1.082 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

René
René
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 67

Råt kød.. Hvornår/killing? Råt kød.. Hvornår/killing?

Hej galleri..

Har tænkt lidt over det med maden til vores 4mdr killinger.
Jeg vil til at starte med gi dem en luns kød som godnat mad.. Så får de jo samtidigt børstet tænder ;0)

Smutter jeg bare i Føtex og køber en gang gullasch tern / hakket okse? Stykkerne er vel i en ok størrelse, som kræver at de tygger grundigt?

Spørgsmål:

1. Er alm gullasch tern ok til fodring?

2. Er 4mdr killinge mave klar til sådan en luns?

3. Hvor mange gram skal sådan en luns veje? 10-20gram?

4. Kan man gi den svine tern?

5. Er der nogen ide i at dyppe kødet i kogende vand før servering? Tænker det ikke er nødvendigt.. Naturens buffet bliver jo heller ikke kogt før "servering"

:0)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råt kød.. Hvornår/killing?
  • #1   29. sep 2013 Du skal i hvert fald ikke koge kødet først det er helt unødvendigt..

Og ja 4 mdr killingemaver er fint klar til råt kød, men som du selv er inde på så start med mundrette stykker indtil de har vænnet sig til at gnuske på det.. smiley

Når de så er blevet fortrolige med det rå kød og har fundet ud af at der skal tygges grundigt på det, så kan du give større stykker hvor de skal rigtig gnaske for at få det ned..

Hvor meget den skal veje kan jeg ikke give dig svar på, men sådan mundrette stykker, jeg ville nok i starten lige skære gulashtern over en gang indtil de har forstået h vad det er..

Gulashtern, skinketern, kyllingetern er fint, du kan også bare købe et hvilket som helst stykke kød og så skrære det ud, jeg køber ofte kyllingebrystfilet og så skære det ud i terne til min den store, hun elsker kyllingekød, og hvis jeg var dig ville jeg nok starte med det, da det er knap så hårdt at tygge, men alt kød er fint..

• #2   29. sep 2013 Tak for feedback heidi

Jeg ser frem til den Kattejammerrock, der utvivlsomt vil opstå,når de finder ud af hvad de skal til at tygge på smiley

• #4   29. sep 2013 Jeg er lige startet i dag. Mine killinger er 5½ uge. De fik oksefars.

• #5   29. sep 2013 Så fik vi taget hul på det smiley

http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/diverse_kat/19772-foerste_raa_fodring__

• #7   29. sep 2013 Hahaha Rene det ser ud til at det da lige var guf for killingerne, men ja pludseligt skal der arbejdes lidt for føden, kun sundt smiley

Min den lille på 1,5 år hun gider slet ikke råt kød, hun snuser bare lidt og så går hun og det tager så ikke mange øjeblikke for den store at stjæle kødstykket, for hun elsker råt kød, ja mad i almindelighed smiley

• #8   29. sep 2013 Godt at se at de allerede er kommet igang ! smiley

Jeg kan altså ikke anbefale hakket kød, der er ekstremt mange overflade bakterier. En gang gullasch er bedre da overflade bakterierne ikke får samme mulighed for at sprede sig.
    Det kan godt være at gullaschen stadig skal skæres i mindre stykke men bakterierne har ikke nået at sprede sig til de nyskårede flader som de har gjort i det hakkede kød.

Jeg har en engelsk artikel der omhandler råfodring af killinger ^^ Jeg har ikke nået at oversætte den endnu til min kollektion på hjemmesiden.
    http://feline-nutrition.org/answers/answers-raw-feed-all-of-those-kittens

Foder lige så meget som killingerne kan spise, lad dem stabilisere med det nye rå en 2 ugers tid. Derefter kan du stabilisere deres indtag hvis de ikke selv kan justere det.

