Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Øjenfarver
  • #1   14. okt 2014 Altså helt dybgrønne øjne er noget der hører racerene katte til oftest.

Kunne forestille mig, uden at have søgt dybere, at det gule gen for øjenfarve er dominant overfor den grønne

• #2   14. okt 2014 Jeg følger lige med for det har jeg faktisk også undret mig over, måske særligt fordi jeg syntes grønne katteøjne er helt fantastiske smiley

Jeg havde som teenager den dejligste sorte hunkat med smukke grønne øjne, og der var ingen race i hende udover huskat smiley

• #3   14. okt 2014 Det er svært på killinger at vurdere øjenfarve smiley Derfor er der nogle af de racer hvor de også deles ind efter øjenfarve på udstilling hvor de skifter kategori smiley

• #4   14. okt 2014 Heidi, der er også præcis sådan en jeg godt kunne drømme om smiley

• Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #5   14. okt 2014 Min den ene kat, har en smal grøn cirkel udenom iris, resten af øjnene er helt gule!

Jeg tænker der måske ikke er så mange grønne gener i omløb hos huskatte - eller også er gule øjne dominante over grønne øjne - ligesom brune øjne dominere blå hos mennesker.

• #6   14. okt 2014 Dixie
    Jeg er så undtagelsen der bekræfter regelen smiley

Min far havde nemlig brune øjne, men jeg har grågrønne som min mor smiley
    - og ja, han var min far smiley

• #7   14. okt 2014 A.P det er sikkert fordi at det grågrønne gen hos mennesker ikke er ressesivt smiley

• #8   14. okt 2014 Nåe, ja hvad ved jeg : smiley

• Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

#9   14. okt 2014 A.P. alle mennesker får gener fra to sider, smiley Din far er helt sikkert bærer af det blåøjet gen, selvom hans øjne er brune, (blå/grønt gen fra en forældre og et brunt gen fra den anden forældre), og du har helt sikkert også arvet det blå/grønne gen fra begge forældre.

Jeg har selv blå øjne, og kan kun give blå gener vidre til min ufødte søn, da begge mine forældre har blå øjne (Altså kan jeg ikke give brune øjne vidre, for jeg har ikke selv genet for det). Min mand har brune øjne efter sin biologiske far, men hans biologiske mor har gråblå øjne. Derfor har min ufødte søn 50% chance for at få hver af de to øjnfarver.

Havde min mand haft to brunøjet forældre (Der ikke bærer de blåøjede gener), ville min søn med sikkerhed få brune øjne - og være bærer at det blåøjet gen - præcis som din far og min mand er det.

Grønne øjne er faktisk en "genfejl", men den er også vigende for de brune gener.

Jeg gik for øvrigt på skole med en grønlansk kvinde, hendes datter havde hvid hud, blå øjne og brunt hår, til trods for ingen af forældrene havde "danske farver", alligevel trumfede de lyse farver igennem - fordi begge forældre var skjulte bærer af dem.

Disse regler må naturligvis også gælde katte!

• #10   14. okt 2014 Dixie det blå øjet gen er altså også en genfejl

• #11   14. okt 2014 Det er da lidt af en videnskab smiley Jo også derfor jeg spørger, så jeg kan blive lidt klogere smiley

• Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

#12   14. okt 2014 Vi er 100% enige Heidi J, men en genfejl på blå øjne, er en fejl som er temmeligt almindelig i norden - hvorimod grønne øjne hos mennesker ikke er det.

Det er i bund og grund, de små gode genfejl der gør at alle dyreracer tilpasser dig en verden i udvikling, hvor kun de stærkeste overlever.

