Der er noget galt med Laurits Der er noget galt med Laurits
Min mand vækkede mig her i morges lidt over 5, da han havde opdaget at vores kat Laurits bare lå og var slap.
Han vil ikke spise og han vil bare helst ligge krøllet sammen i et hjørne. Han plejer ellers altid at være frisk om morgen og vækker os for at få morgenmad og generelt meget kælen. Men nu spinder han overhovedet ikke og halen hænger bare, selvom han plejer at vippe en del med halen når vi snakker til ham.
Så han er slet ikke sig selv, selv ikke ynglingsmaden kunne lokke noget i ham.
Vi har fået en tid ved dyrlægen her om 30 min, så jeg håber han kan finde ud af hvad der er galt med vores smukke misser
uha, hvor bliver man altså bekymret når katten ikke er sig selv. Jeg krydser fingre for at det er noget der er nemt at ordne, så han snart kan blive sig selv igen.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
dec 2009
Følger: 5 Følgere: 28 Katte: 5 Emner: 118 Svar: 843
De vil amputere halen, da den jo er helt lam og vil bare genere ham. Han har en lang hale, så han vil slæbe den hen af jorden når han går.
Der er heldigvis ikke andre skader, så på sin vis er det billigt sluppet, men jeg sidder nu stadig og tuder over at han mister sin hale.
Dyrlægen vil enten amputere hans hale i dag eller i morgen tidlig alt efter hvornår han kan få ham ind på operationsbordet.
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
I skrivende stund er du vist hos dyrlægen, men vil du ikke godt komme med en updata?
God bedring med ham og godt at I opdagede det og kom afsted.
aug 2010
Er han blevet påkørt?
jul 2012
Men godt i kom afsted så hurtigt så han fik hjælp og smertestillende.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Har du en ide om hvad der kan være sket siden han sådan er blevet skadet???
dec 2009
Muligvis har han hængt fast i halen et sted, men det eneste er er at se er på røntgen hvor halen er rykket af. Den er helt separeret fra rygsøjlen.
Umiddelbart vil jeg tro at hvis han var blevet ramt af en bil, så vil der også være andre skader - dyrlægen mente vist heller ikke at det var en bil der havde skylden.
Har lige snakket med forsikringen og de dækker ikke amputationer med mindre der er tale om særlige tilfælde og med forhåndsgodkendelse. De vil så ringe tilbage med svar
dec 2009
Det var da rart at vide vi ikke skal spekulere på regningen, selvom der selvfølgelig var penge til det.
jan 2012
Og ja ja det kan da godt være at der var penge til det, men hvad hulan skal man med forsikringen hvis de ikke vil dække skader der er opstået på katten
dec 2009
Nu har de historien og så skulle der formentlig ikke være mere med dem. Jeg har heldigvis aldrig haft brug for dem før nu.
Nu håber jeg bare at dyrlægen snart ringer tilbage og fortæller om han bliver opereret i dag eller i morgen, men nu skal han jo også lige have en chance - det er jo ikke engang en time siden jeg kom hjem.
jan 2012
Jeg kan godt forstå du gerne vil have det overstået i en fart, der er intet værre end at vente, man er bare så rastløs når man er uvidende
Håber du snart får ham hjem så du kan pleje ham og han hurtigt bliver frisk igen, han skal jo lige lære at finde balancen igen uden hale, der bliver nok lige noget genoptræning et stykke tid, og han må nok holdes inde i nogen tid også..
dec 2009
Men dyrlægen har ringet tilbage at nu er halen amputeret og vi kan hente ham i eftermiddag når han er vågnet ordentlig fra bedøvelsen.
jan 2012
dec 2009
vi må bare prøve at forkæle ham det bedste vi kan. Klokken må også gerne snart blive 14 så jeg kan komme op og hente ham og så se hvor meget det lykkes ham at tage af halen og hvordan det ellers gik.
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
Håber at han snart er frisk igen og at han hurtigt lære at balancere uden halen
jan 2014
Følger: 16 Følgere: 426 Katte: 3 Emner: 105 Svar: 1.457
God bedring med jeres nu haleløse kat
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Held og lykke med ham!
