{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.468 visninger | Oprettet:

Kyllingeben {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder og spiser kyllingeoverlår og giver Berte et stykke. Jeg bliver færdig med en og tænker at hun nok kan fornøje sig med at pille kødstykker af og gnaske lidt i brusken.

Næ nej! I løbet at nul har hun gnasket det hele med velbehag.

Da jeg havde hund var det kun rå ben jeg gav dem og kunne ikke drømme om at give tilberedte.

Det sker så ikke igen men lige nu ligger den godt i missemaven smiley

En anden gang jeg køber kylling, vil jeg give hende noget råt, bare uden skinnet. Hvor stort et stykke svarer til et måltid? Skal jeg kun gå ud fra vægt?

Må en kat få det samme råt som en hund? De forskellige slags kød tænker jeg. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kyllingeben
  • #1   3. feb 2014 Katte må ikke få tilberedt kylling med ben - ben kan splintre i maven.

    Du kan godt give det rå


  • #2   3. feb 2014 Du må ikke give tilberedte ben til katten, tilberedte ben splintre nemt og kan forvolde slem skade i en lille missemave..

    Du må gerne give rå ben..
    Og de må få stort set alt slags råt kød og fisk, dog skal fisk have været frosset mindst 24 timer inden katten får det...



  • #3   3. feb 2014 Hvorfor ikke give hende skindet? Det har hun da kun godt af? smiley

    Men ja, kun rå knogler til dyr.



  • #4   3. feb 2014 Jeg ved de ikke må få det. Det kom vildt bag på mig at den røg ned. Det var ment som hygge. He he ikke meget hygge her smiley

    Hvorfor skal fisk endelig have været frossent? Da jeg gav hende et par hapser, da jeg skar det ud, ville hun vildt gerne have det men efter frost ville hun ikke have det. Lugten bliver også noget andet efter frost syntes jeg.


  • #5   3. feb 2014 Eva. Det pillede jeg af fordi hun ikke skal blive tyk og der var så også salt og peber på.

  • #6   3. feb 2014 Fisk skal være frosset pga en parasit som er i en del fisk og som kan leve videre i dyr og mennesker også faktisk, der er også derfor sushi altid har været frosset før det bliver til sushi smiley

  • #8   3. feb 2014 Når hun ikke kan lide efter det har været frosset er der ikke nogen grund til at jeg køber det. Så skulle jeg blæse på parasitten.

  • #9   3. feb 2014 Gider hun heller ikke fisken hvis du koger den til hende???

    Mine elsker frisk kogt fisk, men de gider ikke kold fisk..


  • #10   3. feb 2014 Og jeg turde ikke blæse på parasitten, den kan slå katten ihjel..

  • #11   3. feb 2014 Denise - Ja, krydderierne forstår jeg godt hun ikke skal have, men tænkte på det du skrev med: "En anden gang jeg køber kylling, vil jeg give hende noget råt, bare uden skinnet."
    Og katte har BRUG for fedt, så jeg vil sige at du gør hende en bjørnetjeneste ved ikke at give hende skindet også smiley Også fordi det er lidt sejt og faktisk virker med en udmærket "tandbørste-effekt". Katte er obligate carnivore, og er egnet til at spise overvejende protein og fedt, og ikke alt det kulhydrat der er i tørkost, så det er typisk tørkosten der "ødelægger" kattens kondition smiley

    Mht portions størrelsen så ville jeg give et underlår, det er hvad mine plejer at kunne spise.


  • #13   3. feb 2014 Jeg tænkte ikke på kogt fisk. Det kunne jeg prøve inden det ryger ud.

    Eva. Hun har ikke så meget plads til at rende fedtet af sig og hun er svær at aktivere. Jeg håber dog hun bliver mere aktiv når haven bliver klar. Jeg ved den form for fedt er sundt men jeg er bange for hun bliver for tyk, eller bliver de ikke det af dyrefedt?


  • #14   3. feb 2014 Felis. Som jeg skrev troede jeg hun ville pille kød og brusk fra benet og lade selve benet værd

  • #15   3. feb 2014 Denise - Ja, men katten har langt bedre af at få lov at få det fedt der er i det skind, end den har af at blive mæt via tørkosten. Fedt har de brug for og det giver typisk problemer med skind og pels (f.eks. skæl) hvis der er for lidt i foderet smiley

  • #16   4. feb 2014 Når hun har fri adgang til tørkost, hvordan kan jeg så sikre mig hun ikke bliver tyk? Jeg vil gerne holde hende pæn og ikke først skære på hendes mad, når dellerne viser sig.

