{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.085 visninger | Oprettet:

Foder til gammel kat på 19 år {{forumTopicSubject}}

Har i et godt råd til foder til en så gammel kat. Katten er blevet lidt mager her det sidste års tid. Dem der fodrer katten vil gerne finde et godt foder, hvor den kan tage på til vinteren. Den får våd mad samt tørfoder men det ser ikke ud til at den tager på i vægt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder til gammel kat på 19 år
  • #1   15. okt 2013 De skal i hvert fald bruge et senior foder..

Men hvis katten har tabt sig drastisk og ikke tager på eller holder vægten, så bør de søge dyrlæge, for så kan katten være syg, der er visse aldersbetingede sygdomme som gør katten ikke kan holde vægten, så et sundhedseftersyn vil være en god ide..

• #2   15. okt 2013 Måske evt supplere med killingefoder, da det er mere fedtholdigt..

• #3   15. okt 2013 Jeg havde selv tænkt på killinge foder. Ejeren af katten tager væk i 14 dage af gangen pga. arbejde langt væk. , Så det er nogle søde naboer der holder øje med katten men det er ikke deres kat. Jeg er ikke selv i tvivl om at den skulle til eftersyn Heidi og det er blevet sagt til ejeren.

• #4   15. okt 2013 Jeg vil også sige en blanding af killingefoder og seniorfoder.
    Og så et dyrlægetjek for at være sikker på at alt er, som det skal være

• #5   15. okt 2013 Tak Heidi. Jeg råder dem til at fodre ham med senior foder og supplere med killinge foder, samt igen sige til ejer den burde til dyrlægen. Selv synes jeg katten skulle aflives, når han ikke kan passe den . De har forsøgt at snakke med ham om det ikke var på tide at den fik fred. Det er så åbenbart nemmere at tage af sted i 14 dage og lade andre se efter den. Jeg har sagt til dem at det er ulovligt det han gør og at dyr skal tilses hver dag.

• #6   15. okt 2013 Tørfoder og vådmad er et vidt begreb.
    Er det discount foder fra et supermarked eller lødige produkter?

En gammel kat har andre næringsbehov end katte generelt, og desuden dufter specialfoder til gamle katte mere, da der er taget hensyn til, at gamle kattes sanser som regel er nedsatte, og en kat, der ikke kan lugte sin mad, spiser heller ikke.

Gamle katte kan også lide af forhøjet stofskifte, hvilket gør, at den ikke tager på, og desuden er deres tænder også tit i en elendig forfatning, så det gør ondt, når den spiser.

Gammelmissen burde komme til seniortjek hos dyrlægen.

• #7   15. okt 2013 19 år gammel...Det er da fantastisk...Så selv om de ikke er hjemme ved den har den tilsyneladende haft et godt katteliv...Men det lakker nok mod enden, og det ligegyldigt hvad foder den ville få...Hvis jeg havde været så heldig, at have en kat som var blevet 19 år gammel, så ville jeg nok nu vælge at aflive den inden jeg igen tog væk... Så ville jeg være sikker på hvordan den kom her fra..Ellers kunne det nemt tænkes, at katten bare forsvand, t lå og døde et sted, det ville jeg ikke have.

• #8   15. okt 2013 Det er mest hvad de har kunne købe i brugsen indtil nu. Mega. De får fat i speciel foder til ham mens de arbejder videre med dyrlæge besøget . Der bliver holdt øje med Gammel missen nu.

• #9   15. okt 2013 Han har haft den fra barn og da de snakkede med ham om aflivning var det åbenbart en meget svær beslutning for ham. Jeg har slet ikke set katten men er bare blevet spurt til råds og kender den ikke.
    Det er da så godt han har nogle søde naboer, der kan holde fast i at katten skal passes og om nødvendigt aflives. De synes da også den skal ha en værdig afslutning.

• #11   15. okt 2013 Normalt er jeg ikke den store tilhænger af special-produkterne, men jeg kan varmt anbefale plus 12 fra RC. Husk at det er meget vigtigt at især så gammel en kat får dækket sit behov for vædske, så giv endelig vådkost.

• #13   11. nov 2013 Lige en trist up date om den gamle mis. Jeg fik nyt om den gamle kat i dag. Ejeren af katten har nu lukket for adgang til vand og mad i sit hjem . Og er meldt til dyreværnet af den nabo, som har taget sig af katten og har givet den mad og husly. Han har forsøgt at få ejeren til at betale for dyrlæge men det ville han ikke.. Åbenbart har ejeren så kunne få en frist til d. 1 . Katten er blevet tilset af en dyrlæge, som ikke rigtig gjorde noget. Katten er meget tynd nu.
    Det er vel nok forfærdeligt nogen kan behandle sin kat sådan. Jeg troede man blev dømt for at svigte et dyr sådan, men man for åbenbart bare en frist til næste lønningsdag.

• #14   11. nov 2013 smiley øv altså hvor er det trist for katten smiley

Tænk sig at nogen kan finde på at behandle sit kæledyr på den måde, og så får spaden ikke en gang en ordentlig straf smiley

• #15   11. nov 2013 Britt ** Og er meldt til dyreværnet af den nabo, som har taget sig af katten og har givet den mad og husly**

" <i>har taget </i> sig af" " <i> har givet</i> mad og husly "

Det gør naboen forhåbentlig stadig? ...

