Særlig foder diæt. {{forumTopicSubject}}
Hej kære KG'er
Jeg var igår til middag hos mine bedsteforældre sammen med et af deres vennepar
Det her vennepar er ENORMT kattegalde og har haft kat hele deres liv. De fortalt mig så igår at deres 10årige hunkat har fået problemer med nyrerne og nu får særlig foder fra Royal Canin, både våd og tør foder. Blandet med intense hairboll. Dette er anbefalet af dyrelægen.
Personligt har jeg det sådan her.. RC sponsorer de fleste klinikker nu, og de her mennesker er ikke på nettet, og stoler blindt på lægen. Jeg spørger nu på deres vegne - Er der noget som er bedre ?
Dette har de ikke selv sagt, det er mig der siger at penge godt må spille lidt ind, de giver hvad det koster, men er altså pensionister.
Jeg gad godt at vi i fællesskab evt. kunne hjælpe dem, jeg ved ikke nok om foder til at råde om det. Men de vil rigtig gerne have det uden korn, hvis det ikke findes så må det jo være det.
Er det nødvendigt med det specielle vådfoder også, eller er lux ikke bedre - er det ikke bare væsken det handler om?
Tak på forhånd
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 67 Katte: 4 Emner: 75 Svar: 9.174
Min kat har kronisk nyreproblemer altså ikke noget akut, og ved akut nyresvigt skal man vist ikke gøre som mig.
Min kat har været på nyrekost i flere omgange både den fra RC og Specikik, en del af det der reguleres i nyrekost er jo, at de ikke får ret meget protein, men han blev ved med, at svinge i nyretal uanset hvad han fik, så han er endt på samme foder som de andre, + 2 gange om dagen får han vådfoder med lidt ekstra vand, og han har nu normale nyretal selv om han får meget kød og minus korn i det meste foder.
Birk har lige været til senior tjek ( snart 9 år) og alt var fint, og han startede med forhøjet kreatenin da han var 1 år,,, men jeg kan jo aldrig vide hvornår det vender!
Jeg har ikke fulgt dyrlægen, men andres råd ,det er en ting at gøre det ved ens egen kat og følge op på det, men hvis andre vil gøre det samme skal de afveje for og imod og selv tage stilling, da det kan gå galt hvis nyrerne er meget dårlige, og der skal jo altid følges op med blodprøver.
sep 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 24 Svar: 520
Men jeg tænker bare, er RC virkelig SÅ godt ? Eller er det fordi klinikkerne får penge for at sælge det?
Dette er ikke en akut situation som jeg forstod det (:
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 746 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.029
nu bruger jeg så selv rc, men det er nu fordi det er det eneste mine 18 gider at spise, og som alle trives på.
jeg tror nu mere at man skal lade være med at være så hug på hvad foderet hedder, men mere se om foderet faktisk virker som det skal. Hvis det pågældende foder faktisk virker ja hvorfor så skifte?
vi er og bliver IKKE dyrlæger og man skal altså lade være med at begynde at lege med nogle ting som kan ende galt. Især i tilfælde hvor katten faktisk er syg, og har en dyrlæge ind over.
jeg har kun en gang måtte bruge noget foder som dyrlægen udskrev og det var til en 2 års hankat med dårlig nyrer, som følgende af et foderskift, fordi jeg havde fået at vide at mine katte var lidt for tykke. Foderet kombineret med en forkølelse slog benene totalt væk under min kat Thomas. hans nyrertal svingede helt vildt, var dog ikke rigtig syg, og alligvel... Han mistede det halve af sin vægt. Da der var gået et halvt år med sygebesøg, ja så begyndte han at kaste op, og blev aflivet med det samme.
Så jeg holder mig til det foder som jeg ved at mine katte trives på om det hedder det ene eller det andet.
Ærlig talt så er jeg ved at være træt af at folk er så bange for bla rc. Jeg kender så mange ting omkring de kornfri produkter som gør at jeg aldrig ville drømme om at give det til mine katte.
maj 2012
Jeg har bedst erfaring med Specifik's nyrediæt, men har også prøvet RC,, det kunne min ene kat så ikke tåle pga allergi.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 746 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.029
maj 2012
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
Kig dig lidt omkring på de forskellige hjemmesider og se om du kan finde det billigere eks. www.medicanimal.com eller www.zooplus.de.
Jeg ved at Hills også laver en diæt og det var dén som min søsters kat fik, men Hills er generelt dyrere.
RC sponsorerer ikke klinikker, men klinikkerne sælger deres foderdiæter
sep 2012
Jeg har som sådan ikke noget imod RC, Mille fik det selv da hun var lille
Med hensyn til vådfoderet, det så nødvendigt at det er RC, eller kan LUX blandet med vand gå an ?
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
RC Klinik? Hm! Jamen så skal det da nok passe at de får rabatter. RC sponsorerer jo også programmer på Animal Planet..
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Det vigtigste er IMO at katten kan lide det, og gider æde det.
Jeg kender en, der kender nogle (meget autoritetstro) katteejere, der havde en kat med dårlige nyrer. De fik så noget nyrediæt-foder med fra dyrlægen. Men katten ville ikke spise det overhovedet!
Men fordi dyrlægen havde sagt, at katten absolut ikke måtte få andet end nyrediæt, så var det kun nyrefoder hun fik serveret, og den stakkels kat sultede ... og sultede ... og atter sultede
Jeg kan ikke huske slutningen, andet end at de dog lod katten få noget andet at æde, inden den døde af sult.
(Nå, det var et sidespring)
Har læst engang noget "kattedyrlægen" Raiku Sarvaa (hedder hun vist) skrev, om at kogt kylling med kogevand er letfordøjeligt protein, og derfor skulle være godt for nyrekatte. Så det ville jeg nok godt turde at supplere med for variationens skyld.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Men det er derudover også vigtigt at katten får rigeligt med vand.
sep 2012
Tak for hjælpen !
Særlig foder diæt.