5000.- for en racekat. 5000.- for en racekat.
Jeg har lige været på dba...Nu koster racekillinger med det hele 5000.- Sidst jeg kiggede så kostede de mellem 3500.- og 4000.-
Jeg kan bedre forstå at folk nu købe flere og flere killinger uden tavle mm.
Jerg ved det er en varm kartoffel, men lige som der skrives i vores raceblad for hund, at man lige skal tænke over salgspriser, så synes jeg også man skal som katteopdrætter med ´tavle...skal overveje pris.
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 583
nov 2011
Følger: 38 Følgere: 95 Katte: 15 Emner: 62 Svar: 388
neutralisering til 1300-2100
2 vacciner til 8-900 kr(lavt sat når du kun kommer med EN kat)
chip til 300 kr eller øremærke til 150 kr
+ mad fra 12-15/16 ugers alderen når de så kan flytte
så koster selve katten kun ca 1700-2700...
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
Avlsdyr, parringsafgift, diverse test af forældredyr, stamtavle, 2 vacciner, neutralisering, mærkning og registrering, foder, grus mm og levering - det vil man ikke give 5000 for?
For 15 år siden tog jeg 3500 med kun 1 vaccine - så nej det er der ikke penge i - det behøver der heller ikke være, desværre er det gået kraftigt tilbage med seriøse købere
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 805 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.348
Hunde koster glat væk mellem 8.000 - 12.000 kr.
nov 2013
sep 2006
Men jeg tror så også at en del købere vælger uden tavle mm. fordi den almindelige lønmodtager ikke er steget i løn...Og der sælge både hunde og katte uden tavle som aldrig før.. Hvorfor mon det????
nov 2013
Der er gået lidt for meget mode i at købe en wannabe semilanghåret kat, og så hårdnakket påstå at det er en ÆGTE MCO, NFO whatever.
nov 2013
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Men ligesom en fake guccitaske er af dårligere kvalitet, er tavleløse Maine coons i højrisikogruppen for at lide af gensygdomme. Dette forholder forbrugeren sig ikke til pga. Mangel på viden på området.
Og i sidste ende går det ud over deres pengepung, tasken skal hurtigt udskiftet og katten skal have klippekort til dyrlægen.
Det kan ikke betale sig at spare, når man vil have den ægte varer. Og den ægte bare koster (hvad man betaler for er allerede nævnt)
sep 2006
Følger: 74 Følgere: 118 Katte: 17 Emner: 59 Svar: 1.066
Det værste er når unge piger ringer til mig/skriver til mig og fortæller glædeligt at de har købt en ÆGTE Ragdoll uden stamtavle og den vil de da gerne have killinger på og låne min fine han.... jeg må pænt forklare dem at deres kat er intet andet end en huskat og de bryder tudende sammen eller bliver rasende og går i selvsving.... ja jeg synes sku det gør lige ondt og fortælle godtroende folk det hver gang
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
nov 2013
Heller ikke selvom jeg er en af dem, der sidder og siger, at man skal se på, hvad det rent faktisk koster at opdrætte.
Felis, du er meget god til at generalisere. Og du er meget fordømmende.
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
Har også tit tænk på bla dette som Felis skriver:
""...de høje priser er lige netop med til, at skabe et kolossalt marked for blandinger og wannabeeracekatte (og hunde), der med stort held sælges bare LIDT billigere end dyr med tavle..."".
""...Der er ingen der siger, at man skal have økonomisk udbytte af at dyrke en hobby....""
nov 2011
feb 2014
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 14
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.080
Jeg synes det er ok med de høje priser på tavlekatte af gode opdrættere for de har brugt meget tid og penge på at skabe nogen skønne katte. Desuden er katten vaccineret, mærket og neutraliseret så de penge skal jeg ikke selv ud og bruge.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Ja prisen på rasekatte er steget, men den følger jo priser på andre ting.
Kat 5000 kr er vel ved, at være normen med det hele
Lille hund ca 12000kr så kan man købe eller lade være.
Islænder Kan koste alt fra 25000- 75000kr alt efter afstamning og om den er kåret til avl, jeg ved min datters 3 årige valak med god afstamning og ny tilredet blev solgt til 40000kr så det bliver da til adskillige killinger
Vil man ikke give prisen, ja så må man gå.
Hvis man sælger sit gamle klaver, så må folk jo også betale prisen eller gå, og sætter man prisen for højt i forhold til stand og mærke så er der nogle som vil sige stop, jeg syntes ikke det er så odiøst, ja opdrættere vil gerne have dækket nogle omkostninger ( det må da være rimeligt) og de ved da godt det er et fiktivt tal, for den killing som er født ved kejsersnit koster jo ikke mere end den som kom på normal vis;)
sep 2006
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
nov 2013
Så har jeg ikke medregnet, grus, tørfoder, vådfoder, godbidder, legetøj, slidtage, ødelagte ting, uforudsete udgifter, modermælkserstatning, kejsersnit, test, medlemsskab af en hovedklub og hvad der ellers måtte komme.
Såååå næh jeg synes, at 5.000 kr. er yderst rimeligt.
Jeg har en meget billig dyrlæge, og det er der ikke alle, der har. Og med en pris på 5.000 kr. kan det endda ske, at der måske engang imellem er et mindre plus.
