{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.088 visninger | Oprettet:

Kornfrit foder - er det ren marketing? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

Først vil jeg gerne beklage det lange indlæg. Jeg kunne desværre ikke begrænse mig yderligere.

Jeg kunne godt tænke mig en diskussion omkring foder, der indeholder kulhydrat og korn. Jeg håber på, at det kan forgå i en venlig tone og være en mulighed for at være nysgerrig og blive klogere sammen.

PROTEIN
Katten er kødæder. Det anerkender alle. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at katte hverken kan fordøje eller optage næringsstoffer fra planter. Majs er ofte brugt i kattemad som et billigere alternativ til kød, da det indeholder næsten den samme mængde protein. Der er få, men dog alligevel undersøgelser der netop kigger på forskellen mellem majs og kød for optagelse af protein ( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16479729, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12224854, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11789619). De viser alle, at kødprodukter er bedre end majs. Samtidig viser de dog også, at majs bliver gansk fint optaget.

HELBRED
Der er ingen undersøgelser mig bekendt, der har kigget på om majs eller andre planteprodukter i foder er værre for kattens helbred end hvis den fik meget eller kun kød? Med det taget i betragtning kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det muligvis er ren marketing eller en selvskabt ide? Hvis argumentet alene er naturlighed, hvorfor bliver der så ikke sat spørgsmålstegn ved neutralisering? Neutralisering er udelukkende for vores skyld. Hvorfor kan det samme ikke gælde for majs og planter i foder?

GLUTENALLERGI
Nogle katte kan ikke tåle gluten, men det er ganske få. Derfor bør det ikke være et argument for at ingen katte bør få det. Jeg spiser fx stadig gluten, selvom jeg har veninde, der har cøliaki.

Derudover er planter rig på vitaminer, mineraler og fibre, hvilket jeg kan forstå også er vigtig for katten.

AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
Til sidst vil jeg sige at jeg hverken er dyrlæge eller har nogle økonomiske interesser. Jeg har ingen uddannelse, der gør mig klog på kattens biologi, men jeg har en uddannelse i ernæring, som giver mig nogle redskaber at gå til emnet på.

Har jeg misforstået noget? Er der ting, jeg ikke ved eller har overvejet? Kom gerne med saglige argumenter, så der er mulighed for at spille efter bolden smiley Fortsat god aften!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kornfrit foder - er det ren marketing?
  • #1   6. nov 2019 Jeg syntes du skal læse tråden der hedder “ dyrlæge som ikke sælger foder, der er diskussionen allerede igang smiley

  • #2   6. nov 2019 Ps. Alt du henviser til er det de kalder meal, altså det ringeste af det ringe, uanset om det gælder kød eller majs.
    Personlig vil jeg have kattemad lavet på kød og ikke pulver!


  • #3   7. nov 2019 Hej Jette, tak for svar. Jeg har valgt at starte en ny tråd, da den tråd, som du nævner, har et andet udgangspunkt. Det er derfor sværere at gennemskue, hvilken retning den har taget.

    Kødmel/pulver er lavet fra kød. Det gør del vel nemmere at arbejde med for producenten, da det er tørret? Hvad gør det til en ringere kvalitet?


  • #4   7. nov 2019 Tja. Jeg er en af dem der ikke gør foder til en religion.
    Kig på katten.
    Fungere den? - så fortsæt.
    Fungere den ikke? - så gør noget andet.

    Der er massere af historier om katte der er blevet gammel på det andre definere som skrotmad mens andre har fået div sygdomme på trods af dyrt kvalitetsfoder. - og omvendt selvfølgelig.

    Jeg ligger et sted midt i mellem og fodre med Royal Canin hvilket jeg ved mange har et problem med.
    Men mine katte fungere. Så det er det, det handler om for mig smiley


  • #5   7. nov 2019 Kød- og BENmel, hvad det gør det ringere end kød? Det dækker simpelthen over alt affald. Næb, fødder, knogler, brusk osv. Der er ikke meget KØD i det. I mindre mængder er det sikkert ok, men det bør ikke være hovedindholdet.

    Undersøgelser viser skam også, at for meget korn i kattemad gør katte fede. Især indekatte er udsatte. Derfor er mindre korn og mere kød nødvendigt. Hvis man altså har sin kat kær. smiley

    Iøvrigt er tørfoder vildt overvurderet. Stod det til mig, blev mine slet ikke fodret med tørfoder, men jeg har desværre ikke midler til at fodre med vådfoder af god kvalitet hele tiden. Og desuden er holdbarheden på vådfoder ikke god nok desværre.


