{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.991 visninger | Oprettet:

Min søsters kat {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har virkelig brug for hjælp til dette dilemma omkring min søsters kat.

Først lidt baggrund.
Min søsters hunkat er 2 år Idag og neutraliseret. Den er af et kuld på 6, som min kat mew fødte. Mew er den roligste kat på jorden og bider/kradser aldrig og faren var af racen ragdoll (uægte), også en rolig race. Panda (som jeg navngav den kat min søster fik) var uden tvivl divaen i kuldet.
Min søster har to børn og de bor i en lejlighed (med god plads) og i sommermånederne flytter de alle ud i kolonihaven, hvor katten er udekat. Katten forstår umiddelbart godt at den er inde i lejligheden og ude i kolonihaven, dog har jeg min skepsis når katten blive ældre.

Mit dilemma.. Eller flere faktisk.
1. Katten hader mig! Som i virkelig, hvis jeg vil kæle med den, slår den ud efter mig, som den eneste. Jeg håber virkelig det er fordi den kan lugte fremmede kat, deriblandt dens mor.
Kan jeg godt tro på, at det er på grund af lugten den hader mig? Har set billeder hvor min søsters børn holder den, kører i barnevogn med den osv. Så den finder sig i børnenes leg, men er da nervøs, hvis det viser sig, at katten er agressiv og en dag slår det klik.

2. Det er så godt som umuligt at se, at der bor en kat i min søsters hjem. Den har et (elendigt) kradsetræ, kunne se en mus, da jeg var oppe og passe den Idag og så har den en (udemærket) bakke og vand/madskåle med en meters mellemrum. Vandskålene var helt kalket til. Og så er børnenes legetøj der også, men synes det er synd at der ikke er flere katteting. Drillepinde, bolde med klokker i et ordentligt kradsetræ, hvor katten kan strække sig.
Men kan jeg tillade mig at sige noget? For det er en meget subjektiv ting, at jeg synes den mangler legetøj som kan aktiviteter den.

3. Da jeg var oppe og passe den igen, så jeg dens snude og det bekymrede mig lidt. Efter en mindre magtkamp (katten hader mig virkelig) fik jeg tørret på snuden og konstateret at det ikke bare var snavs (katten har også været inde siden september, så snavs ville være mærkeligt). Men hvad er det? Er det noget der skal kigges på? Eller er det bare tør hud måske (Se billede).

Vil gerne være sikker i min sag, inden jeg konfrontere min søster, da hun er 10 år ældre end mig og enormt nærtagende. Så hvis jeg (lille tøs) kommer, skal jeg være sikker i min sag.

Min søster går med garanti heller ikke ligeså meget op i kattehold som jeg. Katten er neutraliseret og øremærket fra den var 6 måneder men den har nok heller ikke været ved dyrlægen siden. Og den mad de fodre med, er anbefalet af dyrlægen. Kattens pels er virkelig kedelig og fedtet at se på og den er til og med langhåret.

Og generelt har jeg det svært ved at blande mig i andres måde at holde kat, når det er mennesker, jeg har tæt ved mig. Simpelthen fordi at jeg er nervøs for om folk vil tage det for personligt, for det er oftes ens personlige holdning det handler om, når man holder kat.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min søsters kat
  • #1   17. maj 2014 Næsen

    profilbillede
  • #2   17. maj 2014 Et mere

    profilbillede
  • #3   17. maj 2014 Få dage før min datters kat blev akut aflivet med dårlige nyre, var det eneste tegn jeg kunne se, at den var usoigneret omkring næse, øjn og øre, den var aktiv, spiste og drak, tog en smut tur på opgangen i fuld firspring, jeg havde ikke forventet en aflivning på det tidspunkt, og den havde en tid hos dyrlægen til 2 dage efter aflivningen, for, at se hvorfor den pludselig ikke holdt sig ren som før.
    Jeg kan godt høre, din søsters kat har et andet liv end dine, jeg kunne sige det samme om min ældste datters katte, men de vil jo helst være i haven, som er der hele året og indhegnet.
    Da mine første katte var med i kolonihave, havde de en lille løbegård, og virkede tilfreds både der og hjemme i legligheden, men om det er det samme når den virkelig har været fri??


