{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.546 visninger | Oprettet:

Dårlig mave {{forumTopicSubject}}

Hej katte elskere har et problem min venindes kats afføring lugter virkelig grimt og det er altid blødt afføring hvis man ikke skynder sig at fjerne det i kattebakken med det samme så kan man slet ikke holde ud af være i hendes lejlighed pga lugten hva kan det dog være hun er kun indekat så vi ved hun ikke har spist noget hun ikke plejer men vi kan simpelthen ikke holde den lugt ud så vi søger lidt råd til hvad vi kan gøre nu? Håber i måske kan komme med nogen råd.. på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig mave
  • #1   25. aug 2013 Hvis det er et problem der pludselig er opstået og ikke har været sådan alt imens hun har haft katten, samt at der ikke er sket noget der kan være stressede for katten, så vil jeg klart anbefale at katten bliver tilset af en dyrlæge, for hvis katten på et foder den altid har fået og uden nogen udefra kommen de påvirkninger ændre afføring fra fast til blød og stærk lugtende, så har katten nogle tarmproblemer/ sygdomme, som skal løses i samråd med en dyrlæge, det kan ære alt fra en parasit til en sygdom..

  • #2   25. aug 2013 Hun flyttede for over 1 måned siden og den har været sådan op og ned med kattens maven siden men hun er også en meget angst kat men vi snakkede også om at tage den med til dyrlægen på mandag men hvis i havde nogen råd til sådan nogen maver ville vi bare høre

  • #3   25. aug 2013 Men her på det sidste har hendes mave været fast men idag var det bare blødt igen derfor vi blev bekymret

  • #4   25. aug 2013 Det kan godt være stress over flytningen især fordi du betegner hende som en nervøs kat, men omvendt er der også nogle sygdomme der er stressrelaterede, så det er altid godt når der sker ændringer med katten adfærd lige at få dyrlægens vurdering..

    Jamen det kan jo være lidt svært at råde til noget når man ikke ved hvad har udløst den bløde afføring...

    Må man spørge hvad katten bliver fodret med??
    Er den neutraliseret??


  • #5   25. aug 2013 Den bliver fodret med perfect fit og ja den er neutaliseret den er forresten ægte main coon hvis det kan hjælpe lidt på det også har aldrig oplevet dårlig mave ved nogen af mine katte derfor jeg er i vildråd omkring det

  • #6   25. aug 2013 Jeg ville i hvert fald skifte foder til noget ordentlig. Perfect fit og alt det andet i supermarkeder er rigtig dårlig foder.
    Et foderskift ville kunne have positiv effekt på lugten. Herhjemme lugter det i hvert fald ikke og de får kornfrit, vådt og råt. En masse gode ting der sætter gang i fordøjelsen og giver maven noget at arbejde med


  • #7   25. aug 2013 Mine har heller aldrig haft dårlig mave, så jeg er nu heller ikke ekspert på det område..

    Hvis katten altid har fået Perfect fit, så burde det jo ikke være maden, dog syntes jeg ikke det er det bedste foder, fiber i fodret er godt til at skabe en god fast ave hos katten og der er ikke rigtig fiber nok i supermarkedsfoder, men igen hvis katten er vant til fodret, så er det ikke derfor den har blød mave i denne omgang, det var blot for fremtidig anbefaling smiley

    Jeg kan egentlig ikke give andet råd end det jeg skrev tidligere med at kontakt dyrlægen i morgen og få hans vurdering..

    Racen har intet med sagen at gøre..
    Men i den sammenhæng er jeg nok nød til af nysgerrighed at spørge hvordan kattens pels er på Perfect fit?? Er den nem at børste, filtre den?? Og igen det er ren af nysgerrighed, da jeg ikke har indtryk af at det foder tilgodeser pelsen i særlig grad..


  • #8   25. aug 2013 Hendes pels er meget fin bortset fra på maven men hun bruger også meget tid på den hverdag men ja kunne være vi skulle prøve et godt mærke til hende kan i anbefale nogen mærker i bruger hos jer som har et godt resultat på jeres katte på vil jeg prøve at få min veninde til at prøve det på hende og se om der kommer et andet resultat på hende men vi tager hende forbi dyrlægen i morgen og høre om der er noget galt med maven eller tarmene bare for at være sikker

  • #9   25. aug 2013 Altså jeg bruger selv Royal Canin, og ved de laver et super godt MCO foder..

    Men ved rigtg mange vil anbefale kornfrit foder, hvilket ikke er en dum ting, min vil bare kun spise RC smiley

    Jeg syntes du skal prøve at søge i forum på foder, der er vildt mange tråde som indeholder mange gode anbefalinger, så det er et godt sted at starte, katte er forskellige og har forskellig smag, husk hvis hun skifter foder så skal det gøres langsomt, så man blander det nye og det gamle foder og laver en glidende overgang fra det ene til det andet..


