{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.247 visninger | Oprettet:

Hjælp til aflastning af sorg {{forumTopicSubject}}

Hej, alle inkarnerede kattemennesker (:

Nu er jeg ikke den person, som har været allermest beskuelig inde i dette forum; det er sjældent at jeg har oprettet eller svaret på topic's. Men nu føler jeg virkelig at jeg må blive nødt til at fatte til tastaturet og ymte mit budskab, for det er noget der fylder alt for meget af min hverdag, og noget jeg håber I kender til og derfor vil give mig en hjælpende hånd til at komme igennem.

Jeg er et 15-årigt tøsebarn, der har dedikeret al min kærlighed til den store dyreverden - men jeg har en forbandelse. En forbandelse, der gør at jeg binder forhold til lig med gordiske knuder til de små væsener, som jeg så har afsindig svært ved at få vikled ud igen, når tiden er inde til at sige farvel; og den tid er ligeså stille ved at komme.
Det drejer sig om mit store røde brød, Kicki, der har været til stede i mit liv i 6-7 år og nu er begyndt at synge på sidste vers. Han har en kronisk nyrelidelse og vil derfor altid blive dårligere med tiden. Han har fået den pleje han behøver for at kunne fungere i form af diæt foder osv., han har haft det rigtig godt indtil nu, hvor han for alvor har vist at han er blevet en aldrende og krank kat - så meget, så tydeligt at jeg snart skal tage stilling til at give ham evig fred.
Det er de tungeste tanker og følelser jeg nogensinde har båret rundt på. Kicki er mit hjerteblod, mit englebarn, min grund til at se livet gennem en solstråle - et lille mirakel stående ved min fod. Han kom fra et hjem der absolut ikke behandlede ham særlig godt, han var frygtsom og sky i starten, men alligevel formåede vi to at fjerne de ridser sammen, udvikle os begge to og rejse et helt specielt venskab som jeg aldrig har oplevet hos nogen andre - i hvert fald ikke på menneskelig plan.
Han var til stede for 5 år siden, hvor jeg mistede min far, han var den første der formåede at plante et smil i mit ansigt, og det har han ej heller været sen til at gøre i andre svære perioder.
Kicki har det smukkeste og mest særegen gemyt, jeg træner adskillige kommandoer med ham (hele min klasse er begejstret når jeg viser dem hans gøglerfærdigheder), vi kan føre lange samtaler, hvor han svarer hver gang jeg snakker til ham, han er tolerant og finder sig i alt. Det er dog et stykke tid siden jeg har oplevet alt dette, da gløden pludselig er slukket hos ham. Jeg oplever ikke længere de ivrige fjed spurte pølsende imod mig når jeg kommer hjem fra skole. Jeg oplever ikke længere den madglade gris, der gryntende venter ved min side når jeg spiser og lusker poten ruskende op på min arm, hvis han synes der går for lang tid imellem der falder et stykke af til ham. Jeg ser ikke længere den store Maine Coon kat sidde i sin ædle positur og spejde udover sit territorium i haven. Han er gammel og støvet, ligger for det meste og tager en længerevarende morfar, engang imellem søgende op på mit skød for at vinde et par pelsstrøg; that's it.
Og det smerter så forskrækkeligt at se den kat jeg elsker så højt, hensygne og efterlade ham i en tilstand, jeg ikke ønsker at huske ham i. Og jeg aner ikke hvordan og hvornår jeg skal tage beslutningen, jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle min mor hvordan jeg har det og aftale noget med hende, fordi det er nogle situationer jeg bestemt ikke ønsker at stå i. For det første strider det imod min morale at spille gud og tage andres liv, hverenten det er med god hensigt eller ej. Og for det andet må jeg være klar til at sige farvel til en stor del af sit liv og sin glæde - og det er jeg kort sagt ikke.
Så derfor gjalder jeg nu mit råb om hjælp ud til jer - hvordan ruster jeg mig bedst muligt til at blive klar give min engel til himmeriget, og hvordan kommer jeg hurtigst og bedst ovenpå igen derefter ?