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Godt han har gode ejere, der straks sørgede for behandling
Rigtig god bedring med ham!
dec 2009
Vi har fået smertestillende med til de næste 15 dage og stingene skal tages om 10 dage.
Efter dyrlægen havde fået ham barberet kunne han se nogle flere mærker på halen og bækken, så han mener at han har siddet fast i noget. Klørene var også noget flosset, selvom vi ikke lige kunne se det først, men der var vi jo også mere bekymret for ryggen end poterne ved den første undersøgelse.
Vi har tænkt tanken om det var nogen onde mennesker der skulle have gjort det, men det ser det heldigvis ikke ud til. Han er heller ikke typen der opsøger fremmede udenfor medmindre det er nogen vi står og snakker med, så de skulle være ret heldige for at få fat i ham.
dec 2009
jul 2012
jan 2012
nov 2011
aug 2010
Godt at alt er gået godt
dec 2006
Det lyder ellers til at det er gået fint med operation, og gode tegn at han selv mener han skal ud allerede. Men han må jo være tålmodig til det er helet.
Der er mere hale tilbage end jeg havde troet. Fortsat god bedring!
maj 2007
Hun var en vildkat med alvorligt skadet hale (koldbrand), som jeg for godt fire år fik indfanget og opereret som genudsætningskat via Kattens Værn.
Hun blev sluppet ud igen efter 5-6 dage (syet med selvopløselige sting) og har aldrig haft problemer med sin stumphale.
maj 2012
dec 2009
Dyrlægen sagde at han ikke kunne tage hele halen, så derfor har han den lille stump tilbage, men han vil sandsynligvis ikke være i stand til at bevæge den da bruddet sidder længere oppe. Jeg får røntgenbillederne med hjem når han skal have fjernet stingene om 10 dage, så kan jeg evt lægge et billede op af det, hvis i gerne vil se det.
Han er stadig noget slatten forståeligt nok. Så efter at have ligget lidt på måtten i baggangen i protest over ikke at måtte komme ud(han kunne jo knap vakle afsted på det tidspunkt) så faldt han i søvn, hvor jeg så kunne flytte ham over i hans kurv ude i baggangen.
Her ligger han så og sover endnu. Han har vendt sig et par gange og virker nu en smule mere kvik selvom han stadig bare ligger i kurven.
maj 2012
dec 2009
Men Patienten har det meget bedre i dag. Han var godt sulten her i morges(på trods af fri adgang til tørkost) så dåsemaden blev spist rup og stup + skålen slikket. Hvilket jo var rigtig fint, for det var der hans smertestillende var kommet i. Jeg bliver så nød til at stå og overvåge kattene mens de spiser i det næste stykke tid for at sikre mig at Ziggy ikke snupper hans dåsemad. Det kan hun godt finde på og Laurits er som regel ikke så madglad at han gider toppes hende over det, så han går bare.
Han kan heller ikke forstå hvorfor vi dog ikke lukker ham ud, nu hvor kan ikke selv kan få kattelemmen op(den er låst) Så det var jeg allerede fået hørt en masse om. Det lykkes ham også at smutte mellem benene på mig da jeg lige skulle ud her lidt tidligere. Men jeg kunne heldigvis hurtig fange ham igen og få ham sat ind igen. Det bliver vist ikke nemt at holde ham inde de næste mange dage
Her er så en lille video af han, hvor han også fortæller lidt om det at kattelemmen er lukket
dec 2009
https://www.youtube.com/watch?v=k1mA4ihKt-U&feature=youtu.be
jan 2014
Må dog indrømme jeg er helt vild med hans farve og den afstumpede hale giver ham bare mere charme synes jeg
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
dec 2009
ellers tænker jeg at hvis det var lemmen, så ville han vel også være betænkelig med at bruge den igen og det er han ikke. Det er heller ikke ret langt fra vores soveværelse, så jeg tænker næsten at vi ville have hørt noget hvis det var der det skete. Vi ved det må være sket om natten på et tidspunkt. Vi så ham sidst kl 22, jeg var oppe kl 3 da ziggy absolut skulle have mig oppe og der så jeg ingenting. men kl 5 da manden stod op så lå han i stuen.
