1.140 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Væskeindholdet i foder og betydningen Væskeindholdet i foder og betydningen

Tænkte at andre end mig synes det her giver lidt stof til eftertanke:

Har prøvet at lave et bredt udvalg af mærker, håber det er lykkedes.

Først vandindhold hos det de ville finde i naturen hvis de selv var "vilde".

Alm kød incl hele dyr : (67-72,6% )
Vagtler : 67%
Små mus : 68,3%
Små rotter : 69,1%
Okse hjerte : 69,2% (ikke i naturen, men endnu et eksempel)
Hel hane : 69,4%
Daggamle kyllinger : 72,3%
En hel kanin (uden skind, men med hoved) 72,6%
(Info fundet på (link fjernet)

Tørfoder : (5-10%)
RC Indoor : 5.5%
Orijen : 10%
Animondo voksen : 8%
Iams : 8%
Eukanuba : 8%
Porta 21 : 7%
Whiskas : 8%
(Info fundet mest via http://zooplus.de

Vådkost : (75-89%)

Animonda : 79%
Hills : 81-82%
Almo Nature : 76-81 %
Lux : 81,5
Bozita : 83%
Whiskas : 82%
Royal Canin : 79-82%
Smilla : 75-80%
Shiny cat : 83-89%

Kort referat
kød og hele dyr ligger på ca 67-72.6%
Tørfoder på 5-10%
vådkost 75-89%

Hvor vil jeg hen med dette. Jo man ser tydeligt at det foder der er på markedet ikke tilgodeser at katten naturligt er bygget til at få største delen af sit væske igennem sin mad og i det meste vådkost er væske niveauet for højt. Mine drikker faktisk aldrig vand herhjemme (de får kød + vådkost).
Hvorfor er dette et problem. Ved for lidt vand indtag vil katten kunne udvikle urinsten, urinvejs infektioner osv fordi systemet ikke "skylles nok igennem".
Kunne FORESTILLE mig det også er ekstra hårdt for nyrene da der heller ikke skylles nok affald stoffer ud/fortyndes nok, ved nogle om dette er tilfældet?
Ved for højt væske indhold vil en del næringsstoffer gå tabt.
Findes der andre problemer der kan komme af for meget væske?

Er jeg den eneste der synes dette er ret tankevækkende når man kigger på væske niveau i foderet på markedet kontra det de vil finde i naturen, når katten netop ikke drikker ret meget væske selv?
Er jo derfor folk skal have fat i fontæner osv for at lokke katten til at drikke.. Hvad synes i?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Væskeindholdet i foder og betydningen
  • #1   6. feb 2014 For mig er det kun et pluds med højt vand indhold i vådmad, da mine også spiser tørkost smiley
    Vil lige komme med en lille sammenligning smiley jeg læste det var et problem, at mange unge piger havde svært ved, at holde sig, problemet var simpelt,, de havde altid vand på flaske med sig, og drak simpelt hen for meget smiley jeg tror ikke det kan være et større problem med katte, altså med mindre de ikke kan holde sig smiley

• #2   6. feb 2014 Jeg er meget enig i at katten bør få størstedel vand fra sit foder. Synes dog godt man kan have tørfoder stående, men at det primære i det er alt tilbyde vådfoder/råt flere gange dagligt. Så kan kattene selv vælge til og fra.

Vores katte herhjemme er meget forskellige mht væskeindtag. De spiser alle vådfoder, men hvor kastraten nærmest lever af vådfoder i store mængder og nærmest aldrig rører vand eller tørfoder, så spiser hunkatten kun få hundrede gram vådfoder per dag, men drikker rigtig meget vand samt spiser forholdsvis meget tørfoder. Det er på samme måde ligemeget hvilket våd eller tørfoder vi giver dem.¨
    Tror det er fordi de selv vurdere hvad de har brug for.

• #3   6. feb 2014 du glemmer så en vigtig ting.
    Fint nok at man foder med kød, men husk lige at der så kræves vitaminer i en eller anden form. For foder man kun med kød, kommer katten i underskud af meget vigtigte vitaminer. Har desværre mødt nogle katte igennem årenes løb, som har fået problemer pga forkert fodering
    Ud af mine 19 er der vel ca 5 som gider kød, 10 stykker som er med til vådfoder, og resten ja de vil altså kun have tørkost. Og her i huset får kattene altså det de vil have. Har prøvet at miste en kat til foder som kattene ikke ville spise (længere historie, men desværre sand historie)

Nu drikker katte altså meget når de går ude. Især steder som man endelig ikke ville syntes var rigtigt. da vi havde havebasin, havde vi altid 4-6 forskellige katte i haven, bare for at drikke.
    Og da mine er indendørskatte, så var det altså ikke lige nogen af mine

ja jeg foder med tørkost, dåsemad og tun, og ja jeg har en vandfontæne (den er nu købt fordi jeg blev træt af at have en vandhane til at løbe hele dagen, fordi den ene kat helst ville drikke på den måde), men jeg har ikke haft nogle problemer overhovedet med urinvejene hos mine katte
    Og slet ikke efter at jeg er gået over til RC sterilised. Har mødt rigtig mange som er af samme mening som mig, nemlig at netop dette produkt er med til at få dem til at drikke mere. Det er så også lavet til katte som har tendes til urinvejsproblemer

• #4   6. feb 2014 du skal selvfølgelig vide hvad du laver hvis du kun fodre med kød+vådkost og sørge for at fodre VARIERET. Jeg kikker her KUN på væske indholdet det andet er en hel anden diskution

Kan så af ERFARING sige det ikke er så svært som folk gør det til har fodret sådan i mange år og de dyr der er faldet fra i tiden løb er ALLE blevet obdukceret og ingen var fejlernærede.

• #5   7. feb 2014 Tusind tak Tzari smiley

Jeg faldt i en lille debat forleden... hvor der sad et par "damer" med 100 års katte erfaring, dyrepasser uddannelse, klinik dame hos en dyrlæge og internat ansat i udlandet "og jeg skal komme efter dig" og frarådede på det kraftigste at give katte vådfoder.... Det var yderst skadeligt og usundt... rådne tænder og dårlige tarme... jow jow den fik ikke for lidt smiley
    Jeg forsøgte at give en forklaring meget li din.... forklarede om kattens oprindelse som ørken dyr, manglende tørst refleks osv osv osv... intet trængte igennem.. de var rystet over jeg gav mine katte råt kød med ben.... det var jo næsten en dødsdom.

LIGE DER manglede jeg altså din "undersøgelse" og disse tal !!!
    Har sådan lyst til at stjæle det her indlæg... eller noget af det og klaske det på den tråd smiley

• #6   7. feb 2014 G. H. Du kunne evt. smide denne artikel tilbage i hovedet på dem smiley
    http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10573/25/Katte_obligate_k_d_dere.pdf

• #7   13. feb 2014 du kopiere da bare hvis du kan bruge det smiley

Kommentér på:
Væskeindholdet i foder og betydningen

Annonce