1.139 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Senge tisseri Senge tisseri

Hej alle katte folk smiley

Jeg vil høre om der er nogen herinde der kan komme med nogle råd til hvordan man stopper senge tisseri ved min ene kat.

Her er lidt info om hendes adfærd og hvordan vi bor:
Hun startede med at tisse i sengen for mange måneder siden (inden sommeren). Det er KUN når mig og min kæreste ligger i sengen (eller bare en af os). I sommers begyndte jeg at lukke hende udenfor så hun kan blive udekat. Dette stoppede tisseriet fuldstændig. Hun nyder at være ude og lege når det er godt vejr. Men nu hvor det er blevet efterårsvejr og koldt gider hun ikke være så meget ude mere, og nu har vi så problemet igen.

Jeg bor i en meget lille lejlighed på 30 kvadratmeter, og det skal lige siges at jeg leder på livet løs efter en større lejlighed så kattene har mere plads at tumle på. Jeg tror nemlig at det er her problemet ligger... 2 katte og 2 mennesker på så lidt plads kan meget vel være problemet.
Det er bare ikke nemt at finde nogen lejlighed i Odense hvor man må have dyr, og vil helst have det skal være i stue etagen så de stadig kan komme udenfor. smiley

Den anden kat jeg har er lidt mere udekat end Mali og han har ikke behov for at tisse i sengen som Mali har. Og min kæreste er ikke så meget hjemme da han arbejder meget. Så det er mest mig der er hjemme ved kattene.

Mali har 1 gang haft blære betændelse (det er længe siden) og jeg fik det undersøgt ligeså snart hun begyndte på det tisseri i sengen. Jeg har efterfølgende fået hendes urin undersøgt 2 gange hvor der ikke var noget i. Og min dyrlæge siger derfor at det er et adfærdsproblem og at det snildt kan være pga. manglede plads i lejligheden.

Så mit spørgsmål er HVAD KAN JEG GØRE FOR AT STOPPE PROBLEMET NU? Indtil jeg finder en ny og større lejlighed?
Jeg har ikke mulighed for at lukke døren indtil soveværelset og kan ikke holde mig vågen hver nat for at holde øje med hende.

Findes der noget man kan sprøjte på dynen så hun ikke vil derop? Eller skal man lægge plastic ovenpå dynen? smiley
Hun går det KUN når der ligger nogen i sengen og det hjælper ikke at sætte hende ned i bakken...

Kh. Maria

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Senge tisseri
  • #1   20. okt 2013 Hvis hun ikke er neutraliseret, så finder du helt sikkert årsagen der.

• #2   20. okt 2013 Det er hun smiley

• #3   20. okt 2013 Du har et kæmpe problem der, for hun er neutraliseret, hun gør det ikke fordi hun er syg, hun gør det kun når der er nogen i sengen, dermed gør det overdækning til et problem..

Hvor mange katebakker har du og er de åbne eller lukkede??

Jeg er lidt på bar bund, med hvad du kan gøre, for det at hun kom ud hjalp på situationen, så noget tyder jo på at det er lejligheden der er problemet, og det forsøger du jo at løse, så forhåbentligt lykkedes det for dig, og vil løse problemet, men indtil da er det jo noget klamt at sove i kattetis..

• #4   20. okt 2013 Jeg har 2 kattebakker, begge åbne (hun gider ikke de lukkede). Med forskelligt grus i de 2 bakker. Så det er ikke der problemet er...

Ja præcis jeg forsøger alt hvad jeg kan for at vi kan finde en større lejlighed, men de hænger ikke på træerne.

Jeg vil forsøge med at lægge plastic ud over sengen om natten, da det jo er kun er der hun gør det. Lige så snart jeg går rundt i lejligheden eller sidder ved bordet så går hun fint i bakken af sig selv smiley

Det er bare et rigtig PIS problem og jeg har svært ved at sove om natten fordi man hele tiden er obs på om hun kommer op og tisser. Andre gange vil hun bare gerne putte. Så vil man jo heller ikke jage hende væk

• #5   20. okt 2013 Med så lille en lejlighed så formoder jeg ikke du har mulighed for at lukke hende ude af det rum du sover i, for ellers var det jo en mulighed for at afholde hende fra det..

