Allerbedste foder lige nu.? Allerbedste foder lige nu.?
Hejsa alle sammen.
jeg skriver herinde for at høre hvad jeres mening er mht. hvad der er det bedste foder på markedet lige nu, og hvorfor i synes det.
prisen er underordnet.
Jeg spørger fordi vi lige har købt en killing. Han fik arion der hvor han er vokset op, og det er vi så forsat med, men kun så vi har mulighed for at lave en stille overgang til bedre foder. Og det skal vi så igang med nu. synes han spiser meget ofte lige nu, og ærlig talt ville det ikke gøre noget hvis han tog lidt på, så han får tydeligvis ikke nok ud af det nuværende foder.
på mine tidligere katte brugte jeg Orijen, men går udfra der er kommet noget bedre på markedet siden da.?
Det må gerne være et fodermærke der både har voksen og killinge foder at byde på da jeg også har voksen kat. Han har dog tidligere nægtet at spise andet end arion og rc.
Håber i lige vil bruge to min på at give et godt råd.
- Sesse
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Dernæst er det meget vigtigt at fodre med vådfoder da katte har brug for væske og tørkost giver dårlige tænder. Tørkost renser ikke tænder da tørkost er kiks, det slider på tænderne også sætter det sig i kager imellem tænderne og danner tandsten.
hvis du vælger at altid at have tørkost er det en god ide at blande 2-3 produkter da man så fra tidlig alder lære killingen at spise forskellige produkter så den ikke låser sig fast på 1 slags foder.
Mange herinde fodrer med vådfoderet LUX fra Aldi da det er til en god pris og ikke indeholder korn og sukker, derudover giver rigtig mange råt kød og dag gamle kyllinger/kyllingehalse til tandrensning da kød, brusk og ben er den bedste tandrensning din kat kan få.
Jeg kan desværre ikke lige nævne nogen kornfri produkter der kan købes på zooplus... kender ikke navnene...
Selv råfodrer jeg 100% og giver hverken tørkost eller vådfoder som andet end en godbid her og der. Mine katte er gået fra at være overvægtige og have helbredsproblemer til at være slanke, sunde og glade.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.153
Jeg vil også sige flere slags kornfrit i en kombination og masser af vådt og råt.
Jeg tror mine katte opfatter det våde som deres måltider og det tørre som det de lige kan nippe til, jo der ryger noget af det, men ikke voldsomt meget og slet ikke når de 2 af drengene har spist råt.
maj 2012
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 13 Svar: 95
Jeg bruger Royal Canin, da det er det min dyrlæge forhandler, og det er så "selvfølgelig" det han anbefaler. Det fungerer rigtig fint for mig. Min kat har lige pt killinger, og holder sig rigtig fint ved huld, selvom de godt nok suger meget de små tyksakker
aug 2013
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 67
Vi har nu skiftet til Hills killing/ med kylling. (Ikke omvendt)
Efter to dage er deres pels blevet meget fin og blank, og drengens mave er helt på toppen igen.
Men om det gør Hills til det eneste rigtige vil jeg ikke bedømme, men skiftet har virket for os.
10kg for 469.- (hvilket er ca 5kr om dagen for to killinger i godt 3mdr.)
Vi vil helt sikkert forsøge os med lidt råt når de runder et år..
René
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
aug 2013
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 67
René
feb 2008
Følger: 26 Følgere: 66 Katte: 7 Emner: 22 Svar: 1.728
vil huske det med vådfoder til killingen.. den store nægter pure at spise noget som helst andet end sin tørkost, og det er på trods af at vi har prøvet praktisk talt alt.. vi må prøve os frem med det foder
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 7 Emner: 18 Svar: 305
og så er det rimeligt billigt (Tyskland)
http://www.cats-country.de/de/fuer-Katzen/Katzentrockenfutter
sep 2012
(link fjernet)
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
sep 2012
Barf er bare 1 metode ud af mange
maj 2007
maj 2012
maj 2007
Det ene er engelsk, det andet dansk..
En bil bliver jo heller ikke noget andet bare fordi det på engelsk hedder car
maj 2007
Og nej ikke alle er danskere herinde
maj 2007
Eller laver sin egen BARF, man behøver heldigvis ikke købe special produkter..
For mig er råfodring også rå grøntsager osv, og det skal man ikke give dem...
maj 2007
Så skærer du det i stykker og laver derved dit eget..
Jeg køber ikke BARF, jeg har ikke fryserpladsen--
Da jeg barfede købte jeg fra http://www.rigtighundemad.dk de sælger også til katte..
Der er jo ingen der lægger en levende okse ind på køkkengulvet og selv beder katten dræbe og æde det
maj 2007
Ellers ville vi i Danmark jo kun skulle servere mus for kattene.. Så ville de ikke være ret sunde
maj 2012
Jeg mener noget af forskellen på BARF og råfodring, er at med BARF gives der en del tilskud af vitaminer og grønt, og ved råfodring giver du ikke de tilskud, men balancere kødet, ved afvægsling af kød og organer intet grønt overhovedet, men organer og kød skal svare nogenlunde til mus og fugl??
