1.227 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Om foder og fodringen Om foder og fodringen

Kære KG folk smiley

Min kæreste og jeg har adopteret Bailey/Mahmi smiley .

Jeg har besluttet at hun kun skal fodres 2 gange om dagen , med vådfoder .. og kun det . Beslutningen er taget ud fra Jackson Galaxy's visdomsord ( ham der har lavet My Cat From Hell , og har en masse videoer på YouTube ) .
Han mener at man burde droppe tørfoder og gå over til vådfoder ( mindst ) .
Og han mener at det er nok at fodre katten med vådfoder 2 gange om dagen , og at det er ligefrem bedre sådan , end at frifodre sin kat .
I min verden giver det rigtig god mening, og det er det jeg har besluttet smiley .

MEDMINDRE at i kære kg'ere kan komme med argumenter for , at det vil være vanvittigt eller lign. smiley .

OG nu vil jeg meget gerne høre om hvilket mærke -og hvorfor- i anbefaler .
Der er mange der siger LUX, hvorfor ?

Ps - jeg kunne aldrig finde på at fodre nogen eller noget med Whiskas .

Og nåeh ja ... det er en voksen hunkat som også er indekat smiley .

Kh. Ane

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Om foder og fodringen
  • #1   22. okt 2014 Jeg tror ikke på at der er nok næring til at bruge vådfoder som eneste foder.

Så skal du supplere med frisk kød også (efter barf principperne)

Det er ikke en dum ide at droppe tørfoder, men kravet er at katten så skal have frisk mad mange gange om dagen, 4-6 gange om dagen (ligesom hvis de i naturen fanger deres mad, så fanger de jo heller ikke tre mus, to gange om dagen) både at vådfoder (af ordentlig kvalitet, her mener jeg heller ikke at LUX er kvalitet nok) og frisk kød.

Det er bestemt ikke en billig eller let løsning og den kræver at du kan give din kat mad mange gange om dagen. To gange er for lidt, når maden skal være frisk

• #2   22. okt 2014 Du skal sætte dig rigtig godt ind i en kats næringsbehov og vælge noget rigtig godt foder før det er nok. Jeg ville kombinere det med et super tørfoder så som f.eks. Applaws.

• #3   22. okt 2014 Tror nu ikke der er noget af alt det katten har behov for i vådfoder, det er der hvert fald ikke i LUX.
    Jeg ville personligt ikke selv kun fodre 2 gange om dagen, det er hvad mine får, udover fri adgang til tørkost (som der også bliver spist lidt af, i løbet af dagen).
    Du er afhængig af, at fodre din kat 2 gange om dagen, og tror det vil være meget svært, at finde nogle, der vil passe sådan en kat i længere tid.

Jeg tror ikke din kat vil få nok næring, og den vil nok stadig være sulten, giver selv 100g. 2 x dagligt, og der spiser kattene stadig tørkost.
    Hvis du vil undgå tørfoder, vil jeg råde til til, at læse om barf.

• #4   22. okt 2014 Jeg har 3 katte der lever af råt kød og vådmad… Hvis du vælger at gøre dette så er det vigtig at du søger for at katten får de vitaminer den skal have. Er det vådmad du giver fuldfoder, der der de vitaminer i der skal være. Hvis du foder rent råt eller med vådmad der ikke er fuldfoder er det en god ide at tilsætte et drys af det her: http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_ergaenzung/vitamine/139342

Jeg foder med:
    Råt kød af kylling, okse og hest (nogle gang bøffel, zebra, kanin hvis jeg kan få det)
    Carnibest (færdi barf produkt som indholder indmad og ben) (link fjernet)
    Daggammel kyllinger
    Hjerte, lever og kråse
    Vådmad ikke fuldfoder: Cosma, Applaws, Almo nature, Cosma nature
    Vådmad fuldfoder: Gourmet, miamor & hills (ingen af mine rør LUX)

Hvis kattten har været van til at få tørkost kan det godt være svært at overbevise den om at det er en god ide. Jeg har altid tørkost stående da en af mine katte ikke spiser andet.

• #5   22. okt 2014 god hjemmeside: http://sashagg.com/katte_raafodring/

• #6   22. okt 2014 Jeg ville nok fodre 3-4 gange hvis det skulle være, jeg ved mine 2 katte har svært ved, at spise 150g vådt på under 1 1/2 time, og skulle de leve af det alene skal der meget mere til.
    Mine 2 spiser ca 250g vådt i døgnet, fordelt på morgen og aften, men det er jo ca det som svare til en 1/2 kats dag dosis smiley

Mine har også tørkost stående, og kan spise af det i løbet af dagen.

Din tanke er god, men kan nok ikke udføres på en gang, hvis jeg skulle lave den ændring, ville jeg nok starte med, at putte deres tørkost i foder forhindringer, så de skal arbejde fir, at få det og så gradvist skrue op for tilbuddet af vådt.
    Nogle katte kan godt blive lidt løs/ splattet i maven den første tid med mere vådmad, men det går i orden igen.

