HJÆLP! KILLING 1 uge! HJÆLP! KILLING 1 uge!
Jeg har for tre dage siden anskaffet mig en killing på ca 1 uge. Den lå ude på fortovet da jeg var på vej på arbejde, og igen otte timer efter da jeg var på vej hjem . Jeg ringede straks til Inges kattehjem som fortalte mig at den højst sandsynlig var blevet forladt. Jeg skyndte mig over og hente noget modermælkserstatning, (til killinger selvfølgelig) og en sutteflaske, og den spiste og spiste. Har fået den til at tisse ved at nulre den på kønsdelene men ikke lavet afføring- indtil igår hvor jeg bare blev ved og ved at massere den blidt på maden og anal-hullet. Den slog en ordentlig prut og sked men det var meget løst, næsten tyndt. Den spiser hele tiden og har skidt 4 gange efter igår- stadig tyndt. Min dyrlæge har lukket pga pinse så ringede til vagtdyrlægen som fortalte at det nok lige var maven der skulle vende sig til det nye mælk. Er bare nervøs, ER DER NOGLE AF JER ANDRE DER HAR PRØVET NOGET LIGNENE OG SKAL JEG VÆRE NERVØS. Den vejede 180 gr da jeg kom hjem med den, og den vejer 210 gr nu. Grunden til jeg valgte at tage den med hjem var fordi jeg har to katte i forvejen, som er meget interreseret i den og varmer den, men kattemor vil ikke hjælpe med at "slikke" den lille så det er noget jeg klare selv. Håber den overlever!
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 813 Katte: 20 Annoncer: 1 Emner: 118 Svar: 7.384
Jeg synes, at du skal finde en ammemor til den, for den har bedst af at vokse op med en "mor" og søskende. Og rent lovgivningsmæssigt er det også det, du skal.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.012
har flasket 6 styks op fra 11 dage, og deres var også tynd.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
At afføring er tynd er helt normalt for en killing i den alder..
jun 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
jul 2008
men man må ikke overdrage/sælge den til andre end internatter, eller ammemødere.
det betyder at du må gerne flaske den op men du må ikke overdrage den til andre end et internat eller hvis du finder en ammemor til den
jan 2012
Du kan også på facebook søge efter en amme, men det er i hvert fald vigtigt at killingen får nogle jævnaldrende killinger at vokse op sammen med..
jun 2014
nov 2013
nov 2013
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Vægtøgningen lyder til at være fin, men hvor tit fodrer du den? Jeg vil mene, at hver 3-4. time er OK, for den skal også have tid til at sove.
Killingebæ har normalt konsistens som remoulade (farven også) og skal ikke så gerne være tyndere.
Til killinger på den alder anbefales færdigblandet killingemælk, meget gerne KMR-mælk og ikke bare kattemælk, som ikke indeholder alle de næringsstoffer, en killing har brug for.
Du skal ikke kun stimulere den i numsen. Start med selve dens mave og nedad. Rens den også om munden, når den har drukket.
Det er også en god idé af og til at gnide hele dens pels over med en hårdt opvredet klud (jeg bruger engangsklude af skumgummi) for at holde dens pels ren, men dette er ikke nødvendigt, hvis din missemor begynder at slikke den, hvilket jeg tror, hun vil gøre.
Det er selvfølgelig altid det bedste for en killing at have jævnaldrende "søskende" at vokse op og tumle med, men det er ikke et absolut MUST, hvis der er andre katte i huset, som interesserer sig for den og hen ad vejen lærer den "kattesprog".
Men du skal nok være obs på, at Olfert om ikke så længe vil prøve at lege med den, som han ville gøre med en jævnaldrende killing, og det vil være for hårdt.
Held og lykke - Hvor er det godt, du har taget dig af missebarnet
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
En så lille killing skal allerhelst have en mor og nogle søskende, for at vokse op og blive en "normal" kat.
Derudover skal man huske på at der kan let være en årsag til at så lille en killing er blevet efterladt. At en missemor har ment at den ikke var stærk nok til at leve.
Derudover er der så så så så mange katte i det danske land.
