{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.223 visninger | Oprettet:

Min kats vejrtrækning er underlig {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Min dejlige hankat Anubis på snart 6 år begyndte for et års tid siden at sige mærkelige lyde, når han sover. Især når han halv-vågner eller strækker sig, lyder det ligesom når et menneske strækker sig (bare lavere selvfølgelig) eller gaber. Han kan også sige lyde, der minder om det, når han bare slapper af. Jeg tror, det er en afslapnings-lyd. Første gang han gjorde det, blev jeg dog forskrækket, for jeg troede der var noget galt.

Efter dette (meget langsomt) begyndte han nogle gange, ikke altid, at trække vejret, så man faktisk kan høre det. Når han bare sidder og sidder, kan jeg nogle gange høre hans vejrtrækning - det lyder lidt som om det 'knirker' lidt, men kun når han ånder ud. En stille knirkelyd. Men kun nogle gange. Andre gange kan man høre hans vejrtrækning, lidt ligesom når et menneske sover... sådan lidt 'tungt' men på ingen måde besværet. Er det noget, jeg skal være bekymret for????

Han spiser og drikker som han plejer, går på bakken og er glad og 'normal' i sin opførsel.... han er forresten indekat og har altid været det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kats vejrtrækning er underlig
  • #2   25. jan 2014 Jeg var til dyrlæge med ham for ½ år siden, der var ikke noget galt. Det er ikke blevet værre eller noget, men jeg tænkte jeg ville spørge, om nogen herinde har nogle teorier eller kender til det?

  • #3   26. jan 2014 Det er ikke noget jeg ville være bekymret over hvis jeg var dig..

    Dette siger jeg alene af den grund at min Tøsen gør nogenlunde det samme, hun kan ofte når hun strækker sig sige samme lyd som vi mennesker gør, når hun lægger sig dovent ned siger hun en lyd der ligner det dybt suk, når hun sover kan hun nogen gange finde på at sige sådan en sjov ubeskrivelig lyd, som jeg kalder at hun snorker, det gør hun ikke for hun sover ikke dybt, og hvis jeg siger hendes navn efterfulgt at "stop det" så holder hun op, det er nok lige som en velvære lyd..

    Tøsen har ikke gjort det altid, men næsten altid, det er dog blevet tydeligere i takt med at hun er blevet overvægtig..

    jeg ved ikke om det er nogle lyde hun ligesom har kopieret fra os, eller hvad det er, men for min Tøsen er det normalt, og udover hendes overvægt er hun sund og rask..


  • #4   26. jan 2014 Tak, det var nemlig også dét jeg tænkte.... for udover de små lyde (der virker som 'jeg-har-det-godt-lyde'), er der overhovedet intet der peger i retning af, at han har det skidt eller noget.... godt at høre, der er andre, der oplever det samme. smiley Tak for svar.

  • #5   26. jan 2014 Velkommen i klubben. Bortset fra klik-lyd, så siger min Bjarne alle de snorke-trutte-mumle-nynne-gryntelyde, der findes i hele verden smiley . Nogle af lydene lyder som nyde-lyde, andre lyder bare træls, og jeg tror, det er fordi han er fed smiley
    Igen i nat fik jeg kun 4 timers søvn pga. hans snorken smiley (nænner sjældent at flytte ham i stuen :-S ) .

    Selv om han åbenbart kan høre, når jeg råber: HOLD OP MÆ Å TRUT! (han stopper måske et minut ... og så fortsætter det ellers igen, suk) så sover han virkelig dybt, når han snorker og trutter, for han er helt slap, hvis jeg flytter på ham.
    Jeg er faktisk en smule bekymret for, om han har polypper, søvnapnø, eller der er noget andet galt, så jeg vil da nævne det for dyrlægen, når vi snart skal til tjek. Men kan godt være det "bare" er alder og overvægt ... Eller måske der er blandet perser eller noget i ham smiley ....han har en kort og buet truttud.

    Bruno snorker også nogle gange - og gange højt - men det lyder som helt normal snorken.



  • #6   26. jan 2014 smiley :D smiley :D
    Undskyld Tinka men din beskrivelse er så dejlig malende at jeg ikke kan lade være med at grine smiley :D

    Vi har nu glæde af vores katte på flere måder smiley


  • #7   26. jan 2014 Godt du kan more dig Heidi smiley :-/ smiley . Det er faktisk alt andet end sjovt. Men ok, jeg kan godt forstå at det må lyde sjovt for andre smiley .
    Men faen altså, det' træls. Og har han polypper, så bliver han sgu opereret for at JEG kan få noget søvn! og for at vi kan putte sammen HVER nat!


  • #8   26. jan 2014 Og det er pissedyrt også. Jeg har betalt i dyre domme for hypnose i håb om at blive hypnotiseret til at kunne sove trods truttelyde, men det virker ik smiley

  • #9   26. jan 2014 Aaah. Øv med polypper... smiley

    Anubis er ikke overvægtig, måske en aaaanelse buttet, men slet ikke tyk eller noget. Hans næse er normal i længde og form. Han er en blanding af huskat og Norsk Skovkat. Han har engang været oppe på 5,2 kg (han ER en stor kat af bygning pga det Norske islæt) - nu er han på 4,5 cirka efter jeg begyndte at kontrollere hans mad i en periode.


  • #10   26. jan 2014 Ja, hvis Anubis er stor af bygning, så er 4,5 kilo i hvert fald ikke for meget. Vi har ingen vægt, men tror desværre, at Bjarne (der godt nok også er stor af bygning) har sneget sig over 10 kilo, suk smiley

  • #11   26. jan 2014 Tinka jeg er slet ikke i tvivl om at det er en stor belastning for dig, det var ikke ment sådan, det var blot din beskrivelse, der morede mig smiley

    Håber du forstår..

    Ja kan godt forstå at hvis problemet kan afhjælpes så skal det da klares, det er da bedst for alle parter, men særdels for din nattesøvn smiley


  • #12   26. jan 2014 Jo jo Heidi, jeg forstår smiley Kan endda godt selv se, at det er lidt sjovt (når jeg ikke lige ligger der og har fået spat af trut smiley ), og jeg ville sikkert more mig kosteligt, hvis jeg så film med "senge-scene" med snorkende truttekat og fortvivlet katteejer. smiley

  • #13   27. jan 2014 Mange tak for jeres svar, dem sætter jeg pris på. smiley

  • #14   27. jan 2014 Ditte - du kan ved lejlighed vise dyrlægen et videoklip med Anubis' lyde. Det er jo rart nok at have en fagpersons vurdering af om det er normalt eller ej smiley . (Jeg har i hvert fald tænkt mig at vise min dyrlæge et klip med Bjarne-snork).
    Jeg fandt lidt på nettet om den slags mislyde i går, (kan ikke hitte linket igen :-S ) Men der stod noget om, at mislyde i nogle tilfælde <i>kunne</i> skyldes infektioner eller polyp i luftvejene eller andet.


  • #15   27. jan 2014 Okay, mange tak Tinka, for rådet! smiley

Kommentér på:
Min kats vejrtrækning er underlig

Annonce