{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.476 visninger | Oprettet:

Nicolai J
Nicolai J
Tilmeldt:
8. mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8

Ny kat :-) hvornår må den komme ud? {{forumTopicSubject}}

Hej kattegalleri smiley jeg har kåbt en 10 måneder hankat, alm huskat.
Jeg har haft den 14 dage i dag.
Den trives rigtig rigtig godt her hos mig, med jeg tror gerne den vil lidt ud og brænde noget krudt af. Jeg har "gået tur i haven med den de sidste 2 dage i snor. Jeg ville så høre jer om det er for tideligt at lukke den ud idag uden snor???

mvh. Nicolai.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kat :-) hvornår må den komme ud?
  • #1   23. mar 2014 tillykke med katten! smiley
    jeg tror nok jeg ville vente lidt - til han helt sikkert ved hvor han bor. 14 dage er jo ikke så længe. Men du kan jo fint fortsætte med gå-ture, så han lærer området at kende.
    Jeg går ud fra at han er mærket og kastreret? det bør han i hvert fald være, hvis han skal løbe frit.


  • Nicolai J
    Nicolai J Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #2   23. mar 2014 Tak Tak han er en virkelig dejlig kat :-). Ja er er kastreet og øre mærket samt sådan et svip halsbånd med navn og mit tlf smiley ok ja jeg må gå lidt mere tur med snor smiley
    Nogen råd ang kræssetræ? han vil ikke bruge det smiley har prøvet at gi det det der spray de godt kan lide, samt selv kradset i det for at vise ham det!!!


  • #3   23. mar 2014 Jeg ved godt at mange siger 2 uger, men jeg vil alligevel sige 4 uger, for at være lidt mere sikker på at han kommer tilbage. Der kan jo også komme frost endnu, hvis han skulle forsvinde eller ikke kan finde hjem igen.

  • Nicolai J
    Nicolai J Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #4   23. mar 2014 Hej marianne, det er helt fint, jeg vil helt sikkert også hellere vente lidt mere tid, for at være sikker på han kan finde hjem!!
    Når så han skal ud om tja 10 dages tid ca ! er der nogle gode råd udover strø lidt fra kattebakken ud i haven??? og selvfølgelig lade dørene stå åben??


  • #5   23. mar 2014 og for en sikkerhedsskyld skal du nok tage halsbåndet af. Der er nogle herinde som fortælle meget drabelige historier om halsbånd - også den type som er "sikker" og burde gå op hvis katten hænger fast...

    mht. kradsetræ - mærkeligt, jeg troede alle katte havde behov for at kradse. Kradser han så et andet sted i stedet? hvis han kommer ud, så behøver han selvfølgelig i mindre grad kradsetræet indenfor - så kan han vel klatre lidt i træer (alt efter hvor du bor).


  • #6   23. mar 2014 Jeg vil anbefale at droppe halsbåndet, da det udgør en risiko for at hænge fast og i værste fald blive kvalt smiley

  • #7   23. mar 2014 i starten var jeg ude i haven sammen med missen - dvs. hun var bare ude i kort tid af gangen.

    på sigt skal du vel have en kattelem?


  • Nicolai J
    Nicolai J Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #8   23. mar 2014 Hej jane Ok med halsbåndet , jeg troede egentligt det var ok nu når det var med svip, det åbner rimeligt ment. Men vil selvfølgelig ikke risikere han hænger fast smiley
    Ja den skal have kattelem smiley eller har skal bare lige montere den i bryggersdøren.
    jeg bor i parecelhus med trærer og have. Han kradser på dør måtten og et lille stuetæppe som er helt ok smiley så længe det ikke er i min sofa. Jeg regner også med det hjælper lidt når han må komme ud smiley


  • #9   23. mar 2014 Mine kradser helst på fladt underlag, så jeg har købt nogle sisal måtter i ikea , jeg har liggende rundt omkring smiley

    profilbillede
  • #11   23. mar 2014 Jeg venter personligt 8 uger med at lukke mine genbrugsmisser ud... og jeg bruger ikke sele.. da de alligevel ikke får afsat duftspor med en sele på..
    Men mine katte er jo også voksne katte... og de har ofte brug for mere tid til at falde til ro i et nyt hjem smiley



