En længere historie - jeg brug for gode råd. En længere historie - jeg brug for gode råd.
Hej
Min nu 11 årige hunkat (indekat) har fået en bule på maven. Ca 3*3 cm. Alle de indledende undersøgelser, truer med at det er kræft, men det skulle være en form der ikke breder sig. De prøver der er taget, viser ikke spredning, det endelige svar får vi i morgen mandag.
Så hun skal opereres og have fjernet knuden, samtidig skal hun steriliseres, da hun stadig er på P piller (nok det der har forsaget knuden)
Men da hun har kroniske problemer med lungerne, tør de ikke at lægge hende i narkose - før hun har været en uge på PredniSOLON. (1 tablet af 5 mg hver dag i en uge) derefter skal hun faktisk lære at få medicin via pumpe (endnu en udfordring)
Jeg har hentet pillerne i går. På apoteket sagde de, at pillerne kan medføre meget højt energi niveau os katten? er der nogen der har erfaringer med det? på hvilket tidspunkt af dagen giver i jeres kat, disse piller? er det nødvendigt at det er samme tidspunkt hver dag?
Tak på forhånd.
vh
Rene
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg har ikke selv erfaring med at give Prednison, kun med smertestillende, men jeg ville nok også vælge at give på ca samme tidspunkt hver dag, det giver den bedste virkning, og jeg ville nok vælge at give det om morgenen, så får både du og katten nok mest udbytte af virkningen..
Men en forhistorie som din kat har med lungerne, så kan det godt være du skal forberede dig på at hun måske ikke klarer den..
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Held og lykke!
PS: Hvorfor skal hun fremover have medicin via en pumpe?
sep 2014
Emner: 3 Svar: 8
Røntgen og ultralyd (same en anden prøve jeg ikke husker) viser ikke tegn på spredning.
Lægen siger at pillerne er til den korte bane og det vil være bedst at give hende medicin via pumpen (kender ikke navnet på en sådan endnu)
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.014
har dog også haft en som først fik modermærkekræft og året efter fik hun lymfekræft. Og man skal tænke på sin kat. så lang tid at den har det godt, spiser/drikker og virker normalt, ja så kan det gå. Men bliver den først tilbagetrukket mm, ja så bør man overveje hvor længe man skal lade det stå til.
så se hvordan det kommer til at gå med at give hende medicin, gætter på at det er for lungerne.
sep 2014
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Håber det bedste!
Det med medicinpumpen forstår jeg ikke. Er det en sprøjte, du mener?
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 387 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.289
Jeg gætter på at det er for at være på den sikre side inden operation.
Når det gælder en medicinpumpe, ja så er jeg lidt mere skeptisk. Hvis en kat skal have medicin kontinuerligt via en slange der er lagt ind i et blodkar, ja så ville jeg nok bakke ud.
Husk at det er en ældre kat og at den sikkert har haft et godt liv.
Lad dyrlægen råde dig. Der må være en prognose uden operation.
Tænk på katten, den forstår ikke hvad der skal ske.
Så derfor, lad dyrlægen råde.
sep 2014
https://www.youtube.com/watch?v=dH4k_dOdNbY
Men rart med jeres indlæg, kom endelig med flere.
jul 2008
der er flere hesteejere som har sådan en til deres hyp når de har astma/lungeproblemer.
har da selv astma, og jeg er da ikke blevet aflivet endnu
Men det med knuden, tag det roligt. ja hun skal have nogle pille for at få hendes system til at kunne klare at komme under nakose. Jeg syntes at det er godt at din dyrlæge er opmærksom på det.
min gamle Misse, havde en knude på størrelse med den din kat, og hun kom sig 100%.
aug 2010
Jeg synes at du skal prøve det, vil den ikke acceptere det så tag det op til overvejelse, men det er langt sundere for hendes system at hun bliver behandlet lokalt
dec 2006
Jeg havde lidt svært ved at se de første par minutter af videoen - for troede at "pumpen" var sådan en maske, som jeg har set brugt til astmabørn, der skal sidde helt tæt (
aug 2010
jul 2008
katten er 11 år, hvilke IKKE er gammelt, ja den har astma, men der bliver passet godt på den.
at den så har en knude, ja min var 14 år da hun blev operaret, og hun blev først aflivet som 16 år fordi hun blev blind.
Men hvis katten trives så skal man da ikke aflive dyret.
skal man bare aflive alt over 10 år? Eller hvad?
men selvfølgelig så er der større efterspørgelse på katte, så kan intenattterne komme af med deres katte noget hurtigere.
TiL TS: pas godt på jeres kat. Vær ærlig overfor jeres kat. Får hun det dårligere eller hun bare ikke kan trives med at skulle have medicin, ja så overvej hendes sidste tur.
Men i mine øjne så gør I altså det fint. I tager ansvar for jeres kat, og alene det at I har indekat, ja det siger meget i mine øjne. Alt for mange lader deres katte rende løst.
så god bedring med hende, og pas godt på hende
aug 2010
Hvis katten går med til det og får det godt, så kan jeg ikke se problemet.
Knuden ved jeg så ikke rigtig om jeg turde røre ved, men jeg tror at TS tager sig godt af katten.
sep 2014
Nu er hun opereret. Det har vist sig at der var 3 knuder. (2 ekstra blev opdaget under selve operationen) 2 er nu fjernt og den sidste bliver fjernet når hun er kommet sig oven på denne omgang.
Hun er ved at komme sig nu
Men damm det er ikke nemt at forhindre en kat i at vaske sig på maven (der hvor såret er)
Hun nægter at have krave på, en pølseformet forbinding til at dække såret har vi også opgivet.
Hvordan har i fået jeres katte til at accepterer kraver og tilsvarende?
Tak for alle jeres indlæg. Rart at se så mange katte interesserede mennesker.
dec 2006
Hvorfor blev den sidste knude ikke fjernet med det samme? Da min gamle Spip i sin tid fik fjernet knuder, var jeg så ærgerlig over, at dyrlægen havde overset en knude, så hun skulle igennem endnu en operation. Den oversete knude sad desuden et rigtig dumt sted ("i armhulen") og min stakkels kat havde så ondt efter hun fik fjernet den
Nå, jeg vil nødig male fanden på væggen. Forhåbentlig kommer din kat sig helt.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det fås på apoteket i mange mål . (Klip selv huller til benene.)
Jeg forstår heller ikke, at man ikke fjernede den sidste knude.
Er det kræft, kan den nå at danne metastaser.
Desuden er det en ældre kat, så jeg ville ikke udsætte den for en operation mere.
Held og lykke!
sep 2014
desværre mente de ikke at den 3 knude kunne fjernes sidst, da det var for stor en operation.
Nu skal vi finde ud af hvad næste step er.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
En længere historie - jeg brug for gode råd.