{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

Han larmer - what to do? {{forumTopicSubject}}

Gustav er en vidunderlig kat - jeg elsker ham og alle hans særheder og dog...

Han har en idé om at gå ovenpå og vræle rigtig højt og vedvarende. Troede først det var fordi døren til mit soveværelse var lukket, så jeg stoppede med at lukke døren derind til, men nej - han gør det stadig.

Hvis jeg er ovenpå og han går neden under, så begynder han igen at vræle. Det var før i tiden altid når han var på en anden etage end mig indtil sidste uge hvor han også begyndte at sidde i vinduet og vræle i soveværelset når jeg var der. Spørger jeg hvad han vil stopper han kort, men begynder igen når jeg ikke længere glor på ham.

Han har mad. Han er blevet leget med og aktiveret, han får lov at komme i haven næsten hver dag. Jeg har prøvet at ignorere ham og skrue op for lyden på min musik, men så vræler han bare endnu højere.

Ville han bare holde sit vrælen til om dagen var det sikkert fint nok. Men er jeg vågen sen aften eller nat, så gør han det også der. Tror ikke min naboer sætter pris på det.

Han gør det ikke når vi sover eller om morgenen. Så længe jeg er sammen med ham.
Men han vil jo ikke være der hvor jeg er - han vil have jeg følger ham rundt i huset.

What to do?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring af 93 m² hjem 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Han larmer - what to do?
  • #2   20. maj 2014 Mmmmm Røde har kun en nat eller 2 i ugen, hvor han snakker 1/2 til en hel time, jeg tror det er ting udenfor??

Da jeg først læste, at han vrælede på en anden etage, tænkte jeg han kaldte på dig,, men da han snakker mere nu, tænker jeg der er noget nyt uden for,, ny kat eller et andet dyr??

• #3   20. maj 2014 Jeg ved ikke om han kalder på noget uden for eller han kalder på mig. Tror det er meget forskelligt. Han er meget snaksagelig og taler i forskellige niveauer og svare mig også igen hvis han er tæt på.

Men hans vrælen er høj og meget gennemtrængende - han står bare og bræger i i flere minutter for at tonse rundt eller komme ned på og glo på mig hvorefter han gentager processen.

Er så bange for at naboerne kommer til at klage fordi det netop er så ofte han gør det og fordi det er så højt og jeg kan jo ikke rende efter katten hele tiden fordi han synes jeg skal deltage i hans aktiviteter smiley

• #4   20. maj 2014 Det er en meget selskablig race. Så en ekstra kat ville måske løse problemet.

• #5   20. maj 2014 Ikke en mulighed desværre. Ville gerne - virkelig gerne. Men han må nøjes med hundene.

• #7   20. maj 2014 Men kan man ikke lære dem at det får de ikke og dermed stoppe den dårlige vane?
    Er total hundemenneske og er vant til at mine hunde ikke får deres vilje og dårlige vaner skal stoppes, men det er bare ikke nemt når katten ikke taler helt samme sprog og han er mere stædig og jeg står på bar bund med hvad jeg skal gøre.

• #9   20. maj 2014 Jeg droppede faktisk gåture fordi jeg læste det herinde, så det er jeg glad for jeg ikke blev ved. smiley
    Men haven får han lov at komme i når hundene alligevel er derude og han elsker det. Men det virker ikke som om det er det han tigger efter når han står ovenpå og vræler. Tror mere han vræler efter min opmærksomhed.

• #11   20. maj 2014 De er altid på samme etage som mig. Men ja det kan også være dem han kalder på.

• #13   20. maj 2014 Det er ikke utænkeligt - sådan har jeg aldrig tænkt over det. De har et tæt bånd og de er jo hans venner, da han jo ikke har nogle kattevenner og han driller dem når han er overgearet smiley

• #14   21. maj 2014 nu har jeg selv siamsere og han råber/snakker også en hel del. Han elsker at side et sted hvor det giver genlyd - vi siger gerne at det er fordi han elsker sin egen stemme
    jeg har nu vænne mig til det, man kan jo ikke lave om på noget som er racebestemt

http://killingelisten.dk/info/alinfo.php?ems=sph&race=Sphynx&hvad=sphynx

• #16   21. maj 2014 Fordi man er hundemenneske er der vel ikke noget i vejen for også at have kat? Eller tager jeg helt fejl.
    Jeg undersøgte racen grundigt samt andre racer før jeg fik en. Jeg sagde endda fra starten at han kom til at blive alene kat, for uanset hvor meget jeg gerne vil kan jeg ikke have flere katte lige pt. Det ville kræve at jeg flyttede. Og han har hundene som han bruger meget tid sammen med.

