Hjææælp, min killing tager livet af mig om natten Hjææælp, min killing tager livet af mig om natten
Hej alle! Jeg har en 20 uger gammel killing der er blevet så fræk at den kradser mig hele natten.. Det den gør er følgende:
Har jeg en tå eller en fod uden for dynen om natten angriber den min fod og kradser og bider den (hårdere og hårdere som den jo vokser).. Det var til at have med at gøre, men den har så på det seneste fundet ud af, at den i de kedelige nattetimer kan stikke poterne og kroppen ind under dynen og angribe mine fødder mens jeg sover.. og så er det hammer skægt, når jeg jo i refleks trækker fødderne til mig.. Men den gør det hele natten, og den forstår simpelthen ikke et nej.. Og jeg bliver mere og mere hård ved katten, fordi den simpelthen bare angriber mig igen så snart jeg er "færdig med at skælde ud". Den forstår ikke hvad der er forkert.
Så mit spørgsmål er til jer, hvordan kan jeg få min kat til at forstå et nej?
Jeg har bl.a. forsøgt at have tøj- og legedyr klar, hvor jeg så giver den et af disse når den angriber mine fødder, det virker ikke.. Når katten vil lege, så skal der leges..
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 806 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.354
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Bedste råd lad være med at have katten med i seng, lad den sove et andet sted i huset/ lejligheden..
Katte er natdyr og særligt killinger har et højt aktivitetsniveau også om natten, mine katte kommer ikke med i seng hvis ikke de kan sove hele natten, så det vil sige ingen katte i sengen før killingetid og lømmelalder er overstået..
Katten forstår ikke skældud..
apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Ignorere den når det sker (så godt som du kan) og til sidst er det ikke sjovt mere
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Men som Heidi J siger det er en overgang, og vigtigst er at du på en eller anden måde fortæller den at det ikke er ok..
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Ikke en sssssssss hvæsen, men sådan et hvæs som min hunkat bruger til ham når hun ikke vil mere. Det virker
Han er ved at forstå at han godt må putte om natten men ikke fange fødder eller kradse
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
jan 2012
Følger: 31 Følgere: 164 Katte: 2 Emner: 48 Svar: 187
Køb en sovepose - problem solved alt. en ekstra lang dyne 220 eller lign. og fødderne ind. Havde samme problem med Musse da hun var i lømmelalderen.
Eller vask fødderne i noget som katten ikke lide, så går det over af sig selv...
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.143
Nu er han 8 mdr og det sker sjældent og han er god til, at stoppe når jeg piver, men det skal være et rigtig piv i en høj tone, ellers bliver han bare værre
Så jeg vil foreslå en tykkere dyne eller et ekstra tæppe i fod enden, og ekstra aktiv leg nogle gange om dagen + et måltid mad ( ikke tørkost) før du går i seng.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 18 Svar: 195
Hun holder op af sig selv hvis vi ignorerer hende.. Nu sover hun som 6 mdr gammel så godt som igennem hver nat, med enkelte undtagelser, og putter i sengen i god ro og orden. Men det kan dælme godt være svært at holde sig selv fast i at ignorere.
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
Løsningen hos os var at lege en halv time før sengetid og som det aller aller sidste inden sengetid fik han serveret en dåse kattemad.. Så var han træt og mæt når han kom ind i soveværelset efter at have spist og derfor mere tilbøjelig til at lægge sig ned og sove.. Når han så begyndte at angribe fødder om natten blev han sat udenfor soveværelset og døren lukket.. Den første tid peb han og kradsede på døren, men efter et par dage holdt han op med at kradse og efter noget tid holdt han også op med at angribe om natten og fandt ud af at det var sjovest at sove om natten uden at blive smidt ud.. Det resulterede i et energiflip når vi stod op og inden vi gik i seng, men det er nemmere at håndtere..
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Og tak for tipsene alle, jeg prøver lidt af dem alle!
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Er de blevet for slemme, hedder det "stuearrest" (dvs. nul adgang i soveværelset) i en periode, og derefter plejer det mere eller mindre at være overstået, når vanen er brudt.
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Jeg pakker mine fødder ind i dynen, så jeg ikke bliver revet i tæerne
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Men det værste du kan gøre er altså at hoppe og løbe rundt. Så præsenterer du dig som legetøj og siger (kropsligt) til ham: Kom og fang mig!
Hver gang min datter gjorde det, da vi lige havde fået tosserne, sagde jeg også til hende; tænk på at du er legetøj, når du bevæger dig sådan...
Hjææælp, min killing tager livet af mig om natten