{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.130 visninger | Oprettet:

overvejer en racekat {{forumTopicSubject}}

jeg går og leder og leger med tanken om at få en ny racekat
mistede jo min siameser i sommer.
og det er ikke sådan at det skal være lige her og nu

men hvilken racen ville kunne klare at gå sammen med 12 huskatte?
de er i alderen fra 1 til 16 år

syntes der er så mange fine racer.
er dog lidt i tvivl omkring langhårskatte. har aldrig prøvet at ordne pels på andet end en huskat.

pt jeg er sådan lidt til skovkat, british korthår eller noget i den stil
dog er jeg lidt bange for at britishen blive lidt for tyk hos mig
maine coons kan jeg endelig godt lide, men er lidt bange for de sygedomme som de har lidt problemer med (hjerte især)

siameser har jeg ikke sådan lyst til igen. jo hvis jeg kan finde en sort killing -ung en af slagsen

så er der også cornish rex. her mødte jeg tværmoses Tippie og faldt godt og grundigt for hende.

men hvor er det bare svært
det skal jo gerne være en som passer sammen med de vildbasser jeg har i forvejen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  overvejer en racekat
  • #1   8. jan 2019 Med Maine Coon kan du jo gå efter at de er gentestet for HCM (man kender til genet som giver en øget risiko for hcm). Men selvom de er “kendt” for det, så kan alle katte blive ramt af HCM, det er den mest udbredte hjertesygdom blandt katte, både racekatte og huskatte.

    Ang. at passe sammen, så er det jo altid et sats om de kan sammen.
    Jeg ville anbefale at du gik efter en race som passer med det aktivitetsniveau som er blandt dine katte smiley og så selvfølgelig prøve at tale med opdrætter om, hvilken killing vedkommende synes kunne passe ind.


  • #2   8. jan 2019 jeg har kun haft en kat med hjertefejl. han blev 13 år.



  • #3   8. jan 2019 Maine Coon har mindre tendens til hjertefejl pga. test og scanning, end huskatten har.

    Angående Siameser. En sort en er ikke en Siam men en Orientaler. Siamesere er maskede.

    Europæer har meget energiniveau som huskatten, og jeg overvejede kort en til vores huskat, da han indimellem keder sig sammen med vores forholdsvis stille katte.

    Jeg beholder selv de mere rolige Maine Coons og sælger dem med ADHD. smiley


  • #4   8. jan 2019 jeg også noget adhd som vil passe sammen med mine

  • #5   8. jan 2019 Tro mig Anja, den værste af vores ADHD katte ville nok kunne give selv dig grå hår. smiley

    Jeg har så godt nok et par ungkatte pt, som driver mig til vandvid, men det er mere fordi, at de stjæler ALT, de kan få fat på. smiley


  • #6   8. jan 2019 sådan en har jeg haft. hun stjal mit ur hver nat. det voksede hun heldigvis fra
    nu har jeg kun Kida som stjæler kød som ligger til optøning - hun spiser aldrig vores mad. men det er sjovt at stjæle og smide det på gulvet

    jeg har en som til trods for hans alder faktisk har krudt i r...
    derfor har jeg lavet en væg med hylder i forskellige højder. den bruger han rigtig meget. jo højere jo bedre


  • #7   8. jan 2019 De stjæler plastik, mad, ting, helikopter, pynt, åbner skabe osv. Og det i alle vågne timer. smiley

  • #8   8. jan 2019 Vildbasser og ønske om ingen pelspleje så ville jeg have valgt en Bengal.

