{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.267 visninger | Oprettet:

Råd om Hellig Birma {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg har ikke særlig stor erfaring med katte (endnu) men ønsker mig brændende en Hellig Birma til kæl. Dog vil jeg under ingen omstændigheder skaffe en kat, som det bliver "synd for" og jeg er lidt nervøs over, at man flere steder læser, at de har stort behov for selskab og, at man helst ikke skal være væk hele dagen samt evt. have flere katte/dyr til selskab. Jeg vil virkelig gerne bare have én kat men alle i familien på 4 er selvfølgelig motiverede for at tage det lille ny familiemedlem til os og kæle mest muligt for at sikre, at hun/han befinder sig godt. Er der nogen der har nogle tanker om det, at han kun én Hellig Birma og ikke andre dyr? Nogle erfaringer med det?

En anden ting er, at min økonomi har svært ved at tillade, at jeg køber en kat for måske 4.500 kr og jeg overvejer så om det er muligt at få fat i nogle katte, der er kryds mellem Hellig Birma og en anden kat? Eller det er måske lidt "fy" med kryds, når det handler om en smuk racekat og "ikke noget man gør?" Tænkte lidt, at udover at kunne få en kat billigere så kunne det måske hjælpe på kattens evne til at være lidt alene uden at blive ked af det? Nogen der har erfaring med for eks. kryds mellem Hellig Birma og norsk skovkat eller evt. andre kryds? Eller er det bare en rigtig dårlig idé?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd om Hellig Birma
  • #1   15. nov 2011 Hej Sofia

    Jeg kan kun sige - jeg startede med at anskaffe mig en, men blev nødt til at købe endnu en fordi han simpelthen kedede sig og vi kunne ikke give ham hvad en anden kat kan.

    Men hvorfor prøver du ikke at se om der er voksne birmaer der søger omplacering (som enekat) smiley
    Kan anbefale sig www.birma.dk


  • #4   15. nov 2011 Tak for indlæg!

    Maria Cecilia: Når du taler om at søge en voksen kat, der søger omplacering, mener du så at det typisk er nemmere for voksne katte, at være alene i fht yngre eller hvad er tanken bag? Skal bare være sikker på jeg forstår rigtigt... smiley Har i øvrigt set en Hellig Birma der søger omplacering (5 år gammel), som åbenbart ikke trives der hvor den bor nu. Men...der er noget med, at den "halter ind imellem og dyrlægen ikke kan finde noget". Og det må jeg jo tilstå kan gøre mig lidt bekymret. Hvad nu hvis den ikke trives fordi den reelt er syg... Hmmm...

    Susan: Det lyder som en god idé med et internat. Tænker du, at man måske kan finde en racekat der lidt billigere end andre steder eller tænker du på en blandingskat? Nogen der kender en hjemmeside hvor man evt. kan se internater?


  • #5   15. nov 2011 Sofia: Der er mange annoncer hvor de voksne katte søger nye hjem hvor de kan være alene-katte, simpelthen fordi de ikke kan fungere med flere katte smiley
    Så det var en god mulighed ihvertfald ..


  • #6   15. nov 2011 Anita: Ja jeg synes simpelthen bare det er så flot og dejlig en kat. Det var måske også et godt råd, at købe 2 søskende sammen med rabat. smiley og jeg har intet imod at have 2 katte lige så vel som en. MEN tænker bare, at økonomien løber helt vildt afsted selv om man evt. skulle få rabat med så dyr en kat... Suk. Og jeg vil ikke rigtig købe én hellig birma og én billigere huskat... Hm, det er svært.

  • #7   15. nov 2011 Og det giver jo lidt nyt håb, at der måske er nogle katte der simpelthen fungerer bedst alene på trods af, at alle steder hvor jeg læser om Hellig Birma så får jeg bare tudet ørene fulde med, at den har det bedst med selskab. Det var ved at gøre mig lidt modløs for jeg vil SÅ GERNE have én... Men helst bare én... Og vil IKKE skaffe en kat, der har det dårligt hos mig... Men måske kan den godt trives alene alligevel så... Dejligt med lidt nyt håb smiley


  • #8   15. nov 2011 Se den her side: (link fjernet)
    Der er ofte katte der søger nye hjem - lige nu er der vidst også et søskendepar der søger nyt hjem .. Og i og med de er ældre, så er de ikke så dyre som killinger smiley

    Du skal nok finde den rigtige kat for dig! Bare klø på - og ikke gå på kompromis!


