{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.731 visninger | Oprettet:

Hvilke foder anbefaler du/i? {{forumTopicSubject}}

Hvilket tør foder får jeres katte? Og hva er jeres erfaring med de forskellige mærker af tørfoder man kan få, der er jo et hav at vælge imellem og i alverdens priser smiley
Skal man gå efter det dyreste for at få det bedste eller er der billigt men godt foder et sted derude?

Pt får mine katte Royal canin, men det bliver ret dyrt i længden når de spiser 10 kg om måneden smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke foder anbefaler du/i?
  • #1   26. dec 2013 Jeg køber først og fremmest foder mm. På zooplus.dk der er der mange penge at spare. Det eneste foder jeg har decideret dårlig erfaring med er applaws godtnok er det kornfrit og med masser af kød i, men mine kastede op som gale da de fik det. Jeg har endnu ikke fundet det helt rigtige foder, så jeg eksperimentere lidt for at finde det helt rigtige foder for mine katte smiley men lige nu fodre jeg med porta 21, dog er pillerne ret små og min den ene hr det med at sluge maden uden at tygge når de er små.

  • #2   26. dec 2013 vores får RC fit , og lux i vådfoder. Er også i tvivl om det er det rigtige


  • #3   26. dec 2013 Liv B
    Jeg har så modsatte erfaringer. Min gamle hunkat fik struvitter i urinen af Porta 21. Magnesiumindholdet i det er alt for højt. Mine nuværende lever fint på en blanding af RC og Apllaws, som har et mere rimeligt indhold af magnesium.


  • #4   26. dec 2013 Mine får Royal Canin. Jeg køber det på tilbud eller på udenlandske webshops, så er det billigere end at købe herhjemme.

    Mange synes ikke RC er godt nok og vil helst fodre med kornfrit og så højt proteinindhold som mulig. Det har jeg så bare dårlige erfaringer med, derfor får mine RC, som de trives rigtig godt på.


  • #5   26. dec 2013 Camilla har du et tip til udenlandske sider smiley
    De 3 katte jeg har er de første katte jeg har så synes det er vildt svært at finde ud af hvilke foder det skal være! Også fordi de er så forskellige smiley og rigtig svært at finde ud af om de ting der er i foderet er godt eller skidt for katte.


  • #6   26. dec 2013 Jeg kunne selvfølelig blande to slags foder, så har jeg jo til noget længere tid og vil spare lidt der smiley sidder ret stramt i det pt da jeg går sygemeldt, bor i hus og har 3 katte og en hund. Mine dyr nægter jeg at give noget foder der ikke er godt for dem, de skal have det bedste! Men samtidig vil jeg gerne kunne spare lidt smiley

  • #7   26. dec 2013 Jeg blander 3 forskellige slags foder, dog alle Royal canin, det gør jeg primært for at tilgodese de forskellige behov mine 2 rødder har smiley

    Jeg syntes godt nok det lyder voldsomt at du bruger 10 kg foder på 3 katte, giver du dem ikke vådfoder??

    Jeg har hørt nogle herinde snakke varmt for et foder der hedder Sanabelle, det skulle være ret godt og billigere end så meget andet..

    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/sanabelle

    Tysk zooplus er lidt billigere: http://www.zooplus.de/


  • #8   26. dec 2013 De får en lille smule vådfoder smiley men nok ikke så meget som andre katte da den ene kaster op hvis han får for meget af det smiley men ja, de spiser 10 kg tørfoder om måneden, altså ca .. Nogen gange går der 1,5 måned smiley
    Sanabelle har jeg også hørt godt om. Men vil også gerne høre om der er andre mærker, positive ting eller negative ting om div. Foder mærker


  • #9   26. dec 2013 Sanabelle har fungeret udemærket for mig. Katten var vild med det. Og indholdet er nogenlunde så godt som RC.

  • #10   26. dec 2013 Tror jeg vil prøve med det. smiley hva skal man gå efter ved det? Har 3 meget forskellige katte, en der har "damp" og hænger i gardinerne, en der er doven og med meget langpels, og en der er doven med kort men meget tyk pels smiley de dovne er en perser og en exotic, "damp" katten er blanding, dyrlæge og andre katte avlere mener der er bengal i ham smiley alle 3 er kastreret.

  • #11   26. dec 2013 Find det, der minder mest om det de får nu. En kat er jo først og fremmest en kat, før den er langhåret og har en særlig race, så de skulle gerne allesammen kunne klare sig med et helt almindeligt voksenfoder:)

  • #12   26. dec 2013 Det er bare så forvirrende med så meget forskelligt foder at vælge mellem, for der er både til langhårede katte, aktive katte, neutraliserede katte osv smiley

  • #13   26. dec 2013 Det lyder vildt, ad du bruger 10kg foder på en månede til 6 uger smiley

    Jeg bruger Orijen, Acana og Iams hairbaal og har 3 katte, og vil tro jeg bruger omkring 4 kg, men de får så også vådfoder 2-3 gange om dagen, men det er jo mest væske, og de 3-400g dækker jo knapt en kats døgnration af foder?