• #6   20. okt 2013 Nej det er en 1 værelses så det kan jeg netop ikke, ellers havde jeg gjort det hehe. Det er derfor jeg overvejer at dække sengen til om natten med plastic så hun ikke kommer op og tisser. Så virker det vel mindre indbydende for hende?

• #7   20. okt 2013 Hvis jeg fjerner dynen så tisser hun ikke på sengen og lagnet. Det er KUN hvis dynen ligger der.
    Har også haft købt nye dyner og vasket de tidligere i Rodalon. Men hun gør det uanset hvad jeg gør smiley

• #8   20. okt 2013 Og det er der hvor jeg tænker: Hvorfor anskaffe sig en bengal, når man bor to mennesker på 30 kvm og man i forvejen har kat? Det er at stride imod racens behov og tror helt ærligt at det er kattens måde at sige "jeg bliver stresset af at vi bor så tæt"

(ret mig, hvis kattene var der før lejligheden)

Men hvis det kun er dynen, så pak dynen væk hver morgen. Man kan købe bedrolers, hvor dynerne kan ligge i eller kom dem ned i plastiksække hver morgen

• #9   20. okt 2013 Hmm Men det er vel ikke særligt rart for dig at sove under et stykke plastic???

I øvrigt vil jeg anbefale dig at købe noget der hedder Urine off eller R10 da det fjerner lugten for katten meget bedre, Rodalon fjerner bakterier og lugten for os mennesker, men katten lugter bedre end os og der er Rodalon ikke godt nok..

Jeg siger ikke at det løser problemet, for det hjalp jo ikke med en ny dyne, det er blot for fremtiden, så du er sikker på at det ikke er derfor hun fortsætter med at tisse..

• #10   20. okt 2013 Hej Heidi J: Nu omhandler din kommentar ikke lige emnet, men vælger at svare dig på det alligevel.

Jeg har haft en god lang snak med avler INDEN jeg fik Mali (bengalen), den anden kat Aiko har jeg haft inden jeg flyttede i lejligheden på 30 kvadrat meter.
    Mine tanker var at jeg ikke havde plads nok til 1 kat mere i denne lejlighed, men var allerede der på udkig efter ny lejlighed. Og man kan sige at min lejlighed mere eller mindre er indrettet som et katte lege rum hvor der er rig mulighed for at klatre og lege. Avler sagde til mig at så længe de har mulighed for at klatre og hoppe rundt og måske komme ud i sele, så var det intet problem. Og min anden kat trives på bedste vis smiley
    Derudover er det også grunden til at jeg valgte at hun skulle være udekat, selvom der er mange der ikke vil have deres dyre racekatte udenfor. Men synes jeg hun skal have lov til da det er kattens natur.

Håber det er svar nok for dig ???????

• #11   20. okt 2013 Heidi J problemet er jo når Maria ligger i sengen, hun skal vel have dyne på når hun sover, så hjælper det jo ikke at pakke den væk, for katten tisser jo ikke når Maria ikke opholder sig i sengen..

• #12   20. okt 2013 Ok det kan jeg da prøve at købe næste gang der skal vaskes så smiley Hvorhenne kan man købe de produkter?
    Og kan man komme det med i vaske maskinen ?