    Er vådkost også vigtigere end tørkost? Jeg giver hende mellem 80 og 100 gr morgen og aften. Det spiser hun op.


  • #17   4. feb 2014 Nogle katte styrer det jo fint selv. Hvor gammel er din kat og hvor længe har du haft hende? smiley

    Du kan f.eks. give tørkost i foderbold, aktivtetsbræt m.v., så din kat skal lave en lille indsats for at få tørkosten.

    Men ja, vådkost er vigtigt. Det er rigtig godt for katte hvis man ikke vil have de skal blive for tykke, da det ikke indeholder kulhydrat (så længe man går udenom de mærker hvor der er tilsat sukker) og mætter mere og bedre end tørkost gør. Derudover er det også sundt for katten fordi det indeholder en del vand, og katte ikke er de bedste til at huske at drikke nok ifht de 10% vand tørkost ca. indeholder mod de omkring 75% som kattens naturlige byttedyr indeholder smiley
    Giver man en stor andel af vådkost (mere end halvdelen af kattens kost er min egen grænse) så skal man dog lige tjekke op på om de mærker man bruger er fuldkost eller ej, så katten får alle de nærringstoffer den har brug for i form af f.eks. taurin smiley

    Skulle hun gå hen og blive for tyk så vil jeg altid hellere øge mængden af vådkost og råt fremfor at rationere. Evt. komme vand på vådkosten også smiley
    Katte vil i naturen spise ca. 25 gange i døgnet, og de er ikke egnet til at "sulte" i form af at få afmålt ration tørkost 2 gange om dagen, da det helt ødelægger kattens spisemønster, så den slet ikke kan styre det smiley


  • #18   4. feb 2014 Hun er fra et internat og er sat til at være 3 år. Jeg har haft hende en lille måned. Jeg har en pose med 3 kg Taste of the Wild. De ca 2,5 kg er spist ud over de to gange ca 90 gr vådkost hun spiser. Det er ikke altid hun spiser alt det våde op, som jeg fjerner efter ca 15 min, hvis hun ikke spiser op.

    Jeg køber kun dem uden sukker og det meste også uden korn.


  • #19   4. feb 2014 Hvorfor fjerner du det efter 15 min? Det kan da godt holde til at stå en times tid eller mere? Mine små spiser typisk, og kan godt komme tilbage til en skål med vådkost en 3-4 gange på en time smiley

    Mht at hun er internatskat, så kan det sagtens være at hun har sulte tidligere, hvis hun på et tidspunkt har været forvildet/blevet væk fra ejerne, og så kan det være rigtig fornuftig at være på forkant med at holde øje med spisemønster og vægten smiley


  • #20   4. feb 2014 ***Det(Edit: fedtet) pillede jeg af fordi hun ikke skal blive tyk og der var så også salt og peber på.***

    Rigtigt kød og fedt gør ikke din kat fed. Server portioner med måde, ligesom med alt smiley En kæmpe klump fedt kunne give hende diare når hun ikke er vandt til råt, men lidt skind fra en kylling vil ikke gøre det. Kylling er noget at det mindst fedende selv med skind så kan ikke se noget problem der.

    Her bliver alt fra kyllingen serveret, hvis de før vinger den ene dag så får de meget rent kød næste dag for at deres mad ikke bliver for ben-tungt(kan give forstoppelse)


  • #21   5. feb 2014 Jeg lod det stå en dag, kan ikke huske hvor længe, og så spiste hun af det. Det resulterede i opkast. Flere har sagt det ikke må stå, fordi det bliver for varmt.

    Hun var pæn da jeg fik hende og hun har været på internatet i seks uger. De fandt ud af hun var steriliseret da de lukkede hende op, så nogen hr holdt af hende op brugt penge på hende, og jeg er derfor sikker på hun ikke har sultet. Det vides dog ikke hvor længe hun har været uden hjem, mad har hun ikke manglet så meget.


  • #22   6. feb 2014 Denise - Ja, altså det skal heller ikke stå hele dagen, men det kan godt stå længere end 15 min. smiley Problematikken er ikke at det bliver for varmt, men at når det står så vokser der bakterier i det og det bliver fordærvet, fuldstændig ligesom med vores egen mad smiley

Kommentér på:
Kyllingeben

Annonce