  • #6   7. nov 2019 Hej Susanne,

    Nu sætter du kød- og benmel sammen, som om det er det samme. Det er rigtig, at der bag på indholdsbetegnelser nogle gange bliver brugt denne betegnelse, men det ændrer ikke på, at de er lavet på forskellige ting (kødmel fra kød og benmel fra næb, knoglers osv.). Og hvorfor er det ikke okay, at benmel er i foderet? Det vel ligegyldigt, hvor proteinet kommer fra, så længe det kan optages? En aminosyre er vel stadig en samme aminosyre fra kød eller ben. Det er bare forarbejdet på en måde, så det er spiseligt.

    Hvad er det for nogle undersøgelser, der siger, at korn gør katte fede? Må jeg se de undersøgelser, du referer til? smiley


  • #7   7. nov 2019 Kød- og benmel bliver oftest skrevet lige netop sådan her bagpå posen, og så kan producenten skjule, at der er tale om affaldsprodukter, der er i foderet.

    Nej det er skutte lige meget, om det er reelt kød, eller om det er benmel. Protein er ikke bare protein. Katte har brug for kød for fordøjelsen. Desuden skal de have Taurin.

    Korn er jo også en slags protein, bare noget protein de ikke optager lige så godt, og som de tager på af. Du kunne jo starte med google.


    Jeg personligt fodrer både med kornfrit og kornholdigt. Det er det, mine katte trives bedst på. Så 50% er kornfrit, og 50% er kornholdigt. smiley


  • #8   7. nov 2019 Jeg har skam søgt på Google. Det lykkedes mig ikke at finde noget. Det kan du læse under afsnittet "HELBRED". Med al respekt, så bør det heller ikke være op til mig at underbygge din påstand smiley

    Desuden, hvis katte ikke optager næringsstoffer (energi) fra planter særlig godt, hvordan kan de så tage mere på af det? Det giver ikke mening for mig.


  • #9   7. nov 2019 Meal som er malet kødaffald eller som du taler om majs affald, er skamkogt / udpint og nej katte kan ikke optage planteprotein som erstatning for kød, det som reder meget foder, er at de tilsætter de vigtigste vitaminer og mineraler og taurin, fordi taurin bliver ødelagt ved hård behandling, så skal det tilsættes, det er ikke nødvendigt ved lødigt fører som ikke er skamkogt.
    Det som feder er de mange kulhydrater, lige som og mennesker, men vi kan så forbrænde dem, det har katten ikke enzymer til, lige som vi ikke kan æde græs, vi har ikke enzymerne til det, det har en ko, og du bør jo vide det, hvis du er inden for ernæring.
    Det ville svare til, at du skulle leve af havregrød med tilsatte vitaminer, resten af dit liv, ja det kan du skam godt, for det indeholder jo de du skal have,,, det er bare ikke sjovt smiley og under hungersnød /fattigdom har vi her hjemme i fortiden bagt barkbrød, det gav overlevelse, men ikke lødig mad.


  • #10   7. nov 2019 Ps jeg foretrækker foder som er det man laver af det hele dyr ( kun små dyr og fisk har den rigtige balance) så er der balance mellem muskel kød, indmad, sener og alt det andet, mus og fugle bliver som regel spist helt op, hvis katten altså ikke fanger for meget.

  • #11   7. nov 2019 Hvor skal jeg starte hmm? Det er rigtig svært, fordi der er 100 ting man kan pege på, som jeg synes er vigtige for en god diskussion. Men det er overhovedet ikke muligt for mig at sammenpresse så meget info i en tråd XD så vælger at starte bare eet sted:

    Ét af problemerne, som jeg ser det, er at de ikke er enige om, hvor mange af hver vitamin gruppe katte skal have. Rigtig mange tilsætter en stor del taurin, fordi det er livsnødvendigt for katte - og overskuddet udskilles i urinen. Men resten af vitaminerne er tilsat uden at vi egentlig ved hvad der er nødvendigt for katte.
    Et andet problem er så hvordan de vitaminer er lavet - I processen med tørfoder når maden en så høj temperatur at det beskadiger de naturlige vitamin og gør dem ubrugelige. Med tilsatte vitaminer er der rigtig stor forskel på hvilken slags vi taler om. Der er enorme optagelsesforskelle på f.eks jern. Hvis vi tager jern som eksempeL findes der 2 typer, hæm-jern og ikke-hæm jern. Hæmjern findes i kød, og er NEMMEST at optage. Ikke hæmjern er til gengæld godt, fordi kroppen har nemmere ved at regulere optaget af det der indtages, så man ikke får jernforgiftning. Optagelsen af jern bliver bla. påvirket af C-vitamin, mens koffeinholdige drikke, som te og kaffe, nedsætter optaget.
    Ideen med dette eksempel er, at der er ufatteligt mange faktorer som spiller ind når man skal afgøre om noget kan optages - og i hvilken grad ens krop kan udnytte det vi indtager.
    Der er også kæmpe forskel på hvilken type vitaminer de bruger og hvordan de er fremstillet (syntetisk f.eks) Dette er blot en lille bitte del af diskussionerne om katteernæring.

    Nu er det sådan at forskning i kattemad ikke er noget der har været prioriteret særlig højt - Og når vi går ind i forskningsverdenen, så bliver det en lobbyist labyrint hvor man skal udføre kildekritik mere eller mindre konstant og med en langt større grad af forståelse for videnskaben generelt. Dem der sidder i toppen af denne verden, er sjovt nok de allerstørste firmaer som tjener milliarder om året på deres produkter. Deres markedsføring har kørt siden 50’erne og den har, mildest talt, været MASSIV PRO-TØRFODER, ANTI-TÆNK SELV. Først efter den enorme og tragiske skandale i 2007 er der virkelig kommet gang i folks forståelse for den her verden. Der er ufatteligt mange interesser og penge bundet i det her og det gør det rigtig, rigtig svært at gennemskue hvordan man gør ting bedst for sin kat.
    Ligesom med mennesker er der ingen “rigtig” ting at gøre. Med katte kan vi dog tage udgangspunkt i deres “naturlige” bytte og basere deres føde på det grundlag.
    Som jeg har skrevet i den anden tråd, er hele vores nuværende måde at fodre på en opfindelse, som ikke engang er 100 år gammel.

    Kornfrit kattemad er noget der er blevet meget populært efter 2007 - formidlere har fået øjnene op for, at de ingredienser der bliver brugt kunne betegnes som affald. I tilfældet i 2007 var det en ingrediens som var godkendt til at komme i babymad. Noget som jeg personligt tror en del mennesker blev forfærdede over, ovenpå de tusinder af døde katte og hunde man samtidig stod med. Majs, gluten, soja - det er alt sammen produkter som tit bliver sendt til fabrikker i Kina og forarbejdet - nogle gange bliver de kontamineret eller firmaerne forsøger at få deres produkt til at ligne det “rigtige” produkt ved at blande det op med andre ting som kan være giftige for både mennesker og dyr.

    Jeg tror i virkeligheden at det er vores øgede bevågenhed og opmærksomhed på HVOR det vi indtager er lavet og HVAD det er lavet af, og hvilke KEMIKALIER vi ubevidst indtager via selv de mest uskyldige produkter. Denne øgede tendens til at stille spørgsmål ved den måde “man altid har gjort tingene på” har påvirket os, så vi har udbredt det til andre områder af vores liv.

    Det er i hvertfald mine tanker på området. Jeg tror ikke der er nogen “rigtig” måde fodre på - Jeg er dog overbevist om, at vi bliver nødt til at kigge på den naturlige føde for bedst at give vores katte et godt liv.
    Du ville jo heller ikke fodre en kanin med råt kød vel? eller give en løve brød? Eller måske fodre din slange med græs i stedet for mus?
    Katten er ikke ligesom hunden, den er ikke blevet domesticeret på samme måde, og derfor har vi heller ikke påvirket deres naturlige levemåde lige så meget. Husk, det er først efter 1950’erne at vi begyndte at holde så mange af dem som kæledyr med mentaliteten “en del af familien”, før det var katte primært et nyttedyr.
    Det synes jeg er værd at tænke på.


  • #12   7. nov 2019 #9: Jeg ved ikke noget om dyrebiologi. Jeg har en uddannelse indenfor menneskeernæring.

    Og må jeg spørge, og jeg mener det på den kærligste måde det kan spørges på på skrift, om du ved (fx gennem uddannelse eller kursus) at det forholder sig sådan at katte ikke kan forbrænde kulhydrater eller er det noget, du mener? I så fald vil en kat, der lever længe nok, altid blive overvægtig af almen tørfoder, hvis de ikke kan forbrænde kulhydrater og det energi, det indeholder.