Det er den kyniske mening, men det var hvad jeg ville have gjort.
jan 2012
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Katte: 5 Emner: 13 Svar: 612
sep 2011
sep 2011
Killingen har brug for en kattemor, selvom du klare opgaven med mad så flot. For killingens bedste, så find en missemor der tager den til sin egen lille flok
sep 2011
jun 2014
Meget rundt. Er desværre ikke mobil, og det ville være synd at tage et tog helt derop med misser, men tusind tak for hjælpen! Håber nogle melder sig. Og til Heidi: jeg vil ikke aflive den med mindre den lige pludselig viser tegn på at den har det dårligt. Har haft den i 3 dage, og den spiser, og falder i søvn hos mig lige så snart jeg tager den op, (ligger den på en dunk med varmt vand og med tæppe over, og så ligger den bare og brummer og hygger sig) derudover passer min
Missemor godt på den, og putter med den, så selvom det ikke er "nok" så er det da en del sammenlignet med ingenting! Jeg VIL finde en ammemor til den, men som overstående viser er det svært. Og det vil jeg ikke lade den aflive af. Man afliver jo heller ikke menneske børn selvom de er lagt i en kurv foran et børnehjem. (Dårlig ting at sammenligne med, men synes den har lov til at have en chance- SÅ LÆNGE DEN VISER TEGN PÅ AT HAVE DET GODT! Og mine katte stadig tager den ind til sig. - den får modermælkserstatning, som kan gives helt med til 7 dage, har spurgt mig godt til råds i dyreforretningen om hvad jeg skulle gøre. - jeg fodrer den ca hver anden time- det er hvad jeg har læst mig til når den er så lille. Nogle gange ligger den og prøver at finde en "brytvorte" på mig, og så henter jeg sutteflasken der og så er den sulten. Har læst at en killing for det meste må spise så meget de vil- så lang tid det ikke er over fodring. Så prøver mig bare frem og tilbage. Derudover ligger jeg killinger op af min egen kats mave og så ligger jeg sutteflasken ind, så det virker allermest naturligt. Hurra for missemor er en stor og doven kat:-)
sep 2011
Det er hårdt arbejde at flaske en killing op, og det er minimum hveranden time i 3 uger til den kan spise selv.
jun 2014
sep 2011
Jeg har sendt det til dig i en privat besked
sep 2011
jun 2014
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Men I kan for en sikkerheds skyld komme lidt tis og afføring fra hendes egne killinger på den.
jul 2008
§ 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.
der står ikke at man bare skal springer over den killing som sidder alene uden mor
for vis det var sagen ja så ville ingen ville tage en killing til sig fordi man ville risikere at hænge på en bøde - for der er altså mange internatter som slet ikke tager imod så små killinger uden mor. Hos os ville vi slet ikke have dem. Det kræver for meget arbejde at have en killing som skal flaskes op.
i mit ordforråd er erhvereve ikke det samme som at man hjælper en herreløs kat. Man får den jo ikke udleveret af nogen
Men hun må kun overdrage den til internat eller ammemor
jan 2012
Krydser fingre for at din lille mis bliver godtaget af din mors arbejdskollegas mismor
jun 2014
jan 2012
jul 2008
MEN du må ikke sælger eller overdrage den til andre end internatter eller ammemøder
og det med at man bare skal aflever dem på internattet, ja det passer så bare ikke, for de tager dem stort set ikke ind.
ja så er der aflivning tilbage - hvilket er mest humant i min verden, da d
jul 2008
som min dyrlæge siger så skal man være lidt småtosset med henvisning til at vi i vores familie kan lidt mere end de fleste. Og så samtidigt 8 år på kv så kan jeg nok mere end de fleste katteejere.
sep 2011
Jeg tror ikke mange kan se sig fri for at tage killingen til sig og gøre hvad man kan for den skal overleve. Hvis internaterne er fyldt op, og en amme ikke hænger på træerne....