• #13   20. okt 2013 Jeg er heller ikke sikker på at hun vil stoppe med det selvom jeg får en større lejlighed. Jeg tror problemet er at hun vil have MIN opmærksomhed og det ved hun art hun får når hun tisser i sengen. Så står jeg jo op og så er vi vågne. Men når jeg flytter har jeg da mulighed for at lukke døren smiley
    Bengaler er katte der har brug for meget aktivering og de kan blive ved længe! Kan også mærke de dage hvor jeg har været væk en hel dag at så skal der bare leges så snart jeg kommer hjem smiley

• #14   20. okt 2013 Det var svar nok, men tror at opdrætter har taget fejl, for Mali reagerer tydeligt på, at der ikke er nok plads. Det er selvfølgelig ærgerligt at den ikke gider at være ude, når det bliver koldt, men i mine øjne hænger det sammen med at
    Godt vejr = er udenfor = har god plads = tisser ikke i sengen
    Dårligt vær = er indenfor = mangler plads = tisser i sengen

Selvom katten kan komme op i højder, kan det være den mangler at kunne gå væk og lægge sig et sted, hvor der er fred og ro.

Men mit forslag er at pakke dynerne væk hver morgen, så det ikke bliver en vane for Mali og så krydse fingre for at i snart finder noget større.
    Evt. kan i prøve feliway, hvis det viser sig, at mali er stresset over, at den ikke kan komme ud.
    Har selv brugt feliway med stor succes

• #15   20. okt 2013 Hun tisser ikke i dynen når den bare ligger på sengen, kun når enten jeg eller min kæreste er under den....

• #16   20. okt 2013 De kan begge købes på nettet..

Men ellers er der nogle dyrlæger der fører Urine off, og R10 kan du købe i Matas..

Jeg tror ikke du kan komme det i vaskemaskinen, men du kan påføre dynen produktet inden du kommer det i maskinen, så burde det have sin effekt, men det må stå på selve flaskerne, hvordan du rent praktisk gør, jeg har ikke selv prøvet det andet R10 på et gulv tæppe hvor katten fik tisset ved et uheld da kattebakken åbenbart ikke var stor nok smiley (bagdelen kom ikke helt med ind) smiley

• #17   20. okt 2013 Feliway er også afprøvet... Virker desværre ikke smiley
    Hun er meget afhængig af mig hele tiden. Hun vil gerne med ud når jeg går udenfor, og så med ind igen når jeg går ind. Hun er en rigtig mor mis smiley

• #18   20. okt 2013 bum bum....

Den kan jeg ikke tænke mig til en løsning til, da jeg ikke tror det hjælper at ændre i kattebakkerne. Det lyder adfærdsbetonet.
    Vil foreslå feliway igen, da det kan berolige katten.
    Mange er imod de kemiske løsninger, men det har virket her.
    Og så vaske i det, som Heidi N siger.

• #19   20. okt 2013 Ok mange tak Heidi N smiley Vil prøve de råd du er kommet med. Og håber snart jeg kan få en større lejlighed !
    Det er også træls det skal være så svært at finde noget at bo i bare fordi man har to katte. De har aldrig ødelagt noget

• #20   20. okt 2013 Ja se du kan godt have fat i noget der med at det er for at få din opmærksomhed..

Så er det store spørgsmål hvordan får du stoppet det???
    Har du mulighed for at få hende kørt godt træt inden du gør i seng, jeg har hørt en del har held med at aktivere katten meget ikke med vilde lege med alligevel med lege der gør at de får brugt deres energi og så server et godt stort måltid vådmad eller råt kød lige inden sengetid så katten er godt mæt og træt til natten, så sover katten stort set hele natten og har ikke brug for din opmærksomhed..

Måske et dumt spørgsmål, men har du lagt mærke til om tidspunktet hvor hun tisser er ca det samme?? Tænker om det er når hun vågner og vil have din opmærksomhed tidligt om morgenen eller??

• #21   20. okt 2013 Jo jeg prøver så godt som muligt at få hende aktiveret så godt som muligt så hun bliver kørt helt træt inden sengetid smiley

Jeg har lige haft min søster på forlænget weekend i 5 dage. De har leget en masse sammen og Mali har sovet ved min søster på sofaen, og der har hun slet ikke tisset... Så tog min søster hjem igen og så gik der 3 dage så begyndte hun bare i dynen igen smiley
    Jeg har også arbejdet en del i denne uge og har ikke været så meget hjemme som jeg plejer.

