Flåter, findes der nogen midler? Flåter, findes der nogen midler?
Jeg har brug for et godt råd. Flåtsæsonen er startet. Jeg har allerede pillet 3 fastbidte og fire kravlende af katten, på bare få dage. Ved dyrlægen solgte de os Prac-tic (til små hunde), da det også skulle virke på katte. Jeg har efterfølgende pillet to (en medium og en stor) af ham inden for 4 dage. Jeg gav ham i forgårs og så kom han hjem med en dagen efter. Så gav jeg ham igen i morges og da jeg kom hjem, sad der en kæmpe en på ham. Han har ikke været ude, så enten har den kravlet i pelsen og bidt sig fast og ikke lavet andet end at suge eller også har den lagt et sted i lejligheden. Ergo Prac-tic virker i hvert fald ikke. Vi har før brugt frontline, men det modvirker kun flåter i 2 uger. Det bliver for dyrt i længden. Skal jeg bare lade ham gå uden og så pille dem af ham når jeg ser dem? Vil jo nødig have mit hjem fyldt med flåter.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 811 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.360
mar 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
I produkt beskrivelsen frarådes det at anvende det til katte og kaniner..
http://www.loppetjansen.dk/produkter/4501-flaat--og-loppemiddel/13832-prac-tic-loppemiddel-til-hund-45-11kg/
Og læste du ikke indlægssedlen om at du kun må give det med 4 ugers mellemrum??
Men du må jo holde øje med evt bivirkninger..
Jeg tror ikke der er nogen 100% sikker forebyggende produkt mod flåter, de er nogle sejlivede dyr, så du må blot gennemgå kattenes pels når de kommer ind..
I øvrigt står der dette ved Prac-tic: Som hovedregel vil flåter falde af værten inden for 24 til 48 timer efter infestation uden at have indtaget blod. Det kan dog være, at enkelte flåter bliver siddende så at du har givet det dobbelt indenfor 24 timer, det svarer jo til at du ikke lod prøve at have en effekt..
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
"Prac-tic må ikke anvendes til hvalpe under 2 måneder og/eller under 2 kg legemsvægt. Bør ikke anvendes til syge eller afkræftede dyr.<b>Må ikke anvendes til katte eller kaniner."</b>
http://www.netdyrlaege.dk/hund/loppemidler-hund/prac-tic-netdyrlaege
Her kan man læse hvor giftig det er og man skal passe meget på, hvis man giver det til hunde.
http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000103/WC500062983.pdf
Det må da også stå i indlægssedlen, at det kun er til hund og ingen beskrivelse af katte og hvor længe det skulle virke og hvor tit man må bruge det.?
mar 2014
Heidi, jeg læste det og forstod det som om at hvis de bider fast og stadig suger, så virker produktet ikke. Men det virkede jo heller ikke efter 48 timer (2 døgn). Jeg har ikke set det med de 4 uger.
jan 2012
Ahh ok ja vi kan jo alle misforstå og overse, men hold nu øje med din kat og se efter nogle af de bivirkninger der er beskrevet, forhåbentligt sker der ikke noget, man skal være meget påpasselig med de midler, for det er jo kemi, så om ikke andet så er du nød til i hvert fald at vente 4 uger med at prøve et andet produkt
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Jeg har været igennem alle midler og mine katte slæber flåter hjem hver eneste dag!
Det er spild af penge... køb en flåttang i stedet
mar 2014
Jeg tror jeg holder mig fra alt det kemi og så må jeg bare se ham igennem hver gang han kommer ind. Det er da vidst også sundest i længden
Tak for feedback
jan 2012
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Du må da i hvert fald have fat i den dyrlæge, og gøre ham opmærksom på, at midlet ikke må bruges til katte, inden han får slået nogen ihjel ved det.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Flåter, findes der nogen midler?