HD {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har en Main coon på 1½ år ca, han vejer næsten 7 kg nu og er ved at være godt stor, og jeg ved jo at disse racer kan få problemer med hofterne.
Jeg har ikke lagt mærke til noget overhovedet, og han springer fint rundt og det hele.
Men jeg tænker på om det måske ville være en idé at få taget et billede af hans hofter næste gang vi skal ind til vaccine for at være sikre på at der ikk er noget, for han har vokset lidt hurtigt det sidste halve års tid.
Men er der idé i at få taget billeder af hofterne når han er så ung? Han skal ikk bruges til avl eller noget, men tænker at jeg hellere vil vide det nu og tage hensyn til det end først at opdage det når det er så slemt at vi ikk kan gøre noget for ham.
Hvad mener i? skal vi bruge penge på at få taget billeder, han skal have tandrensning inden året er slut så tænker at det måske kunne gøres i den forbindelse, så bliver det jo ikk så dyrt, og skal afsted med to katte til tandrensning og vaccine
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
En sund og velfungerende kat som ikke skal bruges til avl er der ingen grund til det, for der er som Felis siger ingen kur mod HD, der er intet du kan gøre for at forebygge det..
Men omvendt beroliger det dig i hverdagen så når han skal have renset tænder så skal han jo alligevel sove og have taget billeder af tænder, så kan man da godt tage billeder af hofter også..
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 67 Katte: 4 Emner: 75 Svar: 9.174
selv en kat efter testede forældre og forfædre kan få HD, og bliver den overvægtig bliver det ikke bedre, men har den ondt røre den ikke så meget på sig og har større risiko for 0vervægt..
jeg har selv været turen igennem, og måtte aflive min skønne dreng, 4år gammel, for han kunne ikke holdes smertesfri,,,, jeg tror ikke jeg kunne have gjort meget andet end jeg gjodre
din dreng ligger absolut ikke i den største ende
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
Nej jeg ved godt at der ikk er så meget at gøre når de har det, men var mere for at berolige mig selv, men jeg ser på det, og vil høre dyrlægen efter hvad det vil koste for at få taget billedet når han alligevel skal have ordnet tænder
nov 2011
De får råt når jeg har råd til det, har ikk råd til at købe det hver uge, og den yngste får dags gamle kyllinger en gang imellem, men den ældste vil overhovedet ikk røre dem, kan nogle gange få råt kyllingekød i ham, men ikk altid.
Den ældste har aldrig haft problemer med tænderne før, har altid fået ros af dyrlægen, men efter en periode hvor de fik meget vådkost så begyndte han at døje med rødt tandkød, han har været i behandling for det og det er også bedre nu. Men han spiser rigtig mange mus, så det hjælper lidt på det med at han ikk vil spise råt kød. Den anden dag spiste han 4-5 stk i løbet af dagen
nov 2011
Den ene har lige haft en mus indenfor den dumme kat, vi brugte to timer på at få den ud igen. Hehe. Nåede ikk at stoppe ham før han slap den løs inde i stuen. Men heldigvis lykkedes det at få den ud igen ved hjælp af begge katte.
HD