Ja hun tisser oftest omkring kl 7 om morgenen når hun ikke kan sove mere. I nat har hun ligget ved min side og sovet hele natten, og så tror jeg hun stod op for at spise, og så kom hun op i sengen igen kunne jeg mærke og begyndte at skrabe i dynen ! Nåede heldigvis at stoppe hende idag

• #22   20. okt 2013 Hun har været ude i dag i et par timer og lege. Men her til aften hoppede hun alligevel op i dynen og lagde an til at skulle tisse. Så jagede jeg hende ned og der gik 15 min så brugte hun kattebakken

• #23   20. okt 2013 Jamen så vil jeg forslå at du sætter vækkeuret til omkring kl. 6.30, og som jeg forstår så er Mali fritløber, så luk hende ud, uanset vejr, hun skal nok finde læ og når du så står op så kalder du på hende og lukker hende ind, ved godt det er træls at skulle vågne så tidligt for sin kat, men det er jo også træls at vågne op i kattetis..

• #24   20. okt 2013 Jo det kunne jeg godt give en skud. Det er som oftes om morgenen hun gør det. Fast rutine efterhånden smiley Så det er vel også for at vænne hende af med uvanen ?

• #25   20. okt 2013 Nemlig for at bryde mønsteret, for det bliver meget hurtigt en dårlig vane mere end noget andet..

• #26   20. okt 2013 Forsøget værd prøver det i morgen tidlig. Hun er ved at være søvnig nu har leget med hende i 4 timer smiley

• #27   20. okt 2013 Opdatere gerne hvordan det går, du skal jo nok give det noget prøvetid for at se om det har en effekt smiley

• #28   20. okt 2013 Det kan du tro smiley Og tak igen for dine råd. Skriver i løbet af ugen hvad der er sket smiley

• #30   21. okt 2013 Da jeg havde det problem, blev jeg nødt til at købe nye dyner/smide min vasketøjskurv ud, da hun gjorde det der. Jeg boede også meget småt. Husker du at skifte kattebakke hele tiden? For nogle katte, kan godt være meget kræsne... smiley

• #31   21. okt 2013 Hej Mischa M: Jeg har haft købt 2 helt nye dyner og det afhjælper ikke problemet.

Derudover skifter jeg kattebakke jævnligt, og har prøvet forskelligt grus. Så tror desværre heller ikke det er der problemet ligger smiley

• #32   21. okt 2013 Lige for at lave en update har kun faktisk IKKE prøvet i nat / til morgen at tisse i sengen. Jeg fik hende godt aktiveret igår aftes og hun har sovet godt hele natten. Hun stod stadig op før mig til morgen men hoppede ikke op i sengen og prøvede på noget. Da jeg stod op gik hun af sig selv på kattebakken og fik morgenmad, og derefter lukkede jeg hende ud og lege lidt.... Så det var da positivt. Men igen det svinger meget hvornår hun gør det. Hvis hun bliver aktiveret MEGET og får opmærksomhed så gør hun det som regel aldrig

• #33   21. okt 2013 Lotte S: Jep jeg har et højt kradsetræ på ca 2 meter, hvor hun ligger og sover oppe i toppen ofte.

Og har også hylder på væggene som hun flittigt benytter smiley

Og et oste kradsetræ som hun også bruger og et væld af legetøj og borde og skabe smiley

• #34   24. okt 2013 Lige en lille update... Mali har slet ikke tisset i sengen, er konsekvent begyndt at lukke hende lidt mere ud når hun keder sig og hvis jeg ikke har tid til at lege. Det går fint. Hun går også selv på bakken når jeg er hjemme og ligger i sengen smiley

Så det er dejligt smiley

• #35   24. okt 2013 Jamen hvor er det skønt at høre, det var jo en forholdsvis nem løsning, godt den virker smiley smiley

Kommentér på:
Senge tisseri

Annonce