Hvordan giver jeg min kat mere selvtillid? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har lige brug for jeres råd og ekspertise! Jeg har to dejlige perserpiger, en på 1 år og en på 9 mdr, begge indekatte.
Den ældste er meget typiske af temperament - altså mild og rolig. Den yngste er i den helt anden grøft!! Hun er meget aktiv og meget dominerende i sin adfærd (hun er for 3 uger siden blevet steriliseret). Hun er ikke dominerende på en aggressiv måde, men den ældste lider virkelig under at hun hele tiden vil lege vildt og humpe hende.
Nu er jeg så nået dertil, hvor det må stoppe, for den ældste virker utrivelig, tynd og gør sig nærmest usynlig for ikke at tiltrække den andens opmærksomhed (dyrlægen har sagt god for hendes helbred). Jeg tænker at jeg vil prøve at øge hendes selvtillid, men jeg ved ikke hvordan!
Jeg tænker at hun måske ville trives bedst som alenekat, men jeg vil alligevel lige prøve det her, da jeg jo helst vil beholde begge pigerne, men kun hvis de begge er glade.
Hvad skal jeg gøre?
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg mener bestemt ikke du kan gøre noget for at styrke den ældstes selvtillid
Du kan som Felis nævner prøve at anskaffe en kat der matcher den yngstes temperament, og håbe på at det fjerner fokus fra den ældste, men det er jo noget af et sats, for måske lykkedes det ikke og så står du med 3 katte der ikke harmonere..
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 67 Katte: 4 Emner: 75 Svar: 9.174
Selv om Røde og Mitti er bedste venner, kan Mitti have for meget krudt, så Røde må afvise ham, Røde er meget blidere i temperamentet, så jeg bruger en del tid på, at lege med Mitti
Mitti har fundet ud af, at det betaler sig, at komme med ynglings drillepinden
okt 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 56
okt 2012
jan 2012
maj 2012
Jeg gør det ca 20-25 min ad gangen, op og ned ad klatretræet op og ned af stole, senge og hvad jeg ellers kan få ham til, at klatre på og han er forpustet og det er ham som stopper, der ud over leger han med Røde et par gange om dagen, vild jagt og brydekamp, og hygge med vasketure.
Jeg har 30m2 have som er indhegnet, det elsker drengene.
Du taler om, at dele dem op når de skal i løbegård, det syntes jeg vil være dårligt, det er bedre, at sørge for så meget plads som muligt og hylder op ad er også ekstra plads
okt 2012
Samtidig fik den anden en masse godbidder på gulvet, som hun i ro og mag kunne hygge sig med.
Så er det bare ned igen i morgen, og i weekenden skal kæresten instrueres, så der ikke er nogen undskyldning for at lufte hende! Så håber jeg det hjælper...
okt 2012
maj 2012
Jeg har løftet en kat udenfor, det skulle jeg ikke have gjort for der kom en knallert forbi og katten ( min datters) gik i panik, og jeg lignede en bredmundet før
Nu løfter jeg aldrig på en kat som ikke er i trykke omgivelser, da jeg gik med min tidligere kat, lærte jeg ham, at han skulle lægge sig ( lige en hånd på ryggen når jeg kunne se han ville stikke af) når han var udtryk ved mennesker eller dyr.
okt 2012
okt 2012
Det varmer mit hjerte
jan 2012
Jeg syntes egentligt at det er fint at du bærer hende ned i starten, når hun bliver mere tryg ved det og ved hvad det betyder at få selen på, så skal du nok se hende spurte ned af trapperne helt selv, men i starten er det hele jo utrygt og nyt..
Og ja 10 min er fint i starten, det skal også være en god oplevelse for hende, generelt vil jeg mene at du skal lade hende bestemme farten og altså også tiden i skal være ude i, men nu er det jo lidt koldt og så er 10 min nok passende for en kat der ikke har dannet vinterpels
okt 2012
jan 2012
maj 2012
Din den stor lyder lidt som min Birk, han vil helst snuse og slikke Mitti når han sover eller slapper af, birk kan ikke lide tumle leg, men tager gerne en gang tagfat med de andre en gang i mellem
okt 2012
Nu håber jeg at det her med gåturene kommer til at virker, plus en gang opfedning af Karla, for ellers må jeg finde en ny familie til Komma, med en bandit der kan matche hende. Tiden er bare ret knap, for Karla bliver mere og mere indadvendt og kan ikke holde vægten, så dyrlægen hentydede til at jeg nok skulle til at begynde at lede efter det hjem før end senere
okt 2012
maj 2012
Birk får tit sin vådmad hvor han er,, hvis han ikke sider klar til, at få den sammen med de andre, så går jeg hen og frister ham med duften, og så stiller jeg det tæt på.