  • #9   15. nov 2011 Hej Sofia

    Som udgangspunkt har en birma det ikke særlig godt med at være alene-kat, medmindre du er MEGET hjemme hos den til at give den, den opmærksomhed den har brug for. En birma er meget socialt anlagt - lidt mere som en hund end som en kat lige på det punkt - og har derfor brug for selskab. smiley Derfor ville jeg aldrig nogensinde anbefale en birma som alenekat.

    Men når det så er sagt, så er der jo undtagelser, der bekræfter enhver regel, og nogle enkelte birmaer trives måske ikke så godt med andre katte og dyr. Så måske kan du være heldig at finde en voksen omplaceringsbirma, som opfylder dine ønsker - en voksen birma er typisk heller ikke så dyr, som en killing. smiley

    Hvad med sådan en som hende her, f.eks.?

    http://www.kattegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=23541


  • #10   15. nov 2011 Hej Sofia..

    Jeg har en Hellig Birma dreng på 6 måneder, og han er alene-kat og det trives han med:)


  • #11   15. nov 2011 Iben M - tak for dit svar, det er dejligt at høre. Så er det måske ikke helt umuligt, at de kan trives alene alligevel smiley

  • #13   15. nov 2011 Som beskrivelsen siger så er det en meget social kat,
    Men hvis i ikke er væk fra katten flere timer hverdag så tror jeg ikke det ville være et problem, men man skal da have det i baghovedet at det normalt er en kat der trives bedst med nogen den kan være social med, så tror da os jeg ville kigge på nogle af de dejlige opplacerings birmaer der er derude, da du så har en klar følelse af om katten egner sig som enekat.
    Jeg har mig en lille birma og to norske og min birma dreng nyder ihvertfald at de to andre os er der. Og der er altså ikke noget Mere hyggeligt når de putter sig sammen og vasker hinanden. smiley

    Mht. At finde en blandings kat, så tror jeg du vil fortryde hvis det er en Birma du ønsker dig, ikke fordi en blandings kat ikke er mindst lige så dejlig, men hvis man har ønsket så er det altså svært at glemme, derfor jeg fik O'Malley min lille birma dreng og nu har 3katte. Heh. Jeg havde nemlig forelsket mig i begge racer, men valgte så at købe et norsk søskende par da jeg faldt pladask for to i sammme kuld. smiley


  • #14   15. nov 2011 er det pga pengene eller er det pga du ikke vil ha 2 katte...for en mulighed kunne være at købe dig en birma samt en huskat, ellers gives der også tit rabat ved køb af 2 stk ( det gør jeg, ved selvfølgelig ikke om alle gør det).
    Jeg mener så ikke at alle birmaér ikke kan være alene men som regel er de meget sociale og trives bedre i selskab af andre katte.


  • #15   15. nov 2011 @Heidi: Hmm, det er nok lidt både og... Altså dels havde vi umiddelbart bare forestillet os én kat og dels så skal vi tænke os lidt om i fht pengene... Det er nok mest pengene et eller andet sted - og så at jeg kun har lyst til birmaer... Jeg ved ikke lige hvor meget rabat det giver, hvis man køber 2.

    @Lotte: Tak for input. Det er netop fordi jeg ved, at der vil komme endnu flere udgifter og jeg vil være sikker på at kunne give min kat den nødvendigvis mad og pleje (inkl dyrelægebesøg), at jeg er nødt til at tænke mig lidt om. Havde jeg masser af penge så ville jeg gerne lægge dem på at købe denne skønne kat, ingen tvivl om det. Men lige nu er økonomien lidt sort... Måske man bare skal vente og spare op. Ønsker mig den bare så højt, suk...

    CamillaM: He he, jeg kunne godt forestille mig at jeg kunne risikere at fortryde, hvis jeg gik for meget på kompromis, for det er helt sikkert en Hellig Birma jeg virkelig længes efter... Så jeg skal da helt klart tænke mig om i hvert tilfælde. smiley


  • #16   15. nov 2011 hvis du kun vil ha en, synes jeg du skal snakke med de forskellige opdrætter når de har killinger til salg, som regel kender de sindet på deres killinger, nogle synes jeg man ret hurtigt kan udelukke som enekat og andre er måske bedre egnet..
    min rabat afhænger af hvor mange killinger jeg har og hvordan fødslen er gået, kejsersnit og lign..mit sidste kuld foreløb helt uden problemer ergo gav jeg en pæn rabat, tilbød en 2 stk for 7500,- ALT incl også neutralisering, hvis det er 2 som er rigtig glade for hinanden synes jeg det skønt at sende dem afsted sammen..
    og birmaen er også en super skøn kat, jeg skal også ha en mere næste år smiley


  • #17   15. nov 2011 jeg må sige jeg er enig med Lotte

    og vil bare lige tilføje at du skal huske hver race har sin svaghed som eks perser/exo døjer med pdk ( de fleste Reg. opdrættere avler kun på raske dyr ) maine coon døjer vist med benene el. hofter og andre racer døjer med hjertet.... får du en blandingskat risikere du jo at få en med en masse forskellige skavanker og det blir som regel dyrere i den sidste ende.... har lige snakket med en som måtte aflive en hellig birma pga dårlig hjerte og katten var fra marts måned 2010 smiley

    så hvis det var mig ville jeg spare op og så bruge tiden på at snakke med forskellige Birma opdrættere så du har god tid til at danne dig et indtryk om hvor du gerne vil have kat fra smiley

    held og lykke med det...


