449 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Pernille L
Pernille L
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19

Larmende natkat Larmende natkat

Min kæreste og jeg har fået den dejligste huskat, som vi er rigtig glade for. Der er bare et problem: hun larmer virkelig om natten. Jeg troede egentlig, det var fordi, hun var i løbetid, men hun gør det stadig efter, hun er blevet steriliseret. Vi har ikke noget imod hun er aktiv om natten, men hun miaver virkelig højt, så vi vågner flere gange i løbet af natten. Når hun har adgang til soveværelset kradser hun i sengen (men kun når vi ligger og sover smiley ), og når vi lukker døren kradser hun i døren. Jeg vil helst have hun har adgang ind til os, da hun som regel ligger i benenden og sover om morgenen, når vi vågner. Vi leger meget med hende i løbet af dagen og klikkertræner også lidt hver dag, så hun burde ikke være vildt understimuleret. Mit spørgsmål er så, om der er nogen der har gode råd til at få en lidt roligere kat om natten. Skal hun bare køres endnu mere træt? smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.
  • Hækkeklipning 2.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Larmende natkat
  • #1   12. okt 2014 Mjaver hun både når hun har adgang til soveværelset, og når hun er lukket ude?

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#2   12. okt 2014 Ja hun gør

• #3   12. okt 2014 Har hun adgang til mad om natten? Lurer på om hun mjaver fordi hun er sulten så. Eller kan hun have problemer med hørelsen? (døve katte har det med at mjave højt)

• #4   12. okt 2014 Hvis det ikke er nogen af de problemer Tinka skriver så er der en løsning der hedder ørepropper. Det gør jeg selv nogen gange når vores kat synes vi skal op kl lort om morgen smiley Ørepropper er vejen frem hvis det ikke er de problemer Tinka skriver smiley

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#5   12. okt 2014 Hun har ikke adgang til mad om natten for hun spiser sindsygt meget i forvejen. Hun er typen der ikke kan have mad stående fremme konstant, fordi hun spiser til der ikke er mere om så jeg giver hende tre gange så meget hun burde have. Synes faktisk hun forsluger sig lidt ind i mellem.
    Med hensyn til om hun høre dårligt: Altså hun snakker rimelig meget generelt, og svare hvis vi snakker til hende. Men hun bruger umiddelbart meget hørelsen når hun leger (drillepinde der knitre osv), så jeg tror hun hører som hun skal. ørepropper har jeg tænkt på, men de fleste andre jeg kender har fået det til at fungere uden, så tænker lidt det er min sidste udvej (hader nemlig at sove med ørepropper :D)

• #6   12. okt 2014 Jeg tror at hun mjaver pga at madskålen er tom. Så foder i skålen, så tror jeg der bliver nattero. smiley

Det er rigtig nok, at ikke alle katte kan styre deres foderindtag, men de fleste lærer det, når der altid og hele tiden er adgang til nok foder. Der er grænser for hvor meget de kan proppe i sig.

Hvis I ikke giver hende vådfoder, så væn hende til det, og giv det flere gange i løbet af dagen.
    Væsken i vådfoder er godt for nyrer/urinveje. Og en tillægsgevist kan være, at hun måske bliver så glad for vådfoderet (der ikke feder ret meget) at hun lærer at lade være med at tømme skålen for tørfoder.

• #7   12. okt 2014 Har hun tør kost stående altid?
    Får hun vådkost, giv hende godt med mad før sengetid.
    Har i mulighed for indhegnet altan, lille have eller andet?
    Her i kun en kat?

Jeg må sige, at nu her hvor kattene ikke er ude det meste af dagen kræver de godt nok en del leg smiley men jeg kender det fra de andre år, det bliver til et par larme nætter hver uge.
    Drengene har jo indhegnet mini have, og de står tit og vil ud i denne tid, men er vejret ikke godt vil især Mitti ikke ud, og deres ud ture bliver også kortere, helt uden jeg gør noget for det.

Jeg bruger mad som underholdning, nu og da, jeg smider lige lidt tørkost ud på gulvet, gerne under spisebordet så der skal snuses rundt, og gemmer lidt her og der, så de skal finde det.
    Og det gør jeg før sengetid, mest de dage hvor de har været mere alene end ellers.

