{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.079 visninger | Oprettet:

Råt - hvad er bedst? {{forumTopicSubject}}

Halløj..

Nu har jeg i flere tråde, læst folk der foreslår råt.. Som forholdsvis ny katteejer, er mit spørgsmål så: hvad er bedst for killing/kat? Er der forskel på hvad der godt indenfor alder? Jeg har valgt Royal canin kitten både i vådkost og tørfoder, da jeg ikke ønsker at gå ned på kvalitet, lige hvad angår det hun spiser.

På forhånd tak for hjælpen. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råt - hvad er bedst?
  • #2   11. dec 2013 Super tak.. Hvor 'store' mængder snakker vi ca? smiley

  • #3   11. dec 2013 Lubas
    Tog vi ikke den i den anden tråd. Katte kan godt få salmonella, men salmonella er stort set ikke-eksisterende i Danmark.

    Personligt fodre jeg udelukkende med kylling (uden lage) og hele daggamle kyllinger.
    Mine katte får ca hvad der svarer til 50 gram kylling om dagen og foruden det, får de 100 gr vådfoder og tørfoder af libitum.

    Når det gælder en killing, synes jeg du skal prøve dig frem. Laver du noget med hakket kød, så giv en lille klump inden du krydre det. Skal du have kyllingebryst, så alle enden af og giv det. Efterhånden finder ud ud Af, hvad katten kan lide og den lille mave kan vænne sig til det:)

    Bemærk at en kat må ikke få tilberedte kyllingeben eller kogte fiskeben. Desuden skal fisk have været frosset ned i 24 timer grundet parasitter


  • #4   11. dec 2013 Stort set alt råt må de få dog skal fisk have været frosset i 24 timer før de må få det..

    Mængden vurderes ud fra hvad katten kan spise, men i starten starter man med lidt af gangen ellers får den dårlig mave, så kan der langsomt skrues op for mængden..


  • #5   11. dec 2013 Der er altså ikke noget der er bedre end andet? smiley

  • #8   11. dec 2013 Det vigtigste er vel at det er friskt? Og uden lage =sukker?
    Jeg giver det vi nu spiser (en luns heraf) og derud over daggamle kyllinger (det er det sjoveste, dem spiller missen håndbold med først...) og kyllinge halse. Det sidste har jeg hørt er særlig godt, da der er mange små ben i, så det virker som en super, naturlig tandbørste smiley


  • #9   11. dec 2013 Men lubas, spiser du aldrig kylling, æg, oksekød, grønsager?
    Der er risiko for salmonella og coli bakterier ved alt der er biologisk.

    Og husk at løver og katte ikke er direkte beslægtet men nært beslægtet smiley


  • #10   11. dec 2013 Og hvad mener du dog med ben, den kan få galt i maven? Mærkeligste og mest forkerte påstand jeg længe har hørt!
    Hvordan tror du at vildkatten overlevede i fortiden? Tror du der kom nogen og skar kødet i mundrette stykker?
    Katte kan sagtens fordøje ben.


  • #11   11. dec 2013 Hvad er salmonella?? Jeg spiser dagligt rå æg smiley Såeh er ikke sart på det punkt smiley

    Valentin spiser hk. oksekød, hk. svinekød og lidt kyllingefilet skåret ud i små bidder. Men det er kun som godbidder, de får tørkost og vådkost som dagligt foder smiley


  • #12   11. dec 2013 Katte får ikke salmonella de har så kort en Tarm så de ikke påvirkes af det,, tænk på de er rovdyr og store katte mæske sig i gammelt kød, ja jeg ved godt, at de små katte spiser småt bytte, og dermed også friskere bytte, men kan man ikke få andet er en skraldespand da lækkert smiley smiley

  • #13   11. dec 2013 Jette
    Katte KAN godt få salmonella, risikoen er blot meget lavere end hos memnesket


  • #14   12. dec 2013 ***Der er altså ikke noget(edit Råt) der er bedre end andet? ***
    Som i okse, svin, kylling ect. Nej alt er godt. Men hakket kød fra supermarkederne har altså ekstra mange overfladebakterier som kan give maveproblemer hvis katten har en følsom mave - er katten vandt til at spise hakket oksekød uden problem så vil det forsætte med at være fint. Men når du introducerer en kat til råt er det godt at købe en større udskæring og selv skære det mindre på den dag du servere det eller fryse det ned med det samme efter udskæring. HK kød kan have eksisteret i køledisken som bøffer der har samlet bakterier, så bliver de hakket på sidste salgsdag og samler nu endnu flere bakterier.
    Det er en god ide at huske at Fisk ikke er naturlig føde for katte(selvom mange katte elsker det) derfor er det bedre at servere mere kylling, okse eller svinekød end fisk.

    Køer og Svin eller hellere ikke naturlige byttedyr men kødstrukturen er det samme som en mus og derfor er det godt til variation.

    Heidi har ret katte kan godt få salmonella men deres korte tarmsystem gør det yderst sjældent og dertil at vi i Danmark tester og holder vores fugle-produktionen salmonella fri er risikoen for salmonella ekstremt lav. (ved supermarkedets fjerkræ)

    Jeg anbefaler : http://sashagg.com//katte_raafodring/rawfedcats/praktisk_guidev3_final.pdf Den fortæller alt hvad man som ny råfodrings katteejer har brug for at vide og kommer med ideer til kød arter.


  • #16   12. dec 2013 Hvis man snakker om tilberedte knogler så skal man specificerer at det er tilberedte knoglers ellers videre giver man myten at katte og hunde ikke må få knogler.

    Rå knogler er godt for katte og hunde til at rense tænder, der skal dog stadig være kød på knoglerne. f.eks en kyllingehals eller kyllinge ribben.(alt fra en kylling smiley og vagtler er gode!)

    Tilberedte knogler af nogen art må aldrig serveres for katte eller hunde.


  • #17   12. dec 2013 Lubas

    Måske mente du kogte ben og der er jeg enig, men det var ikke det du sagde.

    Og katte, løven og tigeren tilhører alle tre hver sin skægt i kattefamilien. Ergo er de ikke direkte beslægtet, men tæt beslægtet


Kommentér på:
Råt - hvad er bedst?

Annonce