    profilbillede
  • #4   17. maj 2014 Jeg synes godt du kan forslå på en pæn måde om hun ikke lige skal få en dyrlæge til at kigge på næsen(det ville jeg gøre hvis det var min kat), hvad det kan være ved jeg dog ikke. Du kan evt sige noget i retning af, "jeg har bemærket at din kats næse ser underlig ud, er det noget du har fået kigget på". Angående legetøj mm. kan du jo sige at du har lagt mærke til at hun ikke har så mange katteting, men at du kan anbefale et godt og billig sted at købe ting, og så her nævne zooplus eller hvad du nu selv bruger. Men hvis katten trives og er er rask, så er det for mig ikke alarmerende, der er jo forskellige måder at holde kat på og hendes er jo så bare anderledes end din. Men det er nok vigtigt at du ikke er anklagende og får det til at lyde som om hun holder hendes kat forkert fordi sådan kan hun jo meget vel komme til at høre det, og så stejler hun nok. Gå i stedet efter at smide det ind som et par gode råd og venlighed.
    Hvorfor katten er aggressiv overfor dig skal jeg ikke kunne sige.
    Angående det at katten ikke kommer til dyrlæge særlig tit, så kommer mine altså heller ikke til dyrlæge medmindre de er syge, måske det er samme princip din søster køre efter, sådan er der jo nogen der har det. Jeg ser ingen grund til at tage mine til dyrlæge bare for at gøre det ex. hver halve år, medmindre jeg har direkte mistanke om at der kan være noget som dyrlægen bør kigge på.
    Angående det at den er ude/indekat så har jeg det sådan lidt, meeh. Normalt ville jeg sige at det nok kan være forvirrende for katten at må være ude om sommeren og inde om vinteren, det er jo ikke alle katte der vil finde sig i det, men hvis hendes kat trives med det, så ville jeg ikke påpege det.


  • #5   17. maj 2014 Jeg forstår godt at du kan være tilbageholdende med at kommentere på din søsters kattehold, men jeg syntes godt du kan nævne at du bemærkede det med snude og at du har forespurgt andre om det er noget man skal være obs på, og så nævne Jettes kommentar med hendes datters kat, og altså dermed indikere at det kan være et alvorligt sygdomstegn, du kan jo ikke tvinge hende til dyrlæge, men anbefale det..

    Mht legetøj, jamen så er det jo ikke sikkert at katten behøver det, hvis børnene er gode til at aktivere katten med snore og andre sjove ting, men ellers smid en bemærkning om at du køber super billige katteting på zooplus og at hun da bare kan sige til hvis der er noget hun kunne tænke sig så kan i bestille sammen og dele portoen..

    Hvorfor den hader dig, ja det er da lidt underligt, men det kan da godt være lugten af fremmede kat der gør det, det kan også være noget andet, om den ligefrem hader dig vil jeg sætte ? men måske er den utryg ved dig af en eller anden årsag..


  • #6   17. maj 2014 det med snuden tror jeg ikke har noget med sygdom at gøre. Jeg har selv en meget sund og rask hankat, der ALTID er sort på snuden, han skal være helt hvid. Det sorte har han haft lige siden han som killing startede med at spise selv, og det er fordi han roder med snuden i maden. Jeg tager det af ind imellem, jeg gider ikke den daglige slåskamp, når det kun ser nusset ud.

  • #7   17. maj 2014 Næsen har ikke altid set sådan ud. Så sidst katten i december og der var næsen fin og mørk

  • #8   17. maj 2014 det med legetøj og kradsetræ, du kan jo bare tage en lille pakke legetøj med til katten når du kommer på besøg. Giv børnene nogle drillepinde i gave
    kradsetræ, ja se om du kan finde et billigt brugt, som er i bedre stand end det det har har i forvejen. så spørg du bare søster af om det er noget hun kan bruge, for så vil du lige tage det med

    det med at den ikke kan lide dig, er sikkert pga lugten. Den vil ikke kunne huske sin mor nu, så for hende er det bare en fremmede kat.jeg har da også mødt katte på internattet som bare ikke har kunne lide mig, men samtidigt har jeg mødt rigtig mange som jeg bare svinger med, med det samme hvor de andre ansatte på internattet slet ikke kunne komme til.

    det med snuen, er nok lidt mere alvorligt.Prøv at spørg næste gang du kommer på besøg, om hvad det er katten fejler, bare for at du ikke risikere at slæber det med hjem


  • #9   17. maj 2014 Anja

    Jeg har lige shoppet nye til mine katte, kunne selvfølgelig spørger om hun vil have de gamle.


  • #10   17. maj 2014 Ja det var da en god ide smiley


Kommentér på:
Min søsters kat

Annonce