  • #12   23. mar 2014 det med kradsetræet, nu har du ikke fået sprayet for meget på vel? for så virker det modsat

    jeg er så lige modsat af de andre. De katte jeg har haft ude har alle haft halsbånd på, selvom at de er øremærket. Folk er nemlig lidt sjove - altså folk som ikke har forstand på katte. Hvis de ser en kat som ikke har halsbånd på ja så er det nok en kat som ikke kan finde hjem. vi har haft rigtig mange katte inde på internattet, hvor naboen har troet at det var en tilløbere kat, hvor de så har indleveret katten hos os fordi de troede at den ikke havde noget hjem. Problemet var bare mange gange at det var folks nabo, genbo mm, som lige havde fået kat. Mange lægger nemlig ikke mærke til øremærket - og chip er en by i rusland
    Men et halsbånd er til at se. og det fatter folk bedre. jeg er så ikke nervøs for halsbånd. havde en som mistede 3 halsbånd på 1 uge. Men det er bedre at de mister dem end at de ikke kan komme ud af dem. Så vælger du et halsbånd så vær kridisk.det skal være det som springer op ved et lav tryk. Så køb hellere 2 så du har et når den kommer hjem uden. alle mine har refleks på halsbåndet.

    men noget helt andet. Et godt råd vi brugte til mange kattekøbere, var at man kun har sin kat ude i 1 til 2 timer om dagen, når man er hjemme. Dels har man mere styr på hvor den er, og dels render den ikke længere væk end nødvendigt


  • #13   23. mar 2014 Jeg vil klart anbefale dig at vente 1-2 uger endnu, som også Marianne anbefaler, og første gang den skal ud på egen hånd så gå med ham ud og gå lidt rundt i haven sammen med ham lidt ligesom hvis han var i sele, men måske med noget større afstand, og lad ham så kun være ude en times tid og så kald ham ind, så han også lærer at blive kaldt ind igen, så kan du øge tidsrummet han er ude i over et par gange (det kan jo godt være flere gange på samme dag du gør dette)..

    Jeg vil klart fraråde dig halsbånd, for det er ikke altid den der snaplås virker, indtil flere herinde kan fortælle om det, desværre..

    Ja i min tidlige ungdom havde mine katte også halsbånd på, jeg vidste ikke bedre og de kom ikke noget til med deres halsbånd, heldigvis, men er ofte kommet hjem uden halsbånd, og set i bagklogskabens klare lys så ved jeg jo ikke hvilke kampe eller lidelser de har skullet igennem før de kom fri af deres halsbånd smiley måske har de bare gledet ud af det, men måske har de kæmpet i flere timer før de er kommet fri, uhh den tanke er forfærdelig for mig at have i dag, særligt når jeg hører, en historie herinde (fra G.H vist) om hendes kat der hang i halsbåndet og dinglede i naboens rosenespalier tror jeg det var..

    Mht kradsetræ så kan din kat nok bedre lide at kradse på noget der ligger vandret end noget der er lodret, de måtter som N9nna linker til er en god ide, ellers kan man købe vandrette kradseting, men når han alligevel skal være fritløber så køb sådan en måtte i stedet for smiley


  • #14   23. mar 2014 Der sker ikke noget ved at vente, men jeg mener, at 14 dage er fint nok, når katten er tryg og faldet helt til i sit nye hjem. Men jeg synes bestemt du skal vente, indtil du har konstateret at han er blevet korrekt registreret i katteregister (der kan gå noget tid, så tjek selv i registret) og indtil du har monteret kattelemmen. Han kan jo forvilde sig væk, og så er det vigtigt med opdaterede ejeroplysninger.

    Lad ham selv gå ud ad døren de første gange. Kan være han skal bruge noget tid på at vænne sig til kattelemmen, så lad døren stå åben de første gange han er ude, så han hurtigt kan smutte ind igen samme vej som han gik ud.


  • #15   23. mar 2014 Heidi N.

    Du har helt ret i at det var min gamle kat, der blev reddet af naboen...
    Selvom halsbåndet var "kattesikret" og anbefalet af dyrlægen, gik det helt galt og katten var ved at blive hængt.

    Og hvorfor egenligt give katte halsbånd på ??? For hvis de virker efter hensigten og "nemt" falder af... så er det da en meget kortsigtet "tryghed"... når katten render igennem hække og halsbåndet sidder fast i hækken... så er den jo alligevel "ejerløs" på dan anden side... så forstår det simpelthen ikke ...


