{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.383 visninger | Oprettet:

Hvor længe kan killinger huske hinanden? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Så kommer et af dagens mange spørgsmål smiley

Jeg har for 3 uger siden fået en fantastisk killing, der nu er 19 uger. Jeg går og overvejer, at få fat i en legekammerat til ham - nu ved jeg så, at der hvor vi købte ham, at de stadig har hans bror.

Og derfor mit spørgsmål - vil de stadig kunne huske hinanden her 3 uger efter de er blevet skilt? Eller vil det være som at sætte en fremmede killing ind til ham? smiley

Håber nogen kan hjælpe, da Google ikke har været min bedste ven lige hvad det angår smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor længe kan killinger huske hinanden?
  • #2   16. sep 2013 Jeg ville helt klart nuppe den bror, mine døtre havde katte som var halvsøskende og selv med stort mellemrum huskede/ genkendte de hinanden.
    Jeg tror de har en familie duft som holder livet igennem og da helt klart 3 uger smiley


  • #3   16. sep 2013 Dejligt med jeres svar - jeg vil straks kontakte dem og høre om jeg er så heldig, så de stadig har ham (et par dage siden jeg snakkede med hende og ved han stadig var til salg der, men kan jo være uheldig, at han er væk nu!!)
    Krydser fingre smiley


  • #4   16. sep 2013 Spændende. Giv da lige en update - også om de har ham endnu.. smiley

  • #5   16. sep 2013 Det skal jeg nok smiley Har lige sendt dem en mail (synes det var lidt for sent til at ringe) så venter meget spændt på svar! smiley

  • #6   17. sep 2013 Jeg venter også spændt på at høre nyt - forhåbentlig godt nyt

    profilbillede
  • #7   17. sep 2013 Hmm da vi fik vores første maine coon, Fenya, hentede vi hendes bror 14 dage efter. De kunne tydeligvis ikke kende hinanden og blev aldrig rigtig glade for hinanden. Til gengæld er Orlando og Frodo rigtig gode venner og de er jo på ingen måde i familie.

  • #8   17. sep 2013 Det er en drenge ting smiley

  • #9   17. sep 2013 Ja vi snakkede faktisk om det havde en betydning at dengang var det en hankat og en hunkat. Drengene vi har i dag hygger sig fint sammen.

  • #10   17. sep 2013 Har skrevet med hende - egentlig var der noget familie der måske gerne ville have ham, så hun ringede og snakkede med dem i går og prøvede at tale for, at Bimmers bror skulle komme herned, så de kunne få glæde af hinanden og at de så kunne vente med at få en killing til det næste kuld. De ville tænke over det og så ville hun få svar senest torsdag. Så nu venter jeg spændt til torsdag og krydser alt hvad jeg kan smiley

  • #11   17. sep 2013 Hvor spændende! Håber i får den... Kunne være lidt hyggeligt.. smiley

  • #12   17. sep 2013 Det håber jeg virkelig også. Nu har vi også en hund, så det er absolut ikke fordi Bimmer har givet noget udtryk for at kede sig, men har i årenes løb set hvor meget glæde 2 eller flere katte kan have af hinanden og alligevel har jeg altid kun haft en. Nok også fordi manden altid har ment en var nok og jeg jo mener det skal være en fælles beslutning, når man tager et dyr hjem. Dog kan han efterhånden godt se, at det kunne være rigtig hyggeligt og sagde selv ja uden overtalelse da vi snakkede om det i går smiley

    Så håber virkelig det kommer til at kunne lade sig gøre smiley


  • #13   18. sep 2013 Jubiiiiiii!!!
    Hun har lige skrevet, at jeg kan komme og hente hans bror i morgen smiley Nøj hvor jeg glæder mig smiley

    Skal bare lige have "overstået" de første 3-4 dage indtil den har vænnet sig til hunden (tog kun 4 dage for Bimmer og nu får hunden lov til at ordne pels på ham), så satser på det går ligeså stærkt med hans bror smiley

    Så bliver der liv og glade dage i huset smiley


  • #14   18. sep 2013 Næh, hvor er det skønt at hører! Jeg ønsker alt det bedste fremover...og skriv endelig lige en opdatering omkring hvordan de reagere på hinanden....lidt spændende smiley

  • #15   18. sep 2013 Det skal jeg nok gøre - er selv meget spændt smiley


  • #17   18. sep 2013 smiley det var dejligt.