Jeg elsker Sphynxen for alle deres sjove og sære egenskaber og de er om nogen mere hundeagtig end nogen anden katterace jeg kender. Hans råberi var jeg ikke forberedt på, for Sphynxfolk fortalte mig at det IKKE var en talende kat. Det spurgte jeg nemlig også efter. Det har jeg så senere fundet ud af at det er og det gør mig ikke noget. Men hans vrælen gør, fordi det genere naboerne og det sidste jeg vil er at skulle af med ham fordi en nabo klager - for uanset hvor meget hundemenneske jeg er - så er jeg også Gustav-menneske smiley

• #17   21. maj 2014 Jeg respekterer naturligvis din beslutning om ikke at få en ven til din Gustav, men forstår den faktisk ikke. Fylder en ekstra kat så meget? Her har jeg 2, og synes ikke det ville gøre nogen forskel om jeg havde 2 eller 1, udover at især Saga ville savne selskab.

• #20   21. maj 2014 Min Misling gør noget lignende (: Hvis jeg ikke lige står op når hun vil have det står uden ude foran soveværelset og vræler. Nogle gange om dagen står hun også og vræler uden foran døren til soveværelset, men soveværelset er kattefrit her hjemme så der bliver altså ikke åbnet. Så kalder jeg på hende og vi leger lidt, måske det er den hun har luret hehe smiley

• #21   21. maj 2014 Stuen: Boligselskabet har regler for hvor mange dyr vi må have, desværre. Ellers havde jeg en Sphynx mere, for elsker racen og dens utrolig dejlige sind smiley

Lotte S: nej nej slet ikke. Jeg er hundemenneske på det punkt at jeg ved hvad jeg skal stille op med deres adfærd, men katte har jeg endnu ikke erfaring nok med og min hundeopdragelse af Gustav har fejlet derfor jeg søger råd.

Liv: mit soveværelse var i starten også kattefrit, men det opgav jeg hurtigt fordi han også vrælede der og han nyder at snorke på ryggen af mig.

• #22   21. maj 2014 Ginger - kan du ikke søge boligselskabet om dispensation? (Ikke at jeg tror det nytter, men alligevel.... )

Husdyrregler i boligforeninger er for 95% vedkommende lavet med hovedet under armen. smiley Max én indekat (som gælder de fleste steder) er ofte uhensigtsmæssigt. Det er som om at "man" tror, at én kat generer naboer mindre end to, og det er jo bestemt ikke altid tilfældet.
    Der er godt nok ingen garanti for, at Gustav holder op med at vræle, selv hvis du får en kat mere, men det er dog ikke usandsynligt, at en katterat kunne afhjælpe problemet.

• #23   21. maj 2014 Åhhh det var dog en træls regel.

• #24   21. maj 2014 Det er nemlig en super træls regel. Har været ved at kigge efter nogle boligforeninger hvor de regler ikke er, men det er stort set umuligt smiley

• #26   21. maj 2014 Felis, måske skulle du læse racebeskrivelsen for Spynx? smiley

• #29   21. maj 2014 han snakker jo bare - det samme gøre siameserne også. Det lægger til racerne, og det kommer man ikke uden om - om man vil det eller ej

jeg giver ikke en pind for arv og miljø når det kommer til en snakkede kat. Det er helt sikkert noget som ligger til racen.
    jeg har selv en døv kat og hun kan da slet ikke komme i nærheden af min siam når han begynder.

• #30   21. maj 2014 Altså Gustav er ikke døv - så meget ved jeg. Han kan høre en pose godbidder rasle på lang afstand og det er ofte sådan jeg kalder på ham og han vræler jo som sagt højere hvis jeg har musik eller lyd på et spil tændt end hvis det er slukket.

Og ja han er 1½ år gammel, men har altid hylet. Lige fra dag 1. Først troede jeg det var fordi han savnede sit hjem og søskende. Så troede jeg det var soveværelsesdøren og nu ved jeg ikke, andet end dårlig vane eller råb om opmærksomhed.

Måske jeg bare skal acceptere at han er sådan og håbe på naboerne har det på samme måde smiley

Tak for jeres svar.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 153 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.372
    #31   21. maj 2014 Ginger...Prøv når han er i nærheden af dig når han vræler eller er ovenover så kald på ham og så tage ham op i dine arme (hvis han kan li det) og stå og snak og nusse ham, men det skal være hver gang han vræler, så får han masser af opmærksomhed og måske bliver træt af at hver gang han vræler bliver det for meget nusserri, fordi han bliver taget op og til til sidst gider han ikke at vræle så meget, da han får opmærksomhed nok. Omvendt psykologi haha smiley

• #32   21. maj 2014 Han elsker at være i mine arme og jo mere nusseri jo bedre. Det er ofte mig der må sige stop til hans kærlighed fordi det bliver for meget og fordi jeg så ikke får andet lavet smiley

• #34   21. maj 2014 Ja jeg svare ham. Enten ved at bede ham holde mund eller spørge hvad han vil. Derfor jeg tænker at jeg måske skal være vedholden med at ignorere ham, men ved ikke om det vil virke?