Jeg er udemærket klar over at det er en naturlov at intet i verden kan blive ved at bestå - med det samme vi bliver født, får vi også en dødsdom. Spørgsmålet er bare hvornår - alting i verden sker af en grund. Og det vil jeg også være fuldstændig enig i. Grunden til at man skal opleve smerte, er så man bedre kan værdsætte de positive stunder; hvis man vil værdsætte solskinsdagene, må man tage regnvejret med. Og jeg vil også mene at jeg har haft dette fokus i de svære stunder, og kommet mig hurtigt igen. Men det er bare svært at fokusere på nu, specielt når det er Kicki, der giver mig solskinsdagene i mit liv. Men jeg ved jo godt at det kun er i midten af lidelsen at jeg agerer som sådan en sortseer - jeg er trods alt blevet lykkelig igen efter min fars død, som jeg dengang heller aldrig troede jeg skulle komme mig over. Men det gjorde jeg og står i dag med et helt andet og mere korrekt fokus på livet; jeg mangler bare lige det sidste skridt så jeg endelig kan tage springet udover kanten og gøre distancen kortere og landingen blidere. Og det håber jeg så inderligt at I vil hjælpe mig med.

Jeg sidder i øjeblikket med Kicki på skødet. Det er én af hans bedre dage, han ligger og spinder så varmt og beroligende. Åh, hvis bare kærlighed kunne redde hele herligheden, ville han aldrig nogensinde have blevet syg !

Det var alt fra mig, tak fordi I gav jer tid til at læse mit lange kaotiske indlæg. I må have en fortsat rigtig god dag (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til aflastning af sorg
  • #1   30. okt 2008 ...Jeg føler virkelig med dig....Får sq tårer i øjnene af at læse dit indlæg....Jeg håber og ønsker det bedste for jer...

  • #2   30. okt 2008 Hvor jeg føler med dig, og jeg ved hvordan du har det. Ved at jeg vil blive knust, den dag jeg bliver nødt til at tage den beslutning. Men jeg ved også, at jeg vil sætte min kat før mig selv, og er han dårlig, vil jeg ikke byde ham at lide.

    Jeg synes, at det er en beslutning du bliver nødt til at tage. Som du siger, så er han nu i en fatning, som du ikke ønsker at huske. Så jeg vil sige, at hvis der ikke er noget håb for ham, så husk de god ting og giv ham en god afslutning på livet. Selvom det er hårdt for dig. Håber ikke det lyder for hårdt, for det er bestemt ikke meningen. Det er altid hårdt at miste.


  • #3   30. okt 2008 Jeg føler virkelig meget med dig. Jeg har aldrig stået i den situation, men alene det at putti en dag ikke er her mere, tager pusten fra mig.

    Jeg tænkte på det her digt med det samme jeg læste din historie;

    If it should be that I grow frail and weak
    And pain should wake me from my sleep,
    Then you must do what must be done,
    For this last battle can't be won.

    You will be sad, I'll understand,
    But don't let your grief then stay your hand,
    For this day more than all the rest,
    Your love and friendship must stand the test.

    We have had so many happy years,
    What is to come will hold no fears,
    You wouldn't want me to suffer, so,
    When the time comes, please let me go.

    Take me to where to my needs they'll tend,
    Only stay with me, until the end
    And hold me firm and speak to me
    Until my eyes no longer see.

    I know in time you will agree
    It is a kindness you do to me
    Although my tail its last has waved
    From pain and suffering I've been saved.

    Don't grieve that it must be you
    Who has to decide this thing to do,
    We've been so close - we two - these years,
    Don't let your heart hold any tears.


  • #4   30. okt 2008 Hold da op!! Jeg sidder på min arbejdsplads lige nu, og må virkelig koncentrere mig for ikke at tude!!

    Åh, hvor kan jeg godt følge dig! Det er en forfærdelig svær beslutning du må tage, men ligegyldigt hvad, så bliver du nødt til at tage den.
    Hvad det så bliver, er helt op til dig.
    Lad dit hjerte råde dig!

