{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.041 visninger | Oprettet:

Så er det blevet tid til det årlige dyrlæge tjek. {{forumTopicSubject}}

Sidst jeg var til dyrlægen ved det årlige tjek var der åbenbart nogle der mente det ikke var udført til ug. Fordi de kaldte det et sundheds tjek hos min dyrlæge. Silke er jo ved at være ældre ca mellem 8 - ? år og det kan man også godt se nu. Hun ligner en ældre kat.
Silke kom hjem med besked om at tabe sig hvilket jeg har ignoreret, da jeg ikke synes hun spiser meget. Hun har lidt begyndende problemer med sine led og der blev også trukket en del i i benene og mærket grundigt efter, tænderne blev tjekket , ørene fik også en tur. Der var en smule plak men ikke noget alvorligt eller noget som dyrlægen mente skulle ordnes. Så var der en loppe kur. Som hun selvfølgelig er behandlet for.
Det er mit første senior tjek hvad skal jeg forvente der er anderledes der end ved et sundheds tjek. Hun har noget irritation ved ørene som hun altid har døjet med derfor vil jeg gerne ha undersøgt hendes ører mere grundigt denne gang men det gør de vel næppe ved et senior tjek, Hvis de skal så langt ind at hun skal i narkose. Jeg kunne godt tænke mig at få af vide hvad i får lavet ved de Senior tjek.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så er det blevet tid til det årlige dyrlæge tjek.
  • #1   17. apr 2014 Mine har også lige været til tjek, og Birk bliver 9 til sommer så det var også et senior tjek, det er som en almindelig sundheds efter syn + han fik lavet det store blodpanel for der kan de se mere om hans helbred! altså at nyre! lever og andre organer har det godt! Birk har tit haft forhøjet kreatenin, men alt så godt ud.
    Vi var ellers lidt nervøse, for Birk har tit små problemer, det ene øre er tit irriteret, han nyser i perioder, har tit tynd mave ( vist stress ) han havde tabt sig en smugle og havde et sår i munden, sååå vi troede faktisk det var nyrerne som drillede, men nej alt ser ok ud så jeg må bare blive ved med, at holde øje med hans trivsel.
    Jeg fik alle 3 katte testet om de skulle vaccineres, det skulle Birk ikke, men Mitti på knapt 1 år og Røde på godt 2 skulle vaccineres for rhinotracheitis ( mener det er herpes?) men det kan så kun få en vaccine hvor der er en kombi af det og så calici.
    Og Røde fik fjernet tænder og deler renset, selv om de så fine ud, men han har FORL.


  • #2   17. apr 2014 Seniortjek er hos min dyrlæge ikke anderledes end andre tjek. Det er de ikke fordi mine katte i alle aldre får gennemgået alt fra hoved til halespids. Men ved ældre katte er man lidt mere obs på led, da man i de senere år har fundet ud af at katte også kan have gigt. Men der er mange dyrlæger der glemmer at være opmærksomme på fx nyretal og levertal osv. Så jeg får taget en blodprøve ved de 2 gamle en gang årligt og ved Gizmo oftere (han bliver 17 her første maj)
    Hvis din kat udelukkende er indekat så vil jeg også anbefale at du ikke vaccinerer hvert år. Hvert andet år er mere end rigeligt. Der har været en tendens til at overvaccinere, hvilket man heldigvis for kattene er ved at blive opmærksom på.
    I forhold til ledproblemer og tandproblemer, så kan jeg varmt anbefale at fodre med +12 fra RC og Siameseren også fra RC. Især ved +12 har jeg selv og flere af mine kolleger observeret en tydelig forandring efter få ugers brug.. +12 fås også i et vådfoder.
    Når din kat har døjet med ørene, synes jeg det er vigtigt at du dyrlæge undersøger dette meget grundigt hver gang.


  • #3   17. apr 2014 Min har jo også noget med de ører. Det der store blodpanel du skriver om kan du ikke uddybe lidt hvad det er for måske var det en ide at få lavet det også for Silke. Hvad fandt de ud af med hans ører. Er det også en slags allergi. Indtil videre har jeg haft meget svært ved at få hjælp med de ører. Selv om jeg har været til mange dyrlæger. En mente det var foderallergi men allergi kost ændrer ingen ting. Det kommer og går i perioder. Og hun måtte ikke få binyrebark hormon for det. Jeg har nu udelukket alt hvad der hedder whiskas godbidder for jeg synes det bliver værre når hun spiser dem samt de der dreamies. Sidst skiftede jeg til gray med lam men det vil hun ikke spise. Men hun er så til gengæld blevet meget bedre til at få lidt sovs med væske i sig. Så ud over det kornfri for hun nu lidt RC til ældre katte.

  • #4   17. apr 2014 Marianne ! Jeg har taget RC siameres til mig og bruger det i min blanding smiley og de kan lide det, jeg måtte mod min egen ville blande det i deres Orijen for ellers sortere de smiley så må jeg bare skippe Iams hairbaal, for det er ikke altid nok til Birk, jeg har RC Calm hjemme til ham og de andre, det får de i perioder.

    Det med vaccination, har jeg jo valgt ikke at gøre pr rutine, men vil heller ikke bare gøre hver 3 år, så de bliver testet, det var lidt besværligt for de test til katte er ikke noget som dyrlægerne normalt har hjemme, men jeg kendte til en klinik som har testene, men for langt her fra, så min dyrlæge fik en aftale om, at sende blod serum til dem så de kunne teste smiley jeg har endnu ikke fået regningen, så har ikke de endelige priser.


  • #5   17. apr 2014 Den store blodprøve er bare, at de tjekker alle de tal der har med organ funktionere, at gøre, det er heller ikke første gang han får den, og det tager nogle dage, at få svar,, normalt får han bare tjekket for Kreatenin, men da han havde flere ting vi ikke var helt tilfreds med blev det den store.
    Birk har en smal øregang i højre side og det er kun den der bliver problemer med, ikke det andet øre, så der er aldrig blevet talt om allergi, og han er blevet tjekket for øre mider mange gange, fordi det ligner, men der er aldrig nogen, og han er også blevet behandlet for mider, bare for hvis vi nu ikke havde fanget dem, men intet hjælper, ud over øredråber og dem har jeg altid hjemme.


    profilbillede
  • #6   17. apr 2014 Tak for jeres hjælp. Det var dejligt at få lidt råd med på vejen når det er første senior tjek. Hun får RC + 12 og har fået det i nogle måneder. Og jeg skal nok få dem til at tjekke de ører grundigt.

  • #7   17. apr 2014 Ja vi skal vel også snart have snøvlet os afsted til tjek, og måske katteinfluenzavaccine - kattesygedelen springer vi over. Dejligdrengene fylder snart rundt, så det må vel blive seniortjek denne gang.

    Åh, bare Bjarne da kunne nå at tabe sig lidt inden - tror desværre, at han har rundet de 10 kilo smiley , men heldigvis skælder vores dyrlæge ikke ud over overvægt.

    Håber der kommer styr på de ører, Britt. Det er da så træls, når man kan se, der er noget galt og ikke vide hvad det er, eller hvad der kan gøres mod det.


  • #8   17. apr 2014 eller prøv at tjek denne hjemmeside

    http://www.vethudklinik.dk/#page_0


Kommentér på:
Så er det blevet tid til det årlige dyrlæge tjek.

Annonce