{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.617 visninger | Oprettet:

Har vores kat orm? {{forumTopicSubject}}

Eller hvad kan der være galt?

Vores hankat har de sidste 3 uger ændret lidt adfærd og det bekymre os.
Som sagt for tre uger siden gik han fra at være aktiv til at være rigtig doven og sove meget. Vi så det lidt an, men så i forbindelse med at vi var hos dyrlægen med hans tandkød som i øvrigt var ok, men vi fik tandpasta til forebyggelse da det er lidt rødligt og hævet. Han mener dog at det der nogen ungkatte der har, men vokser fra igen uden det har nogen betydning/gener undervejs.. Nogen der kan bekræfte dette? Der er ingen tandsten og han har ikke gener at det plus det heller ikke er blevet værre. Men vi holder selvfølgelig øje med det fremadrettet også!

Men i forbindelse med det besøg, nævnte vi for dyrlægen vores bekymring om at han var blevet så doven men stadig spiste og drak normalt. Hans forklaring var at det var pga af han kastrering (fortaget i december 2011) og det kan gøre at hans hormoner svinger lidt og det kan gøre ham doven i perioder. Vi følte at han var god til at tjekke ham igennem ved at mærke og lytte på ham og han vejede det som vi også selv havde vejet ham til - 4,1 kg. Dog havde han ikke taget på de sidste 3 uger, men bare holdt vægten. Dyrlægen sagde vægten var fin og roste ellers vores kat, så vi gik derfra og troede på det.

Det snart 2 uger siden nu, og han er ikke anderledes. Dog synes vi nu bare han virker mut, sover og er doven, gider ikke rigtig lege og ja bare ikke rigtig som den mis vi kender ham som.

I dag vejet vi ham så og fandt ud af han er gået fra 4,1 til 3,8 kg. smiley Der nævnte min kæreste så orm og vi var inde og læse om det og syne det godt kunne lyde som spoleorm han har.
- Diarré
- Dårlig trivsel, der viser sig ved, at katten er træt, ikke vil lege og taber sig
- Svaghed, evt. med nedsat vækst
- Tør, kedelig pels Dog har han ikke dårlig mave

(Fra (link fjernet)
Dog har han ikke Diarré, men ellers passer det på ham. Han hoster heller ikke som jeg også har læst og han har ikke kastet op. så vi har vi ikke kunne se om der skulle være noget der i. Herovre er "Milbemax Vet" ikke receptpligtig, så vi har været på apoteket i dag og givet ham sådan en pille. Vores plan er så at hvis vi ikke ser virkning, tager vi selvfølgelig til dyrlægen igen. Sidst vi gav vores katte sådan en, var da de vi til første dyrlæge tjek da de var killinger og vi havde fået dem hjem. Der der med man kan se det i hans øjne med blinkhinden, ved vi ikke rigtig.. Vi kan godt se den og det går da lidt hen over øjet, men vi usikre om hvor vi det normalt eller ej med den og hvordan og hvor vi lige skal kigge.

Hvor hurtig virker sådan en pille?
Hvad tænker i om det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har vores kat orm?
  • #1   25. apr 2012 Og hvad er risikoen for en inde kat får orm?

  • #4   26. apr 2012 Tak for jeres svar smiley

    Der er ikke den store ændring indtil videre synes jeg og hvis der er ikke sker en bedring her i løbet af dagen, regner jeg med at ringe til dyrlægen og få en tid. Bare han ikke er rigtig syg smiley

    Nogen der har nogen andre forslag til hvad det mon kan være, hvis det ikke er orm?


  • #5   26. apr 2012 Vi har lige opdaget at hans trædepuder er rigtig tørre.. Kan du have sammenhæng med noget?

  • #9   26. apr 2012 Der er nogen der er opdateret var Lotte smiley Ej men ja det er rigtig Berit, jeg bor i Sverige. Fik jeg bare ikke lige skrevet da jeg oprettet emnet.

    Med hensyn til de blinkhinder? Hvad og hvordan skal det se ud normalt? Hvor langt må de gå ind over øjet?
    Han får RC tørfoder (står altid fremme) og Lux vådfoder hver dag.

    Har i øvrigt ringet til dyrlægen nu. Først vores egen og hun virkede ikke synderligt bekymret og som det var noget. De havde hverken tid i dag eller morgen sagde de, men vi kunne komme i løbet af dagen og så blev man hevet når der lige var et hul til det, men vi skulle regne med lang ventetid og i øvrigt kostede det ekstra.
    Ikke at det skal komme an på penge, meeen vi ringede så til en anden dyrlæge i byen som vi har fået anbefalet tidligere af vores dyrehandler og de vil gerne se på ham og vi har fået tid i morgen. Så har vi også lige chancen for at se om der evt kom ændringer pga af ormepillerne hvis det nu er det.