    Men som Sara R. skriver, er han nu i den fatning, som du ikke ønsker at huske. Så min ærlige mening er, at han skal have fred. Men jeg synes du skal tage ham med til dyrlægen, og få ham/hende til at hjælpe dig med at tage beslutningen. Jeg gjorde dette med mit sidste marsvin. Hun havde fået en knude på maven, som voksede. Da jeg endelig gik til dyrlægen med hende, fik jeg bekræftet det jeg frygtede - hun skulle aflives. Men dyrlægen sagde også til mig, at jeg var kommet på det rigtige tidspunkt. Hun ville kun få det værre og værre, men var ikke begyndt at lide endnu.
    Men selvom det var meget hårdt at få hende aflivet, trøstede jeg mid alligevel lidt med, at hun ikke havde nået at lide. Jeg havde gjort det rigtige.


  • #5   30. okt 2008 Ute Hoffmann J - Det er sgu nok at der er én af os, der sidder med tårer i øjnene (; Jeg takker mange gange for dit ønske.

    Sara R - Jeg finder bestemt ikke dit indlæg hårdt på nogen måde, bare rolig. Du har ret i at jeg skal give mig selv et los og tage beslutningen; det er nu engang mig der bærer ansvaret for mine dyrs velbefindende. Men jeg glemte forresten af fortælle at det ikke heelt er min egen kat, det er egentlig min storebrors som købte ham da han stadig boede hjemme, men lod ham blive, da han flyttede hjemmefra. Så beslutningen ligger jo også lidt hos ham. Men jeg håber at smerten kan halveres lidt, når vi træffer valget sammen.
    Tak for dit svar.

    * Zabrina * - *tørre sine tårervædede kinder* Det var dog det smukkeste digt, der tekstbaserer mine følelser med præcision ! Tak fordi du vedhæftede det, det er utroligt velskrevet og gør mig bedre tilpas.

    *~~Snow skal have en lille ny legekammerat~~* - Tak fordi du gav dig tid til at besvare mit indlæg midt i arbejdstiden - du skulle da egentlig skamme dig (:
    Han har jo allerede været ved dyrlægen, hvor de konstaterede hans sygdom. Og dér fik vi jo at vide at han kun ville få det værre med tiden; og desværre viser symptomer på nyrelidelser sig næsten altid først, når størstedelen af nyren er beskadeliggjort. Derfor vidste vi godt at det ikke ville vare længe før vi ville blive nødt til at sige farvel, og jeg tror ej heller at jeg behøver at snakke med en dyrlæge for at finde ud af, hvornår tiden er inde. Jeg har et sådan forhold til Kicki, at jeg med det samme vil kunne mærke, når han gerne vil have fred. Og når han viser mig det, får han det selvfølgelig også. Det er uomtvisteligt og fuldstændig urealistisk at jeg ville stille mig op imod min bedste vens ønske om at blive lagt til hvile.
    Jeg er ked af det med dit marsvin. Og jeg er glad for at du var et fornuftigt menneske, og tog det rigtige valg. Det håber jeg også at jeg vil kunne gøre.


  • #7   30. okt 2008 Felis F - Tak for dit svar. Nej, det er bestemt ikke skægt at skal tage stilling til sådanne følelsesladede ting, specielt når man evner så stor kærlighed for de bæster, som jeg gør. Det er jo frygteligt at man kan holde så meget af dem - fy for pokker ! (:

    Kicki er gammel i dén forstand, at sygdommen har forældet ham før tid, inhiberet ham i at fungere optimalt, som en gammel kat også ville blive af alderdom. At gemme sine følelser væk er noget, af det sidste jeg ville gøre; at handle udfra den kærlighed og empati jeg føler for min medtagede ven vil også gøre at jeg vil træffe det, der er bedst for ham. Afsavnet og manglen jeg ved der kommer derefter, vil jeg heller ikke gemme på - jeg vil græde, hvis jeg er ked af det. Så får jeg også lettere ved at smile, når jeg er glad.