• #36   21. maj 2014 Jeg har også meget snakkende katte de hyler dog ikke og til dels ligger deres snakkeri til racen og til dels er det min eget skyld jeg føre nemlig laaaange ''samtaler'' med dem... og de snakker alle sammen i et væk synes det er hyggeligt...

Og jeg tror man kan fremprovokere snakken hylen ved selv at snakke til dem når de gør det, for så forstærker man adfærden, netop pga opmærksomheden.. det kan jeg da se på mine selv dem der var stille da de kom her plabre løs dog er det ikke så jeg ikke kan holde det ud...

eller måske har han udlængsel hvis han har fået lov at være ude er det ikke altid de acceptere at det ikke er på deres præmisser men på menneskets...

• #37   21. maj 2014 Jeg ved godt at mange siger, at man bare skal ignorere katte, når de opfører sig irriterende. Og det kan da nok være, det hjælper mennesket. Men hvad gør det ved katten?!....

IMO vil det være en virkelig dårlig ide at ignorere en kat, der er så social og glad for sit menneske - faktisk vil jeg mene, det tangerer til psykisk vold.

Klart at man ikke kan føre samtaler med sin kat konstant, men hvis den mjaver efter noget, så må man da lige reagere, og se hvad den vil - måske er det noget vigtigt.

Her i huset foregår det noget a la det Janne så "politisk ukorrekt" foreslår. Og mine katte har bestemt ikke udviklet sig til mjavemonstre. De mjaver lige tilpas smiley
    Jeg reagerer, når de vil mig noget, og de får som regel deres vilje. Men dog ikke hver eneste gang. De forstår godt, hvad jeg mener, når jeg siger noget som: "Nej, ikke mere nu. Slut", og henviser dem til noget andet. Og de bliver ikke dybt ulykkelige over det, som de med garanti ville blive, hvis jeg konsekvent ignorerede dem.

Når jeg beder om at være lidt i fred, så respekterer de faktisk mit ønske uden vrøvl. (undtagen Bjarne, når han er fikseret på køleskab, eller evindelig havedørsåbnen i regnvejr)

Èn ting reagerer jeg ikke på, og det er de ganske få gange, hvor Bjarne har mjavet nede i stuen, fordi han syntes vi er gået for tidligt i seng.

Det rette må være at finde ud af, HVAD det er Gustav forsøger at kommunikere. Måske er han pissetræt af larm fra tv og stereoanlæg ... eller hvad ved jeg...

• #39   21. maj 2014 man skal da være godt ved sine misser
    jeg svarer selv min døve kat, når hun går og snakker, og hun hører ikke en f.. smiley men jeg plejer at svarer dem når de går og snakker. Med mindre det er de små, Krumme og Pyrus fordi de har noget snak som foregår imellem de to - noget værre plader at hører på. Men de hygger gør de
    jeg snakker altid med kattene lige meget hvor jeg er. På internattet troede de at jeg var lidt småtosset i starten, men selv de blev vant til det. jeg ved godt at de ikke fatter noget af hvad jeg siger, men på en måde tror jeg at de syntes at det er hyggeligt når vi "snakker" sammen..

Jeg tror at Grustav endelig bare er ligesom en siam, man går og hygge snakker - endten med hundene (hans bedste venner) eller hans menneske. jeg tror ikke at der er noget i det. Han syntes bare at det er hyggeligt. Han lyder til at trives super.
    At man så som ejerer overvejer øreværn mm, ja det er så en anden sag.

I øverigt så var vores første kat, da også alene kat sammen med vores hund. De to hyggedes sig rigtig meget.

• #40   22. maj 2014 Har du prøvet, at tale med naboerne? Måske er det ikke et problem for dem? Og bliver du anspændt når han vræler påvirker du jo også ham og hundene, så hvis en samtale kan give dig ro, vil du kunne give roen videre smiley

• #41   22. maj 2014 Tinka: Måske lige grovt nok med psykisk vold... Han kan jo bevæge sig herned hvor vi andre er, det er ikke fordi han er afskærmet fra os. Og må indrømme at jeg kommer aldrig til at adlyde hans mindste vink. Det har jeg ikke timer i døgnet nok til smiley

CCD: Skal jeg ikke kunne sige - har ikke børn. Men havde jeg børn der stod på deres værelse og konstant råbte MOOOOAR, MOOOOAR så ville de blive bedt om at komme ned og spørge i stedet for. Dem ville jeg heller ikke rende for.