Heidi - ja jeg synes jo også han er dejlig med eller uden hale. Det er lidt underligt at se ham uden, men det vænner vi os nok til snart. men glæder mig til at hårene vokser ud igen så han slipper for den bare plet på måsen.
maj 2007
Kattene kan godt lide smagen og slikker på sprøjten for at få det sidste med.
dec 2009
nov 2011
jan 2012
Og ja hvis det er Metacam han får så er der rigtig god chance for han gladelig vil spise det af sprøjten..
Min Tøsen tror det er slik, de gang hun har været på smertestillende der har hun stået klar ved siden af mig så snart hun høre jeg tager fat i æsken og fylder engangssprøjten, og så tager jeg blot den ned til hendes mund og så snuser hun og begynder at slikke og så sprøjter jeg det stille og roligt ind i munden på hende, når den så er tom så siddet Tøsen nærmest og kigger på mig som om "var der ikke mere moar"??
maj 2012
jan 2012
Jeg troede faktisk at jeg skulle få mit hyr med at give det til Tøsen, men da hun først fik smag for det, så syntes hun det var guf, til gengæld kan jeg nu ikke få hende til at spise kattemalt frivilligt nu, og hun har sådan problemer med hårboller i øjeblikket, hun har kastet sin mad op et par gange og i dag kastede hun det græs op hun havde spist, det er jo så også det der er meningen, men ved bare at malten ville hjælpe hende
maj 2012
Malt i pelsen, det gør jeg også hvis det er nødvendigt, men Røde tror han er en ko og æder græs i lange baner, det vil han hånd fodres med, men så er det også nemmere når man mangler tænder, det er sjældent han har hårboller, men jeg har jo også nabo til begge sider som også giver ham græs
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
Hvad med at give ham sele på og tage ham med ud i snor. Han lyder til at være motiveret for stort set hvad som helst for at komme ud i den friske luft - men husk: Det skal være ham, der bestemmer retning og hastighed - læsestof og evt. en lille klapstol kan være gode at have med ;o)
Og pas på, at han ikke kan smyge sig ud af selen!!!
De allerbedste hilsener
dec 2009
Selen er han bestemt heller ikke vild med, så for det meste har han bare lagt sig i protest.
Den anden løsning som vi har fundet på er at vi lader ham gå selv, men med mandsopdækning, hvor os begge går rundt efter han og afskærer ham vejen hvis han vil gå hen hvor vi ikke kan styre det. Det er han heller ikke vild med, men så kommer han da lidt ud.
Han virker så en smule mere frisk i dag, og her til aften jagtede han faktisk også lidt græshopper og virkede mere opmærksom end før, så det er vi glade for.
Men desværre er der endnu et problem med en eftervirkning af ulykken, og det er at han pt ikke kan styre hverken urin eller afføring
Vi skal til dyrlæge igen på mandag, men ellers mener dyrlægen at det er for tidligt at sige om det er permanent skade eller om det er midlertidig som følge af den skade som han har fået. Det kan vi først med sikkerhed sige om 4 ugers tid. Han har også noget hævelse der sidder under halen, som kan være skyld i det.
og så har vi også opdaget her til aften at han har fået slidt hul på huden på undersiden af halestumpen, hvilken kommer af at den bliver gnubbet på gulvet når han sætter sig, for han kan jo ikke bevæge den. Hvad vi lige skal gøre ved det aner jeg ikke lige nu, men vi må finde på noget så det ikke ender med infektion i stumpen.
jan 2012
maj 2012
Jeg ville ikke ture lufte ham uden sele og snor, men er snoren ikke for kort, kan han jo få lov, at bestemme en del
Jeg håber alt bliver godt igen
dec 2006
Jeg håber det bedste, og krydser fingre og tæer!
jul 2012
Bliv ved med at bruge selen og den lange snor. Og hvis I har have, så hold ham i dén!
RIGTIG GOD BEDRING med ham
De allerbedste hilsener
dec 2009
Vi har været ved dyrlæge igen som har kigget på ham mht til hævelse, urenlighed og sår.
