om langt håret katte har det ingen betydning at det ikke bliver sådan en race, søger bare nogen råd om hvilken racer der vil kunne leve i disse forhold.

Af hensyn til vinduer også videre bliver dette ikke det store problem da lejligheden skal bygges helt om, efter et døds fald i familien.

Men tager dit råd til mig smiley

• #17   8. aug 2013 Vi er ikke i tvivl om at de kan være inde katte det er ene kat vi er bekymret for smiley

• #18   8. aug 2013 Jamen stort set alle katte der er født indekatte kan være indekatte..

Men ikke alle katte og ikke alle racer kan være enekatte, og særligt indekatte har bedst af at have selskab af en artsfælle, der er bare nogle ting som vi mennesker ikke kan give vores katte..

Men du giver ikke rigtig udtryk for om du ønsker en killing eller du er interesseret i en voksen omplacerings kat..
    Med en voksen har du jo fordelen ved at du på forhånd kan se hvilket sind den har og om den er stille og rolig..
    Du undgår også lømmelalderen som nok har kunnet drive de fleste af os til vanvid, og den er særlig slem hvis man kun har en kat..

Jeg bliver lidt bekymret for når du skriver at du ikke bryder dig om taske hunde pga deres størrelse, for en kat bliver jo ikke meget større..

Jeg er nød til at høre om du nogensinde før har haft kat?? Ved du hvad det vil sige at have kat og især hvad det kræver af dig at have indekat??

Det kræver en hel del af dig og i særdeleshed af dit hjem..

• #19   8. aug 2013 Jeg er helt enig med Heidi N smiley

Heidi N : der står i toppen at dette er hendes første kat smiley Jeg er heller ikke til små hunde men store, men jeg er vild med kattene og deres strøelse til dem smiley

• #20   8. aug 2013 Sorry, den havde jeg overset Pifuni smiley

Jeg er heller ikke selv til små hunde, men det er ikke pga af deres størrelse at jeg ikke er vild med dem, det er det sind små hunde generelt har, jeg ikke bryder mig om ved dem..

Så det var blot det med størrelsen som begrundelse der fangede mig smiley

Jeg må indrømme jeg bliver lidt bekymret når folk der normalt er til hunde vil anskaffe sig en kat for selskabet skyld, ikke fordi de ikke må, men fordi en del af disse mennesker tror at de kan opdrage en kat som de opdrager en hund, og det kan bare ikke lade sig gøre, jeg siger ikke på nogen måde at det er tilfældet her, derfor stiller jeg de spørgsmål jeg gør, for at hjælpe, det er vigtigt at man sætter sig grundigt ind i det dyr man vil anskaffe sig inden man gør det..

Jeg håber vi på en eller anden måde kan hjælpe Nadja med at finde lige den race som passer ind i hendes livsstil smiley

For resten du skriver at langhårs ikke nødvendigvis er et krav, hvad med en British Shorthair, det er en korthårs race, men de er skønne dejlige og godmodige, hankattene får en god pæn størrelse og er meget afslappede og sociale..

• #21   8. aug 2013 Jeg er helt enig med dig Heidi N smiley

• #23   8. aug 2013 Vil også sige birma, har selv 4 af slagsen, og de er SKØNNE smiley
    Kan se du bor i østjylland. Du er velkommen til at besøge mig og opleve dem, hvis du er nysgerrig på racen smiley
    Og så har jeg lige 4 små uldtotter på 4 uger også smiley

• #24   8. aug 2013 Men Birmaen egner sig vel ikke som ene kat, skal den ikke helst have selskab af en artsfælle??

• #25   8. aug 2013 Generelt anbefales det, ja... Men nogle birmaer egner sig fint som enekat smiley
    Har flere killinger ude der trives rigtig fint alene.. Hvis man så vel og mærke bruger mere tid på den end hvis der var to

• #26   8. aug 2013 Hvis nu du kunne have 2 katte så ville jeg klart anbefalde birmaen.

Hvis du ikke er bleg for noget pelspleje så tænker jeg os perseren, hvis du ikke er til deres lidt ekstreme udsende (ved nogen) kan du kigge efter den klasiske perser den synes jeg er utrolig smuk.

Det er ihvertfald en lejligheds kat, og en mere rolig misser så måske den os har mere tid til sofahygge smiley ved ikke hvordan med en eller to her.
    Måske andre ved det. smiley

• #27   9. aug 2013 Nadja **jeg nægter at købe blandes dyr i det hele taget, både med hunde, heste og min kommende kat. Da man aldrig ved hvad man får**

Hvad mener du mere specifikt? Temperament eller ?...

Heidi **Med en voksen har du jo fordelen ved at du på forhånd kan se hvilket sind den har og om den er stille og rolig.**

Enig!
    Med begrænset plads og specielle ønsker til kattens temperament, og - så vidt muligt - sikkerhed for, at katten kunne trives med de forhold, jeg kan tilbyde, ville voksen genbrugskat i hvert fald blive valget her. Altså, det ville ikke være racen, men individet, jeg ville vælge efter.

• #28   9. aug 2013 Kom lige til at tænke ..... med underbo ville jeg vælge en lille, let kat. Store tunge katte kan give et ordentlig BUMP i gulvet, når de hopper ned fra ting, til gene for underbo.