Jeg mægter at tro at du Felis, ikke ville forsøge at redde den fordi loven siger, bla bla bla... Jeg ved jeg havde taget den til mig og forsøgt at gøre det rigtige. Stod ingen til at overtage, ville jeg opflaske selv og håbe på en amme meldte sig hen af vejen...
sep 2011
Ville du stoppe op, stå og kigge på den imens du ringer diverse internater op? Hvis du får at vide der er fuldt op alle steder, ville du så mens du står foran den, oprette en tråd diverse steder hvor du leder efter en amme til hjælp? Hvis det så ikke lykkedes mens du står der, ville du så trække på skuldrene og gå videre? For loven siger jo du ikke må "erhverve" dig killinger på under 12 uger...
Eller ville du, ligesom flertallet, samle den lille killing op og "erhverve" dig den, give den varme og omsorg, måske mælkeerstatning og håbe på det er muligt at finde hjælp til den lille på en eller anden måde, (efter "erhvervelse" søge efter amme, internat mm.) inden en forbipasserende ræv eller hund får kløerne i den?
sep 2011
sep 2011
HAR killingen sin mor, så skal man da selvfølgelig lade den blive ved hende til den er 12 uger, det bliver vi slet ikke uenige i!
Men har killingen IKKE sin mor, ingen internater kan tage imod og ingen amme er umiddelbart at finde lige straks, så er der en brist i loven hvis det så skal betyde den skal overlader til naturens gang eller SKAL aflives.
Personligt havde jeg taget den med mig, og gjort hvad jeg kunne for at finde en ammemor. Imidlertid havde jeg gjort hvad JEG er i stand til, at holde den i live til en amme byder sig... Lov eller ej! Killingen er ikke nødvendigvis syg fordi mormis er væk, hun kan være kommet til skade.
Men dit svar på mit spørgsmål er så at du havde erhvervet dig killingen for at tage til dyrlæge for at få den aflivet Felis? Eller hvad?
sep 2011
At det "kan blive nødvendigt at aflive" er der jo ingen tvivl om, men det svare jo ikke på om det er det du havde gjort i pågældende situation...
sep 2011
Jeg fik selv en lille mis ind til mit kuld forleden. Den var praktisk talt nyfødt, og mine killinger er 2,5 uger gamle, så det fungerede ikke på trods af min missemor tog sig af den, den fik ikke lov at komme til babserne. Den blev derfor sendt til en amme, og det viste sig at det jeg troede var navlebrok, var åben bughule.... Så lille mis måtte jo desværre aflives.
Det er et af de utallige eksempler på at de fundne killinger ofte er efterladt af en årsag... Men der er stadig situationer hvor killinger findes og mormis er død i trafikken eller lignende. Disse killinger har jo brug for hjælp for at overleve.
Også enig i at det ikke er hensigtsmæssigt at tage killinger ind til sig selv, uden at vide hvad man skal gøre med sådan en lille en. For nej, det er slet ikke nok at kunne give sutteflaske.
Men igen, jeg ser altid på situationerne hver for sig, på trods af loven. Og det siger du jo egentlig også selv inddirekte med dit svar angående en killing på 7-8 uger. Denne killing ville ikke lide skade af at være hos dig et par dage, til en mormis er fundet. Det kan en nyfødt killing desværre, hvis ikke man ved hvordan den skal håndteres...
Langt hen af vejen er vi slet ikke uenige tror jeg, vi udtrykker os nok bare lidt forskelligt
Lidt mindre "lov" og lidt mere medmenneskelighed kan måske åbne flere uvidende mennesker op. Og Felis, du har enormt meget viden og erfaring, det ved de fleste herinde, men når folk føler sig angrebet lytter de ikke til rådene og fornuften, men går i selvforsvar - hvilket også er en naturlig adfærd...
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Hvis det sker igen, så kan du kontakte hittekilling.dk De har plejefamilier i hele landet
sep 2011
jun 2014
jun 2014
jan 2012
Hvis du holder kontakten til ammemor så må du da gerne opdatere hen af vejen
jun 2014
jan 2012
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
Folk der lave love sidder ofte bag et skrivebord, uden selv at have stået i benævnte situation .
Havde gjort som du
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Du har gjort alt hvad du kunne, og dét med succes, heldigvis.
Godt gået, Camilla! Se du bare bort fra lovens lange arme.
sep 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 50
HJÆLP! KILLING 1 uge!