Han mener at hans urenlighed skyldes den kraftige hævelse som han har bagi neden under halen og at det sandsynligvis vil gå væk når vi kan få bugt med hævelsen. Selve hævelsen sagde dyrlægen var meget uventet, men nu har vi få fået nogle hormonpiller til ham, som skal kunne tage hævelsen og han har fået nogle steorider til at hjælpe de skadede nerver til at få ro og hjælpe noget heling på vej.
slidsåret under halen mener han ikke vi skal gøre noget ved nu, andet end at se det an og så evt. smøre det med lidt aloe vera.
Hans balance er ok, han har været i gang med at spankulere rundt på kanten af vores plantekasser og det så ikke ud til at volde problemer. Løbe kan han også, det har han demostreret et par gange. Og endelig er han begyndt at hoppe op på ting. Det er ikke så ubesværet som før men ganske ok. pt hopper han 1½ m op uden større besvær. Lige i starten kunne han knapt hoppe op i sengen.
Grunden til at vi prøver at lufte ham uden snor er at selen virkelig genere ham og han bliver sur på den. Vi synes simpelt hen ikke at det er det værd at skulle kæmpe med ham for at tvinge ham i den, for så at sætte ham ud hvor han ikke laver andet end at være sur over selen
Han er trods komplikationerne ret vaks nu og han kender området ud og ind, da han jo er vant til at færdes frit i området. Så hvis han skulle smutte fra os, vil det ikke være den store katastrofe. Han er så også heldigvis ret nem at fange igen, så hvis han smutter gennem hækken er det bare at gå ud og samle ham op igen.
Ved at gøre det på denne måde er han meget mere tilfreds og det tror jeg på vigtigt hvis han ikke skal ligge og blive deprimeret over at blive holdt inde døgnet rundt. Han er udekat med stort U og han kan bestemt ikke lide at være lukket inde.
dec 2009
jul 2012
RIGTIG GOD BEDRING til ham - godt det allerede går så fint
De allerbedste hilsener
jan 2012
Så krydser vi fingre for at dyrlægen har ret at han bliver renlig igen og at det han har fået nu kan hjælpe ham i helingsprocessen
jul 2012
dec 2009
Det går fint fremad nu. Han er begyndt at komme ud selv, og i kan tro han nyder det
Her i fredags gav han os så også en glædelig overraskelse inden vi skulle til dyrlæge - Han gik selv på bakken og lagde en pølle
Forhåbentlig kommer det snart, så han kan få lov til at komme ind i soveværelset til os om morgen som han plejer - indtil da må vi lukke døren, for det er ikke det fedeste at vågne op og opdage man har ligget i både nr. 1 og 2 i sengen
Dyrlægen fjernede stingene i fredags og synes også det ser meget bedre ud. Der er dog en lille plet på spidsen af halestumpen der ikke har fået tilstrækkeligt med blodforsyning, så der er hårene faldet af og de kommer sandsynligvis ikke igen. Men når det andet hår er vokset ud, så ser man det næppe. Dyrlægen var også så flink at brænde en cd til os med røngtenbillederne, men desværre kan jeg ikke åbne billederne ordenlig, så vi kan ikke se dem - ret træls, for jeg ville gerne have vist jer bruddet og have haft til eget brug i fremtiden.
Han kunne så også konstatere at Laurits kan løfte halestumpen en smule, så det er også fint, selvom der ikke er noget følelse i den.
maj 2012
jan 2012
For skal indrømme at jeg var noget betænkelig ved at han ikke rigtig kunne styre sin bimmelim og bummelum..
Og ja det er imponerende hvor stor glæde en pølle kan give en
dec 2009
Jeg opdagede i går at Laurits så unormal ud ved dillermanden og han plettissede over det hele igen, så jeg snakkede med dyrlægen her i morges(ferieafløser så det er en anden dyrlægen en ham der har behandlet) og hun ville godt se ham. Som sagt, så gjort og hun siger at blæreren er meget stor, så hun er bekymret for om han er i stand til selv at tømme blæreren. Han har slikket meget deromme, hvilket har givet den irritation som jeg så kunne se.
Han har så fået noget antibiotika i dag og så skal vi derop i morgen igen, hvor han skal bedøves og så have tømt blæreren.
Det store spørgsmål er så om han af sig selv vil kunne komme til at tisse igen eller ej, men nu må vi lige se hvad hun ser i morgen når han er bedøvet, for han vil bestemt ikke stå stille til undersøgelse i dag. Lige nu tyder det på at det tis der kommer ud kun er det der lige "flyder over" så blæren aldrig bliver tømt.
