1.084 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
5 Svar
Sterilliseret kat tisser forskellige steder? Sterilliseret kat tisser forskellige steder?
Hej Allesammen.
For lidt tid siden diskuterede jeg med en veninde som sagde at hun havde en hunkat som tissede alle mulige steder uden for kattebakken eksempelvis på tasker, tæpper & jakker og i sin egen seng. Hun sagde at hun ikke ville sterilisere den fordi hun havde hørt fra en anden som havde steriliseret sin kat at det ikke hjalp noget og at hunkatten bare tissede videre uden for kattebakken.
Hvad mener i om dette? Har i nogensinde oplevet at jeres kat har tisset uden for sin kattebakke da den blev steriliseret?
Personligt har jeg ikke oplevet det, men ville gerne høre om andre har?
0 synes godt om
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.156
Og foruden det kan den have urinvejs problemer hvis det ikke er tjekket.
Hvis katten har gået fertil længe, han den måske også fået dårlige vaner og de forsvinder jo ikke fordi den bliver neutraliseret
Det er en af grundene til, at det er bedre at få dem fikset som små.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
At en steriliseret kat kan fortsætte med at være urenlig, eller blive urenlig kan have flere årsager, en årsag kan være en urinvejslidelse, en anden kan være dårlig vane, en tredje kan være fortsat trang til markering..
Til spørgsmålet om jeg nogensinde har haft en steriliseret urenlig kat er svaret nej, men jeg har haft en fertil urenlig kat, og det var faktisk under løbetid hun blev urenlig
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Men når det er sagt, vil jeg også gerne understrege, at neutralisering ikke er nogen garanti for, at katten ikke strinter eller - i det konkrete tilfælde - holder op med det. For det kommer 100% an på årsagen til urenligheden, som jo kan være flere forskellige ting, selv om fertilitet er den umiddelbart mest oplagte.
I de tilfælde, hvor jeg selv har oplevet udfordringer med renlighed hos neutraliserede katte, har jeg altid fulgt følgende "procedure":
1) Tag katten med dyrlægen og få den undersøgt for urinvejsinfektion eller lignende for at sikre, at der ikke er en fysisk årsag
2) Overveje og om muligt fjerne potentielle stressfaktorer i hjemmet; eventuelt forsøge med Feliway i stikkontakten i en periode.
3) Prøv evt. at skifte grus og stille yderligere et par bakker op eller tøm dem oftere; måske foretrækker katten flere bakker, måske kan den bedre lide åbne end lukkede, måske foretrækker den en anden type grus, eller måske er den særligt følsom overfor en "beskidt" bakke.
Under alle omstændigheder håber jeg, at din veninde får løst problemet, for kattetis alle vegne er ikke spor sjovt og ikke en holdbar situation i længden for hverken katten eller hende.
apr 2013
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 9
Sterilliseret kat tisser forskellige steder?