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #10   25. aug 2013 Hvis dyrlægen ikke finder nogen sygdom, der påvirker fordøjelsen kan dåsemad (f.eks. Whiskas af dén salgs katten synes om) blandes med lidt usaltet kartoffelmos. Det virker rigtig godt mod tynd mave.

    Ved problemer med hård mave (ikke forstoppelse!!!) virker usaltet gulerodsmos tilsat en lille klat smør/olie modsat og afhjælper problemet :o)

    Men altså: VIGTIGT at få katten tjekket hos dyrlægen. Der kan være mange årsager til dårlig fordøjelse, og det er vigtigt at løse det reelle problem. De to ovennævnte forslag er synptombehandling og må ikke overdrives :o)

    Prøv desuden om foderskift kan hjælpe, husk langsom (i løbet af 2-3 uger)overgang til nyt foder

    De allerbedste hilsener


  • #11   25. aug 2013 Hvis jeg springer det rå over i et par dage bliver mines pels tur og trist (huskatte) bare et par dage med rå igen og de bliver bløde og skinnende igen

  • #12   25. aug 2013 Når i alligevel skal til dyrlægen, så tag en afføringsprøve med. Der kan være mange grunde til, at en kat har dårlig mave, men fælles for dem er, at har de det gennem længere tid, så dehydrerer de, og det har ingen katte godt af.

  • #13   25. aug 2013 Tusind tak for jeres svar smiley vi tager til dr dyr i morgen med hende og afførings prøve med til dem så de kan få det tjekket igennem så vi er helt sikre på at det ikke skyldes sygdomme osv også prøver vi stille foderskift til noget med mindre korn i Så vi håber dette her stopper engang for alle for det er også synd for hende at hun har så dårlig mave hele tiden vi andre bryder os heller ikke om at have dårlig mave så det skal bare undersøges indtil det stopper med at være sådan... godt man har jer som hjælp når ens kat får noget man ikke har prøvet at have med at gøre før smiley

  • #14   25. aug 2013 Jeg kan ikke se nogen grund til at slæbe en angst kat til dyrlægen, hvis man kan nøjes med afføringsprøve i første omgang. Synes din veninde skulle ringe til dyrlægen og spørge hvordan og hvorledes (det er vistnok noget med, at man skal samle afføring i tre dage for at teste for diverse).

  • #15   25. aug 2013 Okay tinka det prøøver at at gøre i morgen når de åbner altid godt lige at forhøre sig hvordan og hvorledes tingene kan forgå

  • #16   25. aug 2013 Nemlig smiley Når maven så er kommet i orden, kan din veninde evt prøve at fodre med noget Calmfoder, der skulle være godt til nervøse katte. (selvfølgelig skal katten stadig have vådfoder også), eller prøve med Zylkene eller colostrum. Det er da synd for katten at være angst, så det er et forsøg værd.

  • #17   25. aug 2013 Ja lige præcis vi tager imod råd med kyshånd for hun elsker jo sin kat

  • #18   31. aug 2013 Så er der lige en opdatering her på misseren dyrlægen kunne ikke finde noget unormalt i afføringen så vi tog forbi med katten og han sagde det nok skyldes stressen så vi fik noget skåne foder og vupti idag er det næsten normal afføring så det går den rigtige vej nu smiley vi skal fra nu af vænne hende over på nyt foder som hjælper hende på hendes angst/nervøsitet så hun får det bedre... tusind tak for jeres hjælp smiley

  • #19   31. aug 2013 Dejligt at det "kun" var stress-mave - parasitter eller sådan noget ville have være en træls omgang.
    Tak for opdatering :-), og fortsat god bedring med missens mave og nerver.


  • #20   31. aug 2013 Hvor godt at sygdom blev udelukket..

    Og så godt at maven nu er normal med skånefodret smiley

    Det foder i skal køre hende over på er det RC Calm??


  • #21   1. sep 2013 Ja det er rc calm heidi n smiley og mange tak tinka vi håber det forbliver ved den normale mave fra nu af smiley

  • #22   1. sep 2013 Hvis der opstår angstproblemer imens den er på Calm, så supplerer jeg faktisk med det samme stof Zylkéne kapsler og så synes jeg at det virker.
    Jeg bruger det dog kun i december.

    Men rigtig dejligt at høre at maven har det godt igen smiley


  • #23   1. sep 2013 Super så håber jeg det hjælper på hendes nervøsitet, jeg har hørt flere sige god for det foder smiley

Kommentér på:
Dårlig mave

Annonce