{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.722 visninger | Oprettet:

Maine Coon spørgsmål. {{forumTopicSubject}}

Jeg har hørt at en Maine Coon ikke bør fælde helt på samme måde som en almindelig huskat. Hvad siger Jer der har erfaring med MCO og andre racer?

Vi havde kat for 6 år siden og må sige at jeg savner den der helt særlige følelse en kat kan give. I mellemtiden har vi fået en søn der i dag er 2 år og ELSKER dyr, samt vi har en Engelsk Bulldog der nok skulle have lidt tilvænning da han med stor sandsynlighed ville være bange for en kat i starten. Og så har vi barn nr. 2 på vej til marts.

Jeg er forelsket i MCO pga. størrelse, udseende, sind og pelslængde. Min mand er også vild med katte, men han slår på 2 ting som modargument:

1: Pelsen! Han gider ikke hår alle vegne
2: Han er imod at skal lave en kattelem, omvendt gider han ikke have bakke stående.

Mht. 1 så kan det nok ikke helt undgåes, der må mine kvindeevner træde til smiley

Mht. 2 så er jeg ude i et kompromis, men jeg skal nok vide lidt mere om kattens dagligdag. Vil katten kunne trives med at være ude om dagen når vi er på arbejde, eller er MCO typisk indekatte i dagtimerne? Vi har et ganske godt skur der er frostfrit. Hvis de er indekatte så slipper vi ikke for enten bakke eller lem, men hvis de elsker at være ude kunne vi lave en lækker "lejlighed" til den i skuret hvor vi så kunne lave lem osv. og den så kunne komme ind når vi kommer hjem fra arbejde. Hvad tænker I om den mulighed?

Hvad med om natten, er MCO en natteravn der er på farten hele natten, eller ligger den gerne og gasser med sine mennesker indendøre?

Vil det give en mere rolig og mindre strejfende kat hvis man vælger en kastreret han? Og er den mere renlig som kastreret, hvad er fordele og ulemper?


1000 tak for Jeres hjælp, glæder mig til at se Jeres gode råd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maine Coon spørgsmål.
  • #1   5. sep 2014 Efter min mening er et skur ikke godt nok med mindre der er chiplem i. Katten kan jo blive forfulgt af andre katte eller en hund m m mens i er på arbejde, så jeg synes en kat skal kunne komme ind uanset om man er hjemme eller ej. I øvrigt synes jeg slet ikke man bør lukke en fertil han kat ud som fritløber. Så skal den da mindst være mærket og neutraliseret. Vi havde en kastrat her der bare gik rundt og rundt om et par huse hele dagen en dag opdagede jeg hvorfor. Den havde kun et skur med kattelem. Underligt nok måtte hunden godt være inde. Jeg synes katten skal kunne bestemme selv. katte har også behov for at blive taget sig af og ikke alle katte render ude hele tiden selv om de kunne vælge det. Det er nemlig forskelligt fra kat til kat.

  • #2   5. sep 2014 Katte fælder. Det gør Maine Coons også. Og hvis man hverken vil have kattelem eller kattebakke, så tror jeg ikke, at man er klar til at få kat.

  • #3   5. sep 2014 Skuret er i en hermetisk aflukket have uden adgang for andet end evt. andre katte samt fugle. Skuret er opvarmet, og der vil blive sat chiplem i hvis det bliver aktuelt.

  • #4   5. sep 2014 Er ærgerlig over at fokus er flyttet på at man ikke er katteklar. Ret hurtig konklusion. Jeg kender toilettrænede katte eksempelvis.

    Og synes nu heller ikke jeg skriver at bakke eller lem er udelukket, men er der andre muligheder har jeg vel lov at overveje dem.

    Mht. ALLE mine spørgsmål så ville det være en stor hjælp at kende mere til racens vaner, selvom ikke 2 katte er ens er der da ofte et mønster i racens gøren og laden....


  • #5   5. sep 2014 Mmmmm mit svar er præget af, at jeg ikke syntes om det med, at katten bare skal ud af huset hele dagen! Det er jo den hjem smiley
    Og du får ikke en MCO der ikke fælder, faktisk kan de fælde særdeles meget, så er det et problem allerede før katten er der, ja så syntes jeg i skal vente, til i er enige om, at det er en del af det, at have kat smiley
    Hunden fælder vel også, men det vil ses på en anden måde med de lange kattehår, de lægger sig på overfladen af alt, og særligt lyse hår ses på det meste tøj ( jeg går ikke i sort og andre mørke farver smiley )
    Du skal også vide at Main Coon skal børstes ( kæmmes) næsten dagligt for ikke, at få knuder, og begrænse hår i hjemmet, særligt i fældningstiden.


  • #6   5. sep 2014 Tak for et rigtigt brugbart svar Jette!

