{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.031 visninger | Oprettet:

et par killingespørgsmål {{forumTopicSubject}}

smiley hej i kloge hoveder

for 5 dage siden var en bekendt af mig ude for at skulle smide skrald ud i deres container, han smed posen i, og hørte så nogen små lyde, han åbnede containeren igen og lyttede, og hørte så en lille piv lyd flere gange, til sidst måtte han jo op i containeren og fik efter lidt fundet en lille killing smiley
han tog den med sig da der ingen andre var, ogggg en killing kan jo ikke lige komme op i en lukket container alene smiley
han tog den til dyrlægen hvor dyrlægen vurderede den til mellem 6-7 uger.
da han i forvejen har en kat og ikke måtte have flere tilbød jeg at tage imod ham smiley
så han er nu blevet min lille hittekilling der bliver kaldt Figaro.
da vi fik ham hjem, stod vi lidt, hvad vi egentligt skulle gøre af ham når vi sov osv. mere fordi vores hus er stort, så han kan nemt finde små gemmesteder at prutte/tisse... så jeg fandt min gamle hunds kæmpe hundebur frem i jern og slog op, ind med kattepakke en lækker pude, mad og vand (den får modermælkserstatning ved siden fra dyrlægen) smiley
han har det godt der, og er så tæt på toilet (kattebakke) og kan finde tingende i vores store hus indne man kommer til at lave på gulvet eller i vindueskarmen smiley
vi har haft den lille prut med ude de sidste 2 dage så han har kunne undersøge haven og være sammen med os og børnene når vi var ude smiley og han har så også skidt/tisset et par gange uden for ..
nu spurgte manden mig så, hvornår må han være ude hele tiden? hvornår er han så gammel så han ved hvor kattebakken er? eller endnu bedre, at han kan benytte kattelemmen sammen med vores store kat og gå ud og besørge?
vores store hankat var nemlig 1 ½ år da han lærte at bruge kattelem, så det var jo lidt nemmere at lære ham det end en killing..
jeg har sagt til manden at minimum når han er 12-14 uger så skal han ikke ud (alene) og det er ok for manden,
men hvad siger i ?
hvad ville være bedst for det lille pjok?

i får lige et billed af min lille modige Figaro som tråds hans hårde start i container er hamrende kælen og spiner som en hele traktor hehe smiley
dyrlægen roser ham for at han trods er så fin smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  et par killingespørgsmål
  • #1   5. jun 2014 Jeg ville finde ham et sted, hvor han kan vokse op sammen med andre små mislinger, som han kan lege med. Ellers risikerer han at få adfærdsforstyrrelser, når han er voksen.

  • #2   5. jun 2014 Susanne

    han har mulighed for at lege her, vi har for det første en kat i forvejen som syntes det er rigtigt skægt at ha fået selskab og de leger en del, plus 3 børn som også syntes det er sjovt at lege med de der pinde med legetøj på og kaste små killingebolde osv , så han bliver rigeligt underholdt og leget med ..

    og dyrlægen har sagt god for det, så han bliver her smiley


  • #4   5. jun 2014 Børn kan under ingen omstændigheder erstatte søskende. Og jo, jeg taler af erfaring. Jeg har selv haft killinger, der var alt for unge. Ja, jeg har også kunne mærke det på mine enekillinger, der er vokset op uden søskende. PÅ TRODS AF, at jeg har andre katte.

