1.084 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

N.A.
N.A.
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 9

Sterilliseret kat tisser forskellige steder? Sterilliseret kat tisser forskellige steder?

Hej Allesammen.
For lidt tid siden diskuterede jeg med en veninde som sagde at hun havde en hunkat som tissede alle mulige steder uden for kattebakken eksempelvis på tasker, tæpper & jakker og i sin egen seng. Hun sagde at hun ikke ville sterilisere den fordi hun havde hørt fra en anden som havde steriliseret sin kat at det ikke hjalp noget og at hunkatten bare tissede videre uden for kattebakken.
Hvad mener i om dette? Har i nogensinde oplevet at jeres kat har tisset uden for sin kattebakke da den blev steriliseret?
Personligt har jeg ikke oplevet det, men ville gerne høre om andre har?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sterilliseret kat tisser forskellige steder?
  • #2   14. nov 2013 Det kan sagtens være stress, grundet fertilitet, der giver sig udslag i det uønskede tisseri. Så jeg vil da kraftigt anbefale at den kat bliver neutraliseret.

• #3   14. nov 2013 Enig med Marianne.
    Og foruden det kan den have urinvejs problemer hvis det ikke er tjekket.

Hvis katten har gået fertil længe, han den måske også fået dårlige vaner og de forsvinder jo ikke fordi den bliver neutraliseret smiley
    Det er en af grundene til, at det er bedre at få dem fikset som små.

• #4   14. nov 2013 Altså en fertil kat hvad enten det er en hun eller han kat, kan finde på at markere med urin eller simpelthen blive urenlig pga stress forårsaget af gentagne løbetider..

At en steriliseret kat kan fortsætte med at være urenlig, eller blive urenlig kan have flere årsager, en årsag kan være en urinvejslidelse, en anden kan være dårlig vane, en tredje kan være fortsat trang til markering..

Til spørgsmålet om jeg nogensinde har haft en steriliseret urenlig kat er svaret nej, men jeg har haft en fertil urenlig kat, og det var faktisk under løbetid hun blev urenlig smiley det er mange år siden..

• #5   15. nov 2013 Kattens urenlighed kan sagtens have en sammenhæng med, at den er fertil, fordi de gentagne, ubefrugtede løbetider udgør en stressfaktor. Og under alle omstændigheder ville jeg vælge sterilisation; der er jo ingen grund til, at katten går fertil rundt med dertil hørende stress, når den ikke skal have killinger. Dertil hører, at gentagne ubefrugtede løbetider øger risikoen for livmoderbetændelse, som i værste fald kan være livstruende for katten.

Men når det er sagt, vil jeg også gerne understrege, at neutralisering ikke er nogen garanti for, at katten ikke strinter eller - i det konkrete tilfælde - holder op med det. For det kommer 100% an på årsagen til urenligheden, som jo kan være flere forskellige ting, selv om fertilitet er den umiddelbart mest oplagte.

I de tilfælde, hvor jeg selv har oplevet udfordringer med renlighed hos neutraliserede katte, har jeg altid fulgt følgende "procedure":

1) Tag katten med dyrlægen og få den undersøgt for urinvejsinfektion eller lignende for at sikre, at der ikke er en fysisk årsag

2) Overveje og om muligt fjerne potentielle stressfaktorer i hjemmet; eventuelt forsøge med Feliway i stikkontakten i en periode.

3) Prøv evt. at skifte grus og stille yderligere et par bakker op eller tøm dem oftere; måske foretrækker katten flere bakker, måske kan den bedre lide åbne end lukkede, måske foretrækker den en anden type grus, eller måske er den særligt følsom overfor en "beskidt" bakke.

Under alle omstændigheder håber jeg, at din veninde får løst problemet, for kattetis alle vegne er ikke spor sjovt og ikke en holdbar situation i længden for hverken katten eller hende. smiley

• N.A.
    N.A. Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 9
    #6   15. nov 2013 Tusind tak for de gode svar allesammen smiley

Kommentér på:
Sterilliseret kat tisser forskellige steder?

Annonce