    Foder og smagsoplevelse hos katte er en helt anden diskussion.


  • #13   7. nov 2019 #11: Jeg synes, du har en god pointe omkring, at der er utrolig lidt videnskab, der undersøger de ernæringsmæssige behov for katte og hvad de har bedst af. Desværre. Derfor er det “bedste” vi har som udgangspunkt for ernæringsrigtig mad det, de ellers ville spise i naturen.

    Nej, jeg vil ikke servere kød til kaniner eller brød til løver. Alene af den årsag at de ikke vil spise det. Men om kaniner får serveret foderpiller med protein fra kød eller planter vil jeg mene er ligegyldigt, da aminosyrerne er de samme. Producenterne har formået at gøre det mere økonomisk for katteejere at holde kat ved at holde prisen nede ved fx planteprotein og gøre det spiseligt for katten. Derudover må deres største interesse også være at have et foder, at katten trives på.


  • #14   7. nov 2019 ^ jeg tror hun henviser til dette:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5753635/
    “ Cats possess only a small capacity for starch digestion by endogenous intestinal enzymes”
    “ Disaccharidase activity was not affected by dietary carbohydrate level or source (i.e., cooked corn starch, raw corn starch, raw potato starch, sucrose, lactose versus carbohydrate free), which supports an inability of cats to adapt enzyme activity to increased dietary carbohydrate concentrations ”

    “ High carbohydrate intake in cats therefore increases colonic and faecal organic acid concentrations and reduces faecal pH [21]. Also, adverse digestive effects, such as diarrhoea, flatulence and bloating, may be induced [21].”


  • #15   7. nov 2019 Hvis du kender til menneernæring, veganer diæter etc, burde du vide at det har enormt stor betydning om proteiner kommer fra en vegetabilsk eller animalsk kilde. Personligt ved jeg dette fordi jeg har IBS og det er svært for mig at få nok vitaminer, jern etc.
    Det betyder enormt meget for kæderne af aminosyrer i vegetabilske og animalske kilder er utroligt forskellige. Ligesom at en veganer ikke ‘bare’ kan spise een enkelt plante for at dække deres proteinbehov, kan katte heller ikke. Så nej, aminosyrerne er ikke de samme - det handler om sammensætningen som dyrene har brug for. Fuldstændig ligesom at mennesker der er veganere har brug for at spise specifikke grøntsager fordi ingen græntsag indeholder alle 21 aminosyrer vi skal bruge.
    “Plant-based proteins do not have the same amino acid profile as meat-based proteins.”
    Katte er udviklet til primært at omdanne protein og fedt til energi - der er 4 primære aminosyrer som katte har brug for: “taurine, arginine, methionine and cysteine.“
    Taurin kan katte ikke selv danne, og de er derfor afhængige af, at det er i deres mad - taurin findes kun i animalske proteinkilder.
    Arginin er også en aminosyrer katte ikke kan danne selv den findes kun i minimale mængder i vegetabilsk kilder.

    Der er to helt essentielle informationer om protein, som ikke fremgår af de procenter der bliver oplyst på foderet:
    1. Hvor meget af proteinerne i maden kommer fra animalske kilder? (Vigtigt for aminosyrerne)
    2. Hvor høj er proteinernes biologiske værdi?
    Biologisk værdi er et koncept som man bruger i diskussioner om ernæring til kæledyr - Basis punktet for denne værdi er kyllingeæg som har en biologisk værdi på 100. Det er den absolutte mest brugbare proteintype for katte, når det kommer til udnyttelse. Du vil f.eks se når du fodrer råt, at de ikke skider nær så meget. Udnyttelsesværdien er højere og der er mindre “spild”
    Kylling er på 79
    Oksekød er på 80
    Hvede er på 60
    Og korn er på 54.

    Jeg er desværre ikke så ferm i dette område som andre, men du kan evt kigge på nettet for nogle af de gode kilder ( https://feline-nutrition.org/answers/answers-plant-vs-meat-the-protein-feud)
    Jeg synes det er utrolig spændende læse om, men det er rigtig svært for mig at formulere al den information jeg har i hovedet smiley


  • #16   7. nov 2019 Tak for studiet!

