1.087 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Min kat og hendes mad Min kat og hendes mad

Efter at jeg på Animal hørte en fortælle om at nogen katte ikke brød sig om at noget rørte på deres knurhår, prøvede jeg at skifte den madskål jeg bruger til tørkost. Det betyder at damen nu spiser sin tørkost med velbehag.

Hun skal tabe sig lidt men jeg er i tvivl om fremgangsmåden. Hun får nu mest vådkost og da det indeholder 80% vand, syntes jeg på en måde ikke det er der jeg skal skrue ned. For den tid jeg har givet hende mindre vådt, hår hun spist mere tørt. Jeg tænker om hun tager mest på af tørt og hvis det er tilfældet, er jeg nød til at fjerne skålen med tørkost og kun give hende en bestemt mængde.

Hvilken fremgangsmåde skal jeg bruge?

Pt for hun 60 gr vådt om morgnen. 100 gr vådt ved 18 tiden og en skefuld for husfredens skyld ved 23 tiden.

Der i mellem spiser hun så en god del tørkost. Jeg ved dog ikke om det er så meget, så det opvejer den del af det våde jeg har skåret væk. Jeg vejer ikke tørkosten nu men det burde jeg måske gøre.

Jeg vil jo ikke have hun går og er sulten men jeg er ked af hun går og bliver tyk.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min kat og hendes mad
  • #1   14. okt 2014 Du har helt klart tænkt dig grundigt om smiley du skal aldrig gå over til afmålt tørkost på faste tider, for så har du en sulten kat som rigtigt æder og er bange for hvornår den får mad igen, og nok begynder, at tikke og jamre.
    Foder dimser er helt fint, for så bestemmer den jo selv hvornår den vil spise, men den skal arbejde for det, og stopper før den har proppet for meget indenbords smiley
    Det er rigtigt god du giver vådkost flere gange om dagen, det fylder godt i maven, uden så mange cal.

Min foderskåle er et lille ovenfast fad, det er også lettere for Røde som jo ikke har så mange tænder tilbage smiley han foretrækker helt klart, at der er plads til at fange fodret.

Min erfaring er, at mine katte er slankere når de får kornfrit tørfoder.
    Jeg blander 3-4 slags, og i en periode havde jeg for meget kornfoder i blandingen, så tog kattene på, men det er ved, at blive bedre for jeg har skåret ned på korn igen.
    Jeg har som regel noget tandfoder/ hårbolle foder i blandingen, og de fleste jeg har hørt godt om, er med korn,,,, men taber Røde sig ikke på denne måde, så skipper jeg helt det med korn, og har bare lidt stående, til hvis der bliver maveproblemer ( selvom drengene nu ikke har det, jeg har jo bare haft Birk som tit havde brug for noget mavekost, og vaner dør ikke så let smiley )

• #3   14. okt 2014 Du kan også få slanket din kat ved at indføre mere motion smiley

• #4   14. okt 2014 Jeg syntes bestemt ikke du skal skrue ned for vådfodret, men som Lotte nævner så sikre dig at det vådfoder du giver er uden korn og sukker..
    Dernæst så syntes jeg at du måske skal overveje at skippe skålen med tørkost og i stedet for kun fodre med tørkost i aktivitetslegetøj som funboard, foderlabyrint, foderbold osv.

Og klrt som A.P siger sørg for en hele del leg da motion forbrænder kalorier..

• #5   14. okt 2014 køb noget godt vådfoder - tjek evt zooplus

men lad være med at stop for tørkosten, hun vil selv spise mindre når hun får mere vådfoder

natmaden, må gerne blive lidt større. en skefuld er ikke meget til en hel nat - mine får omkring 1-1,5 kg til om natten, og det er totalt væk

• #6   15. okt 2014 Jeg køber kun vådfoder uden sukker og korn. Det samme med det tørre. Hun jamrer om mad, omkring de tider hvor hun plejer at få noget men hun begynder tit før og så ignorer jeg hende. Hun opgiver så og tyer til tørkosten.

Af vådt har jeg pt. Feringa, Smilla, LUX og Sheba. Aplaws har jeg også tit. De er alle uden sukker og korn samt et lavt indhold af magnesium.

Tørkost er pt. In Home men jeg syntes den er for dyr og den er der vist lidt korn i. Jeg så at Essential har lavet en katteversion. Den lyder godt.mde har den i Maxi Zoo.

Jeg har en foderlabyrint, som hun for tiden ikke rigtig gider. Der ligger nogle godbidder i som har ligget der et par uger. Jeg tror så at jeg giver hende tørkost i den og fjerner madskålen til tørt.

Motion er lidt svær. Jeg leger dog med hende hverdag og nu hvor hun ikke er så meget i haven, flipper hun selv ud med sit legetøj. Jeg bruger også mad til at kaste ud i haven. Det er som regel nogle rejer og det går stærkt. Indenfor er det godbidder som alle er uden sukker og korn.

• #7   15. okt 2014 Pas på med rejer de kan give urinvejs problemer smiley og så vidt jeg lige husker har de meget højt indhold af magnesium.

• #8   15. okt 2014 Hmm det der In Home er jeg bange for ikke mætter hende godt nok..

Jeg har hørt positivt om det nye Essential så det var måske værd at prøve...

Og så tænker jeg at når du siger hun ikke rigtig gider foder dimsen så er hun ikke sulten nok, så keder hun sig i stedet og erstatter kedsomheden med mad, så var jeg dig ville jeg kun fodre tørt i foderdimsen og ikke i skål..

Og det er fint at aktivere en kat med mad, min Smilla syntes det er super sjovt at løbe efter sine foderpiller når vi kaster dem gennem stuen en efter en, så det er også en mulighed at motionere katten på, ellers kan jeg varmt anbefale drillepinden Bird fra zooplus, den kan virkelig få pulsen op på begge mine..

• #9   15. okt 2014 Der er nu foder på hendes aktivitetsbræt og jeg har fyldt hendes bold. Jeg har prøvet den før men hun gider den ikke. Jeg har vist hende hvordan den virker. Hun syntes det er fint når jeg skubber til den og hun kan æde smiley

• #10   15. okt 2014 Fint at hun vil bruge aktivitets brættet smiley

Jeg kan ikke få Mitti til det smiley Røde må ikke tage på, og må godt tabe sig lidt, men foderbrættet dur bare ikke, for Mitti er en lille splejs og må ikke tabe vægt ( ingen af mine drenge har kastrat delle)
    Jeg tror grunden til, at Mitti ikke vil bruge det, er fordi han skeler?? Jeg har ikke tidligere haft en kat som nægter, at bruge det, og bare vræler for, at få mad, uden, at røre brættet, han spiser så heller ikke meget tørkost, han æææælsker våd mad smiley

• #11   17. okt 2014 Jeg tænker at katte må tage mere på af tørfoder end af vådt. Det våde er 84% vand så det og kødstykker er vel bedre end tørt?

Kommentér på:
Min kat og hendes mad

Annonce