øv øv
jan 2014
jan 2012
Sender alle mine positive tanker til Laurits...
Han kan jo have reddet sig en gang krystaller eller blærebetændelse, med al den her stress over det hele, men det ved du langt mere om i morgen..
dec 2006
Krydsede fingre og tæer, og gode tanker herfra
maj 2012
nov 2011
dec 2009
Han har ikke kunnet komme af med tis, andet end det der er "spildt over" så der blev tømt en masse ud, samt han har også problemer med afføringen, så selvom vi har set ham pølle, så er han slet ikke kommet af med det han burde, så der var også masser af lort der skulle ud.
Vi har fået antibiotika og parafinolie med hjem for at hjælpe ham.
Men nu skal der ske bedring
Føj hvor er det trist og vi håber virkelig at der sker miraklet over weekenden
Et er i hvert fald sikkert! Han skal hygges med hele weekenden og vi skal have taget en masse billeder og video i tilfælde af at det er vores sidste dage sammen.
Jeg føler virkelig at jeg skal til at brække mig. Hvor er det uretfærdig at han ikke bare kunne klare sig igennem uden komplikationer
maj 2012
Jeg tror også det er den rigtige beslutning i har taget, hvis intet er bedre på mandag, jeg er bange for det er nerverne som er ødelagt
nov 2011
Krydser alt hvad der kan krydses
dec 2006
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
jan 2012
Håber virkelig ikke at miraklernes tid er forbi
dec 2009
Laurits er blevet aflivet her i formiddags, så nu leger han på de evige jagtmarker.
Der var ikke sket synderlig forbedring over weekenden, kun en lille smule, men halestumpen var begyndt at dø og knoglen stak ud.
Så det var enten akut operation, hvor der ingen garanti var om det andet ville hele ordentlig eller at give ham fred som vi valgte.
Det gør så ondt at han ikke skal være her mere. Hvis han så bare havde været mut, men han var jo frisk og stort set sig selv, ja klatrede rundt på os i morges for at få yoghurt og fortalte os en ting eller to om hans mening.
Men hellere det end at slæbe ham igennem flere operationer hvor det måske ender med at gå ud over humøret, før vi måske alligevel måtte aflive ham.
Lige nu er han lagt til rette i sin kurv og så bliver han begravet i haven i aften
dec 2009
dec 2009
dec 2009
dec 2009
jul 2012
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
nov 2011
Hvor er det bare trist at der ikk kom bedring.
maj 2012
Han vil leve i jeres tanker lang tid fremover
maj 2007
Min dybeste medfølelse.
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
R.I.P dejlige smukke Laurits.
Mange trøste krammer til dig
jan 2012
Hvor er det dog trist, men samtidig hvor var det godt at i alligevel fik en sidste tid sammen med Laurits, han havde jo nogle gode dage med sin lille stumphale, men øv hvor er det trist at det ikke endt med en lykkelig "forever after"
R.I.P smukke Laurits, god tur over regnbuebroen
jul 2012
Min største medfølelse
De allerbedste hilsener
dec 2006
Det gør mig så inderligt ondt for jer, at I har mistet Laurits. Så synd at et uheld med halen skulle ende sådan
Tanker og trøstekram herfra
dec 2009
Jeg er sikker på at Laurits nok skal lære Eddie en ting eller to om at fange bytte. Han var en rigtig jæger og vi fik jævnligt gaver fra ham. Han var en dygtig rottejæger - en morgen havde han afleveret en 1½ kg basse af en rotte, som lå uden for soveværelset i en pøl blod, om morgen da jeg stod op. Selvom vi synes han var dygtig, så kunne han vist godt fornemme at vi ikke var helt begejstret, så derefter nøjes han med bare at komme med snuden af rotten til os....
Den sidste gave vi fik fra ham, ved jeg ikke om vi har vist frem herinde, men vi var ret imponeret over at det lykkes ham at tage den med hjem og ind gennem kattelemmen, uden at tabe indholdet! Vi har stadig reden - æggene er røget ud
Der er noget galt med Laurits