    I kan ikke erstatte det, han ville få i en rigtig kattefamilie. Og senere i livet risikerer i at stå med en aggressiv eller urenlig kat. smiley


  • #5   5. jun 2014 Hej Tøsen smiley tusind tak for din rare besked hehe


    Susanne
    Jeg har selv haft killinger som var helt små, og har engang flaskede en op som var omkring 2 uger da den blev fundet kold og livløs med 2 døde søskende smiley
    MEN dengang boede jeg på en gård, så der var mulighederne anderledes og vi havde killingerne i en hesteboks som stod åbent, så de kunne gå frit som de ville når de blev ældre. , og mærkeligt nok var killingerne klogere end huskatte smiley så jeg var aldrig nervøs for killingerne skulle smutte ud , også fordi der var ikke et gulvtæppe et eller andet sted de kunne risikere at tisse på hehe smiley
    og jeg var kun 10-11 dengang..

    men det med aggressiv og urenlig, det tvivler jeg meget stærkt på, han skal jo ikke være indekat, men ude og inde som han selv har lyst til smiley og som jeg skrev tidligere har jeg flasket en killing op før, og hun blev det mest klistret der fandtes, og var altid med rundt på gården overalt smiley , man kan kun se tiden an, men som man bare mærker nu i hans sind som han er nu, så er han det skønneste.


    profilbillede
  • #6   5. jun 2014 Det er nu påvist, at killinger der vokser op uden mor og søskende oftes får adfærdsændringer som voksne, så må du jo tvivle alt det, du vil. Iøvrigt er lovgivningen lige her.

    Bekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger

    I medfør af § 11, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007, som ændret ved lov nr. 499 og 500 af 12. juni 2009, fastsættes følgende:
    § 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.
    Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat.
    § 2. Justitsministeriet kan meddele dispensation fra denne bekendtgørelse, hvis hensynet til moderdyrets og killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.
    § 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009.
    Justitsministeriet, den 29. oktober 2009
    Brian Mikkelsen
    / Cristina A. Gulisano


  • #7   5. jun 2014 Jeg er nu enig med Susanne, ofte ses adfærdsforstyrrelser grundet for tidlig afvænding fra moderen og manglende søskende først når katten bliver ældre, gerne i 2-4 års alderen..

    Jeg håber din killing får nok af stimulering fra din voksne kat, men dine børn kan ikke lære din killing kattesprog, og det er ikke sikkert at din voksne kat kan det i godt nok omfang, men det vil tiden jo vise, i hvert fald ved du nu hvad grunden er hvis han pludselig bliver aggressiv, urenlig, eller får andre mærkelige adfærdsforandringer i en voksen alder, klister kat kan altså være en adfærdsforstyrrelse..

    Mht hvornår han er klar til at være ude alene afhænger helt af katten, hvis han trives fint med at være ude sammen med jer nu, så fortsæt med det, efterhånden vil han kopiere jeres voksne kat og følge med ham ud, dog vil jeg syntes at han ikke bør gå ude alene før han er øremærket og også helst kastreret..


  • #8   5. jun 2014 I forhold til spørgsmålene så skal der da gå nogen tid endnu før han skal ud selv. Voksne katte der flytter, der hører jeg mange sige 2-3 uger i nyt hjem.
    I fht killinger, så mener jeg at have læst at de skal være 4-5 måneder før deres stedsans er helt udviklet.
    Mht kattelemmen, så tror jeg sagtens en lille killing kan lære det.


  • #9   5. jun 2014 Min den ene udviste først adfærdsforstyrrelser, da den var 6 år gammel. Den overp*ssede min stedsøns seng. Og nej, der var intet fysisk galt med hende. Hun var taget fra søskende med 5-6 uger.

  • #10   5. jun 2014 meget muligt du sender mig en lov søde susanne, men hvad ville du ha gjort jeg skulle????

    så skulle han være blevet efterladt i containeren

    og du siger jeg skal finde ham en kattefamilie, du modsiger dig selv ved at sende mig den lov, for det betyder jeg ikke må sende ham videre til en ny kattefamilie

    prøv nu at forstå at det her er gjort for killingens bedste i samråd med dyrlægen som er fuldt med indeover hvad der er bedst for ham pt,

    og der er allerede bestilt tid ude i fremtiden til kasteration, chip og øremærkning når han er gammel nok i samråd med dyrlægen smiley


  • #11   5. jun 2014 Finde en amme, som jeg også har skrevet.


    eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat


  • #12   5. jun 2014 Dyrlægen burde vide bedre. Jeg ville nok finde en anden dyrlæge.

