4.466 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Sterilisation sår Sterilisation sår

Hej alle i kloge katte mødre ?? min lille dame blev steriliseret i tirsdags og jeg må indrømme at jeg er lidt pludret. Hun virker ikke til at have ondt her på 3 dagen men der er kommet en lille blød bule under såret. Hvad kan det være? Har Googles en masse, men det kan da umuligt være arvæv da det er meget blødt, kan det? Har sat et Billede ind da jeg meget gerne vil ha jeres mening og hendes sår generelt. Det er ikke rødt, men mere lyserødt. Det hvide i såret er noget spray Dyrelægen brugte. Hun spiser, drikker og går/ ligger som hun plejer (når hun ikke har krave på) med krave virker hun lammet og stirret ned i gulvet i flere timer af gangen. Hun virker sløv (også kun med krave på) går på Bakken som hun plejer. Håber i kan berolige en bekymret Missemor lidt

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sterilisation sår
  • #1   12. jul 2014 Hmm, jeg kan ikke se nogen "bule", men det er ret almindeligt, at der samler sig noget sårvæske i en "bule", som regel i slutningen af såret. Det forsvinder gradvist.

Så vidt jeg kan se, er din kat syet med udvendige sting, der skal fjernes på 10. dagen?

Ingen af mine mange katte gennem tiden har haft krave på.
    Er de smertedækket ordentligt, piller de heller ikke i syningen. Men hører din kat til dem, der "piller" (de må gerne slikke lidt), kan du give hende en bodystocking på. Alt efter hver tyk hun er, kan du lave den af et ærme, en strømpe eller et stykke kraftig tubegaze (fås på apoteket), hvori du klipper huller til benene.

• #2   12. jul 2014 Bulen sidder i bunden af såret (bunden af billedet)
    Ja hun er syet med udvendige sting men ifølge dr. Dyr opløser de sig selv. Hun er en piller så når jeg tager kraven af går hun direkte igang med at gnave i såret.
    Prøver med bodystocking ?? tak for svar

• #3   12. jul 2014 du kan se herhvordan du laver den... det er Lis' album http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/diverse_kat/9807-bodystocking

• #4   12. jul 2014 Da min Kuro blev steriliseret i december blev hun syet med sting der ville opløse sig selv. Jeg fik at vide hos dyrelægen at der ville komme en lille bule inde under syningen og at det var normalt, da det var stingene der var ved at opløse sig.

Jeg fik også at vide at blev det rødt (i modsætning til lyserødt) eller gult eller begyndte at væske skulle jeg ringe med det vuns.
    Det samme hvis hun ikke i løbet af det første døgn spiste og gik i bakken som normalt eller pludselig blev sløv.

Så uden at være dyrelæge eller ekspert i katte (udover semi-ekspert i min egen kat smiley ) så vil jeg mene alt er ok og at hun ganske enkelt ikke gider kraven og at det er derfor hun bliver sløv når hun har den på.

• #5   12. jul 2014 Tak for svar. Jeg har nu givet hende bodystocking på oh den er hun heller ikke glad for. Hun vil helst ligge og slappe af. Såret ser stadig ud som på billedet. Synes stadig at hun virker lidt trygget.

• #6   13. jul 2014 Det at der kommer en lille bule er helt normalt, det er blot lidt væske som følge af at kattens krop reagere på de indvendige sting..

Bule skulle gene forsvinde igen efter 5-8 dage, hvis den ikke gør det, eller det bliver rødt og varmt så skal du kontakte dyrlægen..

At hun virker lidt sløv kan være flere ting, hendes krop reagere jo lidt på operationen og derfor er hun måske i lidt mindre hopla, men formoder også at hun stadig får smertestillende og antibiotika, det kan også gøre hende lidt sløv..

Men hvis du er bekymret så syntes jeg bestemt at du skal kontakte dyrlægen og ytre din bekymring, så kan dyrlægen fortælle om det er normalt eller erj, jeg har endnu ikke mødt en dyrlæge der ikke gerne snakkede med en bekymret ejer smiley

Mht bodystocking, så var min heller ikke begejstret i den, men indfandt sig dog da hun opdagede at intet hjalp, dog havde min den kun på når hun var uden opsyn, ellers fik hun den af og så holdt jeg øje med at hun ikke gnuskede i stingene..

