3.962 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar

28. dec 2011 Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
Til opdrættere - hvor mange kuld... Til opdrættere - hvor mange kuld...
- Lige et spørgsmål af ren nysgerrighed..
Hvor mange gange lader I jeres kat få killinger? - Altså før den går på pension..
Tænkte bare at man vel ikke lader en kat få killinger hele sit liv af hensyn til dens sundhed osv..
0 synes godt om
okt 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 6 Emner: 5 Svar: 77
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 1.018
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Jeg kender opdrættere, der har katte over 10 år, som bliver brugt i avl. Jeg har også kendskab til visse katte, der har fået 10 kuld eller derover.
Vi har ikke selv vores hankatte gående fertile ret længe. Vi har ikke haft nogen, som har lavet mere end 3 kuld, og gennemsnitsalderen er omkring 1½ år, når de pensioneres.
Hunkattene er det mere forskelligt. Typisk får de mellem 1-3 kuld.
Vores ældste fertile pige er 7 år gammel, og kommer til at blive boende hos os indtil, hun ikke er til mere. Hun har haft 4 kuld, og vi planlægger et kuld mere på hende. Hun har det godt i flokken, er i fin kondition og let af have i flokken som fertil. Vi ville ikke gøre hende eller os selv en tjeneste ved at neutralisere hende. Desuden går hun ikke ofte i løb.
Når vi snakker sundhed og antal kuld, skal vi for hunkatte være opmærksomme på, at det ikke er sundt med for mange løbetider, hvor katten ikke bliver parret, idet det kan medfører livmoderbetændelse.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Det kan jeg godt lide, og så komme hos en opdrætter hvor hun har flere generationer af piger
dec 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
okt 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 6 Emner: 5 Svar: 77
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Katte: 5 Emner: 13 Svar: 612
Som Glenn siger kommer det helt an på hvordan det påvirker dem at have killinger. Nogen er super mødre, der laver smukke killinger og hurtigt kommer sig efter et kuld. Sådan er min avlspige Nala, hun har sit 4 kuld nu, og er da ikke sikker på hun skal lukkes ned fra avl. Hun kommer til at have sig en god lang pause, men kender da flere opdrættere der har killinger på katte der er på den anden side af 7 år, og har haft omkring hvad der er lovligt, 3 kuld på 2 år pr. hunkat...
I naturen ville de jo have omkring 3 kuld om året, og der er det kun alderen der sætter en bremse for hvornår de "stopper i avl"...
Så længe dyrt er sundt og egnet, så ser jeg intet problem i at få mere end 4 kuld på en kat...
Hankatte er en helt anden sag
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Dem med lav fertile hunkatte, der kun går i løbetid et par gange eller fire om året, har derimod ofte den mulighed at få kuldene over en længere periode.
Hos mig er det meget forskelligt. Jeg har en hunkat, som jeg gerne vil lave 3. og sidste kuld på nu her (hvis hun da ville gå i løbetid
Jeg kender en enkelt hunkat i min race som stort trives som fertil og med at få kuld. Hun fik sit sidste kuld her for ikke så længe siden, i en alder af 10 år. Hun er så også undtagelsen der bekræfter reglen. De fleste hunkatte bliver kastreret når de er en 2-5 år
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 3 Svar: 9
Får en hunkat 4 kuld uden restriktioner på killingerne mht fremtidig avl, så bliver det pludselig svært at finde avlskatte om et par år, der ikke er i familie! (jeg har burmesere, og vi har ikke meget at vælge imellem, så hvis alle pludselig er halvsøskende, har vi et problem).
Derfor synes jeg, en hunkat ikke bør få mere end ca 4 kuld med max 2 pr kuld i videre avl (hvoraf én skal være solgt til udlandet).
Og de samme tanker er gode at have, hvis man udbyder sin hankat til avl... max 5-6 kuld med restriktioner på killinger i avl... IMO
dec 2011
De fleste katte ender som neutraliserede kælekatte
Jeg har selv ladet 0 gå videre til avl til andre opdrættere.
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 3 Svar: 9
dec 2011
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Mht restriktioner, så er der godt nok meget forskellige kotymer inden for racerne. Nogle arbejder rigtig, rigtig meget med dem og har dem meget detaljeret. Andre har kun få.
Til opdrættere - hvor mange kuld...