  • #16   23. mar 2014 smiley smiley Ahh så fejler min hukommelse ikke noget smiley mente også det var dig der var ude for den skrækkelige oplevelse smiley

    Og ja du har helt ret, det er en falsk tryghed, for his halsbåndet alligevel falder af, hvad nytter det så??

    Og Nicolai som også Tinka nævner så sørg for at oplysningerne på katten er blevet ændret i katte registeret inden du lukker ham ud til fritløb, det er tidligere ejer der skal sørge for at ændre det..


  • #17   23. mar 2014 tja, nu er det jo ikke helt til at vide, præcist hvor langt ens mis løber omkring - men jeg har i hvert fald præsenteret de nærmeste naboer for Flocke - så de ved godt hvor hun hører til. Det vil jeg klart anbefale - så kan man jo lige snakke evt. katte-gener ved samme lejlighed. (ikke at man kan gøre noget ved det - men derfor kan man jo godt tale om det)

  • Nicolai J
    Nicolai J Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #18   23. mar 2014 ihh et dejligt galleri smiley Tak for alle svar smiley jeg har besluttet mig at vente minium en uge endnu med at lukke Emil ud, og jeg gar med og holder mig i bagrunden. så kan han snuste lidt en timestid. Ang halsbånd så er jeg sku stadigvæk lidt i 7 sind! Det er fordi, der er også refleks i og bling bling navneskilt så bilerne også bedre kan se han, da han er sort! inden jeg fik kat havde jeg det engenligt også lidt selv som overnævnte, hvis den ikke har halsbånd " har den sikkert ikke noget hjem"
    Men har er købt på Ingeskattehjem, så her må vil være registreret hos mig, da vi skrev papir???? hvor kan jeg følge op på det????


  • #19   23. mar 2014 Ring og spørg- Jeg kender ikke deres måde at håndtere dette på. Nogen steder registrerer internaterne til ny ejers navn og andre gør ikke. Er han øremærket ?? Hvis han er, så kan man se at han har en ejer smiley
    I forhold til halsbånd, så kan jeg god se ideen i det med refleksbånd MEN jeg vil alligevel opfordre dig til at tage det af. Jeg har desværre set et par katte, der har været ofre for disse såkaldte sikkerhedshalsbånd og det var ikke nogen rar oplevelse og slet ikke for kattene. De kan få nogle meget alvorlige skader og de kan også hænge fast og langsomt dø af sult eller blive angrebet af andre dyr.


  • Nicolai J
    Nicolai J Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #20   23. mar 2014 Hej Marianne har er øremærket smiley fået ormekur neutraliseret hos dyrelægen smiley

    ok af det det halvsbånd, det ser også lidt ud som det klør.

    Jeps ringer og spørg i morgen angående registreing smiley

    tak for svar.


  • #21   23. mar 2014 Jeg tjekkede, om mine kattes øremærker var blevet omregistreret til mig ved simpelthen at slå dem op i Katteregister ;-). Og det var godt, jeg gjorde det, for jeg opdagede at Katteregistret havde skrevet et tal forkert i mit telefonnummer smiley

    PS. Du kan evt. få øremærket registreret i begge katteregistre smiley


  • #22   23. mar 2014 Ja jeg vil som Tinka anbefale dig at tjekke det selv på katteregisteret, der er 2 så sørg for at han er registreret på begge..
    Det danske katteregister skal du betale 125 kr for at komme i og det er det dyrlægen skal sørge for at melde dig til..
    http://www.katteregister.dk/
    Dansk katteregister er gratis og der kan du melde katten på online
    http://www.dansk-katteregister.dk/

    Med hensyn til halsbåndet, så vil jeg som billist nævne at refleks på halsbåndet får ikke en billist til at se katten hurtigere eller bedre, kattes øjne lyser som refleks i mørket og det er det første man som billist ser, det er sådan jeg selv ser katte i vejkanten og gør at jeg slipper speederen smiley


  • #23   23. mar 2014 jeg mødte faktisk engang en kat med et super godt reflekshalsbånd. Den kunne man se meget lang væk, faktisk meget længe inden man så øjene. man tænker godt nok lige "hvad f.. er lige det"

    men så noget helt andet, så forstå jeg ikke hvorfor folk vælger at have deres katte ude om natten. Det er i aften og morgen timerne de fleste påkørselser sker.


Kommentér på:
Ny kat :-) hvornår må den komme ud?

Annonce