    Nu er Mitti jo snart 8 mdr, så det er muligt at der kommer noget andet kornfrit i blandingen næste gang der skal købes tørfoder? Men Orijen er der for at blive smiley


  • #14   26. dec 2013 De er åbenbart meget sultne mine katte smiley
    Nu blev det endnu svære at vælge, orijen har jeg også hørt godt om smiley


  • #15   26. dec 2013 Mine får Royal Canin - pt. flere varianter - noget mod nytårsangst og noget mod hårboller. Efter nytår bliver det slankefoder og hårbollefoder smiley
    Jeg synes at mine katte har en flot pels - og så længe de trives på det, så er det det foretrukne mærke.
    Så giver jeg forskellige slags vådkost ved siden af.


  • #16   27. dec 2013 PS Birk får da også lidt RC Calm i øjeblikket, jeg fik en prøve pose fordi Birk ikke helt kunne komme over stres mave efter han var blevet passet en weekend ( min søster boede hos dem.
    Han får et par små håndfulde om dagen, spiser han ikke op, kommer de andre og ryder op smiley


  • #17   27. dec 2013 Jeg vil anbefale acana, orijen, applaws og porta 21 grain free dem bruger jeg lidt på skift og blander lidt det fungerer fint her, tror dog jeg skifter over til en blanding K n med orijen og acana da jeg kan se de plejekatte jeg havde inde der kun fik acana fungerede super godt på det

  • #18   27. dec 2013 Det er så individuelt hvad vores små kræ spiser. Vi har nu været igennem mindst 8-10 forskellige tørfodertyper og langt om længe har vi fundet opskriften til vores jubbiiii........
    Vores (dem der spiser tørfoder) får en blanding af Granatapet og Porta 21.
    ellers er det vådfoder og råfoder, der fodres med her.
    Det er en jungle at finde ud af hvad de små misser vil have, de er ligeså kræsne som mange små børn smiley smiley


  • #19   27. dec 2013 vores får iams/eukanuba eller det der hedder "rigtig" serien fra agrosam.dk

  • #21   27. dec 2013 Jeg køber mit på Zooplus.dk

    Og af tørfoder bruger jeg Sanabelle, som de fungerer rigtig godt på smiley
    Bruger "Grande" og "Hair & Skin"
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/sanabelle


  • #22   27. dec 2013 Nu har jeg lige bestilt tørfoder fra hills. Håber Tilde pigen kan lide det smiley

  • #23   27. dec 2013 Da jeg havde Mini fik han sanabelle, hvilket røg lige fluks i løgneren - fordi han elskede det..
    Putte får rc kitten 36 - som er det eneste foder hun gider interessere sig for, af killingefoder - og det bruger jeg bl.a. også til aktivitets legetøj .. smiley


  • #24   27. dec 2013 Jeg bruger medicanimal.com, men zooplus.de er også en fin side. Ellers synes jeg ofte der er tilbud på RC i petworld og maxizoo, så hold øje med deres tilbudsavisen smiley

  • #25   27. dec 2013 Når i nu skifter til andet foder, hvordan gør i så? Skifter i bare direkte over eller trapper i ligeså stille op smiley

  • #26   27. dec 2013 1/4 del af det ny og 3/4 af det "gamle" i 7-dage så ½ -½ i 7 dage og så fremdeles.

  • #28   27. dec 2013 Kunne godt være jeg skulle købe det over tysk side smiley det næsten halv pris ..
    Du giver kun RC? Du blander ikke op med noget?
    Kattegrus køber jeg ved dyrlægen, det har jeg haft i snart 2 måneder og det holder virkelig godt smiley
    Vådfoder får de ikke vildt meget af idet den ene kaster op af det.


  • #29   27. dec 2013 tjek både priser på zooplus.de og zooplus.eu


  • #30   27. dec 2013 hov ikke eu men uk

  • #31   27. dec 2013 Det vil jeg prøve. smiley nu spørg jeg nok dumt, men hvor finder man taksterne eller hva det hedder?

  • #32   27. dec 2013 www.valutakurser.dk


  • #33   27. dec 2013 Tak smiley

  • #34   27. dec 2013 Da jeg skiftede til kornfrit gjorde jeg det over flere måneder, både for, at undgå dårlig mave og fordi jeg havde en del foder endnu. Og det fungerede godt med mine katte.
    Jeg er overbevist om, at overgang fra kornfoder til ikke kornfoder skal ske langsomt, da det ikke er de samme ensymer der skal bruges, så maven skal have tid til omstilling.