    Jeg burde være mere præcis før. Om en aminosyre som arginin kommer fra kød eller planter er underordnet for, hvordan det bliver metaboliseret. Det er klart, at sammensætningen og mængden af diverse aminosyrer er vigtigt. Det benægter jeg ikke.

    I det studie, du henviser til, viser det sig at på trods af at katte har en mindre evne til at omsætte kulhydrat, så er forarbejdningen for producentens side med til at gøre det nemmere: “...which proves that cats can digest and absorb carbohydrates (...) Carbohydrate sources are not provided to cats as raw ingredients. Typically, carbohydrate sources are ground and cooked during the extrusion or canning process, which improves digestibility.”

    Derudover er en kost rig på kulhydrat ikke forbundet med overvægt: “In fact, Nguyen et al. and Backus et al. confirmed increased weight gain and expansion of fat mass when cats had free choice access to a low-carbohydrate, high-fat diet (NFE 28%ME, fat 40%ME [124]; NFE 3%ME, fat 64%ME [125]) in comparison to a high-carbohydrate, low-fat diet (NFE 42%ME, fat 27%ME [124]; NFE 57%ME, fat 9%ME [125]) [124,125]. This is not surprising as fat contains twice as much energy per gram compared to carbohydrates (...)”. Måske det modsatte gør?

    Derudover er tørfoder i sig selv ikke forbundet med overvægt: “Despite an increased proportion of owners feeding dry food, Australian researchers found no association with dry food feeding in 1993 [90] or 2007 [86] and no increase of obesity occurred over this period [86].”


  • #17   7. nov 2019 Skal prøve kort at formulere mine overvejelser omkring fodring af kattene smiley

    Jeg fodrer med lidt af hvert og de ser ud til at trives fint, så det fortsætter jeg med. smiley

    De får vådfoder om morgenen og kød om aftenen. I løbet af dagen har de tørfoder stående, en skål med “traditionelt” tørfoder og en skål med kornfrit tørfoder.

    Det er mest af praktiske årsager, det er arrangeret sådan. Vådfoderet serveres morgen og ryddes op når jeg kommer hjem fra arbejde igen. Råt kød serveres aften så jeg kan rydde evt. rester op inden vi går i seng.

    Tørfoder står der mest, fordi vi ikke er hjemme om dagen og så kan de jo tage efter behov smiley katte foretrækker at spise mange små måltider smiley

    På et tidspunkt var bl.a. linser i kornfrit tørfoder under mistanke for at kunne give hunde hjerteproblemer. Kornfrit tørfoder er der ikke super meget erfaring med, umiddelbart ser det meget godt ud, men jeg har valgt også at have en skål med tørfoder med korn i stående, så de får lidt af hver type. smiley


  • #18   7. nov 2019 Problemet i mine øjne er ikke at man bruger fyldstoffer, men at man 1. Bruger alt for mange og 2. At vi reelt ikke ved hvordan de er produceret - som tydeligt kom frem i 2007 da alle de tusindvis af katte og hunde døde og samtlige mærker måtte tilbagekalde næsten så tørfoder i USA og Canada. Så bliver det altså så billigt at der kan være andre.
    Desuden er korn en af de hyppigste allergier som katte og hunde udvikler. Den majs/korn de er tilsat er som regel det affaldsprodukt der efterlades når store fabrikker producerer f.eks korn sirup/majs sirup, og der bliver tit tilsat majs gluten mel for at øge protein andelen. Desværre har det jo vist sig at det altså er på store fabrikker i Kina de producerer mange af de her ting, og jeg tror ikke der er særlig mange der rent faktisk stoler på den slags produktion ... de er ikke ligefrem kendt for deres høje standarder og kvalitet .... endnu engang henviser jeg til skandalen i 2007. Lige for at understrege, så var det i både VÅDFODER og TØRFODER smiley

    Her er et lille udpluk af de vegetabilske ingredienser der bliver produceret i Kina:
    “wheat gluten, rice gluten, rice protein, rice protein concentrate, corn gluten, corn gluten meal, corn byproducts, soy protein, soy gluten, proteins (includes amino acids and protein hydrosylates), and mung bean protein.” ( https://en.wikipedia.org/wiki/2007_pet_food_recalls)


  • #19   7. nov 2019 Nu er det anden gang, du nævner det. Hvad skete der i 2007? smiley

  • #20   7. nov 2019 I 2007 blev en række hunde- og kattefoder tilbagekaldt på grund af kontaminering med melamin. Det gav dyrene nyresvigt.