Med den pris jeg har forlangt for mine første kuld, har jeg kun haft røde tal på bundlinien. Og selvom jeg har sat min pris en smule op, kan jeg stadig ikke få inddækket mine faktiske udgifter.
Men man er meget velkommen til at søge stamnavn, blive medlem af en hovedklub og så selv prøve.
sep 2006
er så lykkelig for mine der sælges til kæl er neutraliserede... gør jeg ikke skal bekymre mig om det er mine der bliver brugt til wannabee avl
nov 2013
maj 2012
nov 2013
Det regnes ikke med nogen steder.
Døde killinger.
Obduktioner.
Sygdom.
Utrivelighed.
Stress.
Livmoderbetændelse.
Strintekatte.
Osv.
Tro mig, der ER en bagside af medaljen, og det kræver sin mand eller kvinde at være opdrætter, det er ikke noget, man bare lige gør.
Timer, timer og atter timer går med at læse, lære, tale med opdrættere, studere linier, finde reelle opdrættere.. tænk hvis det skulle opgøres i timer?
For ikke at tale om udstillinger, hvor man bruger timer, timer og atter timer på at gøre katte klar, tale med opdrættere, lærer nye at kende, hjælpe nye tilrette, for ikke at tale om udgifterne.
Og så er det telefonsamtalerne. Dem til potentielle købere, sælgere, andre opdrættere, hjælpe opdrættere gennem telefonen, få hjælp af andre gennem telefonen .... tid tid tid tid.
Det er et rent fuldtidsjob.
nov 2013
sep 2006
nov 2013
nov 2013
nov 2013
Janne, skulle jeg "blot" have haft en kælekat, så havde jeg fået en færdigpakke for - lad os bare sige 5.000 kr. Skal jeg have en avlskat, skal jeg give næsten det 3-dobbelte x 2, da der både skal en hankat og en hunkat til. Så et-eller-andet-sted burde det regnes med på et-eller-andet-niveau.
Jeg kan bare ikke gennemskue lige hvordan.
Nogle katte får jo tre-fire kuld, andre får måske kun to kuld, andre igen får aldrig nogen kuld. Så hvordan skal man kunne dele det op?
Nej vel?
Så derfor er det jo netop IKKE regnet med.
nov 2008
Næh man behøver ikke tjene penge - men der er vel en form for fornuft i en balance?
Tre kejsersnit én levende killing, natte og dagroderi og 22.000 fattigere - det er for meget for mig.
Og nej jeg er ikke vant til kejsersnit - måske de bare skulle falde sådan for at få balance.
Og så er der omkostningerne ved avlskatte der sælges til kæl. At gøre katten klar til salg med evt. vaccine, neutralisering og tandarbejde, det kan nemt løbe op i 6-7000 kr. oveni alt de andet der er bekostet - er man heldig kan man finde et hjem og køre hjem med 1500.
Og så er der yderligere det man er ansvarlig og erstatningspligtig for nærmest alt - nej tak det er for utaknemmeligt
nov 2013
Ikke flere kejsersnit til mig tak.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Derudover så mener jeg heller ikke nødvendigvis at det er noget problem at folk kommer til at betale en vis som penge for kvalitet! Ja, opdræt er en hobby, men at man måske får lidt for killingerne til at dække underskudet (og nej, jeg regner selvfølgelig ikke udstilling, daglig forplejning etc. til de voksne, indkøbspriser heraf med i det underskud) synes jeg faktisk ikke er noget der er rimeligt at harcelere over.
Jeg har i øvrigt intet problem med at få 4200 kr for mine europé killinger, for køberne af en race som europé er heldigvis bevidste om at kvalitet koster, og hvis man bare vil have det så billigt som muligt, så kan man gå ud og købe en huskat i stedet.
(og NB det er en anden diskussion, men jeg kan INGEN grund se til at en huskat ikke må koste mere end 1500 kr når den er med den fulde dyrlæge pakke, og ej heller hvorfor unge mennesker på SU ikke skal kunne klare dyrlæge regninger mv! Der findes unge mennesker med økonomisk ansvarlighed, og derudover findes der også sygeforsikringer til at hjælpe!)
okt 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 62
jun 2006
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Er den pris folk er villige til at betale, under de udgifter der er forbundet med sin hobby/opdræt, må man overveje, hvor dyr en hobby man har råd til.
Er eller bliver ens hobby for dyr, så drop den. Der findes vigtigere ting i livet, end at betale for andre folks nærighed.
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 210
Det er vel et spørgsmål om udbud og efterspørgsel ligesom alt andet og hvis man ikke er konkurrencedygtig, ja, så brænder man inde med sine "varer" (kan ikke lide at kalde dyr for varer).
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 57
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
Men vi solge da immervæk 2-300 katte hvert år, så nogen var da fornuftige.
den dyreste kat jeg har er min siam, ham fik jeg for 1700 fordi han ikke var egnet til udstilling, og fordi han var 8 mdr og hammer sky.
Men kender da mange som giver 5000 kr for en kat, andre langt over 10000 kr. Men så er det så også til både avl og udstillinger.