Også når han spiser med de andre, holder jeg øje med om han spiser og ser afslappet ud. Ellers flytter jeg hans skål, også hvis han eller Røde ikke sidder i klump, får de det hvor de er.
Birk er tynd og har lidt under en tidligere kat og han havde noget kørende som jeg for sent opdagede.
okt 2012
maj 2012
Du skal jo regne med en af kattene trækker sig, men kan de spise tæt sammen, slikke hinanden, måske bare et lille slik, og side og se ud af vinduet side om side kan det ikke være helt galt.
Knurre og hvæser de meget? Bruger de klør på hinanden?
okt 2012
Det er bare synd for karla, for når hun endelig vil snakke eller lege, så går der 2 minutter og så skal komma være centrum. Komma bliver helt elendig hvis jeg tager karla op og hun må blive på gulvet. Så på det punkt suger hun al opmærksomhed til sig, således at karla ikke kan få noget
Åh, hvor er det rart at dele det med nogen, min kæreste er vidst ret træt af at han hele tiden skal høre på den skøre kattedame, selvom han elsker begge katte lige så meget som jeg
maj 2012
Sidste år fik jeg Røde som 11 mdr gammel, og der var gang i ham, men altid har han været en blid kat, det her år og specielt hen over sommeren er han blevet mere voksen, jeg tror nu er han nogenlunde den kat, jeg kan regne med.
Mitti er kun 7,5 mdr og der går da et år før jeg er der med ham, det er en dejlig og lidt besværlig tid
Jeg talte med opdrætteren, og hun siger " det er godt nok utroligt, hele det kuld bider
okt 2012
Jeg ville bare sådan ønske, at hun nogle gange gav lidt igen, Komma ville have SÅ godt af det
maj 2012
Det med vægten, går jeg ud fra du har fået tjekket ved dyrlægen? Helbredesproblemer skal altid udelukkes først, for helbredet kan også gøre en kat inaktiv og tilbageholdende og hvis den lille mærker svaghed, kan det få hende til, at blive mere frembrusende.
Min Birk har Helbredesproblemer og er 8 år, så han skal skånes lidt
okt 2012
maj 2012
Kogt kylling, med kogevandet men uden ben, er også godt til katte.
Jeg vil 1000 x hellere have en overvægtig kat end en tynd
Hvilket foder bruger du, og har det et godt indhold af animalsk fedt?
Kan hun lide smør og fløde, for så kunne hun også få lidt af det ( men ikke mælk)
Du kunne måske også få noget olie hos dyrlægen, har han intet foreslået?
okt 2012
maj 2012
Jeg kender ikke så meget til RC, da jeg fodre kornfrit foder så meget jeg kan.
Hvis du mener hun har tabt sig ved skiftet, ville jeg købe killingefoder igen og give til dem begge, men din dyrlæge burde have rådgivet omkring mere animalsk fedt.
Måske lakse olie? Alle katte kan så ikke lide det, og plante olier er ikke nok, det optager katten ikke ret godt..
okt 2012
maj 2012
Sjovt nok, når du skal slanke en kat skal du give et godt vådfoder og detsamme hvis katten er tynd.
Jeg ville nok. Gå på zoopluds og kikke på vådfoder, eller i en dyrehandel og se på vådfoder, gerne uden korn, men ellers uden sukker og med højt kød indhold, det vil de begge have godt af, og så prøvede kogt kylling, der er fedt under skindet og de kan spise alt undtagen kogte ben, du kan jo prøve med en pakke billige lår til en start.
maj 2012
maj 2012
Så nu har jeg to bøller igen og Birk kan få fred for det meste.
Du kunne overveje om den yngste skal have en kammerat?
okt 2012
Ja jeg så godt der var mange der forslog en ekstra bandit, men som også nævnte at det var et sats - ville være ærgerlig hvis det slog fejl. Kan du følge mig?
maj 2012
Jeg har i 4 år haft 2 katte som levede sammen men aldrig blev venner, jeg fik Røde og han blev venner med Manne på ca en uge, og de havde det rigtigt godt sammen, men Manne måtte jeg sige farvel til i marts, kun 4 år gammel men med rigtig mange smerter og dårlige hofter
okt 2012
Har være ude med Komma i dag, selvom vi blev i døråbningen da det regnede. Men hun synes da det var meget spændende
maj 2012
jan 2012
Hvordan giver jeg min kat mere selvtillid?