    Men personligt er jeg mega meget til Ragdoll. Elsker deres temperament og jeg oplever minimal pelspleje selvom de er det man kalder semilanghåret.
    Men om de vil passe sammen med så mange huskatte skal jeg ikke kunne svare på.
    Måske man også skal overveje om der er behov for flere katte når man har så mange i forvejen. smiley


  • #9   9. jan 2019 Det er rigtig Luna, man skal lave gode overvejelser selvfølgelig.
    Og ja de er godt nok nogle vildbasser XD men også dejlige, mine to er i hvertfald, de går altid i seng når jeg går i seng og er rigtig dygtige men de kræver rigtig meget stimulering smiley

    Anja, jeg forstår ikke helt, tøer du kød op uden for køleskabet? smiley


  • #10   9. jan 2019 min mor gør....
    har opgiver at forklar hende at det er dumt. men vi er mega dumme til at overveje hvad vi skal have at spise næste dag.....


    men kida går efter alt som især er stort. en mørbrad lyder mega voldsomt når den rydder på gulvet. en dag forsøgte hun at tage en kylling op af en stor skål med vand....


    profilbillede
  • #11   9. jan 2019 Stil det ind i ovnen.

  • #12   9. jan 2019 ja hvorfor endelig ikke?



  • #13   9. jan 2019 Vi stiller det ind i den kolde ovn, hvis det bliver taget for sent op til køleskabet, der kan det være i fred.

  • #14   9. jan 2019 normalt har vi ikke haft problemer. men det ændret sig da vi fik Kida for 1½ år siden
    de andre katte gør det nemlig ikke.

    men kan hører fra hende jeg fik hende af, at de to katte som de valgte at beholde fra samme kuld, er på nødagtig samme måde. vildt at 3 katte kan ligne hinanden så meget. de er totalt vilde i kulden. er totalt oppe og kører og driller alle katte...


  • #15   9. jan 2019 Sind er arveligt. smiley

  • #16   9. jan 2019 Hej Anja, først godt nytår herfra Fredericia smiley
    Hvis du har modet og pengene, så prøv da en Perser Kat smiley , som jeg har skrevet i tidligere indlæg, så får du en helt unik kat, som skiller sig ud fra mængden...bare gå en tur på google smiley .Men jeg glæder mig da til at høre, hvad valget falder på.
    De bedste nytårs hilsner
    Fredericia


    profilbillede
  • #17   10. jan 2019 ja sind avler - er da glad for at jeg ikke tog to killinger derfra. ikke at de ikke var søde, men når de er så vilde så er jeg glad for kun at have en abe i loftet smiley

  • #18   10. jan 2019 jeg kender faktisk lidt til persere
    har haft to veninder fra kv som har avlet og udstillet persere. den ene boede jeg hos i en mdr, hvor jeg delte seng med to til fire styks persere. følgte mig faktisk ret langhåret om morgen... smiley jeg er ikke lige vant til langhårskatte
    men har da hjulpet de to ret tit med div ting omkring kattene.
    og vi fik faktisk en del persere ind på kv. i en periode havde vi faktisk to gående. og jeg var der hver dag, da det var mig som var madmor. så jeg havde en del gode venner smiley
    de er flotte og dejlige.


  • #19   10. jan 2019 Der er en del pelspleje ved en Perser. Især hvis man vil udstille. Derfor bliver det ikke en kat for mig. Skal jeg have derover af, bliver det en Exo med næse. Og ja, så kan den jo desværre ikke udstilles. smiley

  • #20   10. jan 2019 det er faktisk også nok mit største problem
    jeg har jo desværre hørt alt for meget til deres vejtrækningsproblemer til at jeg syntes at det er sjovt


  • #21   10. jan 2019 Og så bryder jeg mig ikke om, at deres tårekanaler ofte er stoppede, så deres øjne løber konstant. Det må ikke være særlig sjovt for katten heller. smiley

  • #22   10. jan 2019 jeg er også lidt i tvivl vedr pelsplejen på en perser. de perser jeg kendte var ret gode til at få filterduller. og det er også synd for katten.

    så tænker lidt at jeg nok gerne vil have en semi-langhåret hvor pelsen er noget nemmere at børste


  • #23   10. jan 2019 En renracet semi-langhår fra rette linjer har en nem pels. Det er tydeligt at se her. Vi har to, der kræver noget pelspleje, og de andre er næsten selvplejende. Da finder vi måske et par knuder i fældningen.