Hestene gav jeg 18 og 22 for, for snart 12 år siden.
jeg ville bare ønske at flere ville vælge at få en kat fra internat, eller bare for f.. få deres kat ordnet, når de nu har anskaffet sig dem. Prøv bare at tjek mine katte, hvor mange jeg endelig selv har valgt at få. Faktisk ikke ret mange. De sidste to er en tilløbere og en fangst på motorvejen, de 5 før dem er fra internattet, og ja jeg har da selv sagt ja til dem, men ellers var de blevet aflivet.
der er alt for mange uønsket killinger
nov 2013
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.080
En biler og bliver en udgift som du aldrig vil få ind igen, hvorimod du faktisk godt kan tjene på et hus. Så hvorfor er det lige en bil og ikke et hus der skal sammenlignes med? Det kan jo sagtens være en hobby at sætte huse i stand men det betyder da ikke at man ikke må tjene på det.
nov 2013
sep 2007
Har man ingen personlig vinding økonomisk, har det intet med erhverv at gøre. Det er derfor ikke nok, kun at få sine udgifter dækket. Man skal kunne oparbejde en "driftsherreløn" for at det kan betegnes som erhverv.
sep 2007
1) Årets nettooverskud skal beskattes (som personlig indkomst)
2) Årets nettounderskud kan ikke fradrages
Det har intet med antallet af kuld at gøre. Antallet af kuld relaterer sig nærmere til de køberetlige regler, hvorvidt en sælger betragtes som erhvervsdrivende eller ej (forbrugskøb eller privatkøb) - hvilket igen intet har med sælgers økonomi at gøre.
Skat og moms er ligeledes to forskellige ting.
I momshenseende skal man drive økonomisk virksomhed, for at være momspligtig dvs. at virksomheden skal kunne oparbejde et overskud og være økonomisk rentable på længere sigt.
Jeg har endnu tilgode at se et momsregistreret katteri, hvis hovedaktivitet består af salg af katte. Kender dog mange, som gerne vil have muligheden for at kunne trække momsen på foder, dyrlæge, grus osv.
jun 2012
Følger: 25 Følgere: 73 Svar: 262
lige en sag om en der havde købt en syg killing.
Sælger har endvidere afvist at være erhvervsdrivende og henvist til, at hun ikke har et CVR nr. eller er momspligtig. Sælgeren har oplyst, at hun i gennemsnit får 1-2 kuld killinger om året, og at hun driver katteopdræt som sin hobby. Sælgeren har en hjemmeside, hvor hun fremviser sine nuværende og tidligere katte. Sælgeren har endvidere oplyst, at hun har et stamnavn.
Forbrugerklagenævnet kan behandle klager fra forbrugere over erhvervsdrivende (bekendtgørelse om forbrugerklager § 7). Om den, der indgives klage mod, er erhvervsdrivende, skal afgøres på samme måde som efter den civilretlige forbrugerbeskyttelseslovgivning. Udtrykket ”erhvervsdrivende” skal herefter forstås bredt.
Bedømmelsen af, om den, der indgives klage mod, er erhvervsdrivende, beror på en samlet vurdering af den pågældendes forhold. Det kræves ikke, at han eller hun udelukkende er beskæftiget som erhvervsdrivende eller har fast forretningssted. Det er heller ikke afgørende, om der tilsigtes opnået økonomisk gevinst ved virksomheden, men denne må dog have et vist omfang og være af en vis varighed.
Efter de foreliggende oplysninger er det nævnets vurdering, at sælgeren må anses som erhvervsdrivende. Nævnet har ved vurderingen heraf lagt vægt på, at sælgeren får 1-2 kuld killinger om året, og at hun har en hjemmeside, hvoraf stamnavnet fremgår. Nævnet har endvidere lagt vægt på, at stamnavnet ligeledes fremgår af købsaftalen, samt at sælgeren heri betegner sig selv om opdrætter.
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/oevrige-sager/perserkat-var-syg?tc=4FAEE54FCDF0487DADD637FD8E80FCC6
sep 2006
Jeg kender alt til den der omskrivning med de røde tal på bundlinien...Men jeg kender ikke nogen avler af min race som har virkelige røde tal, men masser af fiktive...
Jeg kan slet ikke forstå den uvilje der er omkring at indrømme, at man tjener penge på sin hobby..Nemlig at avle.
Ellers enig igen igen med Felis...
nov 2013
Kuld 1.
Norsk Skovkat.
Fik 1 killing med kejsersnit søndag eftermiddag.
Killingen bliver syg med 5 uger og aflives med 8 uger.
Obduktion.
Kuld 2.
Maine Coon.
Aborteret på dag 22.
Underlivsbetændelse.
Kuld 3.
Maine Coon.
Kejsersnit en torsdag aften.
3 killinger.
Flaskes op da mormis ikke vil dem.
Sælges til 2.500.
Beholder selv en.
Kuld 4.
Maine Coon.
6 killinger.
3 dødfødte.
Sælges med først da de er mellem 6 mdr. og 9 mdr. til mellem 1.500 og 2.500 kr.
Kuld 5.
Norsk Skovkat.
1 killing fødes normalt.
1 killing tages ved kejsersnit.
Killing nr. 2 er død ved udtagelse af mormis.
