1.500 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Eddy
Eddy
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

mængde af foder mængde af foder

Hej med jer,

Min kæreste og jeg har fået et par dejlige hankillinger (søskende) som nu er lidt over 14 uger gamle. Deres mor er en norsk skovkat, og faren er maine coon. Begge katte har fået ormekur, og er 100% indekatte. Den ene vejer cirka 1400g, og den anden godt 1800g.
Mit spørgsmål går på hvor meget mad de sådan cirka skal have i døgnet?
De får Royal Canin Kitten fodder, og i følge anvisningen skal de have 60-65g i døgnet på nuværende tidspunkt. Men de 2 krudtugler spiser sørme godt, og leger rigtig meget, så deres madskåle er tomme efter cirka 15-16 timer. Skal vi bare hæve doseringen? Tænker at de spiser godt pga. deres meget høje aktivitets niveau.

På forhånd mange tak smiley

Lige en lille side bemærkning. Hvor er vi dog glade for at vi købe to katte i stedet for en. De nyder hinanden SÅ meget! smiley Kan kun varmt anbefales smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mængde af foder
  • #1   20. okt 2014 Tørfoder ad libitum:) især til killinger, der må man endelig ikke begrænse foderet

• #2   20. okt 2014 som heidi skriver: tørfoder bør stå til rådighed døgnet rundt, især for killinger, men de fleste katte bør have det. Katte er bygget til at småspise døgnet rundt

og to er altid lykken smiley

• #3   20. okt 2014 Fri adgang til tørfoder og supler med vådfoder 2 gange dagligt evt mere

• #4   20. okt 2014 Som du har fået, at vide så giv tørfoder i skål som aldrig bliver helt Tom smiley og så er vådkost en god ting, en til to gange om dagen smiley

• #5   20. okt 2014 Killinger vokser og har et højt aktivitets niveau, så du skal ikke følge anvisningerne, de er i øvrigt kun vejledende, så de skal ikke følges slavisk..

Du skal bare give dem den mængde mad de kan spise, vil lige høre dig, giver du vådmad også, for så kan du evt hæve dosis af vådmaden også, den mætter meget længere og bedre end tørmaden og så giver du et ekstra skud væske til krudtuglerne smiley :P smiley

• Eddy
    Eddy Tilmeldt:
    sep 2014

#6   21. okt 2014 Hej igen,

Tusind tak for alle de gode svar som tilmed peger i en fælles retning smiley De 2 små banditter får nu mad nok i skålene så de ikke bliver tomme på noget tidspunkt.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilket vådfodder i benytter jer af? Noget der er bedre end andet, og hvor køber i det? Tak! smiley

• #7   21. okt 2014 Vi er rigtig mange der bruger LUX fra Aldi, da det er uden korn og sukker og så til 5 kr for 400gr.
    Normaltvis anbefales supermarkedets tørfoder/vådfoder ikke da det oftest er af en ringe kvalitet.
    Det kan godt svare sig at give kvalitetsfoder, både for helbredet på lang sigt, men i sær også fordi de spiser mindre (da det mætter bedre pga højere kødindhold) og der kommer mindre retur smiley

• #8   21. okt 2014 Jeg køber stortalent alt foder på Zoopluds og helst det meste fra den korn frie afdeling.

Applaws, Cosma, Porta 21 mm

Jeg har startet med rigtig mange prøvepakker for, at finde ud af hvad de katte jeg har nu, kan lide.

Jeg ville godt supplere med LUX, men det vil mine katte ikke ( nu og da ryger der en enkelt dåse LUX med hjem, men de spiser ikke meget af det smiley

I mine øjne er vådkost så vigtigt, at uanset hvad din kat vil have, så er det det den skal have, men jeg er så heldig, at jeg har katte der godt kan lide, at man kan se og dufte hvad der serveres, og råt vil de også gerne have smiley

• #9   21. okt 2014 Mit primære mål er at vådfodret skal være uden korn og sukker, særligt sukker..
    Så jeg bruger lidt forskelligt, både afhængigt af tilbud, men også for at variere kattenes foder.

Jeg bruger LUX fra Aldi, det er billigt og i en fornuftig kvalitet, dog kan jeg fornemme at mine katte er kørt lidt træt i dem, så holder lange pauser mellem dåserne smiley
    Så køber jeg Multifit fra Maxizoo, det er også til en rimelig pris 40 kr for 12 poser eller 10 kr for en dåse på 400 g. og det er jævnligt på tilbud..
    Og når der er tilbud så køber jeg Select Gold også fra Maxizoo, det er kattene rigtig glade for, men det koster 16 kr pr. dåse, så det er kun når der er tilbud smiley
    Maxizoo har også et mærke der hedder Real Nature det er også super men lige så dyrt som Selet Gold, så det er også kun et mærke jeg køber på bud smiley

• #10   21. okt 2014 jeg køber også på zooplus.de
    her er det bozita og smilla til aftensmad - bruger 2 ds
    og så køber jeg lidt forskelligt til mine to kræsne pinde. de får til sammen 4 poser om dagen,
    og så har jeg altid nogle ekstra liggende for der er tit nogle som lige trænger...

der er ingen af mine som gider lux - og desværre er der flere som siger det samme. det er sjovt i starten og så lige pludselig så gider de ikke lux længere

men et godt råd er faktisk at skifte foder en gang imellem, for at undgå at de bliver trætte af det

• Eddy
    Eddy Tilmeldt:
    sep 2014

#11   21. okt 2014 Tusind tak for alle jeres gode svar. Det har været intet mindre end fantastisk at spørge om hjælpe og gode råd herinde! Tak! smiley smiley

Kommentér på:
mængde af foder

Annonce