{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.204 visninger | Oprettet:

Opmærksomhedskrævende killing {{forumTopicSubject}}

I sidste weekend hentede vi lille Anakin på cirka 12 uger (læs lige resten før du brokker dig over at jeg skriver cirka smiley )
Han er sund og rask. Men han har et lille problem.

Når vi er hjemme så er han meget opmærksomhedskrævende. Og får han ikke opmærksomhed nok så sætter han sig i nærheden af os og tisser. Og vi taler ikke en lille tissetår, nej det er en ordentlig pøl. Han bruger ellers kattebakken som han skal men cirka en gang om dagen tisser han for at få opmærksomhed.
Han er ikke kastreret endnu men det kommer, jeg synes lige han skal have lidt ro inden da han var blevet dumpet på en rasteplads og overladt til skæbnen, af hans tidligere ejer.
Vores tre andre katte er neutraliserede.
Hvad kan jeg gøre ved hans lille problem? Når vi er hjemme er han konstant i nærheden af os så det er altså ikke fordi han er overladt til sig selv.

Når vi ikke er hjemme, så har vi ikke oplevet at han har tisset andre steder end bakken og han gør det heller ikke om natten, det er om dagen når vi ser det, han sætter sig typisk lige bag ved mig eller ved siden af mig og gør det.

Der er ikke låg på bakken, han er den eneste der bruger den for de andre gør det meste ude og ellers bruger de dem der står i kælderen (Anakins står i stueetagen i gangen).

Det skal altså siges at vi leger med ham når han vil , hvis ikke en af de andre katte er inde til at tumle med ham. Og når vi sidder i sofaen (hvilket jeg gør meget) så ligger han hos mig. Jeg er sygemeldt og derfor hjemmegående så I kan nok regne ud at han er meget sammen med mig.

Har I nogen gode ideer til hvad vi kan stille op?
Lige nu siger vi bestemt nej når han gør det, skubber lidt til ham og sætter ham i bakken.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opmærksomhedskrævende killing
  • #1   9. nov 2013 Ja, få ham kastreret.

  • #2   9. nov 2013 Som skrevet, han skal lige falde til her før jeg vil udsætte ham for det.
    Tror du han bliver han mindre opmærksomhedskrævende af at blive kastreret?


  • #3   9. nov 2013 Jeg er i hvert fald ret sikker på at han stopper med at tisse. Prøv evt at finde noget legetøj, hvor han skal beskæftige sig selv på en for katte sjov og naturlig måde. På den måde får han brugt noget af hans mentale energi. Det behøver ikke koste en formue, man kan sagtens lave en masse selv, ved hjælp af fx papkasser, poser, toilet og køkkenruller.


  • #4   9. nov 2013 Vi har en masse legetøj fra da de andre var små og det bruger han også, og han fiser op og ned af vores gulv til loft kradsetræ.
    Vi har en rund plastikting med huller i og en bold nede i som han skubber til og forsøger at få ud. Den bruger han meget tid på, men primært hvis vi er i køkkenet hvor den står. Jeg kunne selvfølgelig flytte den ind i stuen hvor jeg opholder mig det meste af tiden. Ved dog ikke om det er naturligt for ham at lege med den, men han bruger i hvert fald meget tid på den.

    Men han skal kastreres, og det skulle også gerne være inden han får lov til at komme ud med de andre. Synes bare det er vigtigt at han ikke bliver mere stresset før han i hvert fald ved at det er her han bor og at han kan være tryg ved os. Han er stadig meget usikker ved pludselige lyde, så farer han sammen. Så, der går altså lige en uge eller endnu.