  • #24   10. jan 2019 Det glæder mig kun, hvis i har mødt imødekomne Perser katte, der er jo undtagelser, der bekræfter reglen. smiley
    De bedste nytårshilsner
    Fredericia


  • #25   10. jan 2019 altså jeg har mødt begge dele
    nogle har bare været næsten forelsket og andre har totalt nægtet at snakke med mig....
    og jeg har nu ellers kattetække smiley


  • #26   10. jan 2019 Den berømte dråbe angående mine persere, var at de var snobbet og direkte hidsige når jeg fik gæster. Det bedste eksempel var, når perseren har lagt sig på sofaen, lænestolen eller andre steder, hvor gæsterne nu færdes kunne vi godt glemme alt om, at sætte os ved samme sofaer, perserne ville ikke flytte sig en tomme og tit og ofte kvitterede perserne med hvæseri og fægten med kløer.
    Mine huskatte er simpelhen så glade for alle gæster og fremmede. De går rundt om gæsterne ben med højt løftede hale og elsker gæster, som vil kæle og snakke med dem. Derfor holder jeg mig til huskatten smiley smiley smiley
    De bedste nytårshilsner
    Fredericia


  • #27   10. jan 2019 jeg gider hellere ikke katte som vil bestemme om vi skal have gæster eller ej
    altså jeg har katte som nægter at komme ned fra 1 salen hvis der er fremmende her. men har da også katte som næsten sætter sig på gæsterne
    en mellemting ville være fint smiley


  • #28   11. jan 2019 lige nu er vi nede på nok 4 forskellige
    skovkatten, kurilean bobfail, british korthåret og maine coon.

    så nu skal jeg få bare finde en som vil passe sammen med vildbasserne. Og som jeg kan blive enig med min mor om at vi skal have.
    dog er vi enige om at det skal være en dreng denne gang.

    og så skal jeg være 100% sikker på at det er en ok avler, så jeg ikke ender med en syg kat eller noget i den stil.

    har dog lige set en perser/huskat som virkelig var smuk men så er vi jo stadig ude i en huskat....
    og nu skal det være en smuk racekat


  • #29   11. jan 2019 Hej Anja, det bliver da spændende.Mon ikke en kæmpe stor skovkat eller en stor bamse af en british shorthair kan håndtere vildbassen smiley Det kunne da være sjovt, hvis din næste kat tager Fie i forsvar, når Kida er på krigstien smiley
    De bedste vinterhilsner
    Fredericia


  • #30   11. jan 2019 det ville da være rart smiley
    kida er desværre bare så fræk at hun er ligeglad....
    hun bliver dog selv jagtet af Sille, og det er jo ikke sjovt. men hvor har hun endelig godt af det....


  • #31   12. jan 2019 Hej Anja, året første nyhed er at min Dronning og Anemone for første gang er begyndt at lægge tæt og sove sammen smiley jeg troede aldrig det ville ske. Så jeg håber, at Dronningen en gang for alle har begravet stridsøksen smiley
    De bedste vinterhilsner
    Fredericia


  • #32   12. jan 2019 det er bare så dejligt når det endelig sker
    man bliver bare så glad smiley

    håber stadig at det sker her også


  • #33   21. jan 2019 En kat med ADHD, der hviler i sig selv og har tendens til at være social med både katte og mennesker; jamen Norsk Skovkat og Maine Coon har da skrevet sig selv øverst på listen smiley
    Jeg børster kun mine MCO igennem, når jeg skal på udstilling - resten af tiden kan pels holdes nede med hyggekæmning med en stålkam. Jeg skal dog være lidt mere påpasselig med hankatten - han er fertil, så han har lidt tendens til fedthale og har en noget større pels på mavse og bagparti - "store bukser" om man vil. smiley


  • #34   21. jan 2019 pt er det maine coons og skovkatte som står på listen

    helst en ungkat eller voksen han

    og skal vi være helt besværlige så en rød, eller en blå smiley
    men farven er ikke det vigtigste smiley smiley


  • #35   21. jan 2019 Jeg har en hankat, men han er lige blevet kastereret, og jeg ved ikke, om han får tilliden til mennesker tilbage. Han er desværre blevet skudt efter med softgun kugler og lignende.