    Jeg skylder den bøvs mere end jeg nogensinde kan give ham. Og som du siger, er det største jeg kan give ham, en fortjent og værdig afslutning på livet. Jeg lever for at gøre gode gerninger overfor andre, jeg træner mig selv til at blive et bedre menneske - og måske er dette et skridt tættere på at gøre mig til det. I hvert fald på længere sigt.


  • #8   30. okt 2008 Kit - ja undskyld...havde vist ikke lige fået det med.

    Selvfølgelig gør du det rigtige, der er jeg sikker på, jeg er ikke det mindste i tvivl om, at du kun vil ham det bedste.
    Og som jeg skrev til dig, skal du lade dit hjerte råde dig!


  • #10   30. okt 2008 Kære Kit.

    Er ked af at høre det om din kat. Jeg tror jeg ved præcis hvordan du har det, for i forgårs måtte jeg træffe den beslutning, som du også går og tumler med. Min højtelskede bamsedreng Paulus, havde over nogle få måneder tabt sig voldsomt, han gik fra at veje godt 4 kg og til sølle 3,2 kg, på blot en måneds tid. Jeg har haft ham til dyrlæge, for at få ham udredt - det har taget over en uge, med diverse scanning, væske og blodprøver, før dyrlægen fandt ud af, at han også led af et nyreproblem. Hans nyrer fungerede slet ikke, talene var tårnhøje, hans blod var fuld af de affaldsstoffer, som nyrerne ikke kunne filtrere fra. De var grunden til at han havde kvalme og mistede appetiten. Der var ikke noget at gøre for ham, med mindre jeg lod ham indlægge og satte ham i dialyse, men det ville jeg ikke, for hvad livskvalitet har han ved, at skulle være indlagt igen og igen? Det ville ikke være andet end en stressfaktor for ham og de ville aldrig kunne redde hans nyrefunktion. Så jeg måtte tage den tunge beslutning om at han skulle have fred. Samme dag som dyrlægen ringede, måtte jeg ned med ham og sige farvel. Jeg vidste det var slemt med hans sygdomsforløb, men jeg havde virkelig håbet at det var noget der kunne behandles, så han kunne have haft bare nogle få gode år endnu. Men sådan skulle det ikke være, jeg måtte gøre ham den sidste tjeneste at lade ham få fred. Det har ikke noget at gøre med at lege gud og være herre over liv og død, for mig handler det om at jeg skylder den kat, som hverken kan sige fra eller ytre sig om sin smerte, at jeg ikke lader ham lide unødvendigt. Det var 100% for hans skyld, at jeg lod ham komme herfra. For jeg ville have gjort meget for at beholde ham, men hans ve og vel kunne jeg ikke gå på kompromis med. Jeg er lykkelig over de 3 år jeg havde ham, for han var en meget speciel kat med en helt fantastisk personlighed, helt sikkert ligesom din kat også er.

    Glæd dig over de år I har haft sammen, og kig ham i øjnene. Du er den der kender ham bedst, du må kunne se det på ham, hvis han en dag ligner en, der helst vil herfra. Det er rigtig hårdt og trist, for man ville ønske at sådan en kat, kunne sove stille ind når den blev så syg den ikke kunne være her mere. Men det er desværre en forpligtelse man har, som katteejer. At man somme tider må hjælpe dem det sidste stykke vej, og så håbe på I ses igen.


  • #11   30. okt 2008 Kære Kit

    Jeg kan ikke hjælpe dig til at tage beslutningen, men sende dig varme tanker og lade dig vide at jeg fuldt ud forstår hvordan du føler! Jeg tror ikke man kan blive klar til at tage afsked, men når man kan se, at katten er klar, så må man tage beslutningen alligevel. Og med den store indføling og kærlighed du har til din kat, så er jeg ikke i tvivl om, at du nok skal få bestilt den tid til dyrlægen, når det er tid.
    Jeg kan give dig det råd at tale med dyrlægen om dine tanker og evt. bekymringer om selve aflivningen. Da jeg engang havde en rigtig dygtig og forstående dyrlæge, hjalp / aflastede det at tale med hende, da jeg skulle have aflivet en uhelbredeligt syg, højtelsket kat som jeg var meget, meget tæt knyttet til.

