3.111 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Afføring lugter meget grimt. Afføring lugter meget grimt.

Ja overskriften siger det hele. Vores ungkat fra Juli måned lægger simpelthen de klammeste "gaver" i kattebakken. Jeg vågner nogle gange af lugten om morgenen, når hun lige har været på bakken. Og det på trods af at kattebakken står på badeværelset bag en lukket dør, hvor kattene kommer ind og ud gennem en lem. Resten af dagen går det aldrig ubemærket hen, når hun har været derude, for hun lugter selv, og man bliver nødt til øjeblikkeligt at fjerne klatten og lufte ud. Desuden er jeg ret imponeret over størrelsen på pøllerne. De er på størrelse med hvad vores voksne kat som er en del større lægger. Ellers virker alt i den afdeling normalt - farve, konsistens osv. Hun har desuden rundet dyrlægen for en vaccine, sterilisering og ormekur for 5 uger siden, inden hun flyttede ind her hos os.
Desuden spiser hun virkelig meget. Hun står for ca. 2/3 af madindtaget herhjemme - og hun er bare en lille skid på 4 kg, hvor vores store hunkat vejer næsten 7, og vel derfor burde spise mere, skulle man synes? Selvfølgelig er den lille i voksealderen og alt det der. Men jeg synes, hun overdriver lidt..
De får Kingsmoor tørfoder til store racer (jeg har droppet killingefoderet, nu den lille er over 6 måneder, fordi den store bliver tyk af det) og så deler de ca. 250 g LUX om dagen, hvor det klart er den lille, der tager mest for sig af begge dele.

Men altså.. Lugter killingers afføring bare mere? Og er det normalt, at hun æder som en hest?
Jeg undrer mig, fordi den voksne kat slet ikke efterlader sig stinkbomber, som kunne anvendes til biologisk krigsførsel. Hendes lugter faktisk nærmest ikke..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afføring lugter meget grimt.
  • #1   3. mar 2014 Jeg tænker lidt at fodret måske ikke lige passer til din ungkat, det lyder ikke til at hun helt har den gavn af maden som hun burde..

Klart ungkatte i voksealderen spiser mere end voksne og dermed kommer der også mere den anden vej..

• #2   3. mar 2014 Altså du mener, at jeg bør give hende killingefoder i stedet for? For det er ikke rigtigt en mulighed. Vores voksne kat bliver tyk af det. Og den lille foretrækker også voksenfoderet (hvilket resulterede i, at den voksne spiste killingefoder og killingen spiste voksenfoder, da jeg havde begge dele stående fremme). Så jeg kan ikke bare sørge for, at den store ikke kan komme til killingefoderet, for så ville det ikke blive spist. Og jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg skulle kunne afskære den lille fra voksenfoderet, så hun er nødt til at spise killingefoder..

• #3   3. mar 2014 Næhh det sagde jeg ikke.....
    Jeg mener at du måske skulle prøve et andet mærke end Kingsmoore..
    Jeg syntes det er fint du fodre med voksen foder, begge mine gik over til voksenfoder da de var omkring 6 mdr. for da gad de ikke killingefoder mere..

Men nogle katte fungere ikke super på kornfrit, der er ikke nogen der siger at du helt skal skippe Kingsmoore, men måske skal du finde et andet mærke at blande det med..

Det kan også være at det er LUX som ikke rigtig er enig med din kats mave/tarm system, det handler lidt om at prøve sig frem, selvfølgelig i et fornuftigt tempo, hver ting du prøver skal du give en månedstid til at se om det virker, og kun en forandring af gangen..

• #4   4. mar 2014 Har bemærket at milles afføring lugter grimt efter Lux (:
    Men hun går kun på Bakken med afføring en gang i døgnet så jeg fjerner det bare med det samme (:

• #6   4. mar 2014 Hun har været her i 5 uger nu, hvor vi stille og roligt har skiftet over til Kingsmoor. Så jeg vil lige give det en måneds tid endnu. Men puh hvor er det altså stygt.. Det er også lidt synd for Koko, hun kan jo også lugte, at hun er blevet til en værre lille smelly cat.

• #7   4. mar 2014 Få den tjekket for giardia og trichomonas foetus - to tarmparasitter, der er klassiske ved at afføringen virkelig stinker

• #8   9. mar 2014 Eva

Men burde afføringen så ikke også have en mærkelig farve og konsistens? Der er nemlig intet at bemærke, udover at det lugter ret heftigt. Jeg er ærligt lidt loren ved at tage til dyrlægen, når der ikke er andre "symptomer".. Det er ikke engang to måneder siden, vi har lagt over 6000 ved dyrlægen for vores første killing, hvor det endte med en aflivning. Så der er ikke rigtigt penge til det lige nu... Jeg er altså ikke typen, som gerne venter og ser tiden an, men lige her, så ville det undre mig, om der skulle være sygdom... Men jeg vil selvfølgelig have det i tankerne, hvis det fortsætter og ikke kan løses med et foderskift, hvis det ikke snart bliver bedre.
    Smitter det ikke også ret heftigt? For så burde vores anden kat vel også have fået det, når nu de deler bakke.

• #9   10. mar 2014 Maiken - Katte kan godt være inficerede uden at have symptomer. Især hvis de er voksne og med et veludviklet immunforsvar. Det kender jeg et par opdrættere der har oplevet.
    Men jo, jeg tror at de typisk vil have ændret konsistens og farve, men i og med at jeg ved at de kan udvise forskelllige grader at symptomer, så... smiley

Men ja, at have det i tankerne hvis et foderskifte ikke hjælper er nok en god idé smiley

• #10   12. mar 2014 Hun er kun ca. 7 måneder gammel. Men hun er sund og stærk. Og puh.. Nu har hun lige lagt en bombe mere...
    Hun begraver det heller ikke.. Ingen af mine katte har ladet deres afføring ligge oven på kattegruset, men det gør hun. Kan der være en grund til det? For det gør jo problemet endnu værre, at hun ikke dækker til..

Men jeg vil helt sikkert tage hende til dyrlægen, hvis ikke det hjælper at skifte foder.. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvad jeg så skal fodre med..

Kommentér på:
Afføring lugter meget grimt.

Annonce