Killing 1 beholder vi selv.
Mormis fixes under kejsersnittet.
Kuld 6.
Maine Coon.
1 killing.
Mormis til kontrol for flere killinger.
Killingen flaskes op fra knap 3 uger, da mormis går fra den.
Killingen er endnu ikke solgt.
HVOR - sig mig HVOR dælen finder du noget overskud, når de mest simple ting at få fixet hos killingerne koster ca. 3.000 kr. pr. killing. Foruden alt det man jo ikke må regne med?
Ja jeg spørger bare?
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
nu er jeg så lige så meget i hestenverden som i katteverden (avler ikke selv, da jeg syntes der er for mange killinger), og ingen steder kender jeg til nogen som faktisk lever af kun at avle på deres dyr. Hesteavlere, har du en hoppe så får den kun 1 føl om året, alt efter race, stamtavle, ja så får du vel ca 20000 kr for en 1 års. Men så har man så lagt 10000+ alene i bedækning, og så kommer div foder, dyrlæge, opstaldning (selvom at man har dem hjemme, så er der stadig foder, hø/halm husleje,vand, el).Så skal du have føllet til at gå hos hoppen i 7-10 mdr, det koster ekstra foder, dyrlæge smed mm. Så de 20000 kr du nu engang får, hvis du ellers er heldig at kræet ikke går hen og dør imellemtiden, ja de dækker ikke de udgifter du har haft.
Nu har jeg så ikke avlet katte, men kender flere som gør. En paring koster også en del penge hos katten (hvis du ikke selv har en, eller køber en til 10+). Nu taler vi jo ægte racekatte. Ikke bare den gratis killingn du får henne på gården. Eller en hul-i-hækken kat. jammen kigger du forbi dyrlægen koster det vel fra 600 kr af. Og mange killinger har fået 2 x vac, ormekur. Foder koster også ca i de 12 uger man har dem fra 1000 kr og op, og så kommer vådfoder.
så jeg tror ikke at der er nogen som bare kan leve af sin hobby her. For så skal avlsarbejdet kunne betale husleje mm, og det kan det simpelhen ikke.
ja man får måske 1000 kr i overskud på et kuld, hvis du er heldig at have nogle gode gener. For i bund og grund så afhænger det hele af at man avler på noget godt.
Kender mange som avler main cooner hvor man bare avler på alt. Man glemmer bare at der er alt for mange skavanker på deres katte, som går videre i avlen. Og så rammer den uvidenede køber af katten, fordi man har avlet på en med hcm eller andet. Problemet er at rigtig mange mennesker syntes godt om main cooner. De er store og langhåret, derfor kan avleren komme af med alt. De bruger ikke penge på røgten eller testes, fordi det er lige meget fordi der er jo kunder til det hele.
Personligt ville jeg ikke have meget tiltrod til avlere uden at have sikker beviser på at de virkelig kun bruge katte som er sunde og raske og uden div skavanker, som dårlig hjerte, dårlig tænder, dårlig hofte mm.
sep 2006
Så hvis jeg engang løber ind i tilsvarende problemer, så ville jeg stoppe med min hobby, nemlig at avle sunde levedygtige dyr...For det var jeg åbenbart ikke i stand til.
Og hvis jeg ikke var det, så ville jeg bestemt ikke avle...Så jeg håber aldrig det for mit vedkommende kommer til, at jeg bliver så uheldig.
nov 2013
nov 2013
Men jo, det har været meget op af bakke.
apr 2012
Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
Personligt syntes jeg generelt priserne er i den lave ende for racekatte med alt.
Selv har sluppet 1250 kr for Sahko, fuld stamtavle, vacciner, chip, øremærke, osv. osv., men det var også ved en dyrlæge der havde fået ham og makkeren ind. Tilgengæld er vi nu nok oppe i 8000 i dyrlæge regninger på ham -.-
nov 2013
Sådan et som kuld 4, hvor halvdelen af killingerne er døde, det ønsker jeg ikke at opleve igen.
apr 2012
Men de problemer han har nu, dem ville han have haft uanset hvad så på den side så har vi jo været heldige nok at vi så ikke har givet 6-7000 også yderligere 8000 i dyrlæge regninger.
Heldigvis er vi da ovre det værste og hans øjne skal vi fremover ikke betale for
nov 2013
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
nov 2008
Prisen for avlsdyr er = 0 eller meget lidt - der er ingen krav om test.
Jeg har så ingen interesse i det - har aldrig sprunget over hvor gærdet var lavest, heller ikke hvad angår sundhed, temperament og udseende.
Kirch du aner ikke hvad du snakker om selvom du forsøger at give udtryk for hvor dygtig og god DU er - og hvor korrupte og pengefikserede racekatteopdrættere er
nov 2013
nov 2013
Med mine røde tal er der intet at skatte af.
dec 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Katte: 4 Emner: 15 Svar: 81
Jeg så gerne, at priser på dyr generelt var højere end de er. Om det er racekatte eller huskatte, hunde eller kaniner - prisen skal op så der ikke impulskøbes i lige så høj grad.
sep 2006
I susannes regnestykker kigger jeg så efter parringspris/pris pr. killing... fordi indenfor min race som er Ragdoll giver man 1500 kr. på killing i en hvis alder og det er uanset antal... og det er mega dyrt selvom du reelt kun har 2 hunkatte som skal have 1 kuld om året så kan den ene få 5 killing = 7500 kr og den anden får måske 6 = 9000 kr..... og oveni det regnestykke skal du så lægge udgifterne til grus, foder, osv.
sep 2006
sep 2006
Jeg købte min første og eneste mco killing på en udstilling for 26 år siden. Jeg mener jeg dengang gav kr. 2000.- for den hvilket jo var en del penge dengang..