• #7   14. jul 2014 Hej igen. Lille opdate herfra. Det er nu 6 dage siden at min lille hunmis blev steriliseret og bulen, som hun har haft fra dag 3 af bliver bare større. Jeg var et smut forbi dyrlægen i går morges og fik af vide at jeg bekymrer mig for meget. Han klemte rundt omkring. Ingen væske kom ud og katten reagerede ikke. Så heller ingen smerter. Jeg ytrede min bekymring for brok, og lægen siger "ja det kan det godt være" og sender os hjem. Få en løftet pegefinger over at jeg har valgt at give hende bodystocking på i stedet for kraven og fortæller at set nok er den der irriteret hende. Her til morgen er bulen dobbelt så stor. Katten har stadig ikke ondt men hun et varm og begyndt at blive lidt rød. Jeg ringer igen til dyrlægen og går ad vide at jeg ikke skal kigge så meget til det og bare lade hende være. Han vil ikke kigge på hende igen. Må indrømme at jeg var meget tæt på at sige en masse grimme ting på det tidspunkt. Katten går på Bakken men mad og vand har ikke den store interesse. Jeg er ret frustreret ??

• #8   14. jul 2014 Her er et billede fra i dag

profilbillede
  • #9   14. jul 2014 Hmm sådan en opførsel så bliver man mistænkelig, det er forhåbentlig ikke dr. dyredød du har som dyrlæge????

Men jeg syntes at når den er blevet større og ikke begyndt at falde, du skriver den er rød og varm, så kontakt en anden dyrlæge og få deres mening..

Heller sikker end en kat med komplikationer..

• #10   14. jul 2014 Jeg synes, at bulen ser "forkert" ud, og så sidder den jo ikke i bunden af såret, men et stykke ude til siden.

Dyrlægens behandling af dig er under al kritik, og jeg ville OGSÅ af den grund finde en anden.

PS: Og nej, det er ikke pga bodystockingen, bulen er vokset og blevet rød, men den bør selvfølgelig ikke sidde stramt og være helt tæt.

• #11   14. jul 2014 Af sti af sted til anden og bedre dyrlæge. :)... Held og lykke med mislingen smiley

• #12   14. jul 2014 Sådan en bule har begge min også haft, også pæn stor men det går altså væk igen. Men jeg ville nok give hende kraven på igen, men nu har jeg også haft en uheldig episode med sådan en body ting. (:

• #13   14. jul 2014 Jeg har kontaktet en anden dyrelæge og har tid i morgen:) heidi N: hvem er dr. Dyredød?
    Mega: bulen startede i bunden af såret og så sådan ud hertil morgen. Bodystockingen var ikke for stram. Dyrlægen er bare imod sådan nogen.
    Skal lige siges at han også er i od smertestillende og ville ikke give mig noget med i tirsdags (da mis blev opereret) han sagde at det er der ingengrund til da hun ville blive sløv og såret helerbedre uden. Dettevar jeg totalt uforstående overfor, men tænkte at lægen ved bedst.

Den anden dyrlæge mente også at alt det her er under al kritik. Fik pænt besked på at tage alt af hende i håb om at hendes appetit ville blive lidt bedre (har ikke spist eller drukket siden besøg hos dyrlæge i går morges)

• #14   14. jul 2014 Pu ha sikke en dyrlæge. Godt du har tid ved en anden. Synes det er under alt kritik den opførsel.

• #15   14. jul 2014 Helt enig Trine. Man regner med at de ved hvad de laver men sådan går det ikke altid. Det nytter ikke kun at kunne åbne åbne katten og sende den hjem efter. Man skal, ifølge min mening, også kunne li dyr og mennesker for den sags skyld. Endte med at føle mig dum og overpyldret.

• #16   14. jul 2014 What!!!!!! Han var i mod smertestillende smiley O_o smiley O_o smiley Jamen næste gang han skal have trukket en tand ud eller have lavet et eller andet indgreb på sygehuset, så syntes jeg da også bare han skal have gjort det uden bedøvelse og efterfølgende smertedækning smiley sikke en spade, ja undskyld, ikke en dyrlæge jeg nogen sinde ville bruge igen..

Dr. dyredød er J.B.H (jeg å ikke lave udhængning her, så kan ikke skrive hans fulde navn). men går også under et par andre navne, jeg kan ikke huske om han har en klinik i KBH, men mener han har haft det, hans hjemmeside ser gerne sådan ud:
    http://odensedyreklinik.dk/index.php/1523009
    denne er fra Odense, men de ser altid ens ud og aldrig med noget som helst dyrlægenavn, generelt vælg aldrig en dyrlæge hvor dyrlægens navn ikke figurere et eller andet sted..

Jeg håber ved gud ikke det er ham..

• #17   14. jul 2014 Du kan læse om ham her:
    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4776590.ece

Det er en gammel artikel, men der kan du læse hvorfor han bliver kaldt dr. dyredød..

• #18   14. jul 2014 Nope. Ikke ham heldigvis. Første gang jeg bruger den her dyrlæge og tro mig.... Det er den sidste. Lille mis har det okay lige nu. Men knuden skal altaå tjekkes. Vil hellere betale for en konsultation hos den nye dyrlæge, og få ad vide at jeg ikke skal bekymre mig, end at hun ender med at stille træskoene pga brok eller en dum infektion.