• #8   12. okt 2014 Ha jeg er for langsom smiley

• #9   12. okt 2014 Har I prøvet med noget foder-aktiverings-halløj? Vi har sådan en foder labyrint-tårn-ting som efterhånden alt tørfoder indtages fra. På den måde arbejder katten mere for at få mad end hvis man bare stiller en skål - måske det kan gøre noget?

Derudover har vi en foderbold (nat bold hedder det hos os) hvor vi putter lidt af de gode snacks i sammen med lidt tørfoder og så triller hun rundt med den når vi går i seng. Så er der stort set altid ro derefter smiley

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#10   12. okt 2014 Hun har ikke tørkost stående konstant, fordi hun vejer det hun skal, og skal jeg blive ved med at proppe i skålen, så er jeg bange for at ende ud med en tyk kat smiley (netop fordi hun kan spise meget mere end hun burde). Vådkost får om aftenen inden vi går i seng, så hun burde være rimelig mættet. Hun får desuden godbidder derudover når vi klikkertræner flere gange i løbet af dagen. Vi har desværre ikke mulighed for løbegård/altan, og sele tror jeg er udelukket for hun er lidt nervøst anlagt og vi har ikke nogle grønne områder lige rundt om hjørnet og to store hunde som nabo. Jeg har overvejet en kat mere, og har allerede besluttet hvor den skal komme fra smiley De får bare ikke et kuld før til næste år, så jeg går og venter spændt

• #11   12. okt 2014 Det er ikke sikkert, at hun bliver for tyk, hvis I giver hende mere mad. Og herregud nogle hundrede ekstra gram på sidebenene er vel mindre alvorligt end sulten kat og afbrudt søvn.
    Og prøv da at anskaffe en foderaktiveringsdims, så hun æder knapt så hurtigt.

Ideer i denne tråd :
    http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/110636-foder_aktivering_fra_zooplus

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#12   12. okt 2014 Ja jeg havde tænkt mig at lave eget aktiveringslegetøj så hun spiser langsommere. Med hensyn til overvægtig kat ved jeg godt det langt fra gælder alle katte. Dem jeg kender har desværre alle tendens til overvægt og nogle decideret fedme netop fordi de får meget mad og jeg ser også rigtig mange gennem mit studie. Men jeg vil prøve og lade det stå fremme hele tiden og ser om det gør en forskel smiley

• #13   12. okt 2014 For det første så kan jeg ok følge at hun måske ikke lige kan styre sit madindtag, men jeg tænker så lige om den man hun får rent faktisk mætter hende..

Jeg har lavet den fejl at give min store kat light foder og foder med lavt fedtindhold hvilket har betydet at min kat aldrig havde mæthedsfornemmelsen og hvilket har betydet at hun nu er meget overvægtig..

Så mit råd er først og fremmest at du sørger for et godt mættende kvalitetsfoder, dernæst lad være med kun at give 3 gange om dagen men give små portioner fler gange om dagen og erstat 50% af tørfodret med vådfoder af god kvalitet, giv vådfoder morgen og aften, gerne med ekstra vand ved, vådfoder mætter meget bedre og længere og det feder ikke nær så meget som tørfoder..
    Sidst så leg med hende en times tid inden sengetid og afslut legen med et stort måltid vådmad lige inden i går i seng, så burde hun være mæt og træt..

• #14   12. okt 2014 Ja, lad endelig maden stå fremme.
    Jeg har en overvægtig kat, men vi prioriterer livskvalitet fremfor den slanke linje ;-).
    Et af mine fifs til at holde igen med hans æderi er, at blande noget ikke-yndlingstørfoder (for hans vedkommende er det fx IAMS) sammen med velsmagende tørfoder. Så levner han nemlig i første omgang IAMS, og gemmer det til han bliver sulten.

Hvor gammel er din kat for resten?