  • #5   9. nov 2013 Troede egentlig også at når de tissede fordi de ikke var kastreret, at det så var hele tiden og over alt. Men der kan man bare se, man lærer noget nyt så længe man lever.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #7   9. nov 2013 Jeg tror din nye kat er utryg og har manglet kærlighed og opmærksomhed hos mennesket. Så hvis det var mig ville jeg prøve at give ham ekstra meget tryghed og nus/kærlighed, til det hænger ham ud af halsen og snakke meget med ham, så han føler han bliver "set". Du skriver at han sætte sig og tisser i nærheden af jer, det er fordi han prøver at fortæller jer noget, tror det er hans utryghed. Han skal blive stærkere i psyken og det er den bedste måde at få hans utryghed væk på.
    I har jo heller ikke haft ham så længe. smiley



  • #8   9. nov 2013 Jeg er altså enig med dig Felis, jeg ved godt at de begynder at strinte og det når de bliver kønsmodne men Anakin er kun cirka 12 uger så han er slet ikke nået dertil endnu.
    Han sætter sig ned og tisser som var han på bakken, og det sker altså kun cirka en gang om dagen. Igår gjorde han det ikke men der var vi også væk det meste af dagen. Og han kan sagtens skide og tisse på bakken resten af dagen.
    Som jeg også skriver så er det ikke bare et lille sprøjt for at markere, det er altså en ordentlig pøl.

    Han går gerne i bakken hvis jeg sidder i stuen eller står i køkkenet, problemet opstår når jeg er i soveværelset men der er lige langt til kattebakken fra alle rummene. I stuen kan se mig hvis han går på bakken men ikke hvis jeg er i køkkenet eller i soveværelset, så ved ikke lige hvad der er med det soveværelse. Men så må vi ha en ekstra kattebakke som kan stå i sengen om dagen. Det vil jeg i hvert fald prøve i første omgang.
    Så kan jeg få ham kastreret hvis det ikke virker.

    Over hvor lang tid skal man flytte den her bakke? De skulle jo gerne ende i kælderen for det er der bakkerne plejer at stå, vi havde taget en op for at han netop ikke skulle pisse alle vegne, det er jo ikke til at vide hvad han kommer fra og om han har brugt bakke før.


  • #9   9. nov 2013 Janne, jeg ved ærlig talt ikke hvordan jeg skal give ham mere opmærksomhed. Han sover hos os om natten, han sidder ved vores fødder når vi laver mad og jeg er som skrevet for det meste hjemme, jeg vil tro at i løbet af sådan en dag så ligger han ved mig, og bliver nusset og putter , omkring 8-12 timer.

    Hvis der går 5 minutter hvor han ikke lige får den opmærksomhed han be'r om (det er måske 5 minutter i løbet af en hel dag), så sidder han og piver og så nusser vi ham og forsikrer ham om at vi ikke smider ham ud. Nogengange holder vi pause i madlavningen for at ta ham op.
    Jeg synes det går bedre når vores norske skovkat er inde, han er 1,5 år og de to tumler simpelthen hele tiden, de fiser rundt og slås (for sjov) og leger med det samme stykke legetøj. Men basse er jo vant til at komme ud hver dag så han kan ikke være hos Anakin hele tiden. Og det kan jeg heller ikke. Jeg går i behandling på psykiatrisk afdeling hver uge..
    Men igen, han tisser kun i bakken når vi ikke er hjemme, der er kun problemer når vi er hjemme. Så jeg er helt enig i at han prøver at fortælle noget.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #10   9. nov 2013 Det er godt Michelle I giver ham så meget tryghed og opmærksomhed, bliv endelig ved med det, for jeg tror det vil gå over af sig selv, når han finder ud af at I altid er der når han har behov. Han skal jo også lige falde til og I ved desværre ikke hvad han har været igennem/udsat for i sit korte liv. smiley

  • #11   9. nov 2013 Der burde nok stå at han ikke tisser andre steder end bakken når vi ikke er hjemme.

