847 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
6 Svar
Erfaringer med dyrehjælpsgrupper? Erfaringer med dyrehjælpsgrupper?
Hej Kattegalleri.
Har nogle af jer gode/dårlige erfaringer med dyrehjækpsgrupper? Tænker, dyrenes beskyttelse, hittekilling, OASA og lignende?
Jeg spørger fordi jeg desværre selv har haft et par rigtigt ærgelige oplevelser.
0 synes godt om
nov 2013
Følger: 17 Følgere: 12 Katte: 11 Emner: 16 Svar: 95
Hvad er der sket dov
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Dyrenes bekyttelse har jeg ikke gode erfaringer med, har meldt heste steder til dem, og får intet svar fra dem
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 1.018
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 8 Emner: 28 Svar: 65
Jeg har ellers været stor fortaler for at åbne mit hjem for at hjælpe dyr og folk i nød, og jeg er simpelthen så frustreret over at det tit er en skuffelse at ville hjælpe og ikke få andet en skrald tilbage.
Derfor ville jeg høre om det kun er mig der er uheldig eller det er en general ting
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Men de gør hvad de kan får de små hittekillinger.. Og får dem neutraliseret og mærket inden de kommer ud i nye hjem
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Hittekat har jeg ingen personlige erfaringer med, og ej heller Nordjysk Dyreredning.
Hittekilling vil jeg helst ikke udtale mig om, da jeg selv er plejemor i foreningen og derfor nok må siges at være inhabil i den sammenhæng.
For mange af de mindre organisationer tror jeg dog, at finansiering og økonomi - eller mangel på samme - generelt spænder ben for rigtig meget hjælp til de dyr, der er i nød. Det handler ikke om manglende vilje til at hjælpe, men manglende kapacitet og økonomi til at hjælpe så mange katte, som man gerne ville.
Og så er der altså også en ting, man som privatperson skal huske... og det er bestemt IKKE for at afskrække folk fra at hjælpe dyr i nød, at jeg skriver dette, men når man vælger at samle en forladt kattekilling op eller fodre en tilløberkat, så påtager man sig samtidig ansvaret for pågældende kat. Også hvis det ikke kan lykkes at få katten afleveret til en organisation, der kan tage over.
Det har jeg selv prøvet for år tilbage, før jeg blev involveret i Hittekilling; da fandt jeg en lille killing, som tilsyneladende var smidt af i vejsiden af nogen, som ikke ønskede den mere. Selvfølgelig kunne jeg ikke bare lade ham sidde, så jeg samlede ham op og tog ham med hjem. Først ringede jeg rundt til diverse organisationer, men ingen havde plads til ham, og jeg fik endda beskeden "sæt ham ud igen eller afliv ham - vi kan ikke hjælpe". Det gør man jo ikke bare, vel?? Så jeg opfostrede ham selvfølgelig og lod ham vokse op i min egen katteflok. Da jeg vurderede, at han havde passeret de 12 uger, blev han videreformidlet til et nyt, kærligt hjem, og jeg hjalp med at få ham neutraliseret og vaccineret.
Noget af det, jeg desværre har oplevet "i den modsatte ende af røret"; altså som den der sidder som organisation, er at nogle folk bliver meget vrede og skælder ud, for "hvad skal de så gøre", når man enten afviser grundet manglende plads hos plejefamilierne, eller siger ok for at tage i pleje, hvis killingerne bliver leveret, fordi man ikke lige selv har mulighed for på det tidspunkt at køre land og rige rundt for at afhente.
Jeg kan sagtens forstå disse, for det ER frustrerende at stå med et lille væsen, man gerne vil hjælpe, og så føle at man løber panden mod en mur, men omvendt burde man måske overveje, om man rent faktisk er villig til at hjælpe dyret, før man samler det op - også hvis det ikke er muligt at få en organisation til at tage det i pleje.
Så bottom line: Efter min mening kunne diverse organisationer sikkert sagtens gøre det bedre - nogle kunne i hvert fald - men man er også nødt til at huske på, at der altid er to sider af sagen, når folk har fundet en killing, de gerne vil have afsat i pleje hos en organisation.
Erfaringer med dyrehjælpsgrupper?