  • #21   7. nov 2019 Som Sarah skriver.
    Det var hvedegluten der var kontamineret - og det var godkendt til at komme i babymad og andet mad til mennesker. Det var et rent tilfælde at det kom i dyrefoder i stedet for menneskemad...
    Mere end 5300 produkttyper blev tilbagekaldt af blandt andet:
    - Menu Foods (ejer over 100 mærker af hunde og kattemad)
    - Sunshine Mills (ejer 20 mærker af tørfoder til hunde)
    - Nestlé Purina PetCare (Alle varianter af mærket Alpo)
    - Del Monte (mere end 12 mærker af typen tørret kød/Jerky)
    - Hill's Pet Nutrition: Science Diet (en type af vådfoder og Prescription Diet m/d Feline)
    - Royal Canin Canada (een type vådfoder)
    - Royal Canin US (flere varianter af våde hunde og kattemad)
    - Natural Balance Pet Foods (kan ikke holde ud at skrive så meget phew smiley )
    - The Blue Buffalo Company
    - SmartPak
    - Chenango Valley Pet Foods
    - Kirkland Signature
    - Diamond Pet Foods

    Alt dette pga 1 fabrik.
    Uofficielt anslog de tusindvis af hunde og katte døde.

    Der blev også lagt sag an, hvor de fik erstatning - desværre kan intet jo erstatte ens elskede dyr og familiemedlem smiley


  • #22   7. nov 2019 Folk blev ekstremt vrede, da det viste sig at de havde kendskab til problemet før de tilbagekaldte maden, og de valgte at tilbagekalde det på en måde, så det ville minimere mediedækningen. Det var stygt.
    Melamin er et industri kemikalie brugt i fremstillingen af plastik.
    Originalt forstod de ikke hvordan det alene kunne forårsage så stor skade, men det viste sig at der også var cyanuric acid i og 2 andre stoffer. Kombinationen af de to, normalt ikke særligt skadelige stoffer, forårsagede akut nyresvigt i katte smiley

    Der findes en del dokumentarer om det, de er alle sammen ret hjerteskærende smiley jeg har personligt set “ pet fooled “ på netflix.
    Det gør ondt at se sådan noget, og forstå hvor lidt regulering der er på området smiley

    Det sygeste var nok, at ÅRET EFTER SKETE DET IGEN. I BABYMAD!

    Man putter melamin i, fordi det kan “snyde” og få det til at se ud som om der er mere protein i produktet end der reelt er. Man anslog efter undersøgelser, at der var en “kultur” for at snyde med melamin og at det ikke ‘bare’ var enkeltstående tilfælde.
    De henrettede folk i Kina for det her...


  • #23   8. nov 2019 #18: Glutenallergi er (heldigvis) utrolig sjældent blandt katte. Af mangel på bedre reference, kan jeg kun læse fra flere objektive hjemmesider som denne; https://vetnutrition.tufts.edu/2017/01/food-allergies/, at flere katte overraskende er allergisk overfor animalsk protein end gluten. Det er ingen, der råber op omkring det? Glutenallergi kan derfor ikke være et argument som udgangspunkt for at fravælge foder med korn - selvfølgelig med undtagelse for hvis katten rent faktisk er glutenallergiker eller intolerant.

    Det er forfærdeligt, at virksomheder med det system de har i Kina snyder for at tjene flere penge. Ikke desto mindre er det en afstikker til denne diskussion, men ud fra hændelsen er mere gennemsigtighed omkring produktion (og specifikation af kød og animalske biprodukter på varedeklarationer) relevant for kattejere, så de kan tage et informeret valg.

    Apropos informeret valg, så har jeg endnu ikke mødt overbevisende argumenter for, at foder der indeholder kulhydrater og korn er særlig dårligt for katten - særligt efter Idas henvisning til en udførlig undersøgelse af kulhydrater i foder. Ja, biologisk set optager de ikke kulhydrater særlig godt, men forarbejdningen af det hjælper på optageligheden. Derudover er det ikke relateret til overvægt, diabetes eller allergi.

    Der kan være mange MENINGER omkring valg af råvarer og forarbejdning i tørfoder samt hvad katte "bør" spise, men det er ikke et objektivt grundlag for at fravælge det. Anekdoter er der nok af, men de findes på begge sider som Luna rigtig skriver. Såfremt der er tilstrækkelig med protein og en fornuftig fordeling af forskellige aminosyrer, er det umiddelbart underordnet om det er fra kød, ben eller planter, da undersøgelser ikke tyder på at forværre kattens helbred.


