3.962 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Til opdrættere - hvor mange kuld... Til opdrættere - hvor mange kuld...

- Lige et spørgsmål af ren nysgerrighed..

Hvor mange gange lader I jeres kat få killinger? - Altså før den går på pension..

Tænkte bare at man vel ikke lader en kat få killinger hele sit liv af hensyn til dens sundhed osv..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til opdrættere - hvor mange kuld...
  • #1   14. aug 2013 Uuuh, det afhænger af meget, men generelt får mine 2 kuld. Hvis det er en meget god kat, så 3, men så er det også slut. Så bliver hun steriliseret og kommer "på pension" som sofa-kat.

• #3   14. aug 2013 Som Lotte siger typisk mellem 1 og 4. Og andre igen får aldrig nogen.

• #4   14. aug 2013 Det findes der mig bekendt ingen retningslinjer for, og det kan være meget forskelligt fra kat til kat.

Jeg kender opdrættere, der har katte over 10 år, som bliver brugt i avl. Jeg har også kendskab til visse katte, der har fået 10 kuld eller derover.

Vi har ikke selv vores hankatte gående fertile ret længe. Vi har ikke haft nogen, som har lavet mere end 3 kuld, og gennemsnitsalderen er omkring 1½ år, når de pensioneres.

Hunkattene er det mere forskelligt. Typisk får de mellem 1-3 kuld.

Vores ældste fertile pige er 7 år gammel, og kommer til at blive boende hos os indtil, hun ikke er til mere. Hun har haft 4 kuld, og vi planlægger et kuld mere på hende. Hun har det godt i flokken, er i fin kondition og let af have i flokken som fertil. Vi ville ikke gøre hende eller os selv en tjeneste ved at neutralisere hende. Desuden går hun ikke ofte i løb.

Når vi snakker sundhed og antal kuld, skal vi for hunkatte være opmærksomme på, at det ikke er sundt med for mange løbetider, hvor katten ikke bliver parret, idet det kan medfører livmoderbetændelse.

• #5   14. aug 2013 Den måde som Lotte beskriver er hvad jeg har oplevet hos de opdrættere jeg har købt hos.
    Det kan jeg godt lide, og så komme hos en opdrætter hvor hun har flere generationer af piger smiley da jeg var over for at se Mitti var de 2 gamle fiksede piger 14 og vist nok 17 år, men de har det godt som kastrater i flokken.

• #6   14. aug 2013 Tak for jeres svar.... Spurgte fordi jeg kende til mange med almindelige huskatte, der får det ene kuld killinger efter det andet... Tænkte bare at det måtte slide for meget på katten at være gravid så tit...

• #7   14. aug 2013 Nu er der jo også stor forskel på, om man er opdrætter eller om man er huskatte-ejer, der lader sin kat rende rundt og blive med killinger den ene gang efter den anden.

• #8   14. aug 2013 Lonnie: Jeg ved mange opdrættere får noget mere end 1-4 kuld pr. kat! Ved ikke om det er "fy fy" at indrømme?

Som Glenn siger kommer det helt an på hvordan det påvirker dem at have killinger. Nogen er super mødre, der laver smukke killinger og hurtigt kommer sig efter et kuld. Sådan er min avlspige Nala, hun har sit 4 kuld nu, og er da ikke sikker på hun skal lukkes ned fra avl. Hun kommer til at have sig en god lang pause, men kender da flere opdrættere der har killinger på katte der er på den anden side af 7 år, og har haft omkring hvad der er lovligt, 3 kuld på 2 år pr. hunkat...

I naturen ville de jo have omkring 3 kuld om året, og der er det kun alderen der sætter en bremse for hvornår de "stopper i avl"...
    Så længe dyrt er sundt og egnet, så ser jeg intet problem i at få mere end 4 kuld på en kat...

Hankatte er en helt anden sag smiley

• #10   14. aug 2013 Der er ingen regler for hvor mange kuld en kat må få gennem dens liv. Men der er hos Felis Danica regler for hvor ofte en kat må få kuld. Det hedder 3 kuld på 24 måneder. De opdrættere der har højfertile hunkatte, der ofte går i løb lader så ofte en hunkat (så længe den er i kondition til det!) få et par hurtige kuld eller tre, hvorfor efter de kastrerer hunkatten.
    Dem med lav fertile hunkatte, der kun går i løbetid et par gange eller fire om året, har derimod ofte den mulighed at få kuldene over en længere periode.

Hos mig er det meget forskelligt. Jeg har en hunkat, som jeg gerne vil lave 3. og sidste kuld på nu her (hvis hun da ville gå i løbetid smiley ) i en alder af 3 år og så har jeg en hunkat som nu her bliver lukket efter hendes første kuld. Hun har genetisk bidraget med det jeg har brug for efter hende.

Jeg kender en enkelt hunkat i min race som stort trives som fertil og med at få kuld. Hun fik sit sidste kuld her for ikke så længe siden, i en alder af 10 år. Hun er så også undtagelsen der bekræfter reglen. De fleste hunkatte bliver kastreret når de er en 2-5 år smiley

• #12   15. aug 2013 som opdrætter skal man også tænke på, hvor mange killinger fra hvert kuld, der går videre i avl...
    Får en hunkat 4 kuld uden restriktioner på killingerne mht fremtidig avl, så bliver det pludselig svært at finde avlskatte om et par år, der ikke er i familie! (jeg har burmesere, og vi har ikke meget at vælge imellem, så hvis alle pludselig er halvsøskende, har vi et problem).
    Derfor synes jeg, en hunkat ikke bør få mere end ca 4 kuld med max 2 pr kuld i videre avl (hvoraf én skal være solgt til udlandet).
    Og de samme tanker er gode at have, hvis man udbyder sin hankat til avl... max 5-6 kuld med restriktioner på killinger i avl... IMO smiley

• #13   15. aug 2013 Som opdrætter lader man kun meget få gå videre til avl, hvis man bruger hovedet smiley

De fleste katte ender som neutraliserede kælekatte smiley

Jeg har selv ladet 0 gå videre til avl til andre opdrættere.

• #14   15. aug 2013 men jeg har desværre set en hankat lave omkring 30 kuld... og jeg ved, mange ikke laver restriktioner på killingerne... Så det er desværre ikke alle, der har vores meget lille race i tankerne, når de avler!

• #15   15. aug 2013 Agersten, der findes opdrættere og avlere. Mere behøver jeg vel ikke at sige? smiley

• #16   16. aug 2013 Genetisk er det bedste for racen hvis han og hunkatte får ca. lige mange kuld og bidrager lige meget til genpuljen. Det hedder for mig 3-4 kuld pr kat som optimalt maximum. Men det er også bare langt fra alle der har muligheden for egen hankat, og man må derfor sande at 1:1 forholdet mellem kønnene deværre ikke er nemt at opnå.

Mht restriktioner, så er der godt nok meget forskellige kotymer inden for racerne. Nogle arbejder rigtig, rigtig meget med dem og har dem meget detaljeret. Andre har kun få.

Kommentér på:
Til opdrættere - hvor mange kuld...

Annonce