• #7   22. okt 2014 ærlig talt? så ser jeg godt nok hans programmer, men vælger at overhører hvad han/de siger. I usa er der ingen problemer at få/købe en killing under 12 uger - selvom at det oftes er derfor at de får en masse urenlige katte mm

så desværre er jeg virkelig modstander af hvad de laver overthere

når det er sagt, så skal man prøve at sætte sig ind i kattens mave. en kat har faktisk en meget lille mave, og derfor er det bedre at den småspiser fremfor at den skal grovæde en-to gange om dagen. tænk på at den skal have over en stor ds hver dag (500-700 g om dagen) for at få hvad den har brug for. Prøv lige at forestille dig at putte 250-350g ned i katten 2 gange om ? den har altså en mave som kan rumme meget lidt.

personligt bruger jeg fri adgang til tørkost, og vådfoder når de har lyst.
    jeg vil ikke sige at jeg er tilhænger af tørkost, men jeg har flere som faktisk ikke gider at spise vådfoder - og jeg tvinger aldrig noget i mine katte de ikke selv vil have.
    der er nogen som vil sige at det er godt for deres tænder, hvilket sikkert er rigtig nok hvis man har en kat som faktisk tygger deres tørkost. jeg har begge dele. Og desværre er der ingen forskel på hvor meget plag de har/ikke har.

men jeg vil sige at hvis du vil vælge kun vådfoder, så sørg for flere gange om dagen.jeg har en som tidligere har fået 5-6 gange om dagen. han kom selv.

og så lad være med at kun at bruge Lux, rigtig mange katte bliver træt af det ret hurtigt. så vælg flere forskellige gode slags.
    mine får bozita og smilla, og så lidt andet forskelligt (går efter noget uden korn og sukker og meget kød). smilla har bla over 80% kød
    tjek bla zooplus - de har et godt stort udvalg.

• #8   22. okt 2014 Anja 500-700 g kød om dagen er alt alt for meget smiley Jeg giver mad 3 gange dagligt. morgen - eftermiddag/aften - natmad. mine 2 killinger på 10 uger har fået 4 måltider dagligt fra de begynde at spise rigtig mad ved 4 ugers alderen. Lig nu er vi på vej over til 3 måltider dagligt, da de ikke længere er sultne til middag.

DOSERING af RÅT kød som udgangspunkt:?
    Ca. 2 % af kropsvægten for en kat – dvs. fra 1 år
    ?Ca. 5 % af kropsvægten for en ungkat – dvs. fra 6 mdr.?
    Ca. 10 % af kropsvægten for en killing – dvs. fra 4-5 uger?
    Ca. 10 % af kropsvægten for drægtige og diegivende katte.

Giver du vådmad skal de have mere - da det består af meget mere væske.

• #9   22. okt 2014 det jeg skriver er altså dåsefoder - ikke rent kød.
    man kan læse det på dåserne hvor meget man skal regne med daglig potion

• #10   23. okt 2014 Smilla? Hvilken variant af Smilla har du set der skulle være over 80% kød i? Smilla er da noget af det sidste der bør fodre med hvis du spørger mig - ligeså dårligt som Kitekat og Whiskas

• #11   23. okt 2014 den med ren tun er på 80%
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_vaadfoder/smilla/fisk/182335

det skal lige siges at jeg ikke ville bruge smilla tørfoder,
    og mine gider ikke det med fjerkræ. det skal være fiskegryden
    den med tun har indhold:

Tun: 80% rødt tunfiskekød, 2,6% solsikkeolie, 1,0% tricalciumfosfat, 16,2% kogevand. Tilsætningsstoffer: Vitamin A (9.000 IE), Vitamin D3 (335 IE), Vitamin E (49 mg), taurin (985 mg). Kalk/fosfor-forhold: 1,11

må man spørger hvorfor den skulle være så dårlig?

• #12   23. okt 2014 Tun er en meget fed fisk med mange tungmetaller. Så det er ikke en fisk, nogen har godt af at få for meget af:) heller ikke mennesker (dog vil jeg ikke sammenligne det med whiskas og lignende)

• #13   23. okt 2014 Måske lige denne variant faktisk kunne bruges. Dog er jeg enormt skeptisk da resten af deres sortiment er som det er.

• #14   23. okt 2014 Tjahh..
    Jeg fodrer med forskelligt vådfoder 2 gange dagligt og så har de tørkost stående som de bare kan tage af.
    Det er faktisk blevet nemmere for den største at styre sit madindtag, så det fortsætter jeg med smiley
    Men ikke udelukkende vådt. Jeg mener personligt at der skal meget til før at de er mætte.
    Men der findes jo ufatteligt mange måder at fodre på og jeg synes at man skal gøre hvad der er bedst for éns egen kat smiley

Kommentér på:
Om foder og fodringen

Annonce