Felv vaccine? {{forumTopicSubject}}
Ja, da O'Malley de sidste 2 gange er blevet vacc. af en land-dyrlæge (som kører ud til gårdene) ville jeg lige i dag tjekke hvornår det er tid til næste vacc.
I den forbindelse, ser jeg at han ikke er vaccineret for felv. Og nogle gange måske huske, at vi mistede vores lille killing Dexter for 1½ år siden pga. felv.
Jeg må indrømme, at jeg i min naivitet troede at felv var en del af standard vaccinerne, og derfor har jeg ikke skænket det en tanke før nu.
Sagen er så, at min kæreste nu siger at han ikke vil vaccinere O'Malley for felv, uden at have testet ham først ved blodprøve. Han har ingen symptomer vist eller haft på noget tidspunkt, han har et jern imunforsvar og har faktisk aldrig fejlet noget overhovedet. Men som jeg forstår det, kan katten godt være rask smittebærer, oder was?
Vil katten så aldrig vise symptomer på felv, og "kun" smitte med det? Og kan en rask smittebærer slå ud på en blodprøve?
Og hvis han er smittet, er det så totalt nytteløst at vaccinere ham for felv, vil han så stadig smitte?
Håber der er nogle kloge hoveder, som kan hjælpe mig lidt her. Jeg føler mig temmelig stupid over ikke lige at have undersøgt det først, men helt ærligt - jeg troede den var en del af pakken.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Er jeres kat indekat eller fritgående? Hvor gammel er han/hvor længe har I haft ham, og hvilken opvækst har han haft? (Fritgående eller ej)
Det er forholdsvis simpelt at få taget et snap kit hos dyrlægen, der kan de dog godt være inficerede og derfor kan den være ukorrekt. Det mest præcise er ved at gøre en DNA profil hos et lap for smitte (som jeg husker det). For ja, katten kan være rask smittebærer ved FeLV.
Ja, det er nytteløst at vaccinere ham, hvis han allerede er smittet.
Hvad jeg ville gøre afhænger af hvad svarene er på de første spørgsmål
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 69
Han er 1 år og 2 måneder gammel, han er født i en hestemødding - vaske ægte staldkat. Han er ude/inde kat her, men render meget ude. Han er selvfølgelig kastreret og har fuldt sine alm. vacciner.
Vi bor i Nakskov på lolland, og er faktisk ikke klar over om det er et risiko område. Katten vi mistede kom fra Falster og var udelukkende indekat i den måned vi nåede at have ham.
jun 2006
Snak evt. med en god kattedyrlæge på Lolland om det er et risiko område eller ej? Evt. så ved dyreinternatet det nok, hvis I har sådan et.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 746 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.029
den stakkelse dame var nok den mest uheldige jeg nogensinde har mødt. Først mister hun sin mand og kat i en brand, så køber hun en kat hos os, som hun så mister af FeLV.
hun valgte dog at købe en ny kat.
maj 2007
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 746 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.029
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.312
Når det er en staldkat der naturligvis omgås andre og som deler mad og vandskål, så ville jeg vaccinere mod FeLV.
Og ja, en test kan være falsk negativ - men ikke falsk positiv desværre.
En hurtig test - som jeg ville foretrække, koster ikke en bondegård.
Jeg har haft det i huset 2 gange og det er en forbandet sygdom.
Man skal ikke overvaccinere nej, men jeg ville nu gøre det hvis jeg var dig.
maj 2007
okt 2007
Marianne - Han er ikke staldkat mere, han var født staldkat - nu er han "villa" kat, som går ude. Men han er stadig i kontakt med mange andre katte, hvilket er årsagen til at vi ville vaccinere ham mod felv.
En hurtig test var også det jeg tænkte, det var det vi fik lavet på den anden killing vi havde - og de koster omkring 360 kr. Det er jo en lille pris, i forhold til så meget andet.
aug 2010
Jeg synes at det lyder som en god idé, så har I i hvert fald gjort noget for at forebygge.
Jeg kan oplyse, at jeg de seneste år har fået en paraplyvaccine der ud over det "normale" også indeholder FeLV Den er lidt billigere end hvis du skal have den som tillæg.
Men hvis han ikke har den jeg omtaler, så fås den separat.
jun 2006
Nå, pointen var bare at hvis han lige er blevet vaccineret, så ville jeg bestemt nøjes med at give ham den med FeLV i denne omgang
aug 2010
okt 2007
Men vil det sige, at hvis han skal have den der såkaldte "paraply vacc", så skal han startes forfra i vaccinerne? Altså have basis og så re igen, 2-3 måneder efter? (Ved ikke om det også hedder basis og re-vaccination hos katte, det gør det hos heste)
aug 2010
Basis:
En vaccine når den er 12 uger, så igen når den er 16 uger og herefter 1 år efter seneste vaccine.
Det er også paraplyvaccinen de får fra start, men du kan sagtens bare få FeLV oveni næste gang. Den skal du ikke starte forfra med
Det med ugerne kan vist gå længere ned, men jeg tjekkede lige i Freddies sundhedsbog
aug 2010
jun 2006
Feline Leukemia Virus Vaccine
A number of FeLV vaccines are available on the market. The whole inactivated viral vaccines have recently been shown to be highly efficacious based on the results of molecular detection methods for FeLV, even producing sterilizing immunity, although this was not found to be the case for a inactivated mixed subunit vaccine (Torres et al, 2009). We recommend vaccination of FeLV-negative cats allowed to go outdoors or cats having direct contact with other cats of unknown FeLV status. Vaccination is most likely to be useful in kittens and young adult cats, because acquired resistance to infection develops beyond 16 weeks of age. As of 2006, the AAFP recommends primary vaccination of all kittens for FeLV, but the decision to administer booster vaccines is based on risk assessment. Vaccination is not recommended for FeLV-positive cats and indoor cats with no likelihood of exposure to FeLV.
Because of concerns relating to sarcoma formation following administration of killed, adjuvanted vaccines, we suggest the use of the recombinant FeLV vaccine, as there is some evidence that recombinant vaccines are associated with a decreased risk of sarcoma formation (Srivastav et al, 2012). Because we have experienced problems that relate to injection site pain with the parenteral recombinant FeLV vaccine, we are currently using an inactivated FeLV vaccine that has demonstrated efficacy using molecular studies (Torres et al, 2009).
Initially, two doses of FeLV vaccine are given at 2-4 week intervals, after which annual boosters (recombinant vaccine) or 3-yearly boosters (inactivated vaccine) are recommended depending on risk. According to recommendations of the vaccine-associated sarcoma task force, parenteral FeLV vaccines are administered subcutaneously as distally as possible in the left rear limb.
Så ja, han skal have en start vaccine med FeLV, og så en revaccinering til den tid han får sin alm. vaccine f.eks. med "det hele" de der ca. 4 uger efter.
(Hos kat kaldes det vist oftest 1. + 2. vaccine og så derefter re-vaccinering
Felv vaccine?