Forebyggelse af tandsten hos kat med foderallergi Forebyggelse af tandsten hos kat med foderallergi
Hej,
Jeg har for nylig været til sundhedstjek med mine to katte på et år og tre måneder og de havde desværre begge to en smule tandsten. Jeg har efterfølgende prøvet at søge på nettet efter gode råd om forebyggelse af tandsten og generelt tandproblemer og jeg kan se, at mange anbefaler råt kød med brusk og sener herunder især daggamle kyllinger. Problemet er bare, at den ene kat har allergi overfor kylling. Jeg har derfor overvejet at fodre med lidt hestekød en gang i mellem, men hvordan er det lige med hestekød og katte? Kan de godt tåle det eller hvordan? Jeg tænker jo at det er lidt langt fra, hvad de ville spise i "naturen".
Har I andre gode råd til forebyggelse af tandproblemer? Jeg tror desværre ikke rigtig daglig tandbørstning er sagen herhjemme
Jeg er godt klar over jeg ikke kan fjerne tandstenene, men udelukkende forebygge.
På forhånd tak
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Så bedste mulighed du nok har er at fodre med råt kød hvor der er sener og brusk i der skal gnuskes..
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Mine spiser også kyllingevinger, lår og nu og da en selvfanget fugl.
Jeg mener godt de kan få hestekød, men som med alt foder/ mad er det godt med afvægsling, og du har læst om området for rå foder, så ved du også det kun må være rå knogler, men de fleste hesteknogler er vel også for store.
Jeg gør også hvad jeg kan for, at mindske tand problemer, men min ene kat har næsten ingen belægningers, men har TR/ FORL og der er ikke så meget, at gøre ved det
jan 2012
jan 2012
Men altså Tøsen led også af en del tandsten for noget tid siden, så fik jeg det råd af en kammerat at Royal Canin har lavet noget der hedder dental, det blandede de i deres kattes mad, og det havde hjulpet deres katte væsentligt..
Jeg gik så ikke lige ind for at blande det i mines mad men købte en pose som de så fik som godbidder hver dag, jeg kunne efter noget tid se en forskel, jeg fandt så ud af at Royal Canin Maine Coon har nøjagtig samme effekt, så nu er det dem de får som godbidder hver dag i stedet for, det fjerner ikke tandsten, men mindsker problemet og forebygger..
Min dyrlæge siger at Tøsens tandsten er acceptabel for hendes alder og mener ikke at vi skal rense tænder endnu, og det er efter brugen af tandstensmad..
Om det er en mulighed at forsøge for dig ved jeg ikke for det afhænger jo af indholdet af kylling i produktet, det har jeg ikke undersøgt..
jan 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
Hun er desværre meget allergisk og reagerer på selv de mindste former for kylling. Selv kyllingefedt til trods for det ikke er et protein. Jeg tør ikke afprøve noget der har bare skyggen af kylling da hendes udbrud er rigtig slemme.
Jeg læste faktisk et tidligere indlæg fra dig Heidi omkring Royal Canins produkter, men desværre er der anvendt kylling på den ene eller anden måde. Det er et KÆMPE problem at finde noget der ikke indeholder kylling i den ene eller den anden form
Mus var da egentlig en rigtig god idé måske! Det må jeg lige undersøge nærmere.
Vil det være okay at købe kød til dem hos slagteren? Jeg tænker om det skal have været igennem en eller anden proces før de må få det.
Hvad med tørret kød egentlig? Er det ligeså godt som råt? Der findes jo en del tørrede produkter på market til hunde, som måske kunne være en mulighed også.
jan 2014
Jeg har kraftigt overvejet kalkun og and, men jeg er simpelthen så bange for at proteinet minder for meget om kylling. Dyrlægen mener at jeg godt kan give det et forsøg, men hendes tidligere sygdomsforløb har virkelig afskrækket mig fra at friste skæbnen.
jan 2014
Tak for alle jeres svar!
jan 2012
Det er da også bare en træls allergi at hun har, kan godt forstå du bare vil styre langt udenom og ikke eksperimentere for meget
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_ergaenzung/rohfuetterung_b_a_r_f
jan 2014
Jeg må ned og have mig en aftale med den lokale slagter
jul 2008
måske de kan bruges
maj 2014
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 36
Det er det her:
https://www.google.dk/search?q=aquadent+til+katte&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=cdz6U5PZF8rtaLWfgJgI&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1280&bih=923#imgdii=_
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 944
ZIWIPEAK FISK OG VILDT KATTEMAD
http://www.petworld.dk/kattefoder/ziwipeak-fisk-og-vildt-kattemad-9421016590575
jul 2008
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattesnacks/toerrede/182531
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Bare farven kan være nok til en reaktion, og det er sjovt nok ikke godt for os mennesker, at drikke mundskyld, men det er det man vil have katten til
jan 2014
Forebyggelse af tandsten hos kat med foderallergi