    Hvor bliver jeg rørt over, at et blot "15-årigt tøsebarn" kan give udtryk for alt dette, du beskriver så flot i dit indlæg. Den situation, du er i nu, har jeg været i før - og det har været dyb sorg og smerte, men jeg er kommet gennem det. Og jeg kommer i samme situation igen før eller siden ... og jeg gruer for den dag. Jeg er 46 år og er også "forbandet" af tætte bånd til mine katte. Den form for forbandelse er vel egentlig også en velsignelse...


  • #12   30. okt 2008 Mille H - Jeg kondolerer - dit tab gør mig ondt.
    Min Kicki er ligesom din Paulus har været, utrolig tynd; man skærer sig nærmest på ham, når man stryger ham over ryggen, og det er afsindig ubehageligt.
    Alligevel har han en glubende appetit. Han æder som troede han han var ved at dø af hungersnød, og han drikker også meget, hvilket er godt, da det også næsten fungerer som dialyse på ham.
    Alligevel bliver han dårligere og dårligere - processen er bare blevet sløvet en smule pga. det diæt foder han har fået. Og nu er der snart ikke længere en proces at sløve.
    Har du noget imod at jeg evt. sender en PB til dig, med et par spørgsmål vedr. dét med dyrlæge osv., da du burde have erfaring med dette, nu du lige har stået i situationen ? Det ville jeg sætte meget pris på at jeg måtte.

    Tinka D - Jeg takker for dine tanker og forståelse. Det varmer alt sammen.
    Jeg har næsten lige været i praktik hos en dyrlæge og kender derfor godt til aflivning. Og det er egentlig ikke så meget dét at lægge ham til hvile, der bekymrer mig - den dyrlæge jeg var i praktik hos, er den dyrlæge vi har til vores dyr, og jeg ved at de er varme og forstående personer, der også er afsindig dygtige til deres job. Så jeg er absolut tryg ved at overlade min kat til dem.

    Det er dejligt at vide at jeg ikke er den eneste, der er blevet givet denne ''forbandelse'' som du også kalder velsignelse. Jeg prøver så godt jeg kan at leve i nuet, ikke befinde i fortid eller fremtid, men det er svært i sådanne situationer hvor man ved hvad fremtiden byder. Heldigvis har jeg 2 andre katte, som med garanti også vil komme til at savne deres ven når han er væk, men som også vil hjælpe mig igennem min sorg. Og det trøster jeg mig også ved; de 2 er kærlige og elskende væsener, der allerede har vist deres loyalitet, da jeg kom hjem fra dyrlægen, dén dag Kicki fik stillet sin diagnose, ved at lægge sig på hver side at mig i sofaen og ikke gå, før jeg gjorde. Så det hele skal jo nok gå (:


  • #13   30. okt 2008 Kit
    Ja, selvfølgelig må du sende mig en PB, alle dem du har lyst til.


  • #14   1. nov 2008 sig mig er der noget jeg ikke har fattet? han er født i 2002.. så han er da slet ikke en gammel mis. Der må da være noget andet.. du skriver at han sover og ikke leger så meget mere.. men er der ikke andet galt?

    ps. ja jeg tuder også. bare tanken om at skulle give slip en dag, mine katte er også en stor del af mit liv, min familie, mine børn (kender din smerte, min mor døde for fire år siden)


  • #15   1. nov 2008 Sofie B
    Katten har en kronisk nyrelidelse. Nej, den er ikke gammel, men den har en sygdom, som gør at den virker gammel og så at sige er blevet gammel før tid.


Kommentér på:
Hjælp til aflastning af sorg

Annonce