Larmende natkat Larmende natkat
Min kæreste og jeg har fået den dejligste huskat, som vi er rigtig glade for. Der er bare et problem: hun larmer virkelig om natten. Jeg troede egentlig, det var fordi, hun var i løbetid, men hun gør det stadig efter, hun er blevet steriliseret. Vi har ikke noget imod hun er aktiv om natten, men hun miaver virkelig højt, så vi vågner flere gange i løbet af natten. Når hun har adgang til soveværelset kradser hun i sengen (men kun når vi ligger og sover ), og når vi lukker døren kradser hun i døren. Jeg vil helst have hun har adgang ind til os, da hun som regel ligger i benenden og sover om morgenen, når vi vågner. Vi leger meget med hende i løbet af dagen og klikkertræner også lidt hver dag, så hun burde ikke være vildt understimuleret. Mit spørgsmål er så, om der er nogen der har gode råd til at få en lidt roligere kat om natten. Skal hun bare køres endnu mere træt?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
dec 2006
jan 2014
Følger: 16 Følgere: 426 Katte: 3 Emner: 105 Svar: 1.457
jul 2014
Med hensyn til om hun høre dårligt: Altså hun snakker rimelig meget generelt, og svare hvis vi snakker til hende. Men hun bruger umiddelbart meget hørelsen når hun leger (drillepinde der knitre osv), så jeg tror hun hører som hun skal. ørepropper har jeg tænkt på, men de fleste andre jeg kender har fået det til at fungere uden, så tænker lidt det er min sidste udvej (hader nemlig at sove med ørepropper :D)
dec 2006
Det er rigtig nok, at ikke alle katte kan styre deres foderindtag, men de fleste lærer det, når der altid og hele tiden er adgang til nok foder. Der er grænser for hvor meget de kan proppe i sig.
Hvis I ikke giver hende vådfoder, så væn hende til det, og giv det flere gange i løbet af dagen.
Væsken i vådfoder er godt for nyrer/urinveje. Og en tillægsgevist kan være, at hun måske bliver så glad for vådfoderet (der ikke feder ret meget) at hun lærer at lade være med at tømme skålen for tørfoder.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.155
Får hun vådkost, giv hende godt med mad før sengetid.
Har i mulighed for indhegnet altan, lille have eller andet?
Her i kun en kat?
Jeg må sige, at nu her hvor kattene ikke er ude det meste af dagen kræver de godt nok en del leg
Drengene har jo indhegnet mini have, og de står tit og vil ud i denne tid, men er vejret ikke godt vil især Mitti ikke ud, og deres ud ture bliver også kortere, helt uden jeg gør noget for det.
Jeg bruger mad som underholdning, nu og da, jeg smider lige lidt tørkost ud på gulvet, gerne under spisebordet så der skal snuses rundt, og gemmer lidt her og der, så de skal finde det.
Og det gør jeg før sengetid, mest de dage hvor de har været mere alene end ellers.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.155
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 18 Svar: 195
Derudover har vi en foderbold (nat bold hedder det hos os) hvor vi putter lidt af de gode snacks i sammen med lidt tørfoder og så triller hun rundt med den når vi går i seng. Så er der stort set altid ro derefter
jul 2014
dec 2006
Og prøv da at anskaffe en foderaktiveringsdims, så hun æder knapt så hurtigt.
Ideer i denne tråd :
http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/110636-foder_aktivering_fra_zooplus
jul 2014
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg har lavet den fejl at give min store kat light foder og foder med lavt fedtindhold hvilket har betydet at min kat aldrig havde mæthedsfornemmelsen og hvilket har betydet at hun nu er meget overvægtig..
Så mit råd er først og fremmest at du sørger for et godt mættende kvalitetsfoder, dernæst lad være med kun at give 3 gange om dagen men give små portioner fler gange om dagen og erstat 50% af tørfodret med vådfoder af god kvalitet, giv vådfoder morgen og aften, gerne med ekstra vand ved, vådfoder mætter meget bedre og længere og det feder ikke nær så meget som tørfoder..
Sidst så leg med hende en times tid inden sengetid og afslut legen med et stort måltid vådmad lige inden i går i seng, så burde hun være mæt og træt..
dec 2006
Jeg har en overvægtig kat, men vi prioriterer livskvalitet fremfor den slanke linje ;-).
Et af mine fifs til at holde igen med hans æderi er, at blande noget ikke-yndlingstørfoder (for hans vedkommende er det fx IAMS) sammen med velsmagende tørfoder. Så levner han nemlig i første omgang IAMS, og gemmer det til han bliver sulten.
Hvor gammel er din kat for resten?
jan 2012
jul 2014
Hun får select gold i tørkost, så det burde være helt fint. I vådkost får hun enten hills eller multifit. Ikke noget af det er light eller lignende. Hun drikker desuden meget vand, så det burde jo også hjælpe på mætheden. Jeg skal dyrlægen med hende i morgen alligevel, så jeg prøver lige at høre hvad han siger
jan 2012
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595
jul 2014
jan 2012
Jeg har gjort det at jeg har stillet min labyrint op af en væg og så har jeg sat en dørstopper på gummikanten ind mod væggen, så var det slut med at kattene væltede den, så er der det med at der er hul i toppen, det fandt min ene kat også ud af, at man så blot kunne spise fra toppen, så fandt jeg blot et plasticlåg som jeg lagde over toppen, så problem løst, nu fungere det fint
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 813 Katte: 20 Annoncer: 2 Emner: 118 Svar: 7.386
Jeg har valgt, at jeg hellere vil have en glad kat, end at jeg vil sulte 14 katte.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 18 Svar: 195
Da vores kat var lille snød hun også. Hun nærmest klatrede op ad den for at spise fra toppen
Det hænder dog at hun lige "rusker" den ved at vippe labyrinten og så slippe for så rystes der masser af foder ned, men det er dog ikke særligt tit så vi har ikke gjort så meget for at sikre den.
jul 2014
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 942
Først ville jeg finde et godt tørfoder med et højt kødindhold, det mætter også mere og selv om din kat i starten vil rå æde,da den jo ikke ved hvornår den får noget igen, skal den nok lære at det står fremme altid - det duer på ingen måde at afmåle eller fjerne tørfoderet. Kattens vægt skal nok udjævne sig på sigt , når den har fået lært at der altid er foder i skålen. Viser det sig så at katten efter et stykke tid stadig grov æder, jamen så er foderbold og foderdimser en god løsning.
Selvom du køber noget dyrere/ med højre kødindhold, så vil det på langt sigt også giver mindre i kattebakken.
Dernæst ville jeg fodre med vådfoder 3 x daglig (inden arbejde, efter arbejde og inden sengetid)
Du kan også med stor fordel giver den råt kød, det mætter også godt.
Larmende natkat