Langhåret pels :( {{forumTopicSubject}}
Jeg har haft min kat i lidt over to år, og jeg står igen i en træls situation med min kats pels.
For et halvt år siden fik hun mange knuder i pelsen, da hun har denne blanding af main coon og perser chinchillapels, der filtre MEGET nemt. Jeg kunne bruge to timer på pelsen om aften, men jeg kunne ikke rede knuderne ud. De sad specielt omkring hofterne, under forbenene og ved lysken og i det område. Så jeg måtte have hende til hundefrisør, hvor jeg fik mig en ny kat, med meget mindre pels, og en ny kam.
Det gik rigtig godt lige siden, og jeg har holdt det nede indtil nu... LIGE pludselig filtre det bare igen!! Jeg klipper lidt med en alm saks, der hvor jeg kan, har to forskellige børster (fra dyrehandler og hundefrisør), har en lille trimmer (den er iKKE pengene værd), men den kan ikke tage det, og jeg er ved at blive helt hysterisk! Og katten (Ziggy) er SÅ træt af at blive redt, selvom jeg prøver at skåne huden, så er det svært at holde hende samtidig med at rede hende og skåne den sarte hud. ÅH, jeg er tudefærdig!!!
:(
Hvad skal jeg gøre? Investere i en ordentlig trimmer og simpelthen tage pelsen over det hele??
HJÆÆÆÆÆÆÆLP! Hvordan kommer vi på ret fode igen. Jeg gider ikke vi bliver så uvenner (hun hvæser og kradser og jeg mugger!) hver gang!!!
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
Det bedste du kan gøre er at fjerne de knuder der er også vaske du hende så du får fedet ud af pelsen. Du skal regne med at du skal vaske din perser ca. hver 2-3 måned.
Vaske trin til hverdagsvask ikke show
1. Fyld baljen med lunkent vand og en smule opvaskemiddel (opvaskemiddel gør det nemmere at gøre pelsen våd)
2. Skyl katten grundigt og fordel derefter en fedt opløsende shampoo i pelsen eks. Jerob One Step Grase Removing fås ved Pit Stop for pets
3. Skyl shampooen ud og fordel en shampoo, til kat, i pelsen. Jeg bruger Jerob Snowy Blue for at fremhæve den hvide pels, men du kan også købe en helt almindelig shampoo i den lokale dyrehandel.
4. Skyl pelsen meget grundig, det er vigtig at du får alt shampooen ud ellers ødelægger du pelsen.
5. Nu skal katten tørres. Jeg tørre altid først med et håndklæde Du må aldrig grubbe med håndklædet, men pak katten ind i det og klem forsigtigt. Skift håndklæde undervejs.
6. Når du følger at du ikke kan få mere vand ud af pelsen, så er det tid til at føntørre.
7. pak katten ind i et tørt håndklæde og tag den på skødet. Føntør katten på lav varme, men med høj kraft. Start altid med at tørre bagfra og red katten undervejs.
jul 2014
Jeg HAR holdt det nede! Første gang det skete var pga. at jeg ikke havde det rigtige værktøj og købte de forkerte - åbenbart også en furminator! - og har fået modstridende svar pga at hun er en blandingsrace
Og nu kan jeg slet ikke komme til de områder fordi det jo gør ondt på hende... Prøver flere gange om dagen. I synes ikke jeg skal trimme hende? Nogle gør det et par gange om året for at rette dem til?
SKAL jeg vaske hende? Tørshampoo er ikke nok? Hun er indekat og vil ikke ødelægge den naturlige selvrensning
jul 2014
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
mar 2012
Det at hun er en blanding gør det ikke bedre. Det at main coon pelsen skal være stid, vand og vind tæt blandet med perserens silkebløde ikke særlige vandtætte pels er noget skidt. Perserens pels er avlet til at være lang og smuk ikke til at være naturlig eller praktisk for katten og det gør også at de ikke kan holde den selv og derfor er du nød til at vaske. Tørshampoo kan være med til at friske op og holde pelsen lidt længere, men kan bestemt ikke erstatte en rigtig vask.
Hvis hun er så knudret som du siger, så ville jeg få hende trimmet ned igen også starte forfra med daglig redning og et bad i ny og næ
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Men ja, få hende trimmet nu, og så start forfra med den dejlige pleje, og hold hende ved lige. Der vil dog formodentligt komme perioder hvor hendes pels er ganske forfærdelig, og man trods flere gange om dagen kæmper mod knuderne. Sådan er min ene coon i hvert fald.
I øvrigt er det også min erfaring at mængden af fedt spiller en rolle i hvor nemt pelsen er at holde. Mindst 20% fedt i tørkosten og ellers bliver hans pels træls
mar 2012
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 67 Katte: 4 Emner: 75 Svar: 9.174
Jeg ville også klippe hende ned, og starte forfra og bruge de gode råd fra denne tråd, held og lykke med det.
jul 2014
maj 2012
Jeg ser det som man sige,, det er ikke en skam, at få lus, men det er en skam ikke, at gøre noget ved det,,
Her er det det er ikke en skam, at få knuder...........
jul 2014
maj 2012
Og jeg har haft en bimse med det jeg vil kalde perser pels
Min datter har 2 tavle Main coon 11 år gamle, den ene har en skøn pels som ingen pleje behøver ( kun ved skift fra killing til voksen, og så har hun en hvid pige som må klippes hver sommer, ellers sider hele haven fast i hendes pels
Et billede af Manne, efter han er blevet hånd klippet,,,
jul 2014
jul 2014
maj 2012
Og den enkelte kat kan lave om på ideen om hvad der er det rigtige værktøj
Jeg er glad for min schæfer strigle, og en kam jeg fik sammen med min kat nr 2, de 2 tilsammen virker, først en tur med striglen og så en tur med kammen.
Langhåret pels :(