  • #10   27. apr 2012 Nu har vi været hos den nye dyrlæge og vi havde en super oplevelse med stedet.
    Det var en rigtig sød og dygtig dyrlæge der tog i mod os og hun tog sig god tid til at lytte og undersøge vores kat. I øvrigt kunne hun også dansk, så det gjorde jo det hellere lidt nemmere og tryggere smiley

    Nå men hun var lidt betænkelig ved hans symptomer (forhold vores egen dyrlæge som dårligt gad tage ham ind) og det første hun gjorde var at tage hans temperatur og det hun konstaterede var at han havde feber smiley Fik helt dårlig samvittighed ved tanken om hvis han har gået rundt med det så længe, men har var rigtig dygtigt til at få den taget, på trods han dog ikke var glad for det og aldrig har prøvet det før.
    Hun forslog så vi fik taget en blodprøve, da hun gerne lige ville tjekke hans tal inden hun gav ham antibiotika også fordi hans symptomer var lidt atypiske, og det sagde vi ja tak til. Da hun lyttede på ham synes hun også at der var en lille mislyd på hans lunger.

    Så kom der en ny en ind for at foretage blodprøven. Hun var godt nok ikke så god til at forstå dansk, men så klarede vi den bare på engelsk når der opstod tvivl. Det ikke altid nemt at forstå det svensk og omvendt smiley Diablo tog det super flot, og rykkede ikke meget på sig. Så langt så godt..

    Vi sagde ja til at vente de 15-20 min det ville tage at få svar. Efter lidt tid kom hun forbi os og sagde at hun lige havde rystet/centrifugeret blodet (eller hvad det nu er man gør) og hun undrede sig lidt over at det var gult. Hun forberede os på det så kunne være hans lever og det så ville være lidt mere alvorligt alt efter hvordan tallet så ud. Evt ville vi nok være ude i en indlæggelse.

    Der fik jeg for alvor ondt i maven, og frygtede det værste for min lille mis, men det var ikke andet end at gøre end at vente.
    Da hun så endelig kom igen, kunne vi endelig ånde lettet op for hans blodprøve så helt fint ud. Så.. Han har en infektion, der har givet ham feber og det kan muligvis være grund til den lille mislyd på lungerne. Men det var dog ikke noget vi skulle være bekymret for. Kom vist til at blive ved med at spørge om det var noget af betydning, men det var så ikke. Dog vil hun gerne se ham igen for at sikre sig at alt er som det skal være.

    Han fik til sidst en sprøjte mod infektionen og derefter en der er febernedsættende og så har vi været på apoteket og købe noget febernedsættende han skal have fra i morgen og de næste 3 dage og noget mod infektionen han også skal have fra i morgen de næste 7 dage. Dog skal vi se en bedring inden for 1-2 dage, ellers skal de se på ham igen.

    Er lidt lettet nu og håber så inderligt at han snart får det bedre, men er også ret harm på vores egen dyrlæge hvor vi nævnte alt det her. Hans forklaring var at det bare var pga af han var blevet kastreret, men hvis han havde gidet at lave samme undersøgelse havde Diablo givetvis undgået at gået 17 dage ekstra og været syg. smiley Sætter IKKE mine ben derude mere, det bliver det nye sted vi var i dag, at vi kommer i fremtiden!

    God weekend til alle. smiley


  • #13   27. apr 2012 Mange tak begge to smiley

  • #14   28. apr 2012 millbevax er osse billigere i sverige.... heldigt

  • #15   29. apr 2012 Mariana C - Ja det klager man da ikke over smiley

    Nå men vores lille Bab (kalder vi ham) har ikke rigtig fået det bedre. smiley
    Sprøjterne hun gav ham var ligesom om virket. Han friskede i hvert fald op om aftenen, men tænker det er den febernedsættende sprøjte. Dog allerede morgen efter, altså i går var han tilbage til at være sløv og træt hele dagen. Måske en lille bitte smule mere vaks, men det næsten ikke noget at snakke hjem om. Dog tog vi hans temperatur og den sagde 38,6 så det jo ikke feber, hvor han hos dyrlægen havde 39,9.

    Vi giver ham Metacam en gang dagligt mod feberen og Verrumoxin Vet mod infektionen. 2 gange dagligt.

    Vi ville lige give det en chance, men i dag er stadig ikke rigtig nogen bedring så vi tager til dyrlægen med ham igen i morgen. smiley Er så bekymret for ham. Så må vi se om ham får noget mere bredspektret medicin eller vi ude i flere undersøgelser eller hvad vi er..


  • #16   29. apr 2012 Øv Øv altså....

    Min gamle kat fik osse metacam, det virkede på smerterne han havde, men han blev osse meget doven sløv og kastede op... Så vi stod i en "pest/kolera-situation" smerter eller opkast.

    Jeg håber det bedste for Bab... vi krydser poter herfra..


Kommentér på:
Har vores kat orm?

Annonce