• #19   15. jul 2014 I dag ved heldigvis de fleste dyrlæger, hvor vigtigt det er for bl.a. helingsprocessen, at dyret er smertedækket.

Man starter for øvrigt med at smertedække allerede i forbindelse med narkosen, for venter man, til operationen er overstået, "husker" hjernen smerten derfra, og så er det meget sværere at smertedække.

• #20   15. jul 2014 Netdyredoktor skriver bl.a.:

"Hvorfor skal smerter behandles?
    Der er to væsentlige årsager til, at smerter bør behandles:

•For det første kan smerter være skadelige for de tilstande, de egentlig skulle beskytte. Smerter i et brækket ben, der er under behandling, stresser dyret og får måske appetitten til at forsvinde. De stoffer, der frigives i kroppen, når man er stresset, hæmmer helingen af benet, og det samme sker selvfølgelig, hvis man ikke indtager tilstrækkeligt med næring.
    •For det andet har vi nogle etiske normer i vores samfund, der taler for smerte-
    behandling. Vi ønsker ikke, at dyr skal lide, hvis det på nogen mulig måde kan undgås - også selvom der er nogle omkostninger ved det.

I dyreværnsloven står der bl.a., at man ikke må påføre dyr unødig lidelse. Det gør man f.eks. ved ikke at behandle gigtsmerterne hos sin gamle hund eller ved at undlade at få fjernet tykke tandstensbelægninger, der har forårsaget paradentose og løse tænder.

Hvordan kan smerter behandles?

Det er vigtigt først at finde årsagen til smerterne. Hvis det muligt, skal årsagen fjernes så hurtigt som muligt. Årsagen kan f.eks. være en glassplint i poten, en forstørret livmoder med livmoderbetændelse eller en byld over haleroden efter et slagsmål med en anden kat.

I forbindelse med en operation er det en fordel at starte med smertebehandlingen, inden smerten opstår, f.eks. med lokalbedøvelse. Kroppen opfatter smerte og reagerer på den, selvom man er bedøvet. Når man vågner op, kan man "huske" smerten, og der skal mere til at dæmpe den. De fleste operationer vil erfarings-
    mæssigt være forbundet med smerte i nogle dage. Der er derfor ingen grund til først at vurdere, om dyret har smerter, men i stedet sørge for, at det ikke føler smerte.

Udover smertestillende medicin prøver dyrlægen (og veterinærsygeplejerskerne)
    at lindre smerterne ved at give dyrene kærlig pleje og omsorg, dvs. varme, trygge omgivelser, et tørt underlag og beroligende snak."

• #21   15. jul 2014 Godt det ikke er ham..

Håber den anden dyrlæge er væsentligt bedre..

• #22   15. jul 2014 Er helt enig. Lige kommet hjem fra min nye dyrlæge. Missen er nu smertedækket og på pillekur for at slå feberen ned

• #23   15. jul 2014 Åhh nej havde hun feber, stakkels mis smiley

Godt du fik hende tilset af en anden dyrlæge..

• #24   15. jul 2014 Jeps. Hun er dog tilbage til sit kælne glade jeg igen efter krave og bodystocking kom af (ok ifølge ny dyrlæge) da hun nu er helet nok til st hun ikke kan slikke såret op. Dog har hun slikket sig så det bløder lidt. Så overvejer at give hende body på igen

• #25   15. jul 2014 Ja det er måske en meget god ide lige at give body på igen et par dage, når det ligefrem bløder..

• #26   16. jul 2014 Godt, du kom af sted til en anden dyrlæge, men såret skulle ikke gerne kunne bløde, når det er en uge siden, hun blev opereret.

Hvad mente dyrlægen om bulen?

PS: Jeg håber så sandelig, at den første dyrlæge har syet såret sammen i tre lag og ikke kun ét.

• #27   16. jul 2014 Mega: damen begyndte at slikke på såret. Derfor de få dråber blod og lidt irriteret hud. Intet seriøst ?? dyrlægen synes såret så font ud. Hun mener at bulen er arvæv eller reaktion på trådene.

• #28   16. jul 2014 Godt du kom til en anden dyrlæge. Håber det går hurtigt fremad nu.

• #29   16. jul 2014 Britt: hun har det bare så godt nu. Såret ser på bare en dag, med smertestillende og div. Bare så godt ud. Lille missen trives og spiser for 5 som hun plejer smiley

• #30   16. jul 2014 Hvor er det godt at høre at hun er blevet sig selv igen smiley

Kommentér på:
Sterilisation sår

Annonce