Jeg syntes den gang at det var en fantastisk race, men som så mange andre racedyr som er blevet populære så er der nu i avlen alt for mange sygdomme, som jo så også er i dem uden tavle.
Så jeg holder mig til almindelige huskatte som jeg får ganske gratis når de skal omplaceres.
Og så mine schæferhunde.
maj 2007
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 3
sep 2006
sep 2006
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 8
Jeg gå nu ikke selv meget op i om min katte er med stamtavle eller de bare ligner den slags kat jeg gerne vil have. Jeg skal jo heller ikke bruge mine katte til udstilling osv. Har 5 dejlige katte idag, og de er (eller ligner) Hellig Birma - Main coon og så nogle alm. huskatte. De er alle sammen blandninger og uden tavle - og jeg vil lige at der lige som med hunde som er gadekryds - De er dejlige og meget stort set aldrig syge. Tro der er fordi de er blevet blandet med andre racer. Og derved kan man nok undgå mange forskellige sygdomme som de race-rene har. Øjensygdom - hjerte - og meget andet.
Så hvis man gerne vil have en kat med stamtavle så må man nok give en meget høj pris for dyret - men hvis du bare vil have en kat til at nusse med og ikke skal være andet end hygge-kat - men skal ligne en af de "fine" racer - så køb en kat som er blandet - Du for helt sikkeret en lige så dejlig kat som en til en høj pris.
nov 2008
Jeg vil så vove den påstand at 2000 for 26 år siden er langt mere end 5000 i dag - og i dag ofres større udgifter end man gjorde den gang - men jeg har forstået det - pengegrisk som jeg åbenbart er:-(
sep 2006
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 17 Katte: 6 Emner: 30 Svar: 1.015
Ja, men en telefon kan du få på afbetaling over nogle måneder. Så det er ikke 5000 kr her og nu.
En kat kan du betale en reservationspris for som så trækkes fra i det endelige beløb når du henter katten.
Så det kan du ikke helt sammenligne
apr 2012
Der findes stadig massere der køber/sælger telefoner, elektronik etc. kontant. Endda også på DBA, DGS, osv. osv.
Det noget pjat at sige det ikke kan sammenlignes, for self. kan det da det.
nov 2008
apr 2012
nov 2008
Trådstarter åbnede ballet med priserne på KATTE på gul og gratis:-)
apr 2012
Men læste det mere som en kommentar til det jeg skrev til lena l
Sorry for forvirringen
maj 2007
maj 2012
Hvis jeg strikker en trøje på bestilling, vil jeg have både materialer og arbejde betalt, ok timebetaling bliver det jo ikke for så bliver den jo for dyr
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 13
aug 2012
Det er et levende væsen og i min optik jo billigere jo mere useriøse købere åbner det for, jo flere impulskøb...
Synes også huskatte killinger burde koste mere, og være ordnet med alt ved salg for det ville sotere lidt mere i købere.. og mere seriøse købere frem for folk der tænker nååårrhh og når så den overpisser alt nægter at neutralisere og afliver eller smider dem ud og hvad man ellers høre om...
hvis folk ikke har råd tll at slippe 5000kr for en kat hvad så når den bliver syg hvis den gør ??
Ikke fordi at alle der køber en billig kat eller får en kat er useriøse men de er desværre tit i mindre tal når man kigger på forskellige fora facebookgrupper osv..
maj 2007
aug 2012
maj 2007
nov 2011
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 57
En kat kan du betale en reservationspris for som så trækkes fra i det endelige beløb når du henter katten.
Så det kan du ikke helt sammenligne
Du kan jo også spare sammen til en racekat..
Min pointe er bare at 5000,- ikke er dyrt når det handler om et levende væsen.
okt 2013
Katte: 1 Svar: 2
maj 2007
For den pris vil man også kunne få flere heste uden stamtavle
nov 2013
apr 2012
Min barndomspony var en fjordhest, han gik da både dressur klasser (med gode procenter), jeg sprang baner på 110 og enkeltspring på 135, idag er han trænet indenfor western med ny ejer.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
Susanne:
Du har kun fået ganske få killinger i de nævnte kuld, hvoraf der var en dødfødt, en mormis der ikke ville kendes ved sin killing, så den blev flaskekat osv.
Disse hunkatte mener jeg simpelthen ikke at de skulle have været brugt til avl!
Hvad med hobby-landbrug? Det er da heller ikke en guldgrube. Uanset hvilken hobby man har, om det er opdræt, MC, veteranbiler, musik, det koster alt sammen.
maj 2007
Bare se her: http://fjordhest.dk/
nov 2013
Det har jeg prøvet med en blandingskat også.