• #13   14. okt 2014 Det ved jeg skam godt Dixie smiley Jeg er ved at blive terpede igennem det i min skole lige i øjeblikket så jeg ved det skam godt og jeg er den der kan følge bedst med når vores lærer snakker smiley

• #14   14. okt 2014 Grønne øjne.

profilbillede
  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

#15   14. okt 2014 Jeg kan simpelthen ikke holde kæft når et emne intressere mig - hvilke det her emne med gener - desværre gør! Måske det har noget med min uddannelse at gøre - jeg er nemlig gartner, og planteavl er noget der undervises i på diverse gartnerskoler. Blot syntes jeg at det er nemmere at forstå når gælder mennesker eller dyr, end når det har med planter at gøre. smiley

• #16   14. okt 2014 Jeg nuppede denne fra facebook for nogen dage siden smiley

profilbillede
  • #17   14. okt 2014 Det er faktisk utrolig kompleks med mennesker og dyr. Jeg ved dog ikke med planter da jeg har om mennesker og dyr når vi snakker om det. Og alt efter hvilket slags dyr der er tale om jo mere kompleks er det. fx grise der er det nemt, køer lidt mere kompleks og ved heste er farve genetik utrolig kompleks da der er så mange sammensætninger det er helt vildt smiley

• Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

#18   14. okt 2014 Planter er ikke mere komplekse en dyr og mennesker er det - men jeg syntes selv at dyreverdenen er nemmere at forholde sig til, eftersom vi mennesker jo ikke har megen fysisk lighed med planter, men til gengæld har det med andre pattedyr.

• #19   14. okt 2014 Hmm tjja så lærte man da lige at man har en genfejl smiley :D smiley :D smiley :D smiley
    (jeg har grønne øjne lige som min mor havde, min far og resten af mine søskende har blå øjne)

Men det er nok ikke den eneste genfejl jeg har sååå pyt en fra eller til smiley :P smiley smiley

• #20   14. okt 2014 Ej er det sjældent? Det vidste jeg ikke. Milo har grønne øjne

• #21   14. okt 2014 Haha så har jeg også en genfejl smiley Min mor har brune øjne, min far har blå øjne, min søster har brune øjne --> og jeg fik så grønne smiley :D

• #22   14. okt 2014 okay jeg spammer jer lige, her er to helsøskende til ches og så ches selv... begge forældre har lige så grønne øjne som de to søskende men Ches har det kun som en ring rundt om iris og så resten gult smiley første billede er en bror til Ches

profilbillede
  • #23   14. okt 2014 andet billede er en søster

profilbillede
  • #24   14. okt 2014 og tilsidst Ches selv

profilbillede
  • #25   16. okt 2014 Ok, jeg håber stadig der kan komme nogen og svare på spørgsmålet smiley

• #26   16. okt 2014 jeg ved det er mere end 15 gener der sammen bestemmer din øjenfarve, og at din øjenfarve ændrer sig hele livet igennem... mon ikke det samme gælder for kattene... øjenfarve følger ikke mendels nedarvningsprocess helt så præcis som vi gerne vil tro, desværre.... mendel er ham som fandt ud af at hvis der er to gener der bestemmer farven af en blomst så er den ene den dominate og den anden recissiv, fx er den røde farve dominant vil alle mix med den recissivee farve fx hvid forblive røde når der er et dominant rød gen tilstede og skjult hvid gen...se fx wikipedia her (link fjernet) er ikke nem at forklare... fx se de 3 billeder jeg gav begge forældre katte har de grønne øjne men hvorfor har min så gule ? hvis vi forudsætter at det er den simple nedarvningsteknik af mendels lov ville det ikke give mening at grøn så ville være den vigende farve og gul den dominante...da vi har en gul øjenfarve efter grønne forældre...søg efter øjenfarve og du vil se at ved mennesker også er kun 3 farver brun, blå og grøn og resten er pga sammensætningen af de andre gener smiley

• #27   24. okt 2014 Jeg opliver lige tråden igen, da jeg ikke ikke helt synes jeg har fået svar på mit spørgsmål smiley

Kommentér på:
Øjenfarver

Annonce