Min kat og hendes mad Min kat og hendes mad
Efter at jeg på Animal hørte en fortælle om at nogen katte ikke brød sig om at noget rørte på deres knurhår, prøvede jeg at skifte den madskål jeg bruger til tørkost. Det betyder at damen nu spiser sin tørkost med velbehag.
Hun skal tabe sig lidt men jeg er i tvivl om fremgangsmåden. Hun får nu mest vådkost og da det indeholder 80% vand, syntes jeg på en måde ikke det er der jeg skal skrue ned. For den tid jeg har givet hende mindre vådt, hår hun spist mere tørt. Jeg tænker om hun tager mest på af tørt og hvis det er tilfældet, er jeg nød til at fjerne skålen med tørkost og kun give hende en bestemt mængde.
Hvilken fremgangsmåde skal jeg bruge?
Pt for hun 60 gr vådt om morgnen. 100 gr vådt ved 18 tiden og en skefuld for husfredens skyld ved 23 tiden.
Der i mellem spiser hun så en god del tørkost. Jeg ved dog ikke om det er så meget, så det opvejer den del af det våde jeg har skåret væk. Jeg vejer ikke tørkosten nu men det burde jeg måske gøre.
Jeg vil jo ikke have hun går og er sulten men jeg er ked af hun går og bliver tyk.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.489
Foder dimser er helt fint, for så bestemmer den jo selv hvornår den vil spise, men den skal arbejde for det, og stopper før den har proppet for meget indenbords
Det er rigtigt god du giver vådkost flere gange om dagen, det fylder godt i maven, uden så mange cal.
Min foderskåle er et lille ovenfast fad, det er også lettere for Røde som jo ikke har så mange tænder tilbage
Min erfaring er, at mine katte er slankere når de får kornfrit tørfoder.
Jeg blander 3-4 slags, og i en periode havde jeg for meget kornfoder i blandingen, så tog kattene på, men det er ved, at blive bedre for jeg har skåret ned på korn igen.
Jeg har som regel noget tandfoder/ hårbolle foder i blandingen, og de fleste jeg har hørt godt om, er med korn,,,, men taber Røde sig ikke på denne måde, så skipper jeg helt det med korn, og har bare lidt stående, til hvis der bliver maveproblemer ( selvom drengene nu ikke har det, jeg har jo bare haft Birk som tit havde brug for noget mavekost, og vaner dør ikke så let
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 942
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Dernæst så syntes jeg at du måske skal overveje at skippe skålen med tørkost og i stedet for kun fodre med tørkost i aktivitetslegetøj som funboard, foderlabyrint, foderbold osv.
Og klrt som A.P siger sørg for en hele del leg da motion forbrænder kalorier..
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.012
men lad være med at stop for tørkosten, hun vil selv spise mindre når hun får mere vådfoder
natmaden, må gerne blive lidt større. en skefuld er ikke meget til en hel nat - mine får omkring 1-1,5 kg til om natten, og det er totalt væk
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 111 Katte: 1 Emner: 149 Svar: 690
Af vådt har jeg pt. Feringa, Smilla, LUX og Sheba. Aplaws har jeg også tit. De er alle uden sukker og korn samt et lavt indhold af magnesium.
Tørkost er pt. In Home men jeg syntes den er for dyr og den er der vist lidt korn i. Jeg så at Essential har lavet en katteversion. Den lyder godt.mde har den i Maxi Zoo.
Jeg har en foderlabyrint, som hun for tiden ikke rigtig gider. Der ligger nogle godbidder i som har ligget der et par uger. Jeg tror så at jeg giver hende tørkost i den og fjerner madskålen til tørt.
Motion er lidt svær. Jeg leger dog med hende hverdag og nu hvor hun ikke er så meget i haven, flipper hun selv ud med sit legetøj. Jeg bruger også mad til at kaste ud i haven. Det er som regel nogle rejer og det går stærkt. Indenfor er det godbidder som alle er uden sukker og korn.
maj 2012
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg har hørt positivt om det nye Essential så det var måske værd at prøve...
Og så tænker jeg at når du siger hun ikke rigtig gider foder dimsen så er hun ikke sulten nok, så keder hun sig i stedet og erstatter kedsomheden med mad, så var jeg dig ville jeg kun fodre tørt i foderdimsen og ikke i skål..
Og det er fint at aktivere en kat med mad, min Smilla syntes det er super sjovt at løbe efter sine foderpiller når vi kaster dem gennem stuen en efter en, så det er også en mulighed at motionere katten på, ellers kan jeg varmt anbefale drillepinden Bird fra zooplus, den kan virkelig få pulsen op på begge mine..
dec 2012
maj 2012
Jeg kan ikke få Mitti til det
Jeg tror grunden til, at Mitti ikke vil bruge det, er fordi han skeler?? Jeg har ikke tidligere haft en kat som nægter, at bruge det, og bare vræler for, at få mad, uden, at røre brættet, han spiser så heller ikke meget tørkost, han æææælsker våd mad
dec 2012
Min kat og hendes mad