    Der er en mulighed for lem, dog har vi glas i alle døre så jeg formoder det er en større operation og netop derfor vi ville forsøge at finde en anden løsning hvis muligt. Kender ikke alle typer, men den skal jo så igennem alt murværket formoder jeg. De to gamle katte havde ingen lem, den ene var altid inde og den anden var altid ude og elskede at være i skuret, selv når vi var hjemme. Skuret er renoveret sidenhen så lemmen er nu væk.

    Vil en MCO kunne undvære bakke hvis den har adgang ud via lem?

    Det med hårene. Hunden er en korthårs uden underuld og det er derfor stride børster og jævn fældning året rundt. Førhen da vi ingen børn havde var det af mindre betydning, men jeg tænker mere på sådan en lille skurk der skal kravle rundt osv. Men da den første kom til havde vi to korthårshunde så tænker det går ud på ét. Om ikke andet så har jeg indtryk af at MCO hår er lettere at tage af med eks. en fnugrulle på tøj osv. end de små stride hår? Er hårene den slags der "fnidrer" rundt over alt eller er de gode til at samle sig, hvis det er til at forstå hvad jeg mener? Huskattenes hår svævede jo nærmest rundt over alt, gør MCO det samme?

    Det med børstningen dagligt vidste jeg faktisk ikke, men det er dog intet problem da hunden også børstes og soigneres.

    Igen, 1000 tak for gode svar.




  • #7   5. sep 2014 Min datter og svigersøn har 2 MCOer, de har kattelem i i bagdøren og en i døren til bryggerset så der ikke trækker i huset smiley kattene bruger bedene i den lukkede have som bakke, men om vinteren bruger de en kattebakke der står under halvtaget, den står der altid, men de bruger den kun når jorden er våd eller hård af frost.
    Nu siger du i har lukket have og det vil være godt, at bruge den til katten, kik på om den kan komme ud i højden, så kan der ændres lidt der.
    Du kan finde mange gode oplysninger om MCO på nettet og hos opdrættere, og i mine øjne bør du gå til en god opdrætter, for ellers ved du slet ikke hvad du får.
    Den værste tid med pelsen, syntes jeg er når de skifter fra Killinge- til voksenpels det kan give meget arbejde, at sørge for de ikke filtre.
    Både min datter og jeg har prøvet, at købe voksen katte fra 8 mdr til 2 år og de er faldet lige så godt til som de killinger vi har haft, og så slipper man for alle Killinge problemerne,, selvfølgelig skal i købe et sted hvor de også har hund, det er vigtigt for så har katten/ killingen erfaring med hund.
    Men få nu din mand med på det først, så katten ikke bliver en irritation mellem jer, det er ikke godt for nogen!


  • #8   5. sep 2014 Jeg vil prøve at svare dig ud fra egne erfaringer med MCO..
    1. Du skal vide at en MCO er en meget selskabelig kat og helst er hvor du er og helst er med i alt hvad du gør, og jeg mener alt, underordnet om du ammer dit barn, skifter ble eller vasker op, eller for den sags skyld snakker i telefon, katten vil være med, og den snakker meget rigtig meget..
    2. Du skal sørge for at købe ved registreret opdrætter, da der desværre er nogle genetiske sygdomme ved MCO som er en god ide at der er blevet testet for og det er kun reg. opdrættere der gør det..
    3. Køber du stamtavle MCO som er det klogeste, så skal du være forberedt på at de evt ikke sælges til fritløb, det vil sige at i skal enten vælge totalt indekat eller totalt lukke jeres have af så det bliver en løbefgård..
    4. En MCO fælder mindst lige så meget som en huskat og hårene opfører sig nogenlunde ligeså dan som huskattens, de bliver til kæmpe dræber nullermænd der skøjter over gulvet, hårene er lette og fine og kommer alle steder, det er jo det der gør katten så lækker at røre ved smiley
    5. Man kan nemt sætte en kattelem i glas partier, det behøver jo ikke være en dør, men kan være et mindre vindue der er knap så bekosteligt, så er det blot at lave en lille trappe til vinduet på hver side..
    6. Jeg syntes at have katten enten inde eller ude er for firkantet, jeg er mest til kattelem, og i et skur, hmmm principielt er der vel ikke noget i vejen for det hvis man indretter det til katten, men ideelt er det vel heller ikke..

    Sidst vil jeg sige husk at har man MCO så har man et sludrechartol der kræver opmærksomhed, men man har også en kat der har en natur med at komme op i højden så man er nød til at indrette sig lidt efter dens behov, sørge for høje kradsetrær, og så skal man huske på at en MCO er en lidt kluntet kat, så det er ikke en kat der nødvendigvis går rundt i vindueskarme og på reoler uden at vælte noget, faktisk er det nok mere sikkert at den vil vælte noget, enten ved et uheld eller ret bevidst fordi den er fornærmet på dig, MCO er en klog kat, men også en dejlig kat som er meget børnevenlig, da de næsten finder sig i alt..