• #29   9. aug 2013 Jeg elsker huskatte (ja, det er en race) og ved at dyreværn har mange til videreformidling lige nu. De bruger meget tid på at finde ud af kattens temperament og behov og bruger tid på at finde ud af om du er et godt match med den kat du er faldet for.

• Nadja H
    Nadja H Tilmeldt:
    aug 2013

#30   9. aug 2013 Synes bare ikke en "taske" hund er en hund. smiley

Men med en kat er det jo noget helt andet da de på ingen måde er en hund,
    Har mulighed for to katte, da lejligheden er stor nok til, men som sagt er det første gang jeg skal ha kat og derfor spørg jeg men tager jeres råd til mig.

Hvis det er at ha to katte for at kattene vil ha det bedre så det jo bare sådan det er.

Ang. Blandings dyr i det hele taget ( nu kan jeg ike svare på kattenes vejene
    Men det er ikke alt det er det bedste at købe, da der tit kommer problemer med dyret på længere sigt. Så meget heller give det mere for en ren og sikker sig at
    det ikke er fordi krysningerne som ikke passer sammen gør at deres leve tid bliver mindre eller at dyret får problemer på længere sigt smiley

Det er fordi jeg ikke ved hvad der er bedst at købe som første gangs ejer, om en voksen kat er letter eller hvor meget arbejde der ligger i en ung.

Men får læst om de racer i har nævnt, evt. Kontakte jer som har skreven at jeg bare kan skrive hvis det er smiley

• #31   9. aug 2013 Der er nu også mange alt for rene race dyr der har problemer:-\
    Tror det gælder om at have øjne og ører med sig og så følge sit hjerte.
    God jagt, fedt at du bruger tid på at sætte dig ind i sagerne inden du springer ud i det:-)

For egen regning kan jeg sige at jeg er utroligt glad for at have 2, de har stor glæde af hinanden! Ved et tilfælde er de ca lige gamle, det var ikke planlagt, det var bare lige sådan det blev;-)
    Jeg forventer at det er første og sidste gang jeg har killinger/ungkatte. De er skønne! Men fremover, når chancen byder sig, vil jeg helt klart hente ældre kat/katte hos dyreværnet. Som bonus slipper jeg så også (forhåbentlig) for lømmel alderen, for hold da op hvor det går stærkt nogle gange!

• #33   9. aug 2013 Det ville være måske være en fordel at slippe for lømmelladren smiley
    Men når nu du har mulighed for 2 ville jeg anskaffe mig 2 sønkende fra et kuld eller 2 killinger der er nogen lunde lige gamle da det er nemmere at føre 2 killinger sammen hvis de ikke kender hinanden smiley

Hvis din økonomi ikke lige er til at gå ud og bruge 9000 kr på 2 race katte og så kommer dyrlæge, foder og alle de andre ting (kradsetræ. skåle, bakke og grus...) så kunne du evt købe en killing af en af racerne og så hente en huskatte killing hos dyrværnet smiley

Eller du kan vælger at hente to voksne af samme race som sælges fx på grund af pladsmangel smiley så kender de 2 hinanden og flytningen vil blive nemmere smiley

• #35   9. aug 2013 Jeg vil anbefale dig en perser eller Exotic som ene- og indekat smiley har endda set et par annoncer herinde med nogle søde katte som søger hjem som enekat. Prøv at søg i markedet smiley

Der er masser af katte som egner sig som enekatte, men det er bedst med en voksen kat, hvor opdrætter har vurderet at den skal alene i et hjem, frem for at vælge en killing som kan komme til at savne en artsfælle.

• #37   9. aug 2013 Jeg vil foreslå dig, at købe eller låne denne bog, den kommer rundt om mange ting, som jeg ser som basal viden om katte, jeg ville gerne have haft den som min første katte bog smiley og så er der noget om en masse forskellige raser, og jeg gav 130 kr i bog og ide, den er pengene værd
    Når du nu har muligheden ville jeg også tage to killinger!
    Eller 2 voksne som kender hinanden, det vil være dejligt nemt smiley

profilbillede
  • #38   9. aug 2013 Den ene af de to tumle unger skal hjem til mig og mine 2 voksne katte, havde jeg mulighed havde jeg snuppet dem begge smiley den ene en pige er så solgt til nogen i København, og jeg har så rigeligt hvad jeg skal have smiley

profilbillede
  • #39   9. aug 2013 Jeg tror faktisk jeg vil anbefale dig, når nu det er første gang du skal have kat, at du vælger en omplacerings kat på over 1 år..

Så slipper du for den værste lømmelalder, den kan tage pippet fra selv den bedste, og afskrække enhver førstegange katte ejer fra at have kat smiley

Samtidig kan du får opfyldt de krav/ ønsker til katten som du har..

Mange opdrættere sælger pensionerede avlskatte på 2-3 år til billige penge, de er neutraliseret og passet med vaccine samt mærket..

Du skal blot ofte selv kontakte opdrætterne, da det ikke er altid de annoncere at de sælger en voksen kat..

• #41   10. aug 2013 Ja den er god, selv om min er af ældre dato, er det derfra meget af det jeg ved om opdræt, farver, mønstre og mange andre ting kommer fra smiley
    Alt om katten er lettere tilgængelig og går ikke helt så dybt i materialet, et par stykker om adfærd vil også være godt smiley
    Men har man bare en bog, så ved man i det mindste hvad man skal Google efter, når der er noget man vil vide mere om smiley

Kommentér på:
Hvilken racekat det er utrolig kælen.?

Annonce