  • #36   21. jan 2019 hvordan kan folk dog finde på at skyde efter en kat?....... smiley

    jeg har haft to katte allerede som ikke stoler på mennesker. men har plads til dem. Og de kommer når de selv har lyst. har altid plads til at kattene skal finde dem selv.
    bare de kan lide at bo sammen med de andre katte, så er jeg tilfreds smiley
    hvem er det?


  • #37   21. jan 2019 Der har været nogle unge drenge, der begyndte at skyde genvej gennem vores have, når de skulle ned af byen. Og det havde heller ikke været slemt, hvis ikke de også havde drillet kattene på vejen. smiley

    Jeg har desværre aldrig taget de slyngler på fersk gerning, så vi måtte sætte strøm op i haven for at undgå, at de gik igennem.

    Det er Dot Com, der har det svært med mennesker. Jeg kunne da få ham til at falde lidt til ro ved, at jeg talte sødt til ham og gav gufstænger. Så der er håb forude.

    Men det kræver noget træning, er jeg bange for.


  • #38   21. jan 2019 han er bare så smuk smiley

    heldigvis bor vi ude på landet. jo vi har en stor vej foran huset, men løbegården ligger i vores lukket have. så ingen fremmende mennesker her.
    faktisk er her stille og roligt. kattene kommer altid i første række.
    her er kun mig og mine forældre, så ingen børn eller hunde. men selvfølgelig er der 12 katte smiley

    min pyrus er fra den fynske motorvej hvor han er blevet smidt af. så han stoler ikke på mennesker.nu har vi haft ham i 6-7 år og min far har fået lov til at rører ham vel 5 gange på de år.
    men jeg har kattetække så det går bedre for mig. ham vil nemlig gerne nusse hoveder. og så skal han have mys i panden
    han var rigtig dejlig og sød da vi lige havde fået ham. men han valgte at folk ikke var til at stole på. min dyrlæge mente at det var den behandling han havde fået som killing. der lå en voksen kat+ muligvis en killing mere lidt længere ude på motorvejen.tænker at det var mor + søskend som var kørt ned
    men som sagt så har jeg pladse og hjerterum til at katte som har det svært kan få lov til at komme sig. og nus er noget de selv skal have lyst til.
    jeg bruger dog meget tid på de to katte. de andre kommer jo hele tiden.

    men som sagt så er jeg godt nok vild med ham. har jo tjekket ham lidt ud inden du skrev. smiley


  • #39   21. jan 2019 Han elsker selskab af andre katte. Faktisk mistrives han uden selskab. Derfor går han sammen med Jazzy. smiley

  • #40   21. jan 2019 skal du af med ham?

    kan ikke forstå at folk ikke som min har to katte.de fleste er jo glade for selskab


  • #41   21. jan 2019 Jeg skal først lige se, om han falder lidt til ro. Min dreng er bange for ham pt.

  • #42   22. jan 2019 håber at du får ham ned på jorden igen

    jeg plejer at bruge dr bach nødhjælp. det fik vi af vores dyrlæge da jeg var på kv. har stadig samme dyrlæge. hun arbejder meget med blomstermedicin.


  • #43   12. feb 2019 Opdatering:
    jeg er nu skrevet op til et flaskebarn i stedet for en racekat smiley
    altså racekatten kan stadig nåes hvis jeg finder den rigtige

    men har valgt at jeg gerne vil have en killing som er flasket op - måske endna to

    så nu er jeg skrevet op hos killinghjælpen.
    så nu er det bare at vente smiley


  • #44   13. feb 2019 Jamen så kan jeg jo godt se mig om efter andre muligheder for Dot Com. smiley

  • #45   13. feb 2019 næ da han er meget velkommen smiley skal jo have min. 1 racekat smiley
    og han er jo bare så smuk smiley


    det er mest fordi min mors kat er ved at blive gammel. Og han er flaskebarn. vi snakkede faktisk om det for 2 år siden. men har bare ikke fundet nogen før


Kommentér på:
overvejer en racekat

Annonce