  • #18   19. sep 2013 Så kom lillebror hjem til os smiley

    Dog gik det ikke helt som forventet og tvivler meget på, at de kan huske hinanden.

    Vi stillede transportkassen i stuen, hvor Bimmer straks gik hen og snuste. Efter et par sekunder begyndte Bimmer så at hvæse og brumme og trak sig baglæns. Vi åbnede lågen, så lillebror også kunne komme ud og han valgte så at skynde sig hen og gemme sig bag sofaen smiley

    Fik ham frem igen og ind på datterens værelse hvor hunden ikke må gå ind og hvor Bimmer sjældent opholder sig. Dette for at han kunne få lidt ro til at vænne sig til dufte osv.
    Lige nu ligger han så under hendes seng og vil IKKE komme ud. Har dog alligevel fået fat i ham et par gange, hvor han så gemmer hovedet hos en og efter et par minutter vil han så gerne ned og gemmer sig igen.

    Umiddelbart meget normal adfærd, men havde faktisk ikke troet at lillebror ville blive så bange og at Bimmer skulle lege stor tiger. Og efter jeg havde været inde og kæle med lillebror og så efterfølgende kælede med Bimmer blev der også lige hvæst af min hånd for den lugtede jo smiley

    Men skal lige høre - er det ikke meget fornuftigt, hvis jeg går ind med mellemrum og snakker med lillebror og nusser med ham og så ellers lader ham gemme sig derinde?
    Tænker at han efter en dag eller to nok begynder at kigge mere frem og begynder at ville se sig lidt omkring. Det virker jo klart til at overskride hans grænser bare at tage ham ind i stuen til Bimmer og hunden lige pt.

    Eller er der nogen bedre råd?

    (lillebror skal selvfølgelig ikke blive ved med at hedde lillebror men skal lige have fundet et navn, jeg synes passer sammen med Bimmer/Bimse)


  • #20   19. sep 2013 Du må under ingen omstændigheder tage ham ud af hans skjul, han skal komme selv smiley det er tilladt at lokke med leg og mad.
    Giv ham vand og mad der hvor han har valgt at være og en kattebakke.
    Jeg er modstander af lukkede døre mellem dem, men der er andre som har en anden mening om det ( den kan jo lugte både hund og kat, men ikke se dem) er det nødvendigt at dele op pga hundens adfærd overfor den nye kat, skal det være gitter og ikke en dør smiley
    Det skal nok gå, i skal slappe af, er i anspændte mærker katte og hunden det straks!


  • #21   19. sep 2013 Lad ham bare gemme sig så længe han føler for det..
    Hav en bakke og noget foder+vand stående tæt på hans gemmested så han ikke skal frygte at gå på toilettet eller at spise/drikke.
    Når han så begynder at blive tryg og komme frem fra sit skjul kan du sætte tingene tilbage på plads, eller i hvert fald rykke dem lidt væk fra hans gemmested, indtil det går som det skal smiley
    Kig til ham ind imellem, så han ved at du er der, og gerne vil ham det godt, tving ham ikke til at komme frem fra sit skjul, lad ham selv komme hen og hilse på hvis han vil..
    Lok evt med noget lækkert smiley

    Og så er det en rigtig god idé at blande deres dufte, det kan fx gøres ved at børste dem med den samme børste, eller skiftevis stryge dem med et håndklæde..
    Bytte rundt på deres bakker engang imellem kunne også være en idé..

    Det var de metoder jeg brugte da jeg skulle føre en kat ind i flokken..
    Det var nu også lidt noget andet, da det var en voksen kat, og dermed noget mere krævende og besværligt..

    Jeg tror, når de er så unge, at de hurtigt bliver venner...
    De er jo stadig killinger og legesyge, og pludselig bliver deres (eventuelle) slåskampe måske bare en leg smiley


  • #22   19. sep 2013 Da Røde flyttede ind, 11 mdr gammel, valgte han at bo på skabet, han fik vådmad der oppe, men gik på bakke på badeværelset, selv om der stor en bakke på soveværelset.
    Alle døre var åbne, de gamle gik ind for at se om han nu var der, og røde gik til stuedøren, gangen var lige som ingen mands land, det var mest om natten de var modige og det tog 2 dage så spiste de tæt på hinanden.
    Der kan gå længere tid, men løber din hund ikke efter ham konstant, skal der nok blive ro på hurtigt smiley


    profilbillede
  • #23   19. sep 2013 I kan tro jeg har sat mad, vand og kattebakke ind til ham smiley Kunne ikke drømme om andet.