Jette: Nej jeg taler ikke rigtig med mine naboer. Men det var måske en god idé smiley

• #43   22. maj 2014 Ginger - jeg har altså ikke skrevet, at du driver psykisk vold på din kat!
    Jeg siger bare - og det mener jeg virkelig - at det vil være psykisk vold konsekvent at ignorere ham, og det var ikke det, jeg fik opfattelse af at du gør (?).

Jeg overvejede tidligere at foreslå dig en adfærdsterapeut, men gjorde det ikke, netop fordi jeg forestiller mig, at en sådan kunne finde på at foreslå dig at ignorere katten.

Jeg mener heller ikke, at du skal adlyde hans mindste vink. Som jeg skrev før er det da heller ikke hver eneste gang mine katte får deres vilje (kun næsten ;-)). Men de forstår altså godt, når jeg fortæller dem, at nu må de liiiige finde på noget andet end at forstyrre mig.
    Eksempler:
    Jeg leger som regel med Bruno, når han beder om det, men nogle gange har jeg ikke tid, og så får han lige et kram, og får at vide, at det desværre ikke kan blive lige nu. Han bliver nok en smule skuffet, men han tager det som en mand. Han har jo også den erfaring, at jeg nok skal lege med ham senere. smiley
    Hvis han har siddet for længe på mig, så siger jeg til ham, at nu bliver det for meget for mig, og jeg bærer ham over på en af hans andre yndlingspladser og giver ham et kys ...
    Så går der vel 1-2 minutter, og så sidder han på mig igen, og jeg flytter ham endnu en gang.... og måske skal vi igennem det 3 gange, inden han forstår, at jeg lige skal have en pause. Men så bliver han også liggende på sin pude, eller finder på noget andet.
    Mine katte må godt være på køkkenbordet. Men når jeg laver mad/bager, og ikke gider have dem på bordet, så respekterer de mit ønske om, at de skal holde sig fra bordet mens jeg bruger det.

Hvad du konkret kan gøre, ved jeg ikke, for jeg ved ikke, hvad der er årsagen til at Gustav vræler så meget. Det kan være han bare er et mjavemonster uanset hvad. Men jeg tænker, at det kan være et eller andet med jeres kommunikation, der ikke fungerer....
    Du skriver selv længere oppe at din hundeopdragelse af ham har fejlet. Hvad går den hundeopdragelse konkret ud på da?

Men prøv at være obs på i hvilke situationer han vræler mest. Hvis der er et mønster kan det give et hint om grunden til det. Og når man har en fornemmelse af grunden er det nemmere at finde en løsning.

• #44   22. maj 2014 CCD: Korrekt. Men jeg bryder mig heller ikke om sammenligningen af børn og dyr - men nu spurgte du smiley

Tinka: Ok, synes ellers også det var grovt nok. Nej jeg svare ham som regel - så ignorer ham ikke. Men tænkte at det måske var en løsning. Det er det så ikke smiley

Min hundeopdragelse går på at rose når han gør det rigtige og sige nej når han gør noget forkert. Det forstår han ikke - eller jo rosen forstår han til tider. Hvis vi træner tricks forstår han hvad ros er. Men nej er i hans ører bare et andet ord for ros - han elsker det hele.

Vil se om jeg kan finde et mønster. Det var det jeg troede jeg havde fundet med den lukkede soveværelsesdør. Men åbenbart ikke, hehe smiley

• #45   22. maj 2014 # 44) Det er også fint at rose, når han gør noget "rigtigt". Men hvis katten bliver forbudt at gøre noget, du synes er forkert, og han ikke selv mener, der er noget at komme efter, så er det omsonst at forbyde det.
    Man må finde kompromisser, begge parter kan være tjent med. Og det er min oplevelse, at det kan fint lade sig gøre med katte smiley

Når du svarer ham, gør du så ikke andet end det? I så fald tror jeg ikke, det er nok for ham kun at få en kort verbal respons fra dig. Måske skal du lige prøve at se, hvad det er han vil vise dig/fortælle dig/ have dig til at gøre...
    Jeg gætter på, at hvis han fx gerne vil lege med dig, så vil han holde op med at plage, hvis du lige bruger nogle minutter på at lege, indtil han har fået nok og selv mister interessen.

Men ja, prøv at lægge mærke til, hvad der trigger hans mjaven. Den høje musik (og måske også den afvisning, der ligger i dette) har du allerede lagt mærke til, får ham til at mjave endnu højere.

Håber I finder ud af det sammen, for det er da godt nok træls at høre på evindelig vrælen smiley . Jeg har haft en seniorkat, der mjavede højere og højere i takt med at hørelsen blev svagere. Temmelig opslidende var det!

Kommentér på:
Han larmer - what to do?

Annonce