**Jeg troede man blev dømt for at svigte et dyr sådan, men man for åbenbart bare en frist til næste lønningsdag.**

Det burde man sandelig også dømmes for! smiley

Er det dyrlægen eller dyreværn eller hvem, der giver den frist? :-S
    Det giver jo ikke mening med en frist på flere uger til at en ejer kan tage sig sammen til at fodre på sin kat :-S.... den dør sgu da af sult inden.

• #16   11. nov 2013 Ham jeg har talt med er nabo til ham der har givet katten ly og mad, da ejeren svigtede den. Det gør han da selvfølgelig stadigvæk i al den tid det er nødvendigt. Men han vil jo ikke betale for aflivning af en anden mands kat.
    Det er derfor blevet meldt til dyreværnet og derefter har der været en dyrlæge ude og tilse katten.
    Da ejeren af katten ikke har nogen penge har han fået en frist til d. 1. af dyrlægen. Så bliver katten afhentet og aflivet d. 1.
    Jeg ved ikke andet, men undrer mig også over at katten ikke bliver afhentet omgående, men jeg kender ikke til praksis i sådanne sager. Da det er meldt til dyreværnet må man vel gå ud fra der kommer et retsligt efterspil. Katten dør ikke af sult men af sygdom og alderdom.

• #17   11. nov 2013 Klart at ejeren bør betale, men hvis han ikke gør, så må kattens tarv komme før pengene. Så hvis katten er syg og lider, må dyrlægen da kunne aflive katten og senere (forsøge at) opkræve beløbet fra ejeren. Alternativt må dyreværnet kunne afholde den udgift.
    Nå, jeg håber det bedste for den stakkels gamle mis!

• #18   12. nov 2013 Hvem er dyreværnet - Dyrenes Beskyttelse, Kattens Værn, Nordjysk Dyreredning eller ?

• #19   12. nov 2013 Jeg kender ikke alle detaljer om sagen. Og alt hvad jeg ved er fra anden hånd som jeg også fortæller.
    Jeg går ud fra det er Dyreværnet på Fyn der har sendt dyrlægen ud.
    Jeg ved ikke om dyrlægen har vurderet katten kan vente til d. 1 men vil prøve at finde ud af det.
    Jeg kan ikke rigtig se noget forkert i at dyreværnet er kontaktet. Hvad skulle han ellers ha gjort når ejeren ikke vil tage sig af katten?

• #20   12. nov 2013 Der er da ikke noget forkert i, at dyreværnet er kontaktet, men mange skriver/siger blot "dyreværnet", uanset hvilken organisation det drejer sig om.

Og så undrede det mig meget, at der var sagt til ejer, at det kunne vente med katten til den 1.

• #21   12. nov 2013 Ham der passer katten er meget gal. Så jeg tror det er de rigtige han har kontaktet. Ellers så anmelder jeg det selv. Jeg så at man kunne sende en anmeldelse til Dyreværn Fyn og det kan der vel ikke ske noget ved at gøre. Selv om han så har anmeldt det.
    Min ven har lige set katten og den går rundt. Dyrlægen havde sagt den skal aflives for den er nu begyndt at tære på muskel væv og kan ikke omsætte maden som Felis og andre også skrev her. Så det nytter ikke bare at give den mad og det ved ham der passer den også godt.

• #22   12. nov 2013 Jamen så kan katten jo nå at dø af sig selv inden den 1., og så er det aflivningsgebyr sparet smiley

Faktisk er både dyreværnsloven og dyrlægeloven overtrådt.

http://infolink2003.elbo.dk/DVT/dokumenter/doc/14194.pdf

• #23   12. nov 2013 Mega:
    Tak for linket.
    Der er jo sket lige netop det som der står i dit link . Dyrlægen har sat en frist.
    Men der står også at de må tage et vist hensyn til pengene indenfor hvad der er forsvarligt. Han mener så åbenbart det er forsvarligt at vente i 18 dage. Jeg prøver at ringe i deres telefon tid i morgen .

• #24   12. nov 2013 Stakkels gamle mis altså.. er der nogen der tager sig af den ??

Sådan en burde bare ligge i en varm sofa et sted og have massere af kærlighed til dens tid løb ud ikke blive forsømt af sin ejer på den måde altså...

• #25   13. nov 2013 Dyrlægen ville nu ikke risikere at skulle gå fra hus og hjem, hvis han aflivede katten nu og heller ikke fik sin betaling til den 1.

I materialer koster en aflivning max ca. 15 kr. og tager ikke alverdens tid.

Det gør mig usigeligt ondt, at den gamle, syge kat skal gå ude i denne her kulde.
    Den ejer ikke sul på kroppen til at holde varmen, og det koster den i forvejen også kalorier at holde kropstemperaturen nogenlunde oppe.

• #26   13. nov 2013 Mega.
    Jeg har sendt dit link videre Så anmelderen bliver kontaktet i dag omkring den pargraf 9. såfremt den skulle være overtrådt. Tusind tak for hjælpen
    Kattens Værn tager ikke Dyreværns sager men har oplyst mig om hvem jeg kan ringe til. De synes også det lød underligt katten ikke blev afhentet. Nu skal jeg lige finde ud af hvem det er anmeldt hos. Nu prøver jeg DB først. For selvfølgelig er det da synd for den gamle mis, selv om den for mad og ly.

• Birthe Hornbæk S
    Birthe Hornbæk S Tilmeldt:
    sep 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #27   6. sep 2018 min kat paa 19 aar spiser gerne mad , som vi spiser, drikker gerne mælk og fløde, men faar ogsaa whiskas , men mest til killinger, prøver ogsaa andet, som den synes om

Kommentér på:
Foder til gammel kat på 19 år

Annonce