    At jeg satte ham ind på hendes værelse var faktisk fordi han først rendte hen til sofaen, hvor vi fik ham frem. Så rendte han ud på badeværelset, hvor jeg ikke synes han skulle være pga. hunden også tit opholder sig derude.

    Og så tog jeg ham med ind på datterens værelse for at han kunne få lidt fred til at sluge alle indtrykkene smiley

    Men jeg lader være med at "hive" i ham (lyder så voldsomt) men går ind og snakker med ham og ser om jeg kan lokke ham frem og ellers må jeg nøjes med at snakke. Han er nu hoppet ind i hendes klædeskab (hun havde ikke lukket det) og ligger nu og gemmer sig i bunden af det (og der får han så lov til at være).

    Min hund vil absolut kun hilse med et hundeslik lige midt i hovedet (som kan virke voldsomt for katte) og når først han har fået lov til det er interessen slet ikke så stor mere. Han vil gerne putte med katte og ordne deres pels men kun hvis de giver lov. Hvis de rejser sig og går følger han ikke efter (er han blevet opdraget til, da min datter såvel som hunden skal lære kattens grænser smiley Og det er faktisk lykkedes langt hen af vejen).

    Ingen af os er anspændte og tager det helt med ro. Havde regnet med en anden reaktion men var på den anden side også forberedt på, at de ikke ville springe i "armene" på hinanden og ligge sig ned og putte smiley

    Og er da også helt sikker på det nok skal gå - ved ikke lige hvad der skete siden Bimmer skulle hvæse og knurre, men det kan jeg jo fortælle ham om fra nu af og til juleaften og er ret sikker på han er ligeglad med jeg siger det ikke var en fair reaktion smiley


  • #24   19. sep 2013 Bimmer fortæller bare her bor jeg og jeg bestemmer, er brormand med på den, så går det helt klart nemmere end hvis de skal diskutere hvem som er stærkest smiley selv om de kender hinanden, så kan magt balancen være en anden nu, eller den skal bare slåens fast igen, lillebror er jo naturligvis utryg lige nu, men det ændre sig jo og så skal der måske laves nye aftaler mellem brødrene smiley
    Her går det jo super fint, men når Mitti bliver ældre sker der ændringer i flokken og først når han er voksen ved jeg helt hvordan min flok bliver og hvem der bestemmer.
    Jeg har en fornemmelse af, at Mitti måske har temperament nok til, at blive den som bestemmer, godt hjulpet på vej af, at jeg har hørt det er bismerne der bestemmer i de blandede flokke med kuriller smiley men kun tiden vil vise det.


  • #25   19. sep 2013 Du har fuldstændig ret - og han skal jo også have lov til at fortælle, at det er ham der bestemmer eftersom han var her først.

    Har bare aldrig haft en killing før, der gemte sig og trykkede sig på den måde.

    Men tålmodigheden må findes frem og så går det hele nok smiley


  • #26   20. sep 2013 Det var den samme reaktion fik fik da vi kom hjem med vore hankat efter vi havde haft hunkatten fra samme kuld i ca. 14 dage. Vi havde ingen andre dyr på det tidspunkt og vi troede helt ærligt at de ville genkende hinanden, men det gjorde de helt klart ikke. Vi lukkede hankatten ud i stuen og var meget spændt på at se dem genforenes men det var ikke ligefrem en lykkelig genforening. Jeg må indrømme at jeg tror at nogen katte simpelthen ikke kan genkende hinanden selvom andre herinde tror det modsatte.
    De lærte at tåle hinanden men det blev aldrig glæde eller venskab, desværre.


  • #27   20. sep 2013 Har du mange søskende, er du vel heller ikke på lige god fod med dem alle?

    Og en ny kat er jo altid lidt presset.

    Da jeg fik Røde, fik jeg oplyst, at han var den der gav sig og ikke hvad top post i flokken, så da han kom her var han indstillet på den rolle, han gjorde intet for at kæmpe om noget som helst, men senere da han var blevet venner med Manne legede de for sjov kampe, Røde vejede ikke 4 kg og Manne 10,7 kg smiley


  • #28   22. sep 2013 Lige en lille update til jer der har været så søde at komme med gode råd og skrevet om jeres egne erfaringer.