Desuden at en hunkat kun får en killing i et kuld, behøver ikke at betyde, at hun kun vil få en killing i næste kuld. Begge katte (han- og hunkat) var "nybegyndere".
Iøvrigt hende der her sidst kun fik en killing, hendes mor fik i gennemsnit 5 killinger i sine kuld.
apr 2012
Louise - Igen der er da noget pjat at fyre af.
En fjordhest har præcis så mange evner som enhver anden hest, og man kan altid pege enkelte individer ud fra henholdsvis dv, fjordheste, arabere, osv. osv. der ikke egner sig til det den er avlet til, eller skiller sig ud fra standarden.
Derudover vil jeg lige pointere at du altså ikke bare kan skrive dv også regne med det bare passer ind i din verden, dv er et forbund og ikke en race, ergo kan du risikere at få en dv af trakhener afstamning der er fuldstændig skudt i bøtten, som du kan med en fjordhest eller araber.
Fjordhesten blev i mange avlet til køre og brugshest, korrekt. Det er dog langt fra standarden idag som er en slank velstillet pony, med fjordhesten rolige gemyt og styrke, men med en slankere line og som er et super allround emne.
Self. kan de hamle op med dv, hannoveraner osv. og nej de kommer squ nok ikke på OL banen, men det er sådan set også en pony, det er meget få af dem der ryger over ponymål, og endnu færre der ryger op på 160.
Ens hests formåen og kompetencer handler i stor grad om hvad man er i stand til, at du/i/din søster, ikke kan styre en fjordhest, har intet at gøre med hesten, men noget at gøre med hvad du/i/din søster har lært.
nov 2013
feb 2007
apr 2012
Det her er bare en af de tråde der vender mange hjørner.
Og Susanne det har intet med spam at gøre.
Spam
noun
1.
irrelevant or inappropriate messages sent on the Internet to a large number of recipients.
2.
trademark
a canned meat product made mainly from ham.
verb
1.
send the same message indiscriminately to (large numbers of recipients) on the Internet.
Ingen af de ovenstående definitioner passer, det er er ikke upassende, det var oppe tidligere i tråden.
Det er ikke dåse kød.
Det er ikke den samme besked der går igen og igen, den er heller ikke upassende.
Men hvis vi i én tråd ikke må diskutere lige den ene ting, der tidligere har været oppe, fordi den ikke lige passer ind i jeres kram. Måske så hundene skulle køres over på hundegalleri, gnavere på gnaver galleri, og nu vi er igang kan vi lave et offtopic galleri så i er fri for offtopic.
nov 2013
nov 2013
apr 2012
Men så snart en bare nævner ordet hest, så den gal.
Ihh guder altså.
nov 2013
apr 2012
Der blev også diskuteret hvem der køber telefoner kontant og på afbetaling.
De diskussioner kom sig af priser på katte og andre ting.
maj 2007
maj 2007
5.000 er ikke den dyreste kat, langt fra..
Nej det er da ikke fair at sammenligne 0 kr for 5.000 kr :S
nov 2008
Jeg er rimelig sikker på at det kan vi sagtens godt selv finde ud af og blive klogere af.
Det har det med at blive lidt for sort eller hvidt - og det er ikke det opdræt handler om - det handler også om gråzoner - og at lære og tage konsekvenser
sep 2011
Det noget pjat at sige det ikke kan sammenlignes, for self. kan det da det.
Tja så kan man jo vælge at kontakte firmaet, eller tage hen til en af deres buitkker og lave ordningen der. Så nej, det er ikke noget pjat at skrive. Du vælger trods alt selv hvad du vil gøre inden du smider penge efter sådan noget.
ELLER købe et andet sted. Hvis købsvilkårene ikke passer dig
sep 2011
Du kan jo også spare sammen til en racekat..
Helt enig!
sep 2011
sep 2006
Til Lis, som bare vil misforstå det jeg skriver, så kan jeg ikke med min bedste vilje få det samme ud af teksten som du kan...
nov 2013
Jeg er rimelig sikker på at det kan vi sagtens godt selv finde ud af og blive klogere af.
Det har det med at blive lidt for sort eller hvidt - og det er ikke det opdræt handler om - det handler også om gråzoner - og at lære og tage konsekvenser"
Lis, jeg kunne ikke være mere enig.
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 3
Jeg vil gerne advare folk om denne opdrætter, jeg må desværre ikke fortælle folk om det pga. KG admin der gav mig en advarsel da jeg fortalte om det... men hvis folk der gerne vil vide hvor man IKKE skal købe Ragdolls henne så skriv en privat besked og jeg kan fortælle det..
faktisk langt ude at KG admins holder hånden over uærlige folk der avler katte...
nov 2008
jun 2006
Bare se hvor mange grimme ting der tit bliver delt på FB? Senest den stakkels gut hvis billede og navn er blevet delt på FB i den seneste tid med etiketten pædofil - og navnet og billede hører i virkeligheden slet ikke sammen! (En sag hvor politiet nu i øvrigt er gået ind i den)
apr 2012
Du skriver selv "Ja, men en telefon kan du få på afbetaling over nogle måneder. Så det er ikke 5000 kr her og nu.