  • #9   5. sep 2014 Igen, tak for super gode svar! Manden er med, han skal altid "kastes" ud i det før han er HELT klar, det samme med både vores hund, kaniner og endda børnene smiley

    Fantastisk med al Jeres super gode viden! Og de er nemlig så selskabelige, det er en af de ting ved MCO jeg elsker! Den ene af vores gamle huskatte var rigtig enspænder og ikke særligt opsøgende, og man savnede ham fordi han holdt sig for sig selv. Hunkatten var til gengæld både med i bad og på en stol under madlavningen osv., en rigtig hyggemås. Og det er præcis den slags jeg savner smiley

    Vi vil under alle omstændigheder købe renrace fra en god opdrætter, det er vores politik i huset med alle dyrene, netop især pga. sundhed. Og fra et sted med hunde vil jeg også klar prioritere så sammenføringen er lettere for katten.

    Jeg har tænkt meget over om en "genbrugskat" eller større killing ville kunne være en mulighed, men jeg var faktisk lidt ræd for om de er gode til at knytte sig til nye mennesker, men det lyder det til? Og mht. børn så er det netop pga. deres omgang med børn også at denne race er så interessant for os.

    Personligt er jeg meget imod at katten skal holdes indendøre da det er naturstridigt for mig. Samtidig er det nok rent praktisk ikke en mulighed for as da børnene helt sikkert vil komme til at lukke den ud. Så skal det være, så går vi haven efter og der skal kun en lille justering til på toppen af hegnet så er den helt aflukket og kattesikker.

    Igen, 1000 tak for al Jeres hjælp! Jeg må trevle nettet for mere info!


  • #10   5. sep 2014 I rigtig mange tilfælde er det en stor fordel at anskaffe sig to med hinanden, da de jo så har hinanden og derfor ikke kræver det samme fra de to benede smiley

    Hvad er det din mand har imod katte bakker, for der findes da så mange forskellige.
    Er det fordi de skal tømmes, lugten eller hur ?


  • #11   5. sep 2014 Det kræver en del pelspleje at have en langhårs kat som udekat... jeg har 4 stk og det er dagligt de skal børstes.... og jeg kan love dig for at de fælder... jeg vågner op til et ryatæppe hver morgen smiley

    Det er sjældent du kan købe en tavle kat til frit løb... så haven skal hegnes ind... og ja det er en super social race, en rigtig familie kat.. der er med over alt
    Og ikke en der vil finde sig i at passe sig selv smiley


  • #12   5. sep 2014 Marianne L jeg kan godt se din pointe med indekat, altså at du ikke bryder dig om at holde katten inde og det kan være svært at lære børnene, men mht børnene så er det jo blot en del af opdragelsen, og burde ikke være det mest problematiske..

    Med hensyn til at holde indekat, så vil jeg sige, og nu kommer de forskellige begreber jo på en prøve, men for mig er indekat også dem med løbegård, jeg er selv klart selv blevet til indekat med løbegård/ indhegnet have, af flere årsager..

    1. Man har ikke problemerne med at der er naboer der klager over kattepoter på bilen, katte der går ind i andres hjem, folk der fodre på ens kat, naboer der finder på at gøre skade på ens kat, naboer der bliver så irriterede at de kidnapper ens kat og kører den langt væk, eller blot naboer der konstant klager over ens kat af forskellige årsager (afførning i bede, hader katte, guldfisk i dam osv.)

    2. Man risikere ikke at når man nu har en fin flot langhårskat som mange ønsker sig, at man så kommer ud for at en eller anden stjæler ens kat og man aldrig finder ud af hvad der er hændt den, og jo det sker, netop fordi langhårskatte er i så stor kurs og fordi MCO er en forholdsvis tillidsfuld kat og derfor nok lidt nem at nappe..

    3. Man undgår bekymringerne med om ens kat nu er kommet til skade fordi den ikke dukker op som den plejer, samt man undgår mange af de kamp skader på katten som nærmest er uundgåelig med en fritløber, katte slås om territorium neutraliseret eller ej, det vil ske..

    Slutteligt vil jeg sige at jeg forstår samtidig godt dem som ønsker deres kat skal være fritløber, det er da langt nemmere og mere naturligt for katten, men jeg personligt gad bare ikke alle de fejder der kunne komme med naboer, selv elsker jeg naboens katte på besøg i min have, men jeg ved også at en anden af mine naboer er meget lidt kattemenneske og hader katte i hendes have og sætter stor pris på at mine ikke er fritløbere..
    Jeg siger egentligt at intet er rigtigt eller forkert, vil blot fortælle dig hvad fordelene kan være ved en indekat med løbegård kontra en fritløber, resten er dit og din families valg, syntes blot du skulle overveje alle aspekter inden endeligt valg smiley


  • #13   5. sep 2014 Jeg har haft en kat, der ikke ville gøre sig ren ude. Hun gik udefra og ind på bakken for at gøre, hvad hun skulle. Det er altid en risiko. Og er det dårligt vejr, er det ikke sikkert, at en MCO vil bevæge sig ud og blive våd.

Kommentér på:
Maine Coon spørgsmål.

Annonce