  • #13   5. jun 2014 Sikke et flot arbejde du gør, for denne stakkels lille smukke killing, som nok havde gået en meget grim skæbne i møde, hvis du ikke var trådt frem! smiley

    Jeg ville ikke lukke ham ud alene, før han er kastreret og mærket.
    Nu I allerede har ham ude, bliver han jo vant til det, og vil sagtens kunne fungere alene ude når han er blevet lidt større (tror 12 - 14 uger er okay).
    Ville kastrere ham, så han ikke kommer op i vilde slåskampe, laver uønskede killinger og generelt bare for hans og jeres skyld.

    Ang. kattelemmen, kommer det helt an på katten, min "kloge" Tarzan, skulle blot have vist, hvordan man kom ind, og derefter hoppede han selv ind og ud, som om han altid havde gjort det smiley Han var ca. 2 år da jeg fik kattelem.
    Min gamle "ikke så kloge" Lucky luke, skulle have vist det en del gange, men efter noget tid fandt han ud af det, han var 7 måneder da han prøvede det. Kattelemmen sidder dog også højt (32 cm), så det var lidt svært for en bette killing smiley


  • #14   5. jun 2014 Er haven forresten indhegnet, eller kommer han til, at løbe frit?
    Hvis han skal løbe frit, ville jeg lægge noget brugt kattegrus rundt omkring ved huset/ haven, så han kan lugte hvor han bor smiley


  • #15   5. jun 2014 Tak Josefine smiley

    nej haven er ikke indhegnet, så han kommer til at styre vejen med bossen vi har i forvejen hehe, det med kasterering og mærkning er allerede bestilt tid til dengang i fremtiden han er gammel nok smiley dyrlægen ville sende mig et brev når tiden var til det og hun mente han var gammel nok ..


  • #16   5. jun 2014 Han er gammel nok når han er 12 uger..

  • #17   5. jun 2014 Det lyder super godt smiley
    Held og lykke med den smukke dreng.


  • Charlotte O
    Charlotte O Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
    #18   5. jun 2014 Et klap på skulderen for at tage den skønne mis til jer.

    Måske lovgivningen siger noget andet.
    Men han skal nok trives hos jer.
    Så glem alle de negative kommentarer smiley





  • #19   5. jun 2014 Tak Charlotte for den venlige besked smiley

  • #21   6. jun 2014 Felis, og betale for at for den igen ? eller aldrig risikere at se den igen ? nej jeg har plads, jeg har tid, så den har det udemærket her smiley

    havde den været 3-4 uger så ja, så havde jeg sendt den afsted

    men den er så gammel at den leger hele dagen lang, udentaget når trætheden får overtaget smill
    den spiser som den skal og mere til, den mangler ingenting


  • #23   6. jun 2014 ja men det sker ikke

    sorry. men jeg lytter her til hvad jeg ser og føler er rigtigt, og jeg føler ikke det er rigtigt at sætte en næsten 8 ugers killing ud til en ny familie

    den har haft sit stress i livet, og han har en ny familie, og den bliver han ved med at have


    profilbillede
  • #25   6. jun 2014 ja det ved jeg godt, og det skal han nok lære, godt nok af en legeonkel og os som mennesker, men det kan man godt og er gjort før

  • #28   6. jun 2014 NFO

    den container er en LUKKET container

    uanset hvad så er der nogen der har smidt den i! den kan ikke komme ind selv, og en missemor kan umuligt åbne en låge på en container smiley
    ja sorry men jeg er 100 % sikker på at nogen har skildt sig af med den, på den uhvertelige måde at smide den i en container smiley