Så det kan du ikke helt sammenligne"
Både telefoner og katte kan købes kontant, der findes steder hvor man kan købe telefon, fjernsyn osv. på afbetaling, men det er altså langt fra størstedelen.
Hvorfor blander du det nu sammen og ævler om hvorvidt man kan lave ordninger og hvorvidt købsvilkår passer sammen? Det var igen slet slet ikke pointen.
Du kan sagtens sammenligne det at købe en kat og en telefon, prismæssigt da begge ting som oftest er noget man køber kontant.
maj 2007
jan 2014
Følger: 1 Svar: 2
maj 2012
jul 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 18
5000 for en racekat er billigt... Hvis man ikke må tage penge for materialer osv, så går man da fallit på det - og dét er da dumt.
Hvis jeg som kunstner ikke må tage penge for hverken materialer eller tid lagt i det, så skal jeg faktisk forære min kunst væk gratis - så er det da klart at der er så mange kunstnere som ikke kan leve bare lidt af deres kunst, hvis det er den holdning folk har..
Har selv to Ragdoll's til 5500 kr stykket, jeg brugte af min børneopsparing... Hvor imod mange andre måske går ud og fester pengene væk - kattene er min "sjov", så om jeg brugte 11000 på kat eller på druk, tja, det er jo op til en selv hvad man helst vil. :o)
Alt i livet handler om priotering - vil man vide hvad man får, så sparer man lidt ekstra op og dropper fredagsslik og den ekstra kage.
Desuden, én ting er udseende, en anden ting er altså temperament osv... du kan sikkert få mange huskatte (eller billige uden stamtavle som debatten også er meget om) som ligner en racekat - en helt anden ting er, om den overhovedet har det temperament som man forhåbentlig især går efter... Jeg valgte Ragdoll's mindst 85% for temperamentet, at de så er super lækre i udseende oveni er jo bare et plus, hehe.
Og mht. Glenn S; Det er løgn og latin det han spreder rygter om, jeg kender vedkommende og ved at det er en meget ærlig og dygtig opdrætter som går langt for sine katte.
Folk som spreder onde rygter for at skade andre.. FØJ siger jeg bare...
Husk altid at høre hele historien, og ikke kun fra den ene side..
Faktisk synes jeg det på sin vis er lidt bedre med "offentlig udhængning" hvor vedkommende kan forsvare sig, end i PB hvor det kan brede sig som en steppebrænd med falske rygter!
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
Sjovt nok er der nogle som aldrig ville betale for en racekat, som alligevel henvender sig på annoncer af disse, med en forventning om at prisen er til forhandling af den ene eller anden lamme grund.
Jeg sætter prisen på mine killinger, er den "forkert" så find et andet sted, for jeg er af den overbevisning at prisens størrelse på en måde er killingens "livsforsikring" forstået på den måde at hvis man har "råd" til at give prisen, så har man også gjort sig overvejelser omkring hvis katten skulle få behov for dyrlægehjælp.
Sjovt nok er der også mange af dem der øffer over priserne, der bliver forargedd over at nogen forærer deres katte væk.
En anden måde at anskue pris på kunne være:
kattens pris = stamtavlens.
Dyrlægeudgifter til div. ifbm salg = x antal kr måske 2000,- eller mere
Foder i 12 uger
osv osv.
Alt i alt killingens pris, men havd kan vælges fra??
Ikke noget ligesom jeg heller ikke kan vælge forsikring og vægtafgift fra når jeg køber en bil.
Jeg undrer mig også over at en der opdrætter racehunde har dette synspunkt som trådstarter har, for det er da dobbeltmoral der vil noget.
Men måske jeg skal lægge samme holdning for dagen, næste gang jeg skal købe hund ???
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg forventer ikke at tjene på mine killinger, det er en hobby og hobbies koster. Det ville være så dejligt hvis jeg kunne blive moms-registreret, så kunne jeg i det mindste trække noget fra på dyrlægeregninger, foder og grus. Hold da nu op, så kunne der måske blive råd til et par nye briller til mig.
Karmaro, du kunne jo evt forsøge at undersøge om du kunne blive fodervært for en racekat og så starte langtsomt op den vej.
sep 2006
Jeg kan vælge og lade være med og neutraliserer mine kælekillinger (med klausul om folk selv skal gøre det og sikkert også til en langt dyrere pris end jeg kan få det til)
Jeg kan vælge og lade være med og chippe alle mine killinger også kælekattene og lade ny ejer selv bestemme og betale (sikkert igen til en langt dyrere pris end mig)
Jeg kan lade være med og vaccinerer 2 gang
Jeg har pt en pris på 6000 på en ragdoll killing som kælekat med 2 x vacciner, chip, neutralisering osv.
Jeg sætter så antageligt min kælekat ned til 4500 kr. og nu er katten så vaccineret x 1, ikke chippet og ikke neutraliseret....
Kan dette fåes for 1500 kr???
nov 2013
sep 2006
sep 2006
Fik en forespørgsel om en måtte købe hende fertil... for der var jo ingen grund til og neutraliserer hende når hun ikke kunne få killinger. ØHHH JOW hun skal ikke gå i løb resten af sit liv... heldigvis blev hun solgt til en skøn pige hvor hun har det fantastisk som kælekat
jun 2006
Jeg har lige solgt mine ups'ere for 1800 kr. med den fulde pakke, men hold da magle jeg sætter også penge til! Av av min økonomi på dette kuld..
nov 2013
maj 2012
sep 2011
Så det kan du ikke helt sammenligne"
Både telefoner og katte kan købes kontant, der findes steder hvor man kan købe telefon, fjernsyn osv. på afbetaling, men det er altså langt fra størstedelen.