Jeg er ikke sikker på om min forklaring er god nok til at give mening, men der er altså forskellige meninger om hvordan man fodre korrekt med råt.
Så længe vi kun giver kød som tilskud til fuldfoder, behøver vi ikke tænke på det overhovedet
maj 2012
BARF grund teorien er ældre end nettet, og var mere fra mund til mund og nok en afledning af, at fra at spise rester var det pludseligt kun tørfoder i poser der duede.
maj 2012
sep 2012
BARF betyder ikke Råfodring, på Engelsk hedder råfodring bare Rawfeeding.
Originalt stod bogstaverne B. A. R. F. for Born Again Raw Feeders, da de var en gruppe der fjernede sig fra RMB modellen(Dr. Tom Lonsdales Raw Meaty Bones) med Dr. Ian Billinghurst i spidsen. De mente at hunde var omnivores og derfor skulle hundene have grønsager.
Senere var der en af Dr. Billinghurst medlemmer som lavede forkortelsen om til Biologically Appropriate Raw Food, som omhandler deres specifikke metode til råfodring af hunde.
BARF inkludere og promovere hakkede og blandede produkter som ikke giver kattene den naturlige tyggeglæde som de får ved f.eks et stort stykke oksekød.
Der er pulveriserede knogler i maden og mange katte og hunde risikere at få for meget knogler eller for lidt alt efter blandingen, fordi deres ejere bare køber "afbalancerede" rå diæter.
F.eks kan deres produkter indeholde gulerødder og æbler som efter min mening ikke hører hjemme når jeg tænker "råfodring"
http://www.barfaustralia.com/Products/BARFFlavours/BARFforCats.aspx
Hvorfor jeg vælger ikke at fodre barf: http://rawfed.com/myths/preymodel.html
***Unlike a prey model diet, BARF diets generally recommend feeding:
~ ground, not whole foods (which encourage gulping and provide no oral stimulation for healthy teeth and gums)
~ vegetables (which are not species appropriate foods for carnivores)
~ very bony body parts like necks, backs and wings (which contain a disproportionately high ratio of bone to meat)
~ supplements (which are unnecessary in a prey model diet because all requisite nutrients already exist in whole foods. The only caveat is that most commercially raised livestock is deficient in essential Omega 3 fatty acids, so some prey model raw feeders supplement with fish body oil if they are unable to feed raw fish)
Prey model is the best way to feed our furry friends. It's based upon the way Mother Nature has been feeding her carnivorous creatures for generations.***
http://www.rawmeatybones.com/petowners/RMB-whynotbarf.pdf
I de engelske råfodrings grupper er BARF næsten et Fy-ord, det er RMB også da begge metoder er mangelfulde hvis man sammenligner dem med Prey model(Byttedyrs modellen).
sep 2012
Sådan er det også startet mange andre steder men så begynder folk at finde huller i det.
Jeg havde kun hørt ordet BARF men havde fået at vide det handlede om at fodre råt til sine hunde eller katte. Søgte på dansk men syntes information var mangelfuld eller modsigende. Derfor valgte jeg at læse de engelske tekster hvorefter jeg sad og spurgte mig selv "hvorfor pokker skal dyrene have grønsager når du lige har sagt de var kødædere????"
Det ledte mig videre til RMB modellen som jeg kunne for ligne mig med, senere da jeg havde lidt problemer med det høje indhold af knogler i RMB modellen fandt jeg Byttedyrs modellen som bare er dejlig vel afbalanceret efter min mening. Jeg havde allerede skåret ned på knoglerne og var begyndt at følge samme principper som byttedyrsmodellen får jeg fandt ud af at det var den model jeg fulgte.
maj 2012
Ja jeg kommer aldrig til helt at fodre råt som hoved foder, men noget er vel bedre end intet og vådt bedre end tørt det er min filesofi lige nu, og det kan jeg huske og finde ud af
Der er råt også nr 1 vådt nr 2 og tørt nr 3 men som hun siger det vigtigste er, at katten spiser og vil den ikke have det vi syntes er sundt, må den spise det den vil, for det er bedre end at sulte
sep 2012
Og ja lidt råt er bedre end ingenting.
Har fået lokket min veninde til at give råt til sin nye lille hund(chiwauwau) som tilskud til foderet med præcis samme grundlag. "lidt er bedre end ingenting"
Så må vi se om jeg kan få hende til at være med på at foderet om det er vådt eller tørt skal være kornfri ^^
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Katte: 5 Emner: 13 Svar: 612
Har nu også afprøvet med "Taste og the Wild" - indtil videre med stor succes! Det er kornfrit med med en højt proteinindhold...
Så Både katte og hund får også det stående som en mulighed
Allerbedste foder lige nu.?