  • #18   15. nov 2011 Sofia: Hvis du virkelig ønsker dig en hellig birma - så tænk over hvilket avlsarbejde der ligger bag, at racen rent faktisk er, som du lige præcis godt kan lide. Vil du virkelig være bekendt at købe en blanding eller uden stamtavle fra nogen, der dybest set underminerer racen?
    Brug ventetiden, til pengene er der, på at besøge nogle opdrættere og opleve racen. Det er vigtigt, før man rent faktisk anskaffer sig en kat! Der er lige så stor temperamentsforskel på katteracer som på hunderacer. Hellig birmaen er smuk, men det er også dens sind, I skal leve sammen med de næste forhåbentlig 15+ år, så sørg nu for, at det er det korrekte for jer.
    Det er en dårlig ide at anskaffe dyr, hvis ikke pengene reelt er der. Du ved aldrig, hvornår katten bliver syg. Og har du set på, hvor meget der rent faktisk følger med mange racekatte? Der er ofte (men ikke altid!) vaccination, sundhedstjeks, neutralisering osv. med i prisen, som ville koste dig min. 2000 kr. at gøre selv. Som de andre skriver er der også muligheden for at finde en voksen - det er nemmere for opdrætteren at vide, om en voksen kan vil have glæde af at bo alene.


  • #19   16. nov 2011 Pivnu: Tak for din kommentar.

    Jeg er helt med på det arbejde der ligger bag i fht avl. Vedr. blanding så kender jeg ikke så meget til det men havde nok en forestilling om, at ikke al blanding skete på en "dårlig og/eller uatoriseret måde". Jeg har for eks. haft en antagelse om, at det måske også kan være muligt, at spore stamtavle selv om det er en blanding forstået på sådan en måde, at det måske ikke nødvendigvis var et "gadekryds", der var tale om men en blanding hvor tingene var nøje overvejet og kontrolleret. Men sådan noget er der måske ikke... Jeg er jo ny i dette så min viden er begrænset.

    Vedr. pengene så er jeg også helt med på, at der er mange ting der "følger med", når jeg køber en racekat som for eks. vaccination m.v. og der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg synes at katten er hver eneste krone værd. Jeg sidder bare ikke her og er særlig likvid lige nu da familien lige har brugt mange penge på andre ting og rejser og julen venter rundt hjørnet så det er derfor jeg ikke er styrtet ud for at købe en kat men er nødt til at tænke lidt over økonomi og måske spare lidt op først. Men i mellemtiden kan jeg jo undersøge tingene og få gode råd fra andre, der er mere erfarne. smiley Men det er ikke kun Hellig Birmaens smukke udseende jeg er faldet for men også dens sind og sociale væsen. smiley

    Og ja, det er en rigtig god idé at besøge nogle opdrættere og være sammen med kattene, hvis muligt. Det vil jeg rigtig gerne så det håber jeg, at jeg får mulighed for. Men det lyder lidt til, at man måske er "velkommen" hos mange opdrættere.

    Det er rigtig dejligt, at der er så mange der har overskud til at kommentere og komme med råd. Det er en stor hjælp for mig, der jo gerne vil gøre det rigtige og, købe en kat der vil trives hos os - og som vi vil trives med.


  • #20   16. nov 2011 Også tak til de andres kommentarer, ser først nu at der var flere siden sidst. Jeg er glad for alle input og suger til mig. Jeg håber på, at jeg kan blive den lykkelige ejer af en hellig birma til sidst. Jagten fortsætter og i mellemtiden må der jo spares lidt op smiley

    Det lyder til, at man skal være meget forsigtig mht blanding... Og desuden er det jo helt klart helst en 100% hellig birma jeg egentlig ønsker. Så jeg tror der må spares. Jeg håber at der er killinger der søger et nyt hjem nogenlunde "tit" og vil holde øje. Samtidig vil jeg så også holde øje med evt. voksne katte, der søger et nyt hjem. Og prøve at få lov til at besøge nogle opdrættere hvis muligt.


Kommentér på:
Råd om Hellig Birma

Annonce