    Tusind tak Tøsen 1987 smiley


  • #30   6. jun 2014 ARGG!!! smiley

    en hver med dyrehjertet på rette sted havde kunne se med det samme at det der var en killing i NØD! ingen ved hvor længe der har opholdt sig i containeren! men dyrlægen sagde den led af væskemangel da den blev fundet, så noget tid har den ligget deri

    så med hjertet på rette sted, så JA så blev den fisket op med det samme !!
    var den fundet i en hæk, eller var den fundet under en holdende bil, så ja så havde de nok ladet den ligge i noget tid for at se om missemor kom og hentede, men for pokker, i en LUKKET container, der kommer ikke nogen missemor og henter smiley


  • #32   6. jun 2014 NFO-Moar

    ejjj come on!!!! smiley :D

    ha ha ha


  • #34   6. jun 2014 godbye smiley

    for ja , jeg kan kun grine når du åbentbart og åbentlyst ikke læser hvad der bliver skrevet op til flere gange



  • #37   6. jun 2014 kan nikke genkende til rigtigt meget af det som han allerede godt KAN og hvordan han er

    og det med at lære med andre katte, det lære min anden kat ham uden problemer kan vi se, og han har taget ham til sig som sin egen, trods han er hankat

    så jeg VED når jeg ser på dem, at han intet mangler



  • #40   6. jun 2014 WHAT!!!! NFO nu syntes jeg virkelig du skulle tag og sy fingrene sammen og stop med at skrive om noget du tydeligt ikke aner en fis om !!

    INTET her er for min eller for børnenes skyld!

    så sip og stop dit plader , hvis ikke du kan/vil svare på de spørgsmål jeg har, så kan jeg ikke bruge dine svar til en DYT



  • #41   6. jun 2014 nu skal i også huske at katte-enebørn jo altså også godt kan lære at være katte smiley

    Det optimale for denne killing havde været at have sin rigtige mor og søskende hele vejen igennem, og ikke at være fundet i en container. Men det er så desværre ikke killingens virkelighed.

    Jeg er enig i det mest optimale for killingen her ville være en ammemor og nogle søskende. Men når nu TS har en kat der gider killingen og gider at lege og opdrage mm., så er det jo ikke "mishandling" af killingen at hun vælger at beholde den.

    Jeg havde personligt fundet en ammemor i nærheden, og aftalt katten skulle tilbage til mig når den bliver 12 uger. Fordi det ER det bedste for den lille.

    Men TS vælger at beholde den selv, og det tror jeg ingen herinde kan lave om på.


  • #42   6. jun 2014 For at besvare dine spørgsmål, uden at have læst hele tråden igennem for om svarene allerede er kommet, så vil jeg sige, at havde han været ved sin missemor, så var han 100% renlig nu, i en alder på 7 uger. For at gøre ham der, hvis ikke han er blevet det, kræver det i løfter ham i kattebakken flere gange dagligt, så han forstår at det er der det skal forgå, ligesom missemor ville have gjort.

    Jeg ville holde ham overvejende inde indtil han er 4-6 mdr og til han er kastreret. Han vil helt automatisk lære at følge jeres store mis igennem kattelemmen, så den del kommer af sig selv smiley

    Hvis han skal lære at besørge ude, så kan i til den tid flytte kattebakken ligeså stille hen mod kattelemmen, for senere at flytte den udenfor døren, åbne den, hælde gruset ud og sidst vil han nok begynde at benytte bedene mm smiley Alt sammen i små skridt...


  • #43   6. jun 2014 Tak Ditte smiley

    han er helt renlig, og går i kattebakken, han har kun små upsere pga vores hus er så stort , så han render og leger og pludselig ups, så skal man, og ja så når han altså ikke altid derud men finder nærmeste hjørne hehe..

    men vi prøver at holde døre lukket så han ikke så monster meget plads at rende på smiley


  • #44   6. jun 2014 så skal i måske anskaffe jer en bakke eller to mere, for det kan altså godt gøre ham "doven" hvis ikke bakkerne er i nærheden. Når jeg har killinger har jeg en bakke i hvert rum de har adgang til, indtil de er omkring 10 uger. Så undgår man uheldene, som også kan medvirke til urenlig adfærd smiley

  • #45   6. jun 2014 Jeg har haft katteenebørn. Og jo er man heldig, lærer de at være katte. Men er man uheldig, gør de ikke.