  • #24   8. nov 2019 Ja så er spørgsmålet jo hvad er tilstrækkelige proteiner, og hvor meget korn er for meget, goder er foreskel på hvad en kat kan overleve på, og hvad den har godt af, og det kan vel ikke sættes til diskussion at katte altså er kødæder hvor hunde har mulighed for at spise en bredere vifte af ting.
    Ja for mit vedkomne er jeg så overbevist om, at en kødæder skal have kød, men helst i form af hele dyr, en kan bliver ikke ordentlig ernæret hvis den alene får muskelkød, men hvis den ellers får et fuldfoder kan man give op til 25% kød ellerikke fuldfoder, uden at tænke på at tilsætte vitaminer og mineraler.
    Jeg sætter ikke en masser af links ind, da det jeg har kommet frem til, er både fra bøger og på nettet, over lang tid, så jeg gemmer altså ikke links eller leder efter dem igen, for at overbevise andre, og hvis man nu giver et i mine øjne minder lødigt ( kornfyldt) fodder kan det jo være suppleret med kød i en eller anden form, så bliver der jo rykket på slut resultatet.
    En af de bøger og fornuftige personer jeg har lænet mig op ad, er dyrlæge Lise Bang Hansen, som har udgivet bogen giv din hund og kat et sundt liv. Den er værd at læse.
    Men jeg høre dig som meget fikseret på planteprotein? Og du bliver nok ikke sådan at overbevise om andet smiley men selv en hund kan ikke tåle at blive fodret vegansk.


  • #25   8. nov 2019 Den vil jeg overveje at læse, Jette smiley

    Jeg advokerer bestemt ikke for, at katte skal være vegetar eller veganer. Jeg vil dog gerne have nogle nuancer på kulhydrater og korn i foder og det ikke er lig med dårligdom. Det er klart, at kød i foder er nødvendigt for at opnå en komplet aminosyreprofil og tilstrækkelig med protein på mindre plads. Der er grænser for, hvor meget mad en kattemave kan rumme og optage fra planter.

    Jeg har været åbent overfor alt, hvad der er blevet præsenteret. Data er bare, hvad data er - og det tyder ikke på at planter og korn i den mængde, der er i foder i dag, er så slemt, som det bliver gjort til. Det er dog klart, at kød er nødvendigt af flere årsager - både biologisk og praktisk.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #26   8. nov 2019 Kære Stesommik

    TUSIND TAK for Dine gode indlæg. Jeg vil gerne gøre opmærksom på forskellen på produkter med VareFakta og u-kontrollerede ingredienslister. Det gør en stor forskel for mennesker og dyr, der har problemer med ernæringen, om ALT er deklareret (som på produkter med Varefakta) eller om der kun er deklareret, hvad producenten lige synes, der skal være med på listen.

    Jeg vil også gerne gøre opmærksom på, at mine favoritter inden for kattemad (og menneskemad) altid bærer VareFaktas kontrolmærke.

    De allerbedste hilsener og TAK smiley


  • #27   9. nov 2019 Talte ikke om glutenallergi, ved ikke hvorfor det kom op? Talte om de hyppigste allergier som bla. er oksekød og majs.

    Kan ikke se hvordan råvarer og deres produktion ikke er relevant når dit originale spørgsmål er, om det er ren marketing.
    Hele branchen arbejder udelukkende på marketing fra 1960’erne.
    En for udtog fordeling af aminosyrer kan man jo ikke opnå når man udelukkende bruger f.eks majs og hvede i et produkt. Mange kornfrit alternativer bruger meget forskellige grøntsager som så burde være bedre da de hver især har deres aminosyrer.

    Katte skal bruge 2-3 gange så meget protein som andre dyrearter, hvilket ikke er særlig nemt med vegetabilsk protein - især med hvede som er utrolig lav i protein % og samtidig en meget høj kulhydrat %. Det samme med majs som består af max 15% protein og ca. 68% kulhydrat. Dvs katten skal spise meget store mængder for at få det protein den har brug for. Men når den spiser så store mængder kan der opstå andre problemer, f.eks vægtforøgning, hvis ikke man også tager det høje kulhydrat indhold i betragtning. Ofte ses det på fodervejledningen, at foder med høj andel animalsk protein har en lavere daglig anbefalet mængde.