Most adult cats only need be fed once or twice a day, but kittens, because their tummies can only hold so much at a one sitting and because they’re generally so much more active than adults, need to be fed more often. Very young kittens grow very quickly and expend a lot of energy playing during the first 3-4 months of their lives, so feeding them 4 or more small meals a day is not out of the question. <b>Generally speaking, it’s perfectly fine to feed young kittens as much raw food as they want because kittens fed raw from an early age seem to self-regulate and only eat as much as they need.</b> As they get older and their tummies can hold more, you can feed them less frequently as you adjust the amount you feed them at each meal accordingly.
    http://www.rawfedcats.org/practicalguide.htm

• #9   30. sep 2013 Ja det var fedt at se dem æde det.. Såån lidt tilbage til den natur de kommer fra.. Dog æder de ikke okse i naturen, men de skal jo ikke snydes for muligheden.. Det er jo små tigere, og de spiser jo gerne okse.. smiley

• #10   30. sep 2013 Pas bare på med ikke kun at give dem reelt kød. I naturen spiser de nemlig også maveindhold og knogler m.m.

Jeg begik i starten af mit opdræt (25 år siden) den fejl med en killing. Den ville KUN have kød, og det fik den så.
    Den brækkede så et ben, og dyrlægen konstaterede via røntgenbillederne, at den havde udviklet knogleskørhed. På billederne sås tydeligt, at knoglerne ikke var massive, men porøse, og at der også var flere små gamle brud, som tilsyneladende ikke havde generet den.

• #11   30. sep 2013 Mega.

De får Hills killing tørfoder ved siden af.. Eller rettere.. Det er deres primære føde.
    Når vores 10kg pose ophører, skal de prøve 'a taste of the wild' tørfoder.

Det rå kød vil de primært få som en aften snack/tandbørstning. smiley

• #12   30. sep 2013 Dejlige billeder smiley
    Mine begyndte først sent at få råt kød og kylling foretrækker de.. Det eneste jeg har hørt er at man skal passe på med svinekød...

(Sasha, skal jeg oversætte den for dig?)

• #13   30. sep 2013 "Generally speaking, it’s perfectly fine to feed young kittens as much raw food as they want because kittens fed raw from an early age seem to self-regulate and only eat as much as they need. "

Det er IKKE korrekt. Råt er fint - men har man ikke viden til at tilsætte kødet det katten har brug for må råt højest udgøre 40% af den daglige dosis foder

• #14   30. sep 2013 Nu på video..
    Man kan næsten høre karris og baktus få prygl ;0)
    https://www.dropbox.com/s/rc6sad9x9at5mkj/Video%2030-09-13%2021.33.55.mov

By The Way.. Freja blev før færdig en leffe med et af hendes 3 stykker, så ville hun hen til leffe og ha noget af hans. Så hvæsede han! smiley

• #15   30. sep 2013 hehe Godt de nyder kødet ^^

Cawani, hivs du har lyst smiley Har haft lidt travlt på arbejd på det sidste kom først hjem kl 20.30 idag >< fordi jeg lige skulle nå et par ting på vej hjem...

• #16   1. okt 2013 He he. Hvor er de søde! Og der bliver godt tygget kan man se. smiley

• #17   26. dec 2013 Spøjst.. Leffe har her på det seneste vist manglende interesse for gullasch kødet.. I dag gad han slet ikke spise det..

Hmm. Så skar jeg en fiskeolie pille over, og dryppede to dråber på kødet.. Ja så kunne det være det røg ned. Hehe.. Vil det sige at jeg skal til at marinere hans kød, eller bare stikke ham laks fremover? smiley tror de skal prøve noget fisk næste gang..

• #18   26. dec 2013 Husk fisk skal have været frosset i 24 timer før kattene må få det råt..

• #19   26. dec 2013 Tak for Info.. Vi napper nogle lakse stykker på frost.

• #20   29. dec 2013 Variation i køddet er godt.. Netop så de ikke kører trætte.. Vi gider heller ikke frikadeller hver dag..
    Mine får mest kylling og oksekød, men jeg varierer med vildt som fasan, hare, rådyr og fisk.. Det er heller ikke alle der altid gider at have det som bliver serveret..

Kommentér på:
Råt kød.. Hvornår/killing?

Annonce