    To ud af mine tre enebørn er blevet en smule sære.

    Den tredie er helt normal, men han har også haft en større killing at lege med, da han var lille.

    NEJ det er sku ikke ok bevidst at bryde loven og byde killingen de vilkår. Stakkels stakkels lille misling. Og ejer griner bare af det. Øv. smiley


  • #46   6. jun 2014 Ditte

    ok smiley ja så må jeg det, har en i hver ende af huset, men må da nok sætte et par extra op smiley

    min gamle kat, er heldigvis slet ikke int i kattebakker hihi, han er heldigvis naturfri


  • #47   6. jun 2014 Jeg siger heller ikke det er ok at bryde loven, og at jeg personligt havde fundet en ammemor. Men det tror jeg ikke TS har tænkt sig ligeglydigt hvor meget vi skriver det til hende.

  • #48   6. jun 2014 griner bestemt ikke af det

    jeg griner af NFO


  • #50   6. jun 2014 jo det ville jeg, for jeg er ikke en person der bare vil stå på sidelinien og tage imod pis smiley sådan er JEG nemlig

  • #53   6. jun 2014 Nfo, der står jo bare "til et godt hjem" i tråden, der står ikke den er kommet til en amme?

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #54   6. jun 2014 Ej come on nu må I dælme holde op. Sket er sket og hvis Ditte skriver hendes hankat har taget killingen til sig som sin egen, så må vi jo bare håbe at den ingen problemer får senere hen i livet, men vil leve som en killing der har haft en Mor. Heldigvis sker det ikke så ofte, at en killing får problemer senere hen, hvis den har en anden voksen kat der vil tage den til sig og lære den kattesprog mm.

  • #57   8. jun 2014 Hvad med at anskaffe en killing mere? (Selvfølgelig en på 12 uger)
    Det hjalp sindsygt meget på min kat, der kom hjemmefra nogle uger for tidligt.



  • #58   8. jun 2014 Maria B

    ejjj 2 katte er rigeligt i vores hus og hjem, med en schæfer også 3 børn og 2 voksne, og om 3 uger kommer der schæfer hvalpe hehe, såååå ellers tak, no more animals hehe


  • #59   8. jun 2014 Ditte, jeg synes du har gjort det godt. Du har jo ikke søgt efter en lille bitte nuttet killing på 6 uger i DBA eller hentet på en gård, vel. Den blev fundet i en container med låg på!

    Kunne kattemor havde flyttet sine killinger henover en åben container i blæsevejr, tabt killingen, låget blæste i, og morkat løb. Tja NFO det er muligt. Jeg synes ellers normalt godt om dine indlæg, men jeg synes du er lige hård nok ved Ditte her.

    Det er meget vigtigt at der er en anden kat der er med den lille, så den lærer at opfører sig som det den er, en kat. Hvis din kat undgår den, kunne du pleje nogle killinger i samme alder for et kattehjem og hjælpe både killinger, din killing og kattehjemmet. Vigtigt din killing er på lidt plads den første måneds tid, når du ikke kan holde øje med den. Og så flere tissebakker flere steder. Sæt den op i engang imellem "skal du ikke lige tisse"? smiley Killingen skal ikke ud at rende alene før den er kastreret og øremærket som 6 måneder. Men en sele kan bruges når I er ude sammen.

    Pøj pøj Ditte, og thumbs up! Hilsen fra en der selv har en kat som er fundet som 8 ugers og er det skønneste.