    Der er nu gået 3 døgn og det går godt fremad. Bumle (som lillebror er blevet "døbt") er stadig lidt sky overfor os ind imellem, men vi tager den med ro og eftersom Bimmer er så kælen som han er, er jeg helt sikker på det nok skal smitte lidt af.

    Bumle synes stadig hunden er lidt farlig, men ligeså snart hunden ikke er i nærheden sniger han sig ud fra værelset og kigger sig omkring. Og ligeså snart han kan høre hunden drøner han ind på værelset igen smiley

    Og så lige et lille stemningsbillede af hvor godt det faktisk går smiley

    1000 tak for jeres hjælp.

    (Bimmer er den grå som har været her en måned og Bumle er den korthåret grå og hvide mis)


    profilbillede
  • #29   22. sep 2013 Sikke dog et SKØNT billede Anja smiley
    Hvor er det dejligt at det går så godt!
    De skal nok blive rigtig gode venner de to smiley


  • #31   22. sep 2013 Griner - de er SINDSSYGT forskellige! Både af udseende men så sandelig også af væremåde!!

    Det er jo blandingskatte, men det er alligevel utrorligt der kan være SÅ stor forskel smiley

    Og så vil jeg gerne høre jeres mening - mener i at jeg skal få dem begge neutraliseret nu eller skal jeg vente? (de er 20 uger). De er begyndt på små "slåskampe" som mest af alt virker som drengelege.

    De kommer selvfølgelig ud men kun i vores egen have, så det er ikke sådan at der kommer killinger ud af det.

    Nogen mener jeg skal pga de vil få trang til at parre sig, hvis ikke jeg gør det og andre siger det er lige gyldigt. Er nok mest til at få det gjort, men det er af hensyn til HVIS de pludselig skulle smutte ud af hoveddøren og rende på misserov! Jeg skal absolut ikke være skyld i antallet af "uønskede" killinger stiger smiley


  • #32   22. sep 2013 Bumle lå i øvrigt i en time og vaskede Bimmer og gør det også på billedet selvom man ikke lige kan se det smiley De var bare SÅ søde at se på smiley


  • #33   22. sep 2013 Måske skal du lige give den nye kat en uge mere til at finde sig til rette ,men så ville det være en rigtig god ide at få kastreret, øremærket/chippet dem begge.
    Det er bestemt ikke ligegyldigt om det bliver gjort, for på et tidspunkt vil de begynde at strinte og det stinker.


  • #34   22. sep 2013 Vil også sige at du bare skal få det gjort hurtigst muligt! Pludselig er de måske rendt, og så er de hverken mærkede eller kastrerede og kan lave småkræ...

    Og så selvfølgelig det med strinteri. Det kommer pludselig, og kan nemt blive slemt, hvis de lige vil "vise" sig overfor hinanden...



  • #35   22. sep 2013 Jeg vil også anbefale dig at få dem begge fikset så snart den nye lige er faldet lidt til..

    Deres "for sjov" slåskampe kan pludselig godt gå hen og blive ret alvorlige når hormonerne for alvor begynder at race i kroppen på dem..

    Du kan risikere at de bliver uvenner og aldrig vil komme til at enes igen, at de splitter dit hjem ad i frustration over ikke at kunne komme ud og parre alle de hunkatte de kan lugte er i løbetid, og så vil de overstrinte dit hjem, da de vil kæmpe om territoriet begge to..

    Og få dem også meget gerne øremærket og/eller chippet samtidig smiley


  • #36   23. sep 2013 Planen er, at de bliver kastereret i starten af næste uge.

    Ved godt Bumle måske så ikke er faldet 100 % til, men synes det er ret vigtigt, at det bliver gjort hurtigt, i tilfælde af de pludselig render!!!

    Og har også ladet mig fortælle at når de først er begyndt at strinte skal man ikke forvente de holder op selvom de bliver kastreret - og det skal bare ikke ske!!

    Så vi tager af sted i næste uge og får klaret den lille del smiley Så kan jeg have god samvittighed igen smiley


  • #37   23. sep 2013 Jeg synes det lyder som en rigtig fornuftig plan! smiley

    Nej, der er ingen garanti for at de stopper med at strinte efter en kastration, hvis de først er startet på det..


Kommentér på:
Hvor længe kan killinger huske hinanden?

Annonce