Hvorfor blander du det nu sammen og ævler om hvorvidt man kan lave ordninger og hvorvidt købsvilkår passer sammen? Det var igen slet slet ikke pointen.
Du kan sagtens sammenligne det at købe en kat og en telefon, prismæssigt da begge ting som oftest er noget man køber kontant.
Hvorfor argumenterer du med at man oftest køber ting så som telefoner kontant? - kontant betaling er når man betaler det fulde beløb med det samme eller betaler et reservatinsgebyr og lægger resten af pengene ved afhentning af varen. Du ved da ikke noget om hvordan alle andre end lige dig selv betaler.
Reservationsgebyr er noget helt andet end afbetaling. Med et reservationsgebyr betaler du en vis del af varens pris. Når du så henter varen betaler du resten af det fulde beløb. Afbetaling går ud på at du betaler et mindre beløb for varen over et antal måneder - det kan være 24 månder feks. Endeprisen bliver så også højere, men det mærker du jo ikke.
Det er KUN prisen du kan samenligne. IKKE betalingsmåden.
Afbetaling er af indlysende årsager for mit vedkommende ikke muligt ved salg af dyr. Så har man ikke 5000 kr så må man vente og spare op.
En brugsgenstand kan du lave en afbetalingsordning på. Hvis Ikke forhandleren har den mulighed kan du handle et andet sted som har den mulighed. Varen kan du så få med dig hjem med det samme.
feb 2007
sep 2011
Men hvis jeg skulle tage et valg mellem feks telefon og kat så ville jeg vælge telefonen. også købe katten senere. hvis jeg ikke havde penge til begge to.
sep 2011
sep 2006
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
Ja og sikke skøn kat du fik
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
Køber er selvfølgelig velkommen til at besøge killingen i den mellemliggende periode.
det tror jeg nu godt jeg kunne leve med.
Har aldrig prøvet det, men tanken er jeg ikke afvisende overfor.
jun 2006
apr 2012
feb 2007
Han kostede 4000 kr.
Som sagt afleverede de ham selv i mit hjem og de sidste penge fik de så i hhv. januar og februar. Jeg fik ham hjem i december og de var bare så glade for at have fundet det rigtige hjem til ham, at de selv tilbød det med at jeg kune betale i flere rater. Vi har fra start haft 100% tillid til hinanden mig og opdrætter, så derfor var der ikke noget svært i det. Men jeg vil da også sige, at det nok ikke ville være noget jeg umiddelbart ville gøre, hvis jeg var opdrætter. Kun hvis det var en køber jeg kendte i forvejen og havde tillid til..
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
Det synes jeg godt man kan inden man køber en racekat, at spare op for at kunne købe en trods alt dyr racekat og hvis man ikke har alle pengene til en racekat, så må man vente til man har.
Så har køberen vel heller ikke en lille opsparing til uforudsete dyrlæge regninger. Der ville jeg ikke tage chancen, hvis jeg var opdrætter, det føles ligesom
""nå ja lalala,..vi må prøve at se om vi kan købe en racekat et eller andet sted på afbetaling i nogle måneder""
nov 2013
nov 2013
maj 2007
Jeg har en dyrlæge jeg kan afbetale hos.. Mine katte får alt hvad de behøver.. Så bare fordi man ikke har/kan samle 5.000 kr betyder det ikke at katten lider nød..
Jeg er på kontanthjælp, og hvis jeg har over 10.000 stående på min konto stopper de for den.. Jeg får lidt over 8.000 udbetalt, og vil derfor have 13.000 stående og det vil være nok til jeg kan ricikere at skulle betale kontanthjælpen tilbage..
feb 2007
Og desuden var det jo et tilbud opdrætter gav mig helt uopfordret, så det sagde jeg ikke nej til. December er i forvejen en dyr måned
nov 2013
Den kat de har i forvejen, bryder sig ikke om små irriterende killinger, der overfalder hende i tide og utide, så skulle de have en kat mere, så skulle det være en voksen og rolig en af slagsen.
Der er selvfølgelig 100% returret på hende, hvis det ikke skulle gå mellem dem.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
feb 2007
nov 2013
sep 2011
Det er lige præcis det. Vi har alle forskellige prioriteter.
sep 2011
Men personligt ville jeg dog ikke have en kat på afbetaling. jeg ville smide moneterne i en eller to omgange som er typisk for køb af kat.
sep 2011
Næh, men hvis 3500 kr ikke dækker udgifterne til grus, foder, vaccner, sundhedsundersøgelser, tests for racerelaterede sygdomme og alt det andet der også er med i det at opdrætte en racekat, så ville jeg sgu ærligt talt lade prisen stige bare til det niveau hvor der ikke længere er underskud. Man skal ikke forvente af folk, de skal lave noget der giver underskud.
5000.- for en racekat.