Råt kød.. Hvornår/killing? Råt kød.. Hvornår/killing?
Hej galleri..
Har tænkt lidt over det med maden til vores 4mdr killinger.
Jeg vil til at starte med gi dem en luns kød som godnat mad.. Så får de jo samtidigt børstet tænder ;0)
Smutter jeg bare i Føtex og køber en gang gullasch tern / hakket okse? Stykkerne er vel i en ok størrelse, som kræver at de tygger grundigt?
Spørgsmål:
1. Er alm gullasch tern ok til fodring?
2. Er 4mdr killinge mave klar til sådan en luns?
3. Hvor mange gram skal sådan en luns veje? 10-20gram?
4. Kan man gi den svine tern?
5. Er der nogen ide i at dyppe kødet i kogende vand før servering? Tænker det ikke er nødvendigt.. Naturens buffet bliver jo heller ikke kogt før "servering"
:0)
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Og ja 4 mdr killingemaver er fint klar til råt kød, men som du selv er inde på så start med mundrette stykker indtil de har vænnet sig til at gnuske på det..
Når de så er blevet fortrolige med det rå kød og har fundet ud af at der skal tygges grundigt på det, så kan du give større stykker hvor de skal rigtig gnaske for at få det ned..
Hvor meget den skal veje kan jeg ikke give dig svar på, men sådan mundrette stykker, jeg ville nok i starten lige skære gulashtern over en gang indtil de har forstået h vad det er..
Gulashtern, skinketern, kyllingetern er fint, du kan også bare købe et hvilket som helst stykke kød og så skrære det ud, jeg køber ofte kyllingebrystfilet og så skære det ud i terne til min den store, hun elsker kyllingekød, og hvis jeg var dig ville jeg nok starte med det, da det er knap så hårdt at tygge, men alt kød er fint..
aug 2013
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 67
Jeg ser frem til den Kattejammerrock, der utvivlsomt vil opstå,når de finder ud af hvad de skal til at tygge på
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
aug 2013
http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/diverse_kat/19772-foerste_raa_fodring__
jan 2012
Min den lille på 1,5 år hun gider slet ikke råt kød, hun snuser bare lidt og så går hun og det tager så ikke mange øjeblikke for den store at stjæle kødstykket, for hun elsker råt kød, ja mad i almindelighed
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Jeg kan altså ikke anbefale hakket kød, der er ekstremt mange overflade bakterier. En gang gullasch er bedre da overflade bakterierne ikke får samme mulighed for at sprede sig.
Det kan godt være at gullaschen stadig skal skæres i mindre stykke men bakterierne har ikke nået at sprede sig til de nyskårede flader som de har gjort i det hakkede kød.
Jeg har en engelsk artikel der omhandler råfodring af killinger ^^ Jeg har ikke nået at oversætte den endnu til min kollektion på hjemmesiden.
http://feline-nutrition.org/answers/answers-raw-feed-all-of-those-kittens
Foder lige så meget som killingerne kan spise, lad dem stabilisere med det nye rå en 2 ugers tid. Derefter kan du stabilisere deres indtag hvis de ikke selv kan justere det.
Most adult cats only need be fed once or twice a day, but kittens, because their tummies can only hold so much at a one sitting and because they’re generally so much more active than adults, need to be fed more often. Very young kittens grow very quickly and expend a lot of energy playing during the first 3-4 months of their lives, so feeding them 4 or more small meals a day is not out of the question. <b>Generally speaking, it’s perfectly fine to feed young kittens as much raw food as they want because kittens fed raw from an early age seem to self-regulate and only eat as much as they need.</b> As they get older and their tummies can hold more, you can feed them less frequently as you adjust the amount you feed them at each meal accordingly.
http://www.rawfedcats.org/practicalguide.htm
aug 2013
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Jeg begik i starten af mit opdræt (25 år siden) den fejl med en killing. Den ville KUN have kød, og det fik den så.
Den brækkede så et ben, og dyrlægen konstaterede via røntgenbillederne, at den havde udviklet knogleskørhed. På billederne sås tydeligt, at knoglerne ikke var massive, men porøse, og at der også var flere små gamle brud, som tilsyneladende ikke havde generet den.
aug 2013
De får Hills killing tørfoder ved siden af.. Eller rettere.. Det er deres primære føde.
Når vores 10kg pose ophører, skal de prøve 'a taste of the wild' tørfoder.
Det rå kød vil de primært få som en aften snack/tandbørstning.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
Mine begyndte først sent at få råt kød og kylling foretrækker de.. Det eneste jeg har hørt er at man skal passe på med svinekød...
(Sasha, skal jeg oversætte den for dig?)
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Det er IKKE korrekt. Råt er fint - men har man ikke viden til at tilsætte kødet det katten har brug for må råt højest udgøre 40% af den daglige dosis foder
aug 2013
Man kan næsten høre karris og baktus få prygl ;0)
https://www.dropbox.com/s/rc6sad9x9at5mkj/Video%2030-09-13%2021.33.55.mov
By The Way.. Freja blev før færdig en leffe med et af hendes 3 stykker, så ville hun hen til leffe og ha noget af hans. Så hvæsede han!
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Cawani, hivs du har lyst
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
aug 2013
Hmm. Så skar jeg en fiskeolie pille over, og dryppede to dråber på kødet.. Ja så kunne det være det røg ned. Hehe.. Vil det sige at jeg skal til at marinere hans kød, eller bare stikke ham laks fremover?
jan 2012
aug 2013
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
Mine får mest kylling og oksekød, men jeg varierer med vildt som fasan, hare, rådyr og fisk.. Det er heller ikke alle der altid gider at have det som bliver serveret..
Råt kød.. Hvornår/killing?