  • #12   9. nov 2013 Jeg håbede at nogen ville skrive netop det Janne, jeg tror også han er meget traumatiseret så han mangler helt sikkert en tryg base.
    Han var i skidt stand da vi hentede ham, han var meget meget tynd og fyldt med kæmpe lopper samt han havde skidt omkring næsen og munden.
    Sådan tror jeg han har set ud hele hans liv for han havde kun været på rastepladsen i to dage før han blev taget med af en lastbilchauffør.
    Jeg tør ikke tænke på hvordan mormis og eventuelle andre killinger lever og hvordan de ser ud.

    Men han har allerede taget godt på, han spiser meget og han spiser alt, selv agurk elsker han. Han får masser af kød og royal canin tørfoder samt LUX fra Aldi. Jeg håber og tror på at han nok skal blive tryg og glad, vi vil i hvert fald gøre vores for at han får det så godt som muligt.


  • #13   9. nov 2013 Lucky luke gjorde det også, men det hjalp betydeliget, da han blev kastreret og kom ud (vil ikke lukke mine katte ud, før de er kastreret og mærket ;)).

    Prøv som Felis skriver, at sætte en bakke op, hvor han tisser.
    Jeg vil også mene, at du bør vente 1 uge med, at få ham kastreret.

    Tarzan blev kastreret da han var 5 måneder (2,26 kg) og Lucky luke var 4 måneder (2 kg), lucky luke vågnede med det samme, da han fik opvågnings sprøjten, hvor Tarzan var døsig i flere timer efter, og faldt i søvn i kattebakken smiley Så at kastrere dem tidligst mulig, vil jeg anbefale (når man har fået dem efter de 12 uger).


  • #14   9. nov 2013 Ting tager tid! Begge mine har nogle traumer fra deres "baby liv" og hver dag er der fremskridt smiley
    Sofus har sine udfordringer omkring mad, jeg kan ikke rykke et enkelt måltid en time uden at han bliver påvirket af det, spisetid er spisetid og sådan er det!
    Sofies udfordringer ligger i tryghed og tillid og er først begyndt at spinde indenfor de sidste to måneder (har haft hende fra 21 december sidste år), hun bliver mere og mere tryg og tillidsfuld dag for dag. Hun er stadig meget forsigtig med nye mennesker!
    Håber at anakin falder til ro og forstår at alt er godt nu smiley


  • #15   9. nov 2013 Ville nu også lige for en sikkerheds skyld få undersøgt den urin for bakterier smiley Selvom det ikke helt lyder, som en typisk blærebetændelse, så kan det ikke udelukkes smiley

  • #16   10. nov 2013 Tryghed, tryghed ...... tryghed - og vent 1-2 mdr. med at få ham kastreret.

    Kastrering hjælper heller ikke på en kat, der sidder ned og tisser - og slet ikke på en lille killing.


  • #17   10. nov 2013 Jeg tror vi giver det nogen uger og ser hvad der sker, kattebakken er allerede rykket i soveværelset igår smiley
    Jeg har også skrevet til dyrlægen og bedt om hendes mening angående kastration, har spurgt om hun synes vi skal vente til han har boet her lidt længere.

    N9nna, Anakin spinder rigtig meget, det eneste vi mærker (udover tisseriet) er at han ofte bliver lidt bange hvis vi tager hånden imod hans hoved, og det er ligemeget om det er langsomt eller hurtigt. Og så farer han sammen ved pludselige lyde. Udover det så virker han som en frisk og nysgerrig lille mand smiley


  • #18   10. nov 2013 Lige til det med hånden mod kattens hovede, du kan prøve om det er bedre hvis hånden kommer nede fra og med håndfladen op ad, det plejer at virke, og gør det roligt, der kunne jo også ligge noget godt i hånden smiley

  • #19   10. nov 2013 Tak Jette, det vil jeg helt sikkert prøve smiley

  • #20   11. nov 2013 Har fået svar fra dyrlægen angående kastration.
    Hun synes vi skal vente en måned så han blive ordentligt integreret i flokken og er tryg her. Desuden skrev hun også at det var bedst at vente af hensyn til hans immunforsvar.


Kommentér på:
Opmærksomhedskrævende killing

Annonce