  • #35   27. dec 2013 nu bliver jeg nok upopulær men er nød til og stille dette spørgsmål....??
    Hvad spiser kattene i naturen?? altså hvad er det første svar man ville give på dette spørgsmål??


  • #36   27. dec 2013 MUS smiley

  • #37   27. dec 2013 Camilla JAJAJAJAJJAJAJA DING DING DING... og spørgsmål 2..... hvad spiser mus?????

  • #38   27. dec 2013 Ost? smiley Ej, jeg ved faktisk ikke hvad de spiser i naturen, men vi havde en i huset som vi fangede da vi fandt ud af, at den var vild med rosiner og nødder smiley

  • #39   27. dec 2013 Mus spiser bla korn

  • #40   27. dec 2013 Nødder, korn!!!! og hvis katte spiser mus, hvad får de så i maven som er ganske naturligt i naturen og som de har levet af i mange år????? KORN!!! derfor mener jeg ikke man bør være så korn hysterisk....

  • #41   27. dec 2013 Jeg er helt enig med dig. Jeg har fodret med RC som jo også indeholder korn, men sprang med på bølgen af kornfrit og så meget kød og protein som muligt, men fik en syg kat ud af det.. Desværre.

    Så er gået tilbage til RC, for det fungerer bare for mine missere smiley


  • #42   27. dec 2013 vores katte er alle forskellige og derfor skal vi finde det der fungerer bedst på/til vores katte. RC svor jeg til i starten, men pludselig lugtede deres afføring fælt, der var MEGET i bakkerne og jeg tømte dem med 5 katte 3 gange om dagen.
    Det blev formeget og jeg skiftede foder, de katte der fik killingefoder for og tage på hos RC tog nu på og dem der sku holde vægten holdt vægten selvom alt var blandet af det nye foder.


  • #43   27. dec 2013 Ja, man må prøve sig frem, tror heller ikke der er et svar som passer til alle. Det foder som er guld værd for den ene, kan være noget skidt for den anden smiley

  • #45   28. dec 2013 Der er forskel på mus i naturen og det korn de indtager, når katten spiser en mus der spiser korn er kornet for det første igang med at blive bearbejdet i musens mave som gør det lettere fordøjeligt for katten desuden er det jo en meget lille mængde i forhold til foder hvor størstedelen er korn og der ikke er meget kød i. I en mus er der alt en kat har brug for kød,brusk, knogler, taurin osv. Derudover er der i det korn der bruges i foder lagermider som kan give allergi i form af kløe pelstab mm. Så man kan altså slet ikke sammenligne en mus med korn i maven med foder hvor størstedelen er korn, benmel og en meget lille andel kød

  • #46   28. dec 2013 Trine:
    Det er ikke en selvfølge at der er lagermider i det korn der bruges i kattemad smiley
    Hvad spiser en fugl?? Korn smiley


  • #47   28. dec 2013 Sandsynligheden er hvertfald stor! smiley

  • #48   28. dec 2013 Du kan regne med lagermider i alt der har været på lager, selv de vi spiser, så længe man ikke er mide allergiker og der ikke er for mange er det ikke et problem.
    Der er heller ikke meget korn i en fugl smiley både mus og fugle spiser meget i forhold til deres vægt, men omsætter også utroligt hurtigt.

    Det vigtigste er nu heller ikke tørfodret, men mere hvad de ellers får.
    En kat som bor inde og får wishkas hver dag er ikke så godt stillet som den der får samme foder men går ud og fanger mus og fugle ved siden af smiley
    Og det kan vi jo efterligne ved, at grive godt vådfoder med meget kød eller råt kød.
    Og selv det billigste vådfoder har som regel mindre korn indhold end tørt smiley


  • #49   28. dec 2013 Fakta om lagermider:
    Hvis der opdages lagermider i en forretning, skal hele butikken ryddes for mel og kornsortersorter og der skal foretages en grundig rengøring.
    Alt skal destrueres, det er ikke tilladt at sælge fødevarer med skadedyr.


  • #51   28. dec 2013 Det er fint hvis det sker Marianne smiley jeg har før gjort opmærksom på mel møl i øko vare, der kom en med en spand og klud og tørrede lige dem af og lage poserne på hylden igen smiley mider kan ikke ses med det blotte øje så hvad gør de ved dem??

  • #52   28. dec 2013 Jette:
    Hvis der kommer en kunde med en pose med møl/mider og du lige har åbnet for posen, så skal de agere i butikken.
    Det drilske ved disse kryb er, at det både kan komme hjemmefra kunden, fra 1 pose i butikken, fra grossisten og helt tilbage til producenten.


