{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.305 visninger | Oprettet:

Vægt på huskat killinger {{forumTopicSubject}}

Jeg har to huskatkillinger på 5 mdr.
Jeg er blevet i tvivl om, om de vejer for meget. De ser ikke ud til og være overvægtige. Den ene er godt nok kraftigere bygget end den anden.

Den ene vejer 3,9 kg og den anden 3,7 kg.
Begge kastreret hanner.

Vejer de for meget eller er det helt i orden.
Hvad kan man regne med at de kommer til og veje som voksen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vægt på huskat killinger
  • #1   30. okt 2008 Huskatte er meget forskellige i størrelse og vægt, så der skal man bedømme ud fra deres huld, og ikke deres vægt..

    Tag evt en snak med dyrlægen hvis du er i tvivl smiley


  • #2   30. okt 2008 prøv at mærk på dem. Kan du "mærke" om de har for meget på sidebenene eller på maven, så gå over til voksen mad, men ikke light mad endnu, det kan du evt give dem når de bliver 10 mdr. - 1 år. Det er nok en meget god idé at give dem light/kastrat mad når de bliver gamle nok til det, eftersom de jo er kastrater.

    Men snak da lige med dyrlægen hvis du er i tvivl, han kan bedst se/mærke det, og derfra bedst give dig rådgivning.


  • #3   30. okt 2008 Jeg har mærket på dem. og jeg syntes ikke de er for tykke. Men blev lidt overrasket da væget stod på så meget.
    Jeg har kun set deres mor og faren er ukendt, så jeg ved ikke om han evt kan være en stor en.
    Jeg tror lige at jeg vil snakk med dyrlægen om deres vægt. Men hun plejer og sige at de er fine.


  • #4   30. okt 2008 Hvis dyrlægen siger de er fine, så er de det sikkert også. hvor længe siden har du været der? Og tror du de har taget meget på siden?

    Giv dem evt light/kastrat mad når de bliver omkring de 10 mdr. - 1 år og så indtil de bliver omkring 7 år.

    Hvad fodrer du dem med nu?


  • #6   30. okt 2008 Hippentossen - nu er det også svært at sammenligne hunkatte og hankatte - de har altså ikke samme størrelse :o)

    Hos huskatte kan vægten endvidere spænde fra 1½ kg til 6 kg hos hunkatte, og hos hankatte fra 2½ kg til 8-9 kg. Det er hvad jeg har oplevet alm. huskatte der ikke var for fede eller tynde veje :o)

    For mig lyder det ikke til en hel forkert vægt, men hvad der er endnu vigtigere er, at du ikke selv mener de er fede.
    En kat skal gå lige hen mellem ribben og hofter - hverken ud eller ind :o)


  • #7   30. okt 2008 Hippentossen - jeg har en mco dreng der som 3 mdr vejede 3 kg ;o) Og en mco der som 4-5 mdr vejede 3 kg, så jeg synes det er svært at sige om en forkert vægt ud fra vægt. Hellere se på selve katten :o)
    Jeg har en hunkat der i dag vejer 4½ kg, der som 5 mdr ca. vejede 3 kg.. Såeh.. :o) Min mening er at det er meget svært at sige noget ud fra bare en opgivet vægt.


  • #8   30. okt 2008 Hippentossen - Det gør de. Hunkatten er dog ikke mco ;o) Og den dreng på 3 kg ved 4-5 mdr hører ikke til de hurtigt voksende linier (dvs. han er bette sammenlignet med nogle jævnaldrende)

Kommentér på:
Vægt på huskat killinger

Annonce