    Det er for mig ikke et spørgsmål om katte kan optage kulhydrat - det er et spørgsmål om den får nok protein og fedt i forhold til kulhydrater. Dens kostpyramide er omvendt af vores (hvis man forestiller sig dette er det lidt sjovt, men også en god måde at visualisere behovet på). Desuden har jeg tidligere henvist til at vegetabilske kilder kan give diarré, og andre gastrointestinale problemer. Jeg har personligt fodrer med både råt, vådt og tørt, og forskellen på deres afføring er GIGANTISK. med det rå mad oplever man slet ikke at skulle tømme bakke så meget, det lugter ikke som når de spiser tørfoder og vådfoder. Jeg kender mange i råfodringsgrupper som skiftede til BARF kun for at undgå lugten af afføring.

    Det er altid bedst at gå ud fra dens “naturlige” føde når man fodrer, præcis som hvis det var en løve eller en slange smiley
    Man er hele tiden nødt til at opveje de to protein typer og alle de ting der er forbundet til dem.
    Det er derfor foder er enormt komplekst og det er mere et spørgsmål om, hvad man tror på end noget andet. Der er masser af forskning der viser at tørfoder er bedre end noget andet, og masser af forskning der siger tørfoder er forfærdeligt - Det er utrolig svært at navigere i foder verdenen, og derfor er det godt at der er kommet flere alternativer og flere måder at fodre på smiley
    Jeg har f.eks en kat der er allergisk overfor fisk, fjerkræ, lam og kanin. Det har absolut ikke været nemt at håndtere og finde foder til ham. Vi gør jo alle det vi kan bedst og ønsker vores dyr det bedste smiley
    Det er en god diskussion at have om foder, men man er også nødt til at drage sine egne konklusioner og være opmærksom på at der ikke findes noget der er 100% rigtigt


  • #28   9. nov 2019 Fordi der er gluten i majs og i korn, og du skrev majs/korn på et tidspunkt i indlægget. Det er proteinet i gluten, man bliver allergisk overfor. Eller misforstår jeg igen dit udlæg? smiley

    Jeg tror ikke, at vi er generelt enige. Jeg skrev tidligere i oplæg #25 at en kat ikke udelukkende bør spise plantebaseret og at protein fra kød er nødvendigt for at få tilstrækkelig med protein og fordeling af aminosyrer. Dertil tilføjede du en ekstra detalje, at hvis planteprotein skal kompenserer for kød, så bliver energitætheden et problem. Det er jeg også enig i.

    Det studie, du henviste til, undersøgte majsstivelse "cooked", majsstivelse rå og kartoffelstivelse rå. Det undrer mig nu ikke, at kattene får problemer af det, da jeg tidligere henviste til at produktionen af planter er så gennemtæsket, at det hjælper med fordøjelsen. Der mangler en del informationer omkring deres interventioner, men mit bud er, at det ikke er forarbejdet i samme grad som hos producenterne.

    Det lyder ret plausibelt, at katte fodret BARF får mindre afføring. Og som du skriver kan bruges som et redskab mod lugt. Men om det mængde af afføring og lugt betyder, at det er et problem kattene, er jeg ikke sikker på.

    Jeg er helt med på, at der ikke noget rigtig eller forkert. Som alt andet ligger det som regel i et spektrum, hvor ekstremerne som regel er forkerte/medfører problemer. Det nemme vil jo være bare at give BARF, da det efterligner kattens naturlige føde mest og derfor bør der ikke være så mange ting at bekymre sig om (udover allergier). Det er dog ikke alle, der har råd til det og derfor synes jeg, det er ærgerligt at folk skal slå sig selv eller andre i hovedet for at servere andet, når det umiddelbart tyder på at være et ganske lødigt alternativt.


  • #29   9. nov 2019 Jeg mente at de godt kan være allergiske for majs, uden at være allergiske for gluten - gluten i mans og gluten i hvede er ikke den samme type. f.eks kan dem med glutenallergi godt indtage majs smiley
    Og ja BARF er lidt dyrt, nogle steder kan man dog godt gøre det billigt - I Tyskland har de mange produkter billigt som vi betaler en del mere for. Det er nemmere at finde BARF i større lande. Vi er lidt for små til det helt store udvalg ^—^


Kommentér på:
Kornfrit foder - er det ren marketing?

Annonce