Om foder og fodringen Om foder og fodringen
Kære KG folk
Min kæreste og jeg har adopteret Bailey/Mahmi .
Jeg har besluttet at hun kun skal fodres 2 gange om dagen , med vådfoder .. og kun det . Beslutningen er taget ud fra Jackson Galaxy's visdomsord ( ham der har lavet My Cat From Hell , og har en masse videoer på YouTube ) .
Han mener at man burde droppe tørfoder og gå over til vådfoder ( mindst ) .
Og han mener at det er nok at fodre katten med vådfoder 2 gange om dagen , og at det er ligefrem bedre sådan , end at frifodre sin kat .
I min verden giver det rigtig god mening, og det er det jeg har besluttet .
MEDMINDRE at i kære kg'ere kan komme med argumenter for , at det vil være vanvittigt eller lign. .
OG nu vil jeg meget gerne høre om hvilket mærke -og hvorfor- i anbefaler .
Der er mange der siger LUX, hvorfor ?
Ps - jeg kunne aldrig finde på at fodre nogen eller noget med Whiskas .
Og nåeh ja ... det er en voksen hunkat som også er indekat .
Kh. Ane
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Så skal du supplere med frisk kød også (efter barf principperne)
Det er ikke en dum ide at droppe tørfoder, men kravet er at katten så skal have frisk mad mange gange om dagen, 4-6 gange om dagen (ligesom hvis de i naturen fanger deres mad, så fanger de jo heller ikke tre mus, to gange om dagen) både at vådfoder (af ordentlig kvalitet, her mener jeg heller ikke at LUX er kvalitet nok) og frisk kød.
Det er bestemt ikke en billig eller let løsning og den kræver at du kan give din kat mad mange gange om dagen. To gange er for lidt, når maden skal være frisk
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 85
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Jeg ville personligt ikke selv kun fodre 2 gange om dagen, det er hvad mine får, udover fri adgang til tørkost (som der også bliver spist lidt af, i løbet af dagen).
Du er afhængig af, at fodre din kat 2 gange om dagen, og tror det vil være meget svært, at finde nogle, der vil passe sådan en kat i længere tid.
Jeg tror ikke din kat vil få nok næring, og den vil nok stadig være sulten, giver selv 100g. 2 x dagligt, og der spiser kattene stadig tørkost.
Hvis du vil undgå tørfoder, vil jeg råde til til, at læse om barf.
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
Jeg foder med:
Råt kød af kylling, okse og hest (nogle gang bøffel, zebra, kanin hvis jeg kan få det)
Carnibest (færdi barf produkt som indholder indmad og ben) (link fjernet)
Daggammel kyllinger
Hjerte, lever og kråse
Vådmad ikke fuldfoder: Cosma, Applaws, Almo nature, Cosma nature
Vådmad fuldfoder: Gourmet, miamor & hills (ingen af mine rør LUX)
Hvis kattten har været van til at få tørkost kan det godt være svært at overbevise den om at det er en god ide. Jeg har altid tørkost stående da en af mine katte ikke spiser andet.
mar 2012
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Mine 2 spiser ca 250g vådt i døgnet, fordelt på morgen og aften, men det er jo ca det som svare til en 1/2 kats dag dosis
Mine har også tørkost stående, og kan spise af det i løbet af dagen.
Din tanke er god, men kan nok ikke udføres på en gang, hvis jeg skulle lave den ændring, ville jeg nok starte med, at putte deres tørkost i foder forhindringer, så de skal arbejde fir, at få det og så gradvist skrue op for tilbuddet af vådt.
Nogle katte kan godt blive lidt løs/ splattet i maven den første tid med mere vådmad, men det går i orden igen.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
så desværre er jeg virkelig modstander af hvad de laver overthere
når det er sagt, så skal man prøve at sætte sig ind i kattens mave. en kat har faktisk en meget lille mave, og derfor er det bedre at den småspiser fremfor at den skal grovæde en-to gange om dagen. tænk på at den skal have over en stor ds hver dag (500-700 g om dagen) for at få hvad den har brug for. Prøv lige at forestille dig at putte 250-350g ned i katten 2 gange om ? den har altså en mave som kan rumme meget lidt.
personligt bruger jeg fri adgang til tørkost, og vådfoder når de har lyst.
jeg vil ikke sige at jeg er tilhænger af tørkost, men jeg har flere som faktisk ikke gider at spise vådfoder - og jeg tvinger aldrig noget i mine katte de ikke selv vil have.
der er nogen som vil sige at det er godt for deres tænder, hvilket sikkert er rigtig nok hvis man har en kat som faktisk tygger deres tørkost. jeg har begge dele. Og desværre er der ingen forskel på hvor meget plag de har/ikke har.
men jeg vil sige at hvis du vil vælge kun vådfoder, så sørg for flere gange om dagen.jeg har en som tidligere har fået 5-6 gange om dagen. han kom selv.
og så lad være med at kun at bruge Lux, rigtig mange katte bliver træt af det ret hurtigt. så vælg flere forskellige gode slags.
mine får bozita og smilla, og så lidt andet forskelligt (går efter noget uden korn og sukker og meget kød). smilla har bla over 80% kød
tjek bla zooplus - de har et godt stort udvalg.
mar 2012
DOSERING af RÅT kød som udgangspunkt:?
Ca. 2 % af kropsvægten for en kat – dvs. fra 1 år
?Ca. 5 % af kropsvægten for en ungkat – dvs. fra 6 mdr.?
Ca. 10 % af kropsvægten for en killing – dvs. fra 4-5 uger?
Ca. 10 % af kropsvægten for drægtige og diegivende katte.
Giver du vådmad skal de have mere - da det består af meget mere væske.
jul 2008
man kan læse det på dåserne hvor meget man skal regne med daglig potion
okt 2014
jul 2008
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_vaadfoder/smilla/fisk/182335
det skal lige siges at jeg ikke ville bruge smilla tørfoder,
og mine gider ikke det med fjerkræ. det skal være fiskegryden
den med tun har indhold:
Tun: 80% rødt tunfiskekød, 2,6% solsikkeolie, 1,0% tricalciumfosfat, 16,2% kogevand. Tilsætningsstoffer: Vitamin A (9.000 IE), Vitamin D3 (335 IE), Vitamin E (49 mg), taurin (985 mg). Kalk/fosfor-forhold: 1,11
må man spørger hvorfor den skulle være så dårlig?
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
okt 2014
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
Jeg fodrer med forskelligt vådfoder 2 gange dagligt og så har de tørkost stående som de bare kan tage af.
Det er faktisk blevet nemmere for den største at styre sit madindtag, så det fortsætter jeg med
Men ikke udelukkende vådt. Jeg mener personligt at der skal meget til før at de er mætte.
Men der findes jo ufatteligt mange måder at fodre på og jeg synes at man skal gøre hvad der er bedst for éns egen kat
Om foder og fodringen