  • #60   8. jun 2014 Hej Lulu

    tak for din besked

    min hankat har taget ham til sig som sin egen, vasker ham, leger med ham, og han har taget ham med ud på vores terasse for at lege med blade smiley så har jeg så givet ham en sele på så jeg ved hvor han er smiley
    han (bor) ude i vores bryggers om natten, så han har lidt plads som du siger, det går godt og han ved hvor sin kattebakke er, og så i dagtimerne er han rundt omkring i huset, og jeg gør ligesom du siger sætter ham derud engang imellem så vi ikke får upsere smiley og det er han super sød til, og så lukker vi nogen gange døren derud til så han lige kan få fred og sove da vi som sagt har en del børn i huset, men når han vil ud kan han dælme godt sige til hihi

    vi har haft ham lidt over en uge nu smiley og hver dag bliver nemmere og nemmere med ham smiley vi fik ham vejet igår da vi havde haft ham i en uge, og han har taget 180 g på en uge, så han tager også fint på og vejer 650 g . .


  • #61   9. jun 2014 Ditte, dejligt din kat har taget ham til sig. Det er vigtigt! Pas på med at lade ham løbe ude uden opsyn - en killing kan forsvinde på få minutter og du fandt den aldrig igen. En løs hund, anden kat kan komme tilfældigt forbi og skade den osv. Derfor kan kat i sele uden opsyn også være farligt.

    Du skal også være meget obs når du får ny hvalp om et par uger. Hvalpen er sikkert meget større end killing og den har også meget at lære og kender ikke grænser og kan skade den lille på kort sekund.

    En masse Pas på'er smiley men tænk på den lille killing som et lille menneskebarn, som du heller ikke ville overlade alene i div situationer.

    Få ham tidlig kastreret og øremærket. Min dyrlæge siger fra 2 kg smiley Med alle de børn og dyr i hjemmet, så vil det være godt det bliver gjort hurtigst muligt, hvis han skulle blive væk.


  • #62   9. jun 2014 vi får ikke bare en hvalp, det er vores egen hund der venter et kuld smiley



  • #63   12. jun 2014 Hej...
    Jeg er nok hård og ikke fair hvis opbakning er vejen frem.
    Jeg er opdrætter, uddannet på dyrehospital, kender loven osv osv

    For det første er den kat du sender billeder af ikke i nærheden af 8 uger. De vejer mellem 55-90 Gram ved fødslen. Og tager herefter min100- 120g på om ugen.

    Kan du selv regne dig frem til hvor vi så er aldersmæssigt ? At din den sidste uge har taget 180 g på tyder endten på den har manglet det, eller den har været svært dehydreret.

    Jeg syntes det er godt du har taget den til dyrlægen, du kan også være sikker på de kender loven, og ved du ikke må tage den til dig. Men i og med du tager den, slipper de for problemerne i at finde en amme og de har en til at betale regningen.

    Jeg syntes det er synd for katten du bevist vælger at begrænse dens udvikling, dine børn og din ældre kat kan ikke lære den de basale færdigheder. Det ville en amnemir kunne, og tro mig, de vil kun sætte pris på du henter den igen når den er 12 uger.

    Du skrev selv at var den yngre ville du gøre det, det fortæller jeg dig så nu den er, både ud fra den vægt du selv angiver og de billeder du lægger på. Så vil da se frem til at også du ikke føler dig ophævet over loven men tager tingene til dig og gør det bedste for din kat.

    Mvh


  • #64   12. jun 2014 aaa er det ikke snart et udebateret emne det her smiley


    har nu haft ham i 2 hele uger i morgen, han vokser fint, er dejlig aktiv og med spræl på livet . .



  • #65   12. jun 2014 og ja. hvis du læste højere oppe, så ja så var han meget dehydreret da han som sagt havde været i en container som folk ikke aner hvor længe han har været der ..

    så ja han var dehydreret , og højst sandsynligt fra en vildkat, så han har sikkert også manglet noget nærring

    men dont worry, alt det det får han nu


Kommentér på:
et par killingespørgsmål

Annonce