{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.079 visninger | Oprettet:

Vægt på voksen kat {{forumTopicSubject}}

Min blandingskat blev sidste gang ved dyrlægen vurderet til at være ca. 8 år og var alt for tyk og vejer 6,44 kg. Jeg troede hun var yngre men alderen kendes ikke, da hun er fra internat. Hun er ingen stor kat men heller ikke lille. Hun har fået lov til at guffe lidt killingefoder og det skulle hun nok ikke ha haft lov til . Der er tegn på at hun har lidt svært ved at nå den bagerste ende og rengøre sig. Det er jo synd så jeg vil gerne gøre noget ved det. Dyrlægen sagde bare jeg skulle skære langsomt ned på foder. Hun spiser 60 - 70 g . Så får hun jo næsten ingen mad hvis jeg skal skære der. Hun får tilbudt våd mad men spiser det sjældent. Jeg mener mere det er fordi hun rører sig for lidt og jeg forsøger at få hende til at bevæge sig mere ved at vi går nogle ture sammen. Er der nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg får hende slanket. Har i nogen bud på hvad hun bør veje. For hvis det er flere kilo hun skal smide og jeg skal tage meget foder fra har hun jo næsten ingen mad tilbage.


Kommentarer på:  Vægt på voksen kat
  • #2   5. okt 2013 Hvis den har besvær ved at vaske sig bagi så er den i hvert fald en del for tyk....

    Jeg har selv en hittekat som jeg fandt i vejkanten for et par år siden, dengang var han radmager (ca 1,5 kg) og voksen. Alder kendes heller ikke her.
    Han vejer nu 5,2 kg og er da en smule tyk, men har inten problemer med at vaske sig eller lign, desuden leger han meget og kan spurte huset rundt.

    Ingen af mine katte er specielt glade for vådfoder, har 5 stk indekatte.

    Dog får de det dog et par gange om ugen alligevel, de får ca en halv dåse til deling og de spiser ikke op sådan lige med det samme.

    Synes ikke du skal skære ned på dens tørfoder, synes ikke 60 - 70 gram er ret meget. Men hvad for et mærke får den?

    Mine får porta 21 grainfree fra zooplus. Det er som navnet siger, et kornfrit produkt som findes i et par forskellige smagsvarianter.


  • #3   5. okt 2013 HELT enig med Felix!
    Prøv at vende dens tørfoder i en klat vådmad. f.eks. LUX fra Aldi, for at vænne den til vådmad. Så kan du gradvist bruge mere vådmad.

    Men hvad fodrer du med?
    En kat kan nemlig godt være for tyk og samtidig være underernæret/fejlernæret.


  • #4   5. okt 2013 Problemet er at jeg har prøvet at vende til våd mad meget længe uden synderligt held. Jeg har tidligere haft dette oppe herinde og har fået en masse gode råd. Det lykkedes nu med ganske lidt makrel og lidt leverpostej men ellers nægter hun stadig at spise våd mad. Og det hun spiser er i mængder som mindre end en teskefuld. Lux vil hun slet ikke røre. I forbindelse med min killing ankom for hun serveret våd mad sammen med den hver dag og slikker på det og går. Jeg kan sagtens følge jer problemet er bare at katten jo ikke vil spise det. Der bliver ikke sparet på våd mad og jeg smider tonsvis ud hver dag.Hun får Granata pet fra zooplus og det er hun glad for. Der falder jo så også nogle godbidder af og så kommer hun nok også lidt højere op end de 60 -70 g. Normalt lader jeg katten spise det den vil og har ikke målt hendes madmængde før forleden aften. Den virker ikke specielt madglad men får det den vil spise løbende gennem dagen . Hvis det er bevægeapparatet gigt eller andet sygdom må jeg vel hellere få hende tjekket igen. Vi gik fra sundheds tjek med den besked. Hun mærkede efter og trak hende i benene m.m ved sundheds tjek og der synes jeg hun så lidt bekymret ud, men da vi var færdige fik vi bare beskeden om slankekur.

  • #5   5. okt 2013 Jeg ville finde et fælles tørfoder for de 2 katte ( jeg bruger Orijen og Acana, da det er til alle aldre) og servere det på funbord, for så skal der arbejdes for føden og så bliver de mere glade for vådmaden som bliver serveret i skål/ fad, det bliver pludseligt det nemme måltid smiley

  • #7   5. okt 2013 Men 6,5 kilo behøves ikke være meget for en kat. Kan du ikke prøve at sætte et billede ind?

  • #8   5. okt 2013 En blanding er jo et vidt begreb..

    SER katten tyk ud?


  • #9   6. okt 2013 Jeg prøver at finde mit gamle kamera frem og får taget nogle billeder. Jeg kan godt se det er umuligt at vurdere uden .
    Jeg fik ved en fejl slettet hendes galleri, da jeg holdt en pause fra KG for flere år siden.
    Hun har altid ligget omkring de 6 kg. Da jeg fik hende fra internatet var vi ved dyrlæge 3 uger efter jeg fik hende. Det var den samme snak med at hun var for tyk . Hun er også noget svær om maven . Jeg prøver at kigge på din ide Jette med det funboard. For du har nok ret i at det er nemmere at guffe noget tørfoder, når det bare står frit fremme. Det har jeg så heller ikke prøvet. Hun fik RC til steriliserede katte fra katte hjemmet og har gået på det nogle år. I år har vi så for en 5 md siden skiftet til Granata Pet og det er lykkedes helt uden problemer. Det er ikke nemt at skifte foder med hende Arcana vil hun ikke spise og jeg har også prøvet Applaws, Iams og flere andre over de 4 år. Hun får ganske lidt RC, det mod hårboller et par gange om ugen og lidt malt god bidder. Det er ikke noget problem med killingefoderet lige pt da de ikke spiser lige ved siden af hinanden . Jeg har holdt øje med hende de sidste dage og der har hun da været fin ren i bagenden. Hun har faktisk spist mere våd mad men efter jeg havde haft hende i 3 uger blev hun syg i 2 dage. Der kunne jeg kun få lidt torskerogn og vand i hende. Vi var så ved dyrlæge temmelig mange gange uden at han mente katten fejlede noget. De nåede så efter en del besøg frem til en underlig diagnose om lidt allergi i hoved , nakke området. Jeg skulle så købe deres allergi mad og hun skulle ikke ha våd mad. Det er så det rene vrøvl. Hun har ikke allergi. Hun var syg og dårlig af stress da jeg fik hende. Hun havde været meget længe på internatet. Man kunne slet ikke røre ved hende uden hun rev og hun slikkede sig meget og var utrolig nervøs. Selv når hun sov virkede hun plaget. Sådan er hun ikke mere og hun er en helt anden kat nu. Det var så ligesom efter den tur hun fik den underlige afsky for våd mad. Jeg ved godt det lyder underligt. De fleste gange hun får våd mad ser hun virkelig ud som om hun finder det ganske afskyeligt.


  • #10   6. okt 2013 Ja det er jo vigtigst vi kender vores kattes særheder og arbejder der fra smiley og finder et sted hvor vi mennesker syntes vi gør det bedste vi kan og ikke træder for hårdt på kattepoterne i forsøget på, at gøre alt det vi syntes er godt smiley

Kommentér på:
Vægt på voksen kat

Annonce