  • #53   28. dec 2013 Jeg løftede en pose for, at købe den, og mølene var mellem poserne og forlod ikke butikken, jeg ville ikke have den smiley jeg havde forventet de havde fjernet hele stakken og ikke kun tørret dem af, og det var ikke en lille butik men et supermarkede smiley

  • #54   28. dec 2013 Jette:
    Godt at fødevarestyrelsen ikke lige kom forbi.
    Forbandet svineri! smiley


  • #55   28. dec 2013 Enig smiley
    Mider kan ikke ses og er stortalent umulige, at udrydde, men de kan begrænses, ved lav fugtighed og ikke for meget varme.


  • #56   1. jan 2014 Tanja F:
    Jeg har været hele sortimentet af "det gode" igennem flere gange, og er landet på Arion - Large breed som så vidt vides er et forholdsvis nyt produkt på markedet. Jeg har kun købt det på tilbud til 299,- for 10 kg. Det holder dem sunde, runde og glade, og de bliver ved med at fare i skålen når der er hældt op. Fx kom mormis sig ret hurtigt efter sit kuld killinger, og killingerne voksede sig store da de var gået over til normal kost og også fik det.

    Tidligere har jeg skiftet efterhånden som de blev trætte af det foder, jeg brugte, og har i den forbindelse lært at Iams/Eukanuba ikke holdt i længden. Science Plan oral care var også ret populært. Det begyndte jeg at bruge efter anbefaling fra dyrlægen da jeg havde perserkatte. De problemer, de havde haft med tandsten forsvandt faktisk, og alle mine katte er gået til det med entusiasme, perser eller ej.

    Når alt dette være sagt, så kan jeg kun råde dig til at gå på tilbudsjagt, og sørge for at blive medlem af de forskellige kæder med alt hvad det indebærer af økonomiske fordele. Medlemskab af Petworld har i hvert fald sparet mig en del.


  • #57   1. jan 2014 Nu har jeg ikke lige fået læst alle kommentarer, så måske jeg gentager nogen? smiley

    Jeg bestiller også mad over zooplus, da det er billigere og stort det umuligt at finde ordentlig mad i butikker smiley
    Min kat får pt applaws killingefoder indtil videre. Når han bliver lidt større går jeg over til taste of the Wild tørkost, da applaws har en lidt høj fedtprocent. Dog ikke at det er er problem for tarzan, da han er en aktiv starut smiley
    I vådfoder får han hhv hermanns mix-pakke, feringa og sommetider grau. Jeg veksler, så han ikke går død og han virker meget tilfreds. Lilys kitchenaid er også rigtig godt, men skal bestilles over den tyske side. Når vi giver ham vådfoder morgen og aften kommer vi desuden lidt ekstra vand i maden, for at sørge for at han får nok væske smiley

    Det vigtige for mig, er mængden af kød i produktet og at det ikke blot er "animalsk biprodukter" - men kød, knogler, hjerne osv - altså alle de ting som katten ville få i naturen af fx mus. Og dette lever ovenstående de produkter op til, hvorimod alt mad i supermarkeder, men også Royal canin desværre ikke lever op til. Jeg ser ofte at der er måske 5-10% kød i, og at det kun er animalske biprodukter, samt en masse fyldestoffer i, hvilket bestemt kun gør at katten skal spise mere og oftere går på kattebakken. Derudover får tarzan også sommetider (måske hver anden uge) et lille råt stykke kylling, som han kan trevle i, så hans tænder også bliver brugt. Tørkost og vådfoder er ikke godt nok til at holde ransaget væk.
    Derudover får han også sommetider et stykke tøret kød (ligesom til hunde), som han også kan knaske i og bruge tænderne til smiley

    Jeg vil dog sig at det har en betydning om katten er inde eller ude. Min tidligere kat var indekat og fik whiskas hele sit liv (dengang tænkte vi ikke over kvalitet), og hun levede i 18 år uden nogen sygdomme - men hun fangede og spiste også mus. Hvorimod min nuværende kat er indekat og derfor ikke har mulighed for at finde noget selv.

    Godt nytår til alle katteelskere smiley


  • #58   2. jan 2014 Jeg bestilte Royal canin igår, men går over til noget andet i næste måned. Har bare ikke ret meget tilbage så ville ikke kunne starte lige så stille op på nyt foder.. Jeg har stadig ikke helt besluttet hva de skal over på i stedet.
    Min ene kat har tit dårlig ånde, ka det være tandsten?


  • Holger N
    Holger N Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #59   2. jan 2014 Jeg har gennem flere år brugt et dansk produceret foder til mine dyr -det indholder mange proteinener og specielt udvalgte korn produkter et vel balanceret foder efter min mening, Allers Aktiv Kat billigste pris for 15 kg. kr. 299,00

Kommentér på:
Hvilke foder anbefaler du/i?

Annonce