2 katte i stedet for 1? 2 katte i stedet for 1?
Ja, som titlen beskriver - så går vi med overvejelse af nr. 2 kat, da vi synes at Arnold måske ville have godt af en legekammerat?
Så nu kommer alle spørgsmålene.
1. Skal det være samme køn og alder? (de vil naturligvis begge blive neutraliseret, uanset køn)
2. Er det meget dyre med 2 katte? Det vil selvfølgelig være dyre med sygdom, dyrlæge osv. Men tænker mere grus og mad?
3. Kan de bruge samme kattebakke? (Vi har ikke plads til endnu en kattebakke medmindre den skal være i køkkenet eller soveværelse, og der ønsker jeg ikke at have en bakke ståene).
4. Er det nemt at sammenføre killinger? Tænker mere, om de ville slås, eller om Arnold tror han bestemmer her, eller noget i den stil. (Han er dog kun 15 uger, så ved ikke om de allerede gør sådan noget)
5. Skal de have mere plads når de er 2? Jeg bor i en 60 m2 lejlighed, og de må være over det hele. (Er det plads nok?)
6. Er der andet i vil anbefale, synes eller noget der kan hjælpe på måske at skulle have endnu en lille trold
Lidt om Arnold. Han er en 15 uger gammel killing, fuld af krudt i måsen og er ellers en dejlig kølepot
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
og så især når man har indekatte. de kommer tit til at kede sig, og det kommer til at gå ud over ejeren. katten risikere at blive urenlig, ødelægge ting mm
så jo en kat mere er altid godt, så har katten nogen at lege med.
du har fin plads. det man bør tænke på er at få plads i højden. katte elsker at komme op. så et godt stort kradsetræ eller hylder er super
ja det koster lidt mere i grus, og foder. Men oftes så kan det så bedre svare sig at fx købe en sæk med 10 kg foder, og tit har butikker mm også tilbud på mere grus, som så er billigere.
når du ikke har plads til en bakke mere, ville jeg nok vælge at købe en stor bakke. Men have det i baghovedet hvis du begynder at få problemer. for så er en ekstra bakke altså nødvendigt.
jeg ville nok vælge at få en dreng mere. Oftes er de mere til leg, end pigerne - også når de bliver ældre. mange hunkatte er lidt mere sippet. Så en dreng i samme alder ville være det bedste. så har arnold en at slås med. vælg gerne en som ligner lidt ham i temperman. det får du det bedste resultat ud af
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 72
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 18 Svar: 195
Hvis man har to katte, og to bakker, er der så nogen tommelfingerregel for hvor meget afstand der skal være mellem de to bakker eller er det lige meget?
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 18 Svar: 195
Rart at vide til når vi skal have "familieforøgelse"
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
1. min mening og erfaring er at når de bliver neutraliseret så har det ikke den store betydning om de er af samme køn eller hver sit..
2. Ja selvfølgelig er det dyrere med 2 frem for en, ca dobbelt op, og så ikke helt alligevel, for man vil med 2 have muligheden for at købe stort ind og dermed spare lidt penge på den konto..
3. I princippet ja så kan de godt bruge samme kattebakke og særligt når de er killinger, men vær forberedt på at når de bliver lidt ældre at de kan få den ide at de ikke vil tisse i samme bakke som har afføring i, det kan være en ide de pludselig får, min den yngste var omkring 6 mdr. da hun fik den ide, hvor min ældste bare bruger samme bakke til det hele..
Jeg har så selv 3 kattebakker til 2 katte og de 2 af kattebakkerne står lige op af hinanden, så det har reelt ingen betydning at de står lige ved siden af hinanden bare der er 2.. Hvis jeg var dig ville jeg have 2 men det er op til dig om du vil vente og se om problemet opstår eller ej..
4. Det er bestemt nemmere at sammenføre killinger end voksne katte, men alt er j relativt, du skal ikke forvente at de elsker hinanden fra dag 1. sørg for at den killing du vælger er en killing der sind og aktivitetsmæssigt ligger meget tæt på den du har, det vil klart gøre det nemmere..
5. Nej de behøver ikke mere plads, min har heller ikke mere end 60 kwm
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 944
2. Jo, det jo dyrere, men som Heidi skriver, så er der jo besparelse at hente ved at købe større parti foder. hvis man har en god kvalitet grus, så bruger man ikke så meget.
3. Det anbefales klart at have 2 bakker, jeg har 2 katte og 3 bakker. De to står ved siden af hinanden ved bruseren.
4.Tror ikke de får de store problemer med sammenføring med den alder Arnold har, hvis du vælger en jævnalderen.
5. Du har plads nok, men som Anja skriver, så et par høje klatretræer eller hylder så de kan komme i højden. Jeg har bøger hele vejen rundt under løftet og fordi jeg ingen loftlamper har, så har jeg lavet en cat walk under loftet (gangsti/bræt, der leder hen til en fordeling hvor de kan vælge 2 sovepladser)
6. Jeg tror ikke lige jeg har købt noget nyt i forbindelse med sammenføringen, ikke mere end jeg ville normalt
Her har en legetunnel været et hit, da de kan gemme sig lidt for hinanden, når de leger
aug 2009
Vi har fået 2 skønne killinger i huset nu
jan 2012
Og der har da vist ikke været problemer med at sammenføre dem ser det ud til
aug 2009
Der var absolut ingen problem med dem. Efter blot en 30 min, var det som om de havde kendt hinanden længe. Der blev både leget, spist og sovet sammen. Og nu er de ikke til at skille af
jan 2012
Så ved man bare man har truffet det rigtige valg
aug 2009
I havde bare så ret, ang at to katte er bedre end en.
De har så meget glæde af hinanden. De leger og putter dagen lang.
Det er så skønt som ejer at se, hvor glade de er
Og vi har været heldige, de er så gode sammen, man skulle tro at de var søskende.
jan 2012
Men det er netop skønt at se hvor meget glæde de kan have af hinanden, og selv om de er 2 så opsøger de stadig menneske kontakten, det er jo det der er mange der er bekymrede over, "jamen hvis man får 2 vil katten så stadig snakke med mig" jep til hver en tid
aug 2009
jan 2012
aug 2009
Ellers er de nogle slemme banditter
2 katte i stedet for 1?