• #15   12. okt 2014 Hov og ja så vil jeg anbefale at du giver al tørkost i en foder labyrint eller foderbold så hun skal arbejde for føden, det har i høj grad virket for min kat smiley

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#16   12. okt 2014 Hun er lidt over et år, så hun er jo stadig ung smiley jeg er helt med på at prøve at lade foderet stå fremme, men så frem hun tager meget på, er jeg nødt til at fjerne det igen, fordi en overvægtig kat har i mine øjne en forringet livskvalitet. Jeg tror jeg køber en aktivitetsbold til hende i morgen, har nemlig kun hørt godt om dem og så må jeg prøve at lege endnu mere med hende smiley
    Hun får select gold i tørkost, så det burde være helt fint. I vådkost får hun enten hills eller multifit. Ikke noget af det er light eller lignende. Hun drikker desuden meget vand, så det burde jo også hjælpe på mætheden. Jeg skal dyrlægen med hende i morgen alligevel, så jeg prøver lige at høre hvad han siger smiley

• #17   12. okt 2014 Jeg har haft stor glæde af foderlabyrinten i forhold til en foderbold, da min kat simpelthen er for snu til foderbolden, ikke at hun skal være mere snu til labyrinten, men der kan blot ikke snydes med den på samme måde smiley
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#18   12. okt 2014 Ahh ja foderlabyrinten kender jeg faktisk godt. Kender en anden der også har været rigtig glad for den til den ene kat, mens den anden kat blot væltede den og dermed snød alligevel smiley

• #19   13. okt 2014 Det med at vælte den, det kender jeg også til, men så gælder det om at være mere snu end katten smiley
    Jeg har gjort det at jeg har stillet min labyrint op af en væg og så har jeg sat en dørstopper på gummikanten ind mod væggen, så var det slut med at kattene væltede den, så er der det med at der er hul i toppen, det fandt min ene kat også ud af, at man så blot kunne spise fra toppen, så fandt jeg blot et plasticlåg som jeg lagde over toppen, så problem løst, nu fungere det fint smiley

• #20   13. okt 2014 Jeg har 14 katte. De har deres tørfoder stående fremme døgnet rundt. Derudover får de en portion vådfoder morgen og aften. Ud af de 14 katte, har jeg EN, der er en smule overvægtig. Han løber, leger og alt som de andre, men han er lidt for glad for mad.

Jeg har valgt, at jeg hellere vil have en glad kat, end at jeg vil sulte 14 katte.

• #21   13. okt 2014 Jeg er helt enig med Heidi N.. Vi har samme foder labyrint og den bliver faktisk brugt så meget at den alm skål med tørfoder kan afskaffes.

Da vores kat var lille snød hun også. Hun nærmest klatrede op ad den for at spise fra toppen smiley men det er som om hun faktisk synes det er sjovt at fiske foder ud med poten.

Det hænder dog at hun lige "rusker" den ved at vippe labyrinten og så slippe for så rystes der masser af foder ned, men det er dog ikke særligt tit så vi har ikke gjort så meget for at sikre den.

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#23   13. okt 2014 Grunden til at hun heller ikke har haft mad stående fremme konstant er fordi hun var EKSTREM tynd da vi fik hende, og har ikke ville give hende for meget til at starte med så hun blev dårlig. Hun mistrivedes så meget der hvor hun var før så hun slet ikke ville spise på trods af maden stod fremme. Det problem har vi heldigvis ikke Men jeg køber noget aktivitetslegetøj i dag og sørger for der altid er adgang til med i den. Så må hun arbejde for føden ??

• #24   13. okt 2014 Din kat er helt klart sulten, derfor larmer den og som flere skriver er det da heller ikke livs kvalitet at katten går og sulter.

Først ville jeg finde et godt tørfoder med et højt kødindhold, det mætter også mere og selv om din kat i starten vil rå æde,da den jo ikke ved hvornår den får noget igen, skal den nok lære at det står fremme altid - det duer på ingen måde at afmåle eller fjerne tørfoderet. Kattens vægt skal nok udjævne sig på sigt , når den har fået lært at der altid er foder i skålen. Viser det sig så at katten efter et stykke tid stadig grov æder, jamen så er foderbold og foderdimser en god løsning.
    Selvom du køber noget dyrere/ med højre kødindhold, så vil det på langt sigt også giver mindre i kattebakken.
    Dernæst ville jeg fodre med vådfoder 3 x daglig (inden arbejde, efter arbejde og inden sengetid)
    Du kan også med stor fordel giver